Finanse dla niefinansistów, poziom I

O seminarium

Bez solidnej wiedzy z zakresu finansów nie można w odpowiedzialny sposób podejmować właściwych decyzji – zarówno jeśli chodzi o inwestycje, prowadzenie projektów, jak i bieżącą działalność przedsiębiorstwa, w tym jego poszczególnych działów.

Program Finanse dla niefinansistów – poziom podstawowy w szczególności adresujemy do osób, które muszą podejmować decyzje finansowe i rozumieć ich skutki.

Cele seminarium:
Przekonanie uczestników, że znajomość finansów w firmie jest im potrzebna do efektywnej realizacji zadań.
Przekazanie uczestnikom wiedzy na temat podstawowych zagadnień i pojęć z zakresu finansów.
Zaznajomienie uczestników z rodzajami sprawozdań finansowych.
Nabycie umiejętności czytania i interpretowania informacji zawartych w sprawozdaniach finansowych.
Poznanie najważniejszych metod i narzędzi zarządzania finansami przedsiębiorstwa i analizy jego sytuacji finansowej.
Zaznajomienie uczestników z obowiązkami sprawozdawczości podmiotów – ich zakresem, terminem i obowiązkiem publikacji oraz odpowiedzialnością za sprawozdawczość i rachunkowość w firmie.

Dlaczego warto wziąć udział?

Korzyści dla organizacji i uczestników

  • Zwiększenie świadomości finansowej uczestników szkolenia, zapoznanie ich z terminologią finansową oraz jej utrwalenie poprzez ćwiczenia
  • Zrozumienie informacji finansowych i sposobów ich wykorzystania
  • Zrozumienie wpływu podejmowanych decyzji na płynność finansową i wartość przedsiębiorstwa
  • Nabycie umiejętności analizy rzeczywistej sytuacji finansowej przedsiębiorstwa i ryzyka związanego z jego funkcjonowaniem
  • Poznanie zasad i metod budżetowania, kontroli kosztów, praktycznych aplikacji narzędzi controllingu
  • Większa świadomość odpowiedzialności za prawidłowość sprawozdań finansowych
  • Nabycie umiejętności oceny (wyceny) projektów inwestycyjnych i ich wpływu na wskaźniki finansowe przedsiębiorstwa
  • Nabycie umiejętności analizy płynności finansowej przedsiębiorstwa i technik zarządzania nimi
  • Poznanie zasad i metod budżetowania, kontroli kosztów, praktycznych aplikacji narzędzi controllingu
  • Nabycie umiejętności efektywnej komunikacji z osobami z działów finansowych
Kto powinien wziąć udział?
  • Kierownicy projektów
  • Menedżerowie
  • Właściciele firm
  • Dyrektorzy ds. personalnych
  • Dyrektorzy ds. marketingu
  • Dyrektorzy ds. sprzedaży
  • Osoby, dla których znajomość zagadnień związanych z finansami jest niezbędna do podejmowania odpowiedzialnych decyzji i rozumienia ich skutków finansowych dla całego przedsiębiorstwa

Program seminarium

1. DZIEŃ

1. Wprowadzenie do sprawozdań finansowych

  • Rodzaje sprawozdań finansowych – ich cel i główne założenia
  • Znaczenie sprawozdań finansowych w procesie analizy przedsiębiorstwa
  • Sprawozdanie finansowe jako główne źródło informacji o podmiocie
  • Podstawowe cele zarządzania finansami w ujęciu krótkookresowym (płynność) i długookresowym (budowanie wartości dla interesariuszy)
  • Obowiązki sprawozdawcze podmiotów – zakres, termin, publikacje i rejestracja

2. Kto odpowiada za rachunkowość i sprawozdawczość podmiotu?

  • Zestawienie bilansu początkowego dla działalności
  • Ujęcie operacji gospodarczych
  • Sporządzenie bilansu końcowego
  • Sporządzenie rachunku zysków i strat
  • Sporządzenie cash flow

