Kurs

Akademia VAT i CIT 2021 – po nowelizacji ustawy

O kursie

Oferowane szkolenie ma na celu kompleksowe omówienie zasad rozliczania podatku VAT i CIT w roku 2021. W ciągu ośmiu dni omówimy szeroką gamę zagadnień, poczynając od tych o charakterze podstawowym, a kończąc na problematyce szczegółowej oraz specjalistycznej. Szkolenie będzie swoim zakresem obejmowało również ostatnie nowelizacje w przepisach oraz projektowane zmiany.
Kto powinien wziąć udział?

Kurs skierowany jest do osób zajmujących się księgowością i podatkami, które chcą podnieść swoje kwalifikacje oraz wiedzę i umiejętności.

Program kursu

AKADEMIA VAT

DZIEŃ I

1. Podatek od wartości dodanej w prawie unijnym:
a) źródła prawa unijnego – dyrektywy a rozporządzenia unijne,
b) zasady konstrukcyjne podatku od wartości dodanej,
c) sprzeczność przepisów krajowych z prawem unijnym,
d) możliwość bezpośredniego stosowania przepisów unijnych,
e) sprzeczności regulacji krajowych z prawem unijnym w zakresie podatku VAT,
f) rola Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w kwestii interpretacji przepisów istotnych dla podatku VAT.

2. Podatek od towarów i usług w Polsce:
a) źródła prawa krajowego – Konstytucja RP, ustawa o VAT oraz akty wykonawcze,
b) indywidualne, ogólne interpretacje podatkowe oraz nowa instytucja objaśnień podatkowych,
c) organy podatkowe właściwe w przedmiocie podatku VAT,
d) postępowanie podatkowe przed organami podatkowymi oraz sądami administracyjnymi,
e) rola orzecznictwa sądowo-administracyjnego w wykładni przepisów.

3. Rejestracja podmiotu na potrzeby podatku VAT:
a) obowiązek rejestracji jako podatnik VAT,
b) proces rejestracji (wymogi formalne oraz wizja lokalna organu podatkowego),
c) przesłanki odmowy rejestracji na potrzeby podatku VAT,
d) odpowiedzialność pełnomocnika za zarejestrowanie podatnika jako podatnika VAT czynnego,
e) rejestr podatników VAT tzw. „Biała lista” funkcjonująca od 1 września 2019 roku oraz rejestry gospodarcze,
f) obostrzenia w zakresie utrzymania statusu podatnika VAT czynnego, nowy katalog przypadków, w których organ podatkowy może wykreślić podmiot z rejestru podatników VAT czynnych oraz VAT UE,
g) konsekwencje podatkowe w przypadku braku weryfikacji podmiotu pod kątem podatku VAT na „Białej liście”,
h) dokonania zapłaty należności wynikającej z faktury bez pośrednictwa rachunku płatniczego lub za pośrednictwem rachunku nieujętego w „Białej liście”.

4. Katalog czynności podlegających opodatkowaniu VAT:
a) zasada powszechności podatku VAT,
b) czynności podlegające opodatkowaniu a czynności opodatkowane,
c) forma prawna czynności a jej opodatkowanie.

5. Podatnik podatku VAT:
a) pojęcie działalności gospodarczej,
b) przykłady czynności niestanowiących działalności gospodarczej,
c) działalność socjalna finansowana ze środków ZFŚS a opodatkowanie VAT,
d) opodatkowanie, umów cywilnoprawnych – możliwości optymalizacji podatkowej,
e) podatnicy zagraniczni,
f) odwrotne obciążenie w VAT po zmianach od 1 listopada 2019 r.,
g) samonaliczenie podatku a podatnik VAT,
h) likwidacja odwrotnego obciążenia w transakcjach krajowych,
i) wprowadzenie mechanizmu podzielonej płatności w miejsce odwrotnego obciążenia (zakres podmiotowy i przedmiotowy),
j) zwolnienia podmiotowe (nowe branże wyłączone ze zwolnienia podmiotowego),
k) zwolnienia przedmiotowe (wykaz świadczeń zwolnionych przedmiotowo z VAT),
l) organy władzy publicznej jako podatnik VAT (skutki dla sektora komercyjnego).

6. Czynności wyłączone z opodatkowania podatkiem VAT:
a) przekształcenia kapitałowe – zbycie przedsiębiorstwa, pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, aporty, darowizny,
b) czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy,
c) czynności niestanowiące dostawy towarów oraz świadczenia usług,
d) opłaty publicznoprawne,
e) nagrody, użyczenia, kaucje, kary, wadium, darowizny (warunki niepodlegania VAT),
f) ZFŚS,
g) spotkania służbowe,
h) promocja jednostki.

7. Odpłatna dostawa towarów jako czynność podlegająca opodatkowaniu VAT:
a) pojęcie towaru,
b) dostawa towarów a przeniesienie własności towaru,
c) nowe regulacje dotyczące zasad opodatkowania bonów, voucherów, kart podarunkowych,
d) warunki dostawy a moment dokonania dostawy towarów,
e) utrata towaru podczas transportu,
f) dostawy towarów o charakterze ciągłym,
g) moment dokonania dostawy towarów,
h) dostawa pakietowa,
i) dostawa towarów połączona z transportem,
j) sprzedaż z odroczonym terminem płatności,
k) sprzedaż na próbę,
l) wieczyste użytkowanie gruntów,
m) leasing finansowy.

8. Odpłatne świadczenie usług:
a) pojęcie świadczenia,
b) wpływ klasyfikacji statystycznych na opodatkowanie usług,
c) czynności niestanowiące świadczenia usług,
d) usługi kompleksowe,
e) moment wykonania usługi,
f) usługi o charakterze ciągłym, usługi wykonywane etapowo,
g) refakturowanie usług.

9. Nieodpłatna dostawa towarów i świadczenie usług:
a) darowizny,
b) przekazania w ramach reprezentacji i reklamy,
c) poczęstunek kontrahentów,
d) przekazania na rzecz pracowników,
e) imprezy integracyjne, okolicznościowe, jubileusze firmowe,
f) nieodpłatne udostępnienie samochodu służbowego oraz telefonu służbowego na cele prywatne,
g) akcje marketingowe,
h) sprzedaż premiowa,
i) prezenty o małej wartości,
j) próbki.

10. Ewidencja VAT:
a) ewidencja zakupów i sprzedaży VAT,
b) jakie transakcje należy ujmować w ewidencji VAT,
c) forma prowadzenia ewidencji VAT i związany z tym Jednolity Plik Kontrolny,
d) ewidencje i dokumentacja prowadzona w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego,
e) ewidencja VAT a deklaracja VAT (zasada spójności, praktyka organów podatkowych),
f) nowy JPK_VAT od 1 kwietnia 2020 r. (połączenie ewidencji z deklaracją VAT)
g) co należy rozumieć przez „likwidację” deklaracji VAT?
h) zmiana w strukturach JPK,
i) wprowadzenie nowej sankcji za przesyłanie ewidencji VAT zawierającej błędy i nieprawidłowości,
j) wprowadzenie Centralnego Rejestru Faktur,
k) rozszerzenie listy podmiotów zobowiązanych do przesyłania wykazu faktur zakupowych.

