O seminarium
Celem szkolenia jest przygotowanie Uczestników do zarządzania cash flow i kapitałem obrotowym.
Po ukończeniu szkolenia Uczestnik osiągnie określone efekty uczenia się tj. będzie:
- Posiadał wiedzę w zakresie zarządzania płynnością finansową, w tym poprawy procesów gospodarowania kapitałem pracującym,
- Znał metody pomiaru i diagnozowania płynności finansowej,
- Stosował techniki analizy, oceny i planowania cash flow,
- Potrafił dostosować zarządzanie kapitałem obrotowym i płynnością finansową do modelu biznesowego firmy
- Wiedział jak optymalnie inwestować nadwyżki cash flow.
- Dodatkowo uczestnik rozwinie zdolność samokształcenia się i rozstrzygania dylematów zawodowych w zakresie zarządzania cash flow i kapitałem obrotowym.
- Autorski program opracowany przez dział doradztwa strategicznego FIG Polska, który specjalizuje się w opracowywaniu i wdrożeniach strategii przedsiębiorstw oraz programach restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw.
- Program opracowany z myślą o zarządach, decydentach i menedżerach najwyższego szczebla, nieposiadających przygotowania z zakresu finansów.
- Seminarium prezentuje niezbędne kompendium wiedzy nt. zarządzania płynnością i kapitałem obrotowym niezbędne do podejmowania optymalnych decyzji biznesowych.
- Praktyczny charakter zajęć, ćwiczenia, formatki, instrukcje i inne narzędzia do szybkiego wykorzystania we własnej organizacji.
- Scenariusze ćwiczeń opracowane przez praktyków na bazie realnych sytuacji biznesowych.
- Możliwość konsultacji zagadnień finansowych z prowadzącym ekspertem-praktykiem o bogatym doświadczeniu w zarządzaniu finansami.
- Kameralne grupy seminaryjne, gwarantujące forum wymiany doświadczeń i dzielenie się wiedzą w gronie najwyższej kadry zarządzającej.
Właściciele firm, inwestorzy, prezesi, wiceprezesi, członkowie zarządów i rad nadzorczych, sukcesorzy, dyrektorzy zarządzający, dyrektorzy operacyjni, dyrektorzy zakładów i fabryk, sprzedaży i marketingu, logistyki, zakupów, produkcji. Kadra menedżerska działów finansowych i księgowych, windykacji, działów analiz i controllingu biznesowego.
Wymagana znajomość finansów w zakresie pierwszej części szkolenia finansów dla niefinansistów.
Program seminarium
Pierwszy dzień (9.00 - 17.00)
Diagnoza płynności finansowej dla celów zarządczych
- Wprowadzenie: cele seminarium, poznanie się Uczestników i test wprowadzający.
- Czym jest płynność finansowa firmy?Kiedy mamy do czynienia z niewypłacalnością firmy, a kiedy z jej bankructwem? – Ćwiczenie
- Kiedy grozi nam utrata płynności?Czynniki zewnętrzne i wewnętrzne wpływające na utratę płynności finansowej. – Ćwiczenia
- Jak ocenić płynność finansową przedsiębiorstwa?Statyczne i dynamiczne metody oceny płynności finansowej.
- Budowa rachunku przepływów pieniężnych (metoda bezpośrednia i pośrednia).
- Analiza i ocena płynności finansowej na podstawie rachunku przepływów pieniężnych.
- Czym jest bilans finansowy i jakich informacji nam dostarcza?
– Ćwiczenia- Analiza i ocena poziomu kapitału obrotowego (KO).
- Analiza i ocena zapotrzebowania na kapitał obrotowy (ZKO).
- Analiza i ocena płynności netto i zapotrzebowania na kredyt bankowy.
- Kiedy problemy z płynnością wynikają ze złej struktury finansowania, a kiedy są wynikiem nieefektywnych procesów
w organizacji? Analiza i interpretacja wskaźników płynności (liquidity ratios) na bazie bilansu.- Wskaźniki pokrycia aktywów kapitałami.
- Wskaźniki oceny efektywności zarządzania kapitałem obrotowym:
- Wskaźnik zobowiązań w dniach sprzedaży (DPO).
- Wskaźnik należności w dniach sprzedaży (DSO).
- Wskaźnik zapasów w dniach sprzedaży – zasady i metody zarządzania zapasami.
- Wskaźniki płynności: CR (curentratio), R (quickratio), wskaźnik płynności natychmiastowej. – Ćwiczenia
- W jaki sposób układać nasze relacje z klientami, dostawcami, partnerami, kooperantami, aby zmniejszyć zarządzanie
zapotrzebowaniem na kapitał obrotowy?- Zasady i metody zarządzania zapasami. – Ćwiczenia
- Zasady zarządzania należnościami od odbiorców. – Ćwiczenia
- Zasady zarządzania zobowiązaniami wobec dostawców. – Ćwiczenia
- Podsumowanie dnia.
Drugi dzień (9.00 - 17.00)
Zarządzanie kapitałem obrotowym i nadwyżkami finansowymi
- Powtórzenie i utrwalenie zagadnień omawianych pierwszego dnia seminarium.
- Jak efektywnie zarządzać kapitałem obrotowym?
- Jak i kiedy korzystać z zewnętrznych źródeł finansowania? Zarządzanie niedoborami finansowymi.
- Kredyt czy leasing? – Ćwiczenie
- Kiedy powinniśmy korzystać z factoringu, cesji wierzytelności czy też outsourcingu wierzytelności?