3. Jakie informacje można znaleźć w bilansie?

  • Ogólne informacje o bilansie
  • Konstrukcja bilansu i uszeregowanie poszczególnych składników aktywów i pasywów
  • Formy bilansu dla celów sprawozdawczych i niesprawozdawczych
  • Charakterystyka aktywów i ich wycena
  • Jak interpretować prezentowane wartości?
  • Dlaczego w bilansie nie ma niektórych wartości zasobów?
  • Charakterystyka pasywów jako źródeł finansowania w ujęciu kapitałów własnych i obcych
  •  Jak ocenić zadłużenie przedsiębiorstwa?
  •  Prosty przykład powstawania bilansu

4. Co oprócz wyniku finansowego można wyczytać z rachunku zysków i strat?

  • Przedstawienie ogólnej struktury rachunku zysków i strat
  • Warianty prezentacji rachunku zysków i strat
  • Kategorie przychodów i kosztów – pieniężne i niepieniężne
  • Ewidencja kosztów na potrzeby wariantów rachunku zysków i strat
  • Charakterystyka powstawania przychodów i kosztów na podstawowej działalności gospodarczej
  • Ustalenie wyniku w rachunku zysków i strat – na sprzedaży, operacyjny, gospodarczy, brutto i netto
  • Przedstawienie podstawowych operacji finansowych kształtujących przychody i koszty finansowe
  • Charakterystyka i powstawanie operacji kształtujących pozostałe przychody i koszty operacyjne
  • Analiza kosztu i struktury kapitału – wybór najtańszego źródła finansowania
  • Przykład powstawania rachunku zysków i strat

 

2. DZIEŃ

1. Dlaczego warto analizować rachunek przepływów pieniężnych (cash flow)?

  • Ogólne przedstawienie budowy rachunku przepływów pieniężnych
  • Przepływy pieniężne a wyniki finansowe
  • Wpływy i wydatki na działalności operacyjnej – ujęcie pośrednie i
  • bezpośrednie
  • Wpływy i wydatki na działalności inwestycyjnej
  • Wpływy i wydatki na działalności finansowej
  • Jak ocenić płynność finansową podmiotu?
  • Pozostałe informacji płynące z rachunku przepływów pieniężnych
  • Przykład powstawania cash flow

2. Przykład prezentujący powstawanie i powiązania w sprawozdaniu finansowym

  • Zestawienie bilansu początkowego dla działalności
  • Ujęcie operacji gospodarczych
  • Sporządzenie bilansu końcowego
  • Sporządzenie rachunku zysków i strat
  • Sporządzenie cash flow

3. Analiza wstępna sprawozdania finansowego

  • Analiza pionowa i pozioma bilansu
  • Analiza pionowa i pozioma rachunku zysków i strat
  • Analiza cash flow

4. Praktyczne metody oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej

  • Analiza kapitału obrotowego netto i zapotrzebowania na kapitał
  • Analiza rentowności działalności
  • Analiza czynnik
  • Analiza płynności finansowej w ujęciu statycznym i dynamicznym
  • owa rentowności
  • Analiza sprawności działania przy wykorzystani wskaźników cykli i rotacji
  • Analiza zadłużenia
  • Analiza wskaźników rynku kapitałowego

5. Przykład analizy finansowej sprawozdania finansowego na wybranym przykładzie

  • Kalkulacja wskaźników
  • Interpretacja i wnioskowanie

Czas trwania

2 dni

Prelegenci

dr hab. Arkadiusz Kustra

Ekspert z zakresu szeroko rozumianych finansów przedsiębiorstw, rachunkowości finansowej, matematyki finansowej, wyceny przedsiębiorstw i pozyskiwania finansowania. Z dużym sukcesem prowadzi warsztaty i szkolenia dla zarządów i wyższej kadry menedżerskiej, w tym zajęcia na kursie dla kandydatów na członków rad nadzorczych z tematów: zarządzanie w przedsiębiorstwie oraz wprowadzenie do rachunkowości zarządczej i controllingu. Doradza przy opracowywaniu systemów controllingu i planowania finansowego.