11. Stawki podatku VAT i zwolnienia przedmiotowe z podatku:
a) stawki i zwolnienia podatkowe (przedłużenie okresu obowiązywania stawek podatkowych 23% i 8 %),
b) nowelizacja stawek VAT poprzez stworzenie nowej matrycy stawek i związane z tym ujednolicenie stawek VAT,
c) przejście z PKWiU 2008 na PKWiU 2015,
d) wprowadzenie nomenklatury scalonej CN jako podstawy identyfikacji towarów na gruncie VAT,
e) wiążąca Informacja Stawkowa – nowy instrument ochrony prawnej,
f) stawka 0% w przypadku transakcji krajowych,
g) zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT (m. in. sprzedaż nieruchomości zabudowanych i związane z tym nowe podejście do pojęcie pierwszego zasiedlenia, usługi opieki medycznej, szkolenia, usługi finansowe, ubezpieczeniowe, najem na cele mieszkaniowe).

12. Moment powstania obowiązku podatkowego w VAT – czynności krajowe:
a) zasada ogólna powstawania obowiązku podatkowego,
b) data dokonania czynności podlegającej opodatkowaniu (data sprzedaży) – zasady prawidłowego określania,
c) obowiązek podatkowy w przypadku zaliczek,
d) moment wystawienia faktury a moment powstania obowiązku podatkowego,
e) szczególne zasady ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego – budownictwo, media, najem, dzierżawa.

DZIEŃ II

1. Przepisy dotyczące fakturowania:
a) przeniesienie zasad dotyczących fakturowania do ustawy o VAT,
b) przepisy unijne w zakresie wystawiania faktur VAT,
c) przepisy wykonawcze.

2. Określanie podstawy opodatkowania oraz udokumentowanie podstawy opodatkowania na fakturze:
a) pojęcie zapłaty,
b) czynności krajowe,
c) czynności nieodpłatne,
d) wymiana barterowa,
e) dotacje opodatkowane podatkiem VAT,
f) opakowania zwrotne,
g) podstawa opodatkowania a koszty dodatkowe transakcji,
h) podstawa opodatkowania w przypadku transakcji rozliczanych z odwrotnym obciążeniem,
i) sposoby przenoszenia kosztów i sposób ich dokumentowania.

3. Ogólne reguły dotyczące wystawiania faktur VAT:
a) katalog transakcji, które powinny być udokumentowane fakturą VAT,
b) przypadki, gdy wystawienie faktury VAT nie jest konieczne,
c) przypadki wystawiania faktur na żądanie,
d) przypadki, w których fakturę VAT wystawia podmiot niebędący sprzedawcą,
e) poprawna treść faktury VAT,
f) terminy wystawienia faktury VAT,
g) obowiązek podatkowy a faktura VAT (data sprzedaży a data wystawienia faktury),
h) wystawienia faktury VAT przed dokonaniem sprzedaży,
i) konsekwencje przedwczesnego i spóźnionego wystawiania faktur VAT,
j) fakturowanie zaliczek częściowych oraz całościowych,
k) wystawienie faktury końcowej rozliczającej zaliczkę,
l) pojęcie pustej faktury,
m) faktury czy dokumenty wewnętrzne?
n) faktury uproszczone – nowy typ faktur, przypadki stosowania, zasady wystawiania,
o) kursy przeliczeniowe stosowane dla walut obcych.

4. Zasady wystawiania faktur VAT w formie elektronicznej:
a) przepisy regulujące zasady wystawiania e-faktur,
b) faktury elektroniczne w prawie unijnym,
c) wymogi prawne, które należy spełnić przed rozpoczęciem wystawiania e-faktur,
d) bezpieczny podpis elektroniczny jako narzędzie do wystawiania e-faktur,
e) wystawianie faktur poprzez system wymiany danych (EDI),
f) wystawianie faktur w formacie PDF,
g) zasady związane z przesyłaniem faktur elektronicznych nabywcom,
h) poprawna treść faktury elektronicznej,
i) termin wystawienia e-faktur,
j) e-faktury dokumentujące zaliczki,
k) Centralny Rejestr Faktur w sektorze publicznym,
l) faktura elektroniczna w zamówieniach publicznych (nowa platforma do e faktur),
m) nowa obowiązkowa ewidencja faktur zakupowych bez prawa do odliczenia,
n) wystawienie e-faktury a powstanie obowiązku podatkowego,
o) wystawianie faktur w formie elektronicznej w przypadku transakcji z podmiotami zagranicznymi,
p) faktury korygujące oraz duplikaty faktur elektronicznych,
q) wystawienie e-faktury po terminie,
r) symbol PKWiU lub CN na fakturach elektronicznych,
s) e-faktura a różne stawki VAT,
t) sposób przesyłania i przechowywania faktur elektronicznych,
u) zasady udostępniania faktur elektronicznych organom podatkowym.

5. Praktyczne aspekty wystawiania faktur korygujących:
a) anulowanie faktury,
b) tzw. korekta do zera,
c) zasady i przyczyny wystawiania faktur korygujących,
d) możliwość wystawienia zbiorczej faktury korygującej,
e) termin wystawienia faktur korygujących,
f) uzyskanie potwierdzenia odbioru faktury elektronicznej przez nabywcę w świetle orzecznictwa sądów krajowych Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej,
g) ujęcie korekty obrotu w deklaracji VAT,
h) korekty in plus i in minus,
i) korekty bieżące i wsteczne,
j) zasady ujęcia faktur korygujących po stronie nabywcy.

6. Zasady wystawiania not korygujących:
a) przyczyny uzasadniające wystawienie noty korygującej,
b) dane, które mogą być poprawione notą korygującą,
c) sposób wystawienia noty korygującej,
d) akceptacja treści noty przez sprzedawcę w przypadku fakturowania elektronicznego.

7. Zasady przechowywania faktur:
a) okres, w którym należy przechowywać faktury,
b) sposób przechowywania faktur,
c) udostępnianie faktur organom podatkowym oraz skarbowym.

8. Refakturowanie:
a) definicja refakturowania wynikająca z art. 8 ust. 2a ustawy o VAT a orzecznictwo sądów administracyjnych,
b) czy i w jakich przypadkach modyfikacja ceny oraz powielenie stawki podatkowej na refakturze są właściwe?
c) refakturowanie a inne instytucje prawne zbliżone do refakturowania,
d) data sprzedaży, data powstania obowiązku podatkowego a data wystawienia faktury – problemy w przypadku refakturowania,
e) refakturowanie (m.in. mediów, kosztów transportu, kosztów ubezpieczenia) a problematyka świadczeń kompleksowych – ważne orzecznictwo NSA i ETS, pytanie NSA do ETS – oczekiwanie na rozstrzygnięcie.