- Cash pooling – korzyści z „bycia w grupie kapitałowej”. – Przykłady
- Planowanie cash flow w zarządzaniu płynnością firmy.
- Jak budować długo- i krótkoterminowe prognozy cash flow? – Ćwiczenie
- Co uwzględnić przy prognozowaniu CF z nowych inwestycji?
- Jak sterować płynnością finansową? – Ćwiczenie
- Co zrobić z nadmiarem gotówki?Zarządzanie nadwyżkami finansowymi a skłonność do ryzyka.
- Lokaty standardowe i negocjowane, depozyt automatyczny.
- Lokaty czy szybszy zwrot z kredytów? – Ćwiczenie
- Transakcje Sell / Buy-Back / Repo.
- Obligacje skarbowe, komunalne i korporacyjne, bony wekslowe.
- Fundusze inwestycyjne, Venture Capital i Private Equity.
- Wpływ nadwyżek gotówkowych na koszt kapitału firmy. – Przykłady
- Wewnętrzna rezerwa płynności – czyli jak zarządzać gotówką?
- Rabat za przyspieszoną płatność, cash collection, cash management.
- Procesy biznesowe o największym potencjale do poprawy skuteczności zarządzania CF.
- Podsumowanie zajęć.
Czas trwania
2 dni, 9.00-17.00
Prelegenci
Marek Panfil
Ekspert i trener we Francuskim Instytucie Gospodarki Polska specjalizujący się w zagadnieniach związanych z zarządzaniem finansami przedsiębiorstwa, wyceną przedsiębiorstw i aktywów niematerialnych, oceną opłacalności projektów inwestycyjnych, analizą finansową.
Posiada 15-letnie doświadczenie doradcze (w Polsce i Kanadzie) w zakresie audytu wewnętrznego, opracowywania analiz finansowych, wycen przedsiębiorstw i aktywów niematerialnych, a także biznesplanów dla przedsiębiorców poszukujących kapitału własnego i obcego. Z jego usług korzystały Bialmed, CQN, Elproma, EY, Executive Network, Federal Mogul, Forte, Grupa Azoty, GW International, ICBC (w Kanadzie), KGHM International, One to One, Scientific, Secret Garden, SoftHard, Tenczynek i wiele górniczych spółek w Kanadzie (w Vancouver).
W latach 2008-2014 niezależny członek rad nadzorczych i przewodniczący komitetu audytu w KGHM Polska Miedź SA, w okresie 2012-2013 w Interferie SA. Obecnie w Radzie Nadzorczej Niezależnego Domu Maklerskiego SA.
Posiada bogate doświadczenia trenerskie. Prowadził zajęcia m.in. dla: BGK, ENEA, Grupa Azoty (Kędzierzyn-Koźle, Police), KGHM, Katowicki Holding Węglowy, PKN Orlen, PKO BP z obszaru zarządzania wartością przedsiębiorstwa, wycen przedsiębiorstw oraz oceny opłacalności projektów inwestycyjnych.
W Vancouver w 2017 szkolił kadrę menedżerską w Simon Fraser University Beedie School of Business z zakresu Entrepreneurial Finance. Od wielu lat szkoli kadrę menedżerską na studiach podyplomowych obecnie w Akademii Leona Koźmińskiego a we wcześniejszych latach także w SGH.
Doświadczenia zawodowe zdobywał w Kanadzie (KGHM International – jako internal audit manager i w EY jako manager w Transaction Advisory Service Valuation and Business Modeling), w Polsce w firmach konsultingowych czy jako niezależny członek rad nadzorczych w KGHM, Interferie, a także jako wykładowca, mentor, kierownik studiów podyplomowych, kierownik Zakładu Pomiaru Wartości w SGH w Warszawie.
Doktor nauk ekonomicznych. Aktualnie wykładowca w Katedrze Finansów Akademii Leona Koźmińskiego i kierownik merytoryczny studiów podyplomowych „Wycena przedsiębiorstwa i modelowanie finansowe”.
Absolwent SGH w Warszawie: specjalizacja zarządzanie.
Stypendysta/ stażysta w NYU Stern School of Business, IESE Business School.
Autor wielu publikacji z zakresu wyceny przedsiębiorstwa, private
equity i venture capital, zarządzania finansami przedsiębiorstwa, oceny opłacalności projektów inwestycyjnych.
We Francuskim Instytucie Gospodarki Polska prowadzi seminaria: Finanse dla Zarządów, Dyrektorów i Menedżerów niefinansistów.
Terminy i miejsca
Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
02-148 Warszawa
Komitetu Obrony Robotników 24
woj. mazowieckie
Rejestracja
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej i papierowej
- certyfikat uczestnictwa
- serwis obiadowy
- bezpłatne anulowanie zgłoszenia do 14 dni przed terminem
- konsultacje indywidualne
- Rozwiń
- 6.9% przy zgłoszeniu min. 2 osób
Brak miejsc. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Termin nieaktualny. Wybierz inny termin powyżej, bądź wypełnij formularz, aby zapytać o planowane nowe terminy.
Najczęściej zadawane pytania
Prosimy o wypełnienie formularza zgłoszenia dostępnego powyżej. Po jego otrzymaniu skontaktujemy się, aby potwierdzić rejestrację oraz przekazać szczegóły organizacyjne.
- Nazwa firmy: Francuski Instytut Gospodarki Polska Sp. z o.o.
- Ulica i nr: ul. Filtrowa 75/5
- Kod pocztowy: 02-032
- Miejscowość: Warszawa
- Numer NIP: 5251562318