Doktor nauk technicznych. Adiunkt na AGH i w Wyższej Szkole Zarządzania i Finansów. Konsultant ds. rozwiązań w zakresie controllingu w Jastrzębskiej Spółce Węglowej oraz w zakresie controllingu i rachunkowości zarządczej w przedsiębiorstwie Polontex w Częstochowie, kierownik ds. merytorycznych studiów podyplomowych „Zarządzanie międzynarodowymi przedsięwzięciami górniczymi” dla KGHM Polska Miedź SA. Doradca ekonomiczny rady nadzorczej firmy Trapez Carbo Sp. z o.o. w Krakowie. Posiada uprawnienia samodzielnego księgowego oraz uprawnienia głównego księgowego.

 

dr Krzysztof Świeszczak – wykładowca

Doktor nauk ekonomicznych, adiunkt na Katedrze Bankowości w Instytucie Finansów na Uniwersytecie Łódzkim. Absolwent tej uczelni na kierunku: Finanse i Bankowość. Wcześniej był doradcą ds. bankowości prywatnej w ING Bank Śląski, a następnie asystentem ww. katedry na UŁ.

Laureat pierwszej w Polsce edycji światowego konkursu „Etyka w Finansach – Nagroda Robina Cosgrove”, organizowanego przez Komisję Etyki Bankowej przy Związku Banków Polskich (temat nagrodzonej pracy: „Doradca bankowy jako pierwsze ogniwo relacji pomiędzy bankiem i klientem w kontekście problemu etyki w skali mikro”).

Był wykonawcą ze strony Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego następujących umów o współpracy:

  • zawartej pomiędzy Fundacją Banku Zachodniego WBK S.A. z siedzibą w Warszawie a Wydziałem Ekonomiczno-Socjologicznym w ramach programu Santander Universidades (tytuł projektu: Włączenie bankowe jako kluczowy standard w realizacji koncepcji silver economy w województwie łódzkim);
  • zawartej pomiędzy Bankiem Handlowym w Warszawie S. A. a Wydziałem Ekonomiczno-Socjologicznym (badanie rynkowe oraz technologiczne pod kątem stworzenia rozwiązania do wykorzystania w pracach badawczo-rozwojowych).

Uczestniczył w projekcie współfinansowanym przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Budżetu Państwa w ramach Poddziałania 8.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – stypendium D-RIM.

Jest autorem i współautorem wielu publikacji naukowych; prelegent na konferencjach krajowych i międzynarodowych. Jego zainteresowania zawodowe obejmują takie dziedziny wiedzy, jak rynek kapitałowy, sektor bankowy, etyka w finansach, przedsiębiorczość i private banking. Członek Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego.

Terminy i miejsca

Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.

Online 18-19 lipiec 2022
Online 22-23 sierpień 2022
Online 19-20 wrzesień 2022
Online 20-21 czerwiec 2022
Online 23-24 maj 2022

Rejestracja

Cena standardowa
za osobę
1 800
+23% VAT
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowo-konferencyjne
  • certyfikat uczestnictwa
Zapisz się

Organizator

IBD Business School Sp. z o.o.
03-704 Warszawa
ul. Panieńska 9
woj. mazowieckie
Instytut jest jedną z czołowych firm doradczo-szkoleniowych na polskim rynku. Działa od 1990 roku. We współpracy z Polską Fundacją Badań nad Zarządzaniem prowadzi także działalność badawczą w zakresie zarządzania organizacją, w szczególności zasobami...
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Zapisz się, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

Zachęcamy do wypełnienia i przesłania formularza zgłoszenia dostępnego na górze strony szkolenia. Po jego oodebraniu skontaktujemy się z Państwem celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

Warunkiem uzyskania certyfikatu przyznawanego przez IBD Business School jest obecność na minimum 80% zajęć.

Wymagany jest komputer z dostępem do internetu.

Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.

Dane kontaktowe

IBD Business School Sp. z o.o.
03-704 Warszawa ul. Panieńska 9
Powiadomienia o nowych terminach

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych terminach tego wydarzenia!