9. Odliczanie podatku VAT na podstawie faktury VAT:
a) moment odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia udokumentowanego fakturą papierową oraz fakturą elektroniczną,
b) błędy dotyczące faktur a możliwość odliczenia podatku naliczonego,
c) ograniczenia odliczenia podatku naliczonego (puste faktury).

10. Zmiany przepisów w Kodeksie karnym skarbowym w związku ze zmianami w VAT:
a) faktury wadliwe i nierzetelne,
b) sankcje karne (kara pozbawienia wolności) w zakresie tzw. „faktur pustych”.

11. Kasy rejestrujące w 2020 roku – rewolucyjne zmiany dla podatników:
a) dla kogo i od kiedy obligatoryjna kasa fiskalna online,
b) nowe zasady przyznawania ulgi na zakup kasy rejestrującej,
c) do kiedy będą mogły funkcjonować kasy z kopią papierową i elektroniczną?
d) zmiana zasad wystawiania faktur na podstawie paragonów,
e) nowe obowiązki podatników użytkujących kasy rejestracyjne,
f) obowiązek przeszkolenia pracowników z zasad prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas fiskalnych,
g) zmiany dotyczące stosowania oznaczeń literowych dla stawek VAT,
h) nowe rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących,
i) Centralne Repozytorium Kas,
j) dane z kasy fiskalnej w JPK_VAT,
k) grzywna za niezarejestrowanie sprzedaży na kasie fiskalnej.

12. Nowa forma płatności (Split Payment – Mechanizm Podzielonej Płatności a faktura VAT):
a) dane z faktury VAT niezbędne dla zastosowania mechanizmu podzielonej płatności,
b) dokument pro forma a mechanizm podzielonej płatności,
c) faktury zaliczkowe a Split Payment,
d) zapłata metodą podzielonej płatności części kwoty z faktury VAT lub samego podatku VAT,
e) od 1 listopada 2019 roku możliwość zapłaty metodą podzielonej płatności kilku faktur jednym poleceniem przelewu (elementy obligatoryjne formularza przelewowego),
f) dozwolone operacje z rachunku VAT,
g) faktury pro formy a spilt payment,
h) nadpłaty, przedpłaty, zaliczki a spilt payment,
i) faktury korygujące a split payment.

DZIEŃ III

1. Zasady ogólne dotyczące opodatkowania transakcji zagranicznych:
a) określenie miejsca dokonania dostawy towarów kluczem do prawidłowego opodatkowania dostawy towarów,
b) opodatkowanie towarów wysyłanych, niewysyłanych, dostawa towarów z montażem,
c) rozliczenie sprzedaży wysyłkowej,
d) podatnik VAT w przypadku transakcji zagranicznych,
e) ogólne zasady dotyczące wykazywania transakcji zagranicznych w deklaracji VAT oraz informacji podsumowującej.

2. Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT):
a) pojęcie WDT,
b) przemieszczenia towarów, które nie stanowią WDT,
c) przemieszczenie towarów własnych jako WDT,
d) transakcje nieodpłatne jako WDT,
e) obowiązek podatkowy,
f) zaliczki w WDT,
g) podstawa opodatkowania w WDT,
h) warunki stosowania stawki 0% VAT – wymagana dokumentacja, praktyka i orzecznictwo sądów administracyjnych,
i) nowe regulacje dotyczące dokumentowania WDT (rozporządzenie wykonawcze Rady UE 2018/1912 z dnia 4 grudnia 2018 r.),,
j) nowe regulacje dotyczące magazynów konsygnacyjnych oraz magazynów typu call-off stock (rozporządzenie wykonawcze Rady UE 2018/1912 z dnia 4 grudnia 2018 r.).

3. Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (WNT):
a) pojęcie WNT,
b) towary transportowane z krajów trzecich a obowiązek rozliczenia WNT,
c) przemieszczenie towarów własnych jako WNT,
d) obowiązek podatkowy,
e) moment wystawienia faktury a moment powstania obowiązku podatkowego,
f) obowiązek korekty podatku naliczonego z tytułu WNT w przypadku nieotrzymania faktury od kontrahenta,
g) zaliczki w WNT,
h) podstawa opodatkowania w WNT,
i) magazyn konsygnacyjny,
j) obowiązek zapłaty VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw,
k) instytucja płatnika VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw,
l) nowy rodzaj deklaracji VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw,
m) zmiany w terminach ewidencjonowania i rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,
n) uzależnienie możliwości odliczenia VAT od prawidłowego terminu wykazania obowiązku podatkowego WNT (zmiana w przepisach od 1 stycznia 2017 roku a orzecznictwo sądów administracyjnych).

4. Transakcje łańcuchowe i trójstronne:
a) miejsce świadczenia w dostawach towarów, WNT i w dostawach łańcuchowych,
b) skutki zastosowania miejsca świadczenia i obowiązki dokumentacyjne uczestników transakcji trójstronnej,
c) nowe zasady rozliczania wewnątrzunijnych transakcji łańcuchowych (rozporządzenie wykonawcze Rady UE 2018/1912 z dnia 4 grudnia 2018 r.),
d) możliwości stosowania procedury uproszczonej – warunki i obowiązki uczestników transakcji.

5. Opodatkowanie dostawy przez nabywcę towaru:
a) nabywca towaru jako podatnik,
b) podstawa opodatkowania,
c) obowiązek podatkowy.

6. Eksport towarów:
a) pojęcie eksportu towarów,
b) eksport bezpośredni i pośredni,
c) warunki stosowania stawki 0% VAT w eksporcie bezpośrednim i pośrednim,
d) dowody dokonania eksportu towarów,
e) obowiązek podatkowy,
f) zaliczki w eksporcie,
g) podstawa opodatkowania.

7. Import towarów:
a) sposoby rozliczania importu towarów,
b) podatnik w imporcie towarów,
c) procedura uproszczona w przypadku importu towarów – rozliczanie podatku należnego w deklaracji podatkowej,
d) obowiązek podatkowy VAT,
e) zasady ustalania podstawy opodatkowania.

8. Świadczenie usług w obrocie zagranicznym:
a) pojęcie importu i „eksportu” usług,
b) określanie miejsca świadczenia usług,
c) ustalenie statusu nabywcy jako podatnika obowiązkiem świadczącego usługę,
d) pojęcie „siedziby działalności gospodarczej” oraz „stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej”,
e) świadczenie usług na rzecz podmiotów nieposiadających statusu podatnika,
f) opodatkowanie usług związanych z nieruchomościami,
g) opodatkowanie usług transportowych,
h) miejsce świadczenia w przypadku usług związanych z targami, wystawami, konferencjami itp.,
i) opodatkowanie usług gastronomicznych oraz cateringowych,
j) miejsce świadczenia przy krótkoterminowym najmie środków transportu,
k) zasady powstawania obowiązku podatkowego w imporcie usług,
l) nowe zasady odliczania VAT z tytułu importu usług,
m) uzależnienie możliwości odliczenia VAT od prawidłowego terminu wykazania obowiązku podatkowego (zmiana w przepisach od 1 stycznia 2017 roku a orzecznictwo sądów administracyjnych),
n) określanie momentu wykonania usługi w przypadku importu usług,
o) podstawa opodatkowania,
p) stawki podatku,
q) dokumentacja konieczna do rozliczenia importu usług oraz świadczenia usług opodatkowanego poza terytorium Polski.

9. Quick fixes – zmiany w towarowych transakcjach wewnątrzwspólnotowych:
a) nowe regulacje dotyczące dokumentowania WDT,
• zaostrzenie przepisów dotyczących numeru VAT UE i identyfikacji nabywcy dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych,
• nowe zasady dokumentowania wywozu towaru,
• relacja przepisów unijnych do krajowych.
b) nowe regulacje dotyczące magazynów konsygnacyjnych oraz magazynów typu call-off stock,
• nowa procedura WDT call-off-stock,
• przemieszczenie towarów własnych jako odmiana wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
• obowiązek prowadzenia ewidencji.
c) nowe zasady rozliczania wewnątrzunijnych transakcji łańcuchowych.
• pojęcie transakcji łańcuchowych,
• dostawa ruchoma i nieruchoma.

DZIEŃ IV

1. Odliczenie podatku naliczonego:
a) warunki odliczenia podatku naliczonego,
b) źródła odliczenia,
c) terminy odliczenia,
d) odliczenie a wydanie towaru/wykonanie usługi,
e) przedawnienie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

2. Ograniczenia w odliczaniu podatku naliczonego:
a) kwalifikacja wydatku na gruncie podatku dochodowego a odliczenie w VAT,
b) usługi noclegowe oraz gastronomiczne,
c) faktury od nieuczciwych kontrahentów (puste faktury),
d) odliczanie w przypadku nieprawidłowo wystawionych faktur.

3. Zasady odliczania VAT od wydatków związanych z pojazdami:
a) definicja pojazdu samochodowego w ustawie o VAT i w Prawie o ruchu drogowym,
b) sposób wykorzystania pojazdu:
• pojazdy wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej,
• pojazdy wykorzystywane w sposób mieszany,
• pojazdy częściowo przeznaczone do najmu (np. na cele prywatne pracowników),
• pojazdy o nieustalonym statusie.
c) sposób wykorzystania pojazdu a zakres prawa do odliczenia,
d) zmiana sposobu wykorzystania pojazdu a obowiązek / prawo korekty podatku naliczonego,
e) typy pojazdów a zakres prawa do odliczenia:
• samochody o masie całkowitej powyżej 3,5 tony,
• samochody ciężarowe z homologacją typu N1,
• samochody osobowe,
• pojazdy o przeznaczeniu szczególnym (m.in. busy, vany, pick-upy),
• pojazdy specjalne (m.in. agregaty, koparki, pogrzebowe, bankowozy, żuraw drogowy),
• jednoślady (motocykle, motorowery, skutery).
f) wydatki związane z użytkowaniem pojazdów firmowych a zakres prawa do odliczenia:
• zakup pojazdu,
• rata leasingowa / czynsz za najem,
• wydatki na paliwo / olej napędowy / gaz do napędu,
• pozostałe wydatki eksploatacyjne (serwis, części, przejazd autostradą, parkingi, myjnie itp.).
g) szczególny status pojazdów użytkowanych na podstawie umowy leasingu,
h) obowiązki formalne dotyczące wykazania odpowiedniego statusu pojazdu (dowód rejestracyjny, homologacja itp.),
i) obowiązek zawiadomienia Naczelnika Urzędu Skarbowego o sposobie wykorzystania pojazdu (VAT-26),
j) zasady prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu:
• podmioty obowiązane do prowadzenia ewidencji,
• sposób prowadzenia ewidencji,
• sposób korygowania ewidencji,
• dane, które powinna zawierać ewidencja,
• częstotliwość prowadzenia ewidencji.

4. Odliczanie w oparciu o współczynnik sprzedaży:
a) obowiązek odliczania VAT w oparciu o proporcję,
b) ustalenie współczynnika z naczelnikiem urzędu skarbowego,
c) zasady ustalania współczynnika sprzedaży w oparciu o obrót w roku poprzednim.

5. Korekta podatku naliczonego:
a) korekta roczna,
b) korekta 5- i 10-letnia,
c) zmiana przeznaczenia towaru a obowiązek korekty,
d) zasady korekty w przypadku utraty / zniszczenia środka trwałego – ważne orzecznictwo ETS.

6. Zmiany przepisów w zakresie obliczania prewspółczynnika:
a) analiza w jakim zakresie i jakich podatników zmiany mogą dotyczyć,
b) zasady ustalania prewspółczynnika,
c) podstawowe zasady dokonywania korekty prewspółczynnika po zakończeniu roku podatkowego.

7. Zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym:
a) podstawowe zasady zwrotu,
b) terminy zwrotu,
c) postępowanie kontrolne a zwrot,
d) zabezpieczenie majątkowe,
e) zwrot w terminie przyśpieszonym,
f) zwrot na rachunek VAT,
g) zwrot w braku sprzedaży.

8. Przyspieszony (25 dniowy zwrotu podatku VAT):
a) przesłanki jakie należy spełnić aby otrzymać przyspieszony zwrot podatku VAT,
b) nowe limity dla transakcji bezgotówkowych.
9. Dodatkowe zobowiązanie podatkowego w VAT (dodatkowa sankcja za nieprawidłowe rozliczenia w VAT):
a) okoliczności zastosowania sankcji 20%, 30% i 100% (nowa sankcja 15%),
b) okoliczności wyłączające zastosowane ww. sankcji,
c) sankcje a ulga na złe długi.

10. Ulga na złe długi:
a) pojęcie nieściągalnej wierzytelności,
b) warunki skorzystania z ulgi,
c) modyfikacja od 1 stycznia 2019 r. zasad stosowania ulgi na złe długi na gruncie VAT poprzez skrócenie ustawowego terminu korzystania z ulgi na złe długi ze 150 do 90 dni,
d) ujęcie ulgi w deklaracjach VAT,
e) zasady dokonywania korekty podatku należnego przez sprzedawcę oraz podatku naliczonego przez nabywcę.

11. STIR (System Teleinformatyczny Izby Rozliczeniowej) – nowe narzędzie Ministerstwa Finansów do walki z wyłudzeniami VAT:
a) cel stworzenia STIR,
b) dane pozyskiwane w ramach STIR (informacje o danych na rachunkach bankowych),
c) skutki dla przedsiębiorcy,
d) blokada rachunku bankowego.

12. Dobrowolny oraz obligatoryjny mechanizm podzielonej płatności (Split payment) jako nowe narzędzie fiskusa do waliki z wyłudzeniami w podatku VAT:
a) na czym polega split payment?
b) kto będzie musiał mieć rachunek VAT (wprowadzenie od 1 listopada 2019 roku obowiązku posiadania rachunku rozliczeniowego kwalifikowanego na potrzeby obsługi transakcji objętych obowiązkiem dokonywania zapłaty w systemie split payment),
c) w jaki sposób będzie można dysponować środkami na rachunku VAT (nowe możliwości od 1 listopada 2019 roku)?
d) korzyści dla nabywców stosujących split payment,
e) korzyści dla dostawców korzystających z zastosowania split payment,
f) zasady korekt i zaliczek rozliczanych w systemie split payment,
g) system split payment jako system obowiązkowy dla wybranych transakcji
h) lista transakcji objętych obowiązkowym systemem split payment (nowy załącznik nr 15 do ustawy VAT),
i) faktury na kwotę przekraczającą 15 000 zł a mechanizm podzielonej płatności,
j) likwidacja odwrotnego obciążenia w obrocie krajowym,
k) split payment a odpowiedzialność solidarna,
l) nowe zasady wystawiania i oznaczania faktur w związku z wprowadzeniem mechanizmu podzielonej płatności,
m) nowe sankcje w VAT grożące za niezastosowanie mechanizmu podzielonej płatności lub za nieprawidłowe wystawienia faktury dla transakcji objętej obowiązkowym mechanizmem split payment,
n) obowiązkowy split payment a koszty uzyskania przychodu na gruncie podatku dochodowego,
o) wprowadzenie możliwości opłacania jednym przelewem w systemie split payment więcej niż jednej faktury,
p) split payment a transakcje w walucie obcej,
q) split payment a transakcje z zagranicznymi.

AKADEMIA CIT

DZIEŃ I

Zagadnienia ogólne i przychody podatkowe

Zagadnienia ogólne w CIT

1. Podstawa opodatkowania i wysokość podatku:
a) wyodrębnienie źródła przychodów z zysków kapitałowych i jego wpływ na ustalanie dochodu,
b) darowizny odliczane od dochodu (limitowane i bez limitu),
c) stawki podatku, zasady stosowania stawki preferencyjnej 9%,
d) możliwość jednorazowego rozliczenia straty do wysokości 5 mln zł.
e) przedawnienie straty podatkowej,
f) zakaz „dziedziczenia” strat przy przekształceniach spółek, wyjątki.

2. Zaliczki na podatek, podatek za rok podatkowy, zeznanie roczne:
a) uproszczone formy wpłacania zaliczek na podatek dochodowy,
b) obowiązki płatnika,
c) zwolnienia z obowiązku składania zeznań podatkowych,
d) obowiązek składania informacji CIT-ST, CIT-ST/A,
e) pozostałe obowiązki informacyjne,
f) nowe formularze deklaracji oraz informacji na gruncie CIT od grudnia 2019 r.

3. Odpowiedzialność podatnika i płatnika.

4. Podatnicy podatku CIT.

5. Ograniczony bądź nieograniczony obowiązek podatkowy, na co uważać prowadząc aktywność poza granicami RP, konsekwencje wprowadzenia w 2017 r. definicji dochodów osiągniętych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

6. Rok podatkowy. Zmiany roku podatkowego. Zawiadamianie US o zmianie lub wyborze roku podatkowego.

Przychody podatkowe

1. Przychody z działalności gospodarczej:
a) przychody z tytułu dostawy towarów oraz świadczenia usług,
b) przychody z tytułu usług rozliczanych w okresach rozliczeniowych oraz z tytułu mediów,
c) przychody rozpoznawane na zasadzie kasowej,
d) zaliczki oraz kaucje, czy zawsze zaliczka i kaucja nie stanowią przychodu.

2. Refakturowanie a data powstania przychodu.

3. Przychody w naturze, przychody z tytułu nieodpłatnego oraz z tytułu częściowo nieodpłatnego świadczenia – omówienie najczęściej występujących przypadków powstania przychodów oraz zasad określenia ich wysokości.

4. Przychody z odpłatnego zbycia rzeczy i praw – zasady ustalania przychodu, pojęcie ceny rynkowej.

5. Przychód z tytułu wykonania świadczenia niepieniężnego w miejsce zapłaty.

Podróże służbowe

1. Należności z tytułu podróży służbowych diety, koszty przejazdów, zapewnienie noclegu, ryczałty oraz inne wydatki – rozliczenia w CIT, PIT i ZUS.

2. Zasady dokumentowania wydatków w podróży służbowej na potrzeby ujęcia w kosztach uzyskania przychodów.

3. Zaliczki z tytułu podróży a kurs wymiany walut.

DZIEŃ II

Koszty uzyskania przychodów oraz wydatki na reklamę i reprezentację

Zagadnienia ogólne

1. Definicja kosztów uzyskania przychodów a celowość wydatków.

2. Związek pomiędzy przychodem a wydatkiem niezbędny dla ujęcia kosztu w rachunku podatkowym. Racjonalność i uzasadnienie ekonomiczne jako przesłanki zaliczenia wydatków do kosztów.

3. Wykładnia gospodarcza przy ocenie wydatku jako kosztu uzyskania przychodu – nowy kierunek orzeczniczy sądów administracyjnych.

4. Dokumentowanie wydatków a prawo do zaliczenia ich do kosztów.

5. Korekta kosztów, kiedy korygujemy na bieżąco a kiedy wstecz – praktyczny aspekt zmian.

6. Zasady rozliczania kosztów w czasie:
a) koszty bezpośrednie,
b) koszty pośrednie,
c) koszty pośrednie dotyczące okresu dłuższego niż rok czy rok podatkowy,
d) moment poniesienia kosztów – zmiana stanowiska organów podatkowych w roku 2019,
e) zasady dotyczące korekty kosztów bezpośrednich oraz pośrednich.

Omówienie wybranych wydatków kosztowych

1. Koszty na rzecz współpracowników i pracowników. Niesymetryczne traktowanie przez organy podatkowe kosztów ponoszonych na rzecz pracowników i osób samozatrudnionych („ukryty” test przedsiębiorcy).

2. Omówienie najnowszego orzecznictwa i najczęstszych świadczeń pracowniczych: imprezy integracyjne, jubileuszowe i okolicznościowe – narady, konferencje, abonamenty medyczne, posiłki i napoje dla pracowników, prezenty, bony towarowe, paczki świąteczne, dofinansowanie wypoczynku dzieci pracowników, świadczenia na podnoszenie kwalifikacji zawodowych, strój, ubiór pracowników, ekwiwalent za pranie odzieży roboczej, ubezpieczenia dodatkowe, premie oraz nagrody pieniężne i rzeczowe, świadczenia wynikające z przepisów BHP, świadczenia socjalne i wynikające z ZFŚS, sprzęt służbowy pracowników wykorzystywany na cele prywatne (telefon itp.), świadczenia sportowe (karty benefit i multisport, możliwość skorzystania z sali gimnastycznej, boiska itp.), świadczenia o charakterze symbolicznym a przychód pracownika (medale okolicznościowe, dyplomy, puchary, kwiaty).

3. Moment naliczenia i potrącenia kosztów związanych z PPK. Moment ujęcia w przychodach pracownika.

4. Wierzytelności jako koszty uzyskania przychodów:
a) w jakich sytuacjach wierzytelność może być kosztem uzyskania przychodu,
b) wymagane dokumenty do spisania wierzytelności w koszty, w tym problematyka odpisu aktualizującego,
c) moment spisania wierzytelności nieściągalnych w koszty uzyskania przychodu,
d) problematyka wierzytelności przedawnionych, a możliwość ich rozliczenia w kosztach podatkowych,
e) rozliczenie straty z tytułu umorzenia bądź odpłatnego zbycia wierzytelności, problematyka nabytych wierzytelności,
f) możliwości spisania wierzytelności niestanowiących przychodu należnego,
g) koszty związane z zastępstwem procesowym – stanowiska organów podatkowych.

5. Samochód w działalności gospodarczej od 2019 r.:
a) nowy limit amortyzacji samochodów osobowych,
b) nowy limit zaliczania w koszty czynszu wynikającego z umów leasingu i umów podobnych,
c) samochody używane dla celów służbowych i prywatnych – nowy limit w kosztach eksploatacji,
d) czy umowy leasingu samochodów podlegają raportowaniu MDR?

6. Kary umowne i odszkodowania (kary z tytułu wadliwego i nieterminowego świadczenia usług i dostaw towarów, kary za przedterminowe rozwiązanie umów) – kontrowersyjna zmiana stanowiska organów podatkowych w roku 2019.

Wydatki na reprezentacje i reklamę – aspekty podatkowe

1. Szczególne rodzaje działań marketingowych– zasady opodatkowania (koszty i przychody w CIT, przychody w PIT, możliwość zastosowania zwolnień w PIT).

2. Reklama i reprezentacja / imprezy, targi, konferencje:
a) pojęcie reklamy i reprezentacji dla celów podatkowych,
b) prezenty dla kontrahentów i pracowników,
c) konsumpcja z kontrahentami / posiłki dla pracowników,
d) imprezy dla kontrahentów oraz imprezy integracyjne dla pracowników,
e) imprezy okolicznościowe i jubileuszowe,
f) szkolenia i konferencje dla kontrahentów,
g) szkolenia / narady / konferencje dla pracowników,
h) wyjazdy krajowe i zagraniczne dla pracowników i kontrahentów,
i) udział w targach / organizacja stanowisk wystawowych,
j) wydatki na wystrój firmy.

3. Sprzedaż premiowa:
a) definicja sprzedaży premiowej / zasady prowadzenia sprzedaży premiowej,
b) dokumentacja sprzedaży premiowej,
c) usługa jako nagroda w sprzedaży premiowej,
d) sprzedaż premiowa a sprzedaż promocyjna,
e) sprzedaż premiowa – zakres zwolnienia z PIT.

4. Konkursy dla kontrahentów:
a) definicja konkursu – problemy interpretacyjne,
b) organizator konkursu a fundator nagrody w konkursie (organizacja konkursów przez podmioty zewnętrzne),
c) konkursy w środkach masowego przekazu (np. konkursy w internecie),
d) konkursy dla kontrahentów a konkursy dla pracowników – zakres opodatkowania i zwolnienia w PIT,
e) konkursy a programy motywacyjne – różnice w zakresie opodatkowania.

5. Premie pieniężne i rabaty:
a) pojęcie premii pieniężnych,
b) premie lojalnościowe i premie jakościowe,
c) premia pieniężna jako rabat / premia pieniężna jako usługa.

6. Sponsoring:
a) pojęcie sponsoringu w ujęciu prawnym i podatkowym,
b) niezbędne elementy umowy sponsoringu,
c) formy sponsoringu (rzeczowy, pieniężny, właściwy, niewłaściwy),
d) sponsoring a darowizny.

7. Inne świadczenia na rzecz kontrahentów:
a) przekazywanie biletów do kina / teatru / wejściówek na basen,
b) organizacja pikników i koncertów,
c) zapewnianie noclegów i wyżywienia,
d) wręczanie alkoholu i towarów luksusowych.

DZIEŃ III

Podatek u źródła, środki trwałe i ich amortyzacja, leasing w ustawie o CIT

Podatek u źródła

1. Zryczałtowany podatek dochodowy od osób prawnych na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:
a) informacje ogólne na temat regulacji dotyczących podatku u źródła,
b) relacja pomiędzy ustawą o CIT a umowami o unikaniu podwójnego opodatkowania, Konwencja MLI,
c) należności licencyjne, w tym wynajem maszyn, urządzeń, środków transportu, usługi w chmurze, serwery, licencje do programów komputerowych,
d) odsetki,
e) zryczałtowany podatek dochodowy od osób prawnych w przypadku przychodów z tytułu udziału w zy-skach osób prawnych tj. np. dywidendy, umorzenie udziałów akcji, likwidacja osoby prawnej, wewnętrzne podwyższenie kapitału zakładowego, łączenie oraz podział jednostek gospodarczych,
f) usługi niematerialne,
g) zakup biletów lotniczych,
h) zakres redukcji stawek i/lub zwolnienia ze zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych wynikający z ustawy o CIT,
i) klauzule ubruttawiające należności objęte podatkiem u źródła.

2. Zasady pobory podatku u źródła przez płatników od 2019 r.:
a) obowiązek dochowania należytej staranności przez płatnika,
b) certyfikat rezydencji jako dokument uprawniający do skorzystania z redukcji stawek i/lub zwolnienia ze zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych wynikającego z polskiej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
c) oświadczenia pobierane od zagranicznych kontrahentów, wymagane przez polska ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych,
d) rzeczywisty właściciel należności,
e) zasady poboru podatku u źródła po przekroczeniu progu 2 mln zł w stosunku do zagranicznego kontrahenta,
f) opinia o stosowaniu zwolnienia,
g) oświadczenie płatnika uprawniające do stosowania zwolnień lub obniżonych stawek podatku (formularz WH-OSC),
h) sankcja podatkowa za nieuprawnione zaniżenie lub niepobranie podatku u źródła,
i) procedura zwrotu podatku u źródła uprzednio pobranego przez płatnika,
j) objaśnienia Ministerstwa Finansów w zakresie nowych zasad poboru podatku u źródła.

Środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz leasing

1. Środki trwałe:
a) środki trwałe w ustawach podatkowych, a jego samodzielność i konieczność jego wykorzystywania,
b) problematyczne kryteria definiujące środki trwałe (kompletność i zdatność do użytkowania),
c) obce składniki majątku środkami trwałymi, w tym inwestycje w obcym środku trwałym.

2. Wartości niematerialne i prawne:
a) wartości niematerialne i prawne w ustawach podatkowych,
b) wartości niematerialne i prawne nie podlegające amortyzacji.

3. Wycena wartości początkowej:
a) zakup majątku trwałego, w tym licencji, know-how, praw autorskich,
b) wytworzenie majątku trwałego,
c) optymalizacja przy zakupie licencji,
d) dotacje, subwencje, dopłaty do majątku trwałego a wartość początkowa,
e) nakłady poniesione przed przyjęciem środka trwałego do użytkowania,
f) korekta podstawy do dokonywania odpisów amortyzacyjnych,
g) różnice kursowe i odsetki wpływające na wartość początkową,
h) ewidencja środków trwałych.

4. Zasady i metody amortyzacji:
a) niezapłacone faktury a korekta odpisów amortyzacyjnych,
b) podstawa naliczania i częstotliwość dokonywania odpisów amortyzacyjnych,
c) metody amortyzowania środków trwałych,
d) stawki obniżone, podwyższone i indywidualne,
e) metoda degresywna,
f) amortyzacja jednorazowa środków trwałych,
g) zasada kontynuacji przy restrukturyzacjach.

5. Zagadnienia problematyczne:
a) remont a ulepszenie środków trwałych – przykłady,
b) wymiana środka trwałego w ramach gwarancji,
c) zaniechanie odpisów amortyzacyjnych a czasowe niekorzystanie z majątku trwałego,
d) wsteczne obniżanie stawek amortyzacji,
e) straty w majątku trwałym,
f) nabycie inwestycji w obcym środku trwałym,
g) likwidacja inwestycji w obcym środku trwałym.

6. Środki trwałe a koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, zasady dokonywania.

7. Odpłatne zbycie majątku trwałego.

8. Użyczenie, najem, i dzierżawa środków trwałych – najkorzystniejsze zasady rozliczeń podatkowych.

9. Leasing operacyjny i leasing finansowy jako efektywne sposoby planowania inwestycji wraz z obowiązującymi zmianami.

DZIEŃ IV

Zmiany w CIT oraz dokumentacja cen transferowych

Zmiany obowiązujące od 1.01.2020 r.

1. Ulga na złe długi w podatkach dochodowych od 1.1.2020 r.:
a) obowiązki dłużnika i uprawnienia wierzyciela,
b) korekta dochodu lub straty podatkowej,
c) przesłanki stosowania nowych przepisów,
d) wpływ regulacji na obliczanie zaliczek na podatek,
e) zasady obliczania terminów płatności na potrzeby ulgi na złe długi,
f) kiedy ustawowe terminy płatności zastępują terminy przewidziane w umowie?
g) sprawozdanie o stosowanych przez „dużych” podatników CIT terminach zapłaty w transakcjach handlowych,
h) przepisy przejściowe.

2. Tzw. Biała lista podatników i jej wpływ na CIT od 1.1.2020 r.:
a) nowy rejestr podatników VAT od 1.9.2019 r., konieczność weryfikacji nr rachunków bankowych kontrahentów,
b) skutki płatności za faktury VAT na rachunek bankowy nieujęty w rejestrze (zmniejszenie kosztów, w tym odpisów amortyzacyjnych),
c) ustalanie limitu jednorazowej wartości transakcji w kwocie 15.000 zł (problem umów ramowych, kontraktów rozliczanych etapami, umów rozliczanych w okresach rozliczeniowych),
d) uchylenie się od negatywnych skutków regulacji poprzez „donos” na kontrahenta,
e) sankcyjny przychód przy transakcjach związanych z przenoszeniem wierzytelności wynikających z faktur VAT,
f) przepisy przejściowe.

3. Obowiązkowe stosowanie metody podzielonej płatności w VAT od 1.11.2019 r. a koszty w CIT od 1.1.2020 r.:
a) lista towarów i usług objęta obowiązkowym split payment (załącznik 15 do ustawy o VAT),
b) obowiązek umieszczenia adnotacji na fakturze,
c) zmniejszenie kosztów w CIT jako sankcja za niezastosowanie metody podzielonej płatności,
d) kompensata a potrącenie przy obowiązkowym split payment – skutki w kosztach uzyskania przychodów,
e) przepisy przejściowe.

4. Inne planowane zmiany.

Pozostałe istotne zmiany od 2019 r.

1. Zwolnienie w CIT przychodów uzyskanych od ubezpieczyciela z tytułu odszkodowania za szkodę w środku trwałym.

2. Koszty uzyskania przychodu z tytułu tzw. hipotetycznych odsetek.

3. Tzw. exit tax (kiedy przeniesienie składników majątkowych za granicę wywołuje konieczność zapłaty podatku).

4. Upublicznienie danych największych podatników.

5. Opodatkowanie obrotu tzw. Kryptowalutami.

6. Ustalanie kosztów przy obrocie wierzytelnościami oraz pakietami wierzytelności.

7. Nowa ulga, tzw. IP BOX w świetle objaśnień Ministerstwa Finansów.

8. Podatek dochodowy od nieruchomości komercyjnych na nowych zasadach.

9. Obowiązek raportowania schematów podatkowych w CIT – wprowadzenie do problematyki.

Praktyczne wnioski i konsekwencje zmian podatkowych zrealizowanych w latach wcześniejszych  – podsumowanie wybranego stanowiska fiskusa i orzecznictwa

1. Wprowadzenie nowych zasad zaliczania odsetek do kosztów podatkowych – problematyka tzw. cienkiej kapitalizacji.

2. Wprowadzenie przepisów limitujących wysokość KUP związanych z umowami o usługi niematerialne oraz związanych z korzystaniem z wartości niematerialnych i prawnych w odniesieniu do podmiotów powiązanych.

3. Wyodrębnienie w ustawie o CIT źródła przychodów w postaci zysków kapitałowych.

Ceny transferowe

1. Definicja powiązań oraz poszerzenie definicji transakcji.

2. Nowe progi dokumentacyjne oraz doprecyzowanie pojęcia wartości transakcji.

3. Zwolnienia z obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych.

4. Uproszczenia rozliczeń dla wewnątrzgrupowych pożyczek i usług o niskiej wartości dodanej.

5. Nowe terminy do złożenia oświadczeń o sporządzeniu dokumentacji.

6. Korekty cen transferowych.

7. Obowiązek składania ujednoliconej informacji o cenach transferowych (TP-R).

Czas trwania

10:00 – 15:30

Cz. I 26-27.01.2021
Cz. II 10-11.02.2021
Cz. III 16-17.02.2021
Cz. IV 11-12.03.2021

Prelegenci

Cytat

Paweł Wójciak – doradca podatkowy (nr wpisu 10194), absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, członek – założyciel Stowarzyszenia Doktorantów i Doktorów Prawa Podatkowego, dysponuje wieloletnim doświadczeniem w praktyce doradczej realizowanej we współpracy z czołowymi polskimi firmami doradztwa podatkowego, w tym ponad 10-letnie doświadczenie trenerskie z zakresie problematyki prawa podatkowego. Specjalizuje się z tematyce podatków dochodowych z uwzględnieniem międzynarodowych aspektów opodatkowania. Posiada bogate doświadczenie w zakresie reprezentacji podatników w postępowaniach przed organami podatkowymi oraz sądami administracyjnymi.

Marcin Pacyna – adwokat i doradca podatkowy. Ukończył studia prawnicze na Uniwersytecie Wrocławskim. Doświadczenie zdobywał w jednej z najlepszych wrocławskich Kancelarii Radców Prawnych, w której w latach 2002-2003 zajmował się prawem gospodarczym, w tym prawem działalności gospodarczej, prawem cywilnym oraz prawem podatkowym. Jest autorem wielu artykułów z zakresu prawa podatkowego publikowanych na łamach min. „Gazety Prawnej”, „Gazety Podatkowej”, „Biuletynu dla Służb Ekonomiczno-Finansowych”, „Poradnika VAT” czy też „Przeglądu Podatku dochodowego”. W 2012 r. Marcin Pacyna wraz z innymi doradcami podatkowymi został założycielem Grupy Doradców Podatkowych – spółki doradztwa podatkowego, angażującej w 100% polski kapitał, mającej na celu obsługę postępowań podatkowych większych przedsiębiorstw.

Anna Karczewska – prawnik, ekonomista, ekspert w zakresie podatków bezpośrednich i międzynarodowych, współpracownik z Kancelarią ADN Podatki. Ukończone Studia Podatkowe oraz Podyplomowe Studia Międzynarodowych Strategii Podatkowych organizowane przez SGH a także Podyplomowe Studia Prawo karne skarbowe i gospodarcze organizowane przez Uniwersytet Jagielloński. Były pracownik urzędu skarbowego oraz prawnik w Ministerstwie Finansów, tax manager w międzynarodowym holdingu. Od wielu lat prowadzi szkolenia z zakresu prawa i podatków (między innymi dla KAS-u z zakresu kontroli skarbowej i procedur dowodowych). Od kilku lat związana ze Szkołą Główną Handlową, gdzie prowadzi zajęcia na Podyplomowych Studiach Podatkowych. Doktorant na Wydziale Prawa Uniwersytetu Warszawskiego specjalizacja: prawo podatkowe. Członek International Fiscal Association. Prelegent na konferencjach sejmowych dotyczących podatku VAT.

Małgorzata Breda – doradca podatkowy, Członek zarządu w ADN Podatki. Wieloletni współpracownik międzynarodowych i krajowych firm doradczych. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z podatkiem od towarów i usług, podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz postępowaniem przed organami podatkowymi i sądami administracyjnymi. Posiada bogate doświadczenie w zakresie optymalizacji podatkowej transakcji krajowych i transgranicznych. Dzięki szerokiej wiedzy i doświadczeniu skutecznie doradza zarówno polskim przedsiębiorstwom jak i firmom międzynarodowym. Wśród klientów, z którymi współpracuje znajdują się podmioty z takich sektorów gospodarki jak: branża farmaceutyczna, budownictwo i nieruchomości, branża transportowa, paliwowa, energetyczna, bankowa i ubezpieczeniowa, motoryzacyjna jak również administracja państwowa. Jest specjalistą w zakresie ustalania strategii podatkowej oraz zarządzania ryzykiem związanym w szczególności z podatkiem od towarów i usług. Swoją wiedzę wykorzystuje wspierając podatników w skomplikowanych w procesach restrukturyzacyjnych. Podczas wieloletniej praktyki przeprowadziła wiele przeglądów podatkowych oraz audytów due diligence. Autorka licznych publikacji podatkowych z zakresu podatku od towarów i usług, podatku od czynności cywilnoprawnych, podatku akcyzowego, podatku od spadku i darowizn, postępowania podatkowego (publikacje m. in. na łamach Rzeczpospolitej, Gazety Prawnej, Fiskusa. Autorka i współautorka publikacji książkowych (m.in. Leksykon VAT. Praktyka. Teoria. Orzecznictwo, wydawnictwo Beck; Transakcje wewnątrzwspólnotowe, wydawnictwo Beck). Wykładowca prawa podatkowego.

dr Paweł Selera – doktor nauk prawnych w zakresie prawa finansowego, doradca podatkowy współpracujący z MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy spółka doradztwa podatkowego sp. z o.o. Absolwent Wydziału Prawa Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Uniwersytetu w Ratyzbonie. Doświadczenie zawodowe zdobywał w Dyrekcji Generalnej ds. Podatków i Ceł Komisji Europejskiej w Brukseli, a następnie pracując w międzynarodowych firmach doradztwa podatkowego zaliczanych do tzw. wielkiej czwórki zarówno w Niemczech i w Polsce.

Marcin Borkowski – prawnik, ekspert podatkowy, Senior Associate w spółce doradztwa podatkowego ADN, specjalista w zakresie postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego. Doświadczenie zawodowe zdobywał pracując w organach podatkowych. Obejmował stanowisko zastępcy Naczelnika Urzędu Skarbowego oraz pełnił rolę trenera podatkowego w utworzonym przy Ministerstwie Finansów – Centrum Edukacji Zawodowej. Przeszkolił kilkuset pracowników różnych organów podatkowych m.in. Krajową Informację Podatkową, Ministerstwo Finansów, izby skarbowe, urzędy kontroli skarbowej, urzędy skarbowe. Wieloletni praktyk prawa podatkowego. Posiada doświadczenie w optymalizacji prawno-podatkowej. Autor i współautor wielu publikacji prawnych oraz podatkowych. Publikacje w szczególności dla portalu prawno-podatkowego TaxFin.pl. Wykładowca wyższych uczelni oraz komercyjnych szkoleń otwartych i zamkniętych w zakresie prawa cywilnego, prawa gospodarczego oraz prawa podatkowego (w szczególności podatku VAT i Ordynacji podatkowej). Prowadził zajęcia dla służb finansowo-księgowych, departamentów podatkowych oraz pracowników technicznych reprezentujących różne branże i sektory gospodarki. Obecnie realizuje szkolenia i warsztaty dla Akademii Biznesu MDDP. Prowadził zajęcia m.in dla: PKP SA, Orlen Asfalt Sp. z o.o., Uniteam Poland Sp. z o.o., GSG Service Sp. z o.o., PAMAPOL SA, IKEA Purchasing Services Poland Sp. Z o.o., Roche Diagnostics Polska Sp. z o.o.

Gdzie i kiedy

Warszawa 26 stycznia - 12 marca 2021
brak danych

Warszawa

woj. mazowieckie

Weź udział

Cena
za osobę
3890 PLN
+23% VAT
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowo-konferencyjne
  • certyfikat uczestnictwa
  • serwis obiadowy
  • przerwy kawowe
Weź udział

Organizator

Akademia Biznesu MDDP
02-672 Warszawa
Domaniewska 39 A
woj. mazowieckie
Akademia Biznesu MDDP jest organizatorem szkoleń i konferencji z zakresu prawa podatkowego, rachunkowości, a także zarządzania i finansów. Realizujemy projekty dedykowane dla firm, dostarczając wiedzę, która zapewnia stabilny wzrost przedsiębiorstw, ...
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Weź udział, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

Prosimy o zgłoszenie z użyciem formularza rejestracji online dostępnego na górze strony. Skontaktujemy się z Państwem celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia.
 


Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.
Wiadomość została wysłana!

Dane kontaktowe

Akademia Biznesu MDDP
02-672 Warszawa Domaniewska 39 A
Darmowy biuletyn informacyjny

Zapisz się do newslettera i otrzymuj powiadomienia o nowych wydarzeniach!