Rachunkowość zarządcza i controlling menedżerski. Finanse dla Zarządów, Dyrektorów i Menedżerów niefinansistów.

O seminarium

Celem szkolenia jest przygotowanie Uczestników do zarządzania podległymi obszarami w oparciu o rachunkowość zarządczą i controlling.
Po ukończeniu szkolenia uczestnik osiągnie określone efekty kształcenia i będzie:
Znał zakres informacji niezbędnych do efektywnego zarządzania obszarami odpowiedzialności przez menedżerów.
Znał metody zarządzania kosztami i rentownością pozwalające na optymalizację decyzji zarządczych.
Znał modele analiz marż wykorzystywane w podejmowaniu decyzji zarządczych.
Potrafił planować i kontrolować koszty i wyniki.
Wiedział, jak powinna wyglądać konstrukcja przejrzystego systemu raportowania strategicznego i operacyjnego (KPI finansowe i niefinansowe).
Dodatkowo uczestnik rozwinie zdolność samokształcenia się i rozstrzygania dylematów zawodowych w zakresie rachunkowości zarządczej i controllingu.
Dlaczego warto wziąć udział?
  • Autorski program opracowany przez dział doradztwa strategicznego FIG Polska, który specjalizuje się w opracowywaniu i wdrożeniach strategii przedsiębiorstw oraz programach restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw.
  • Program opracowany z myślą o zarządach, decydentach i menedżerach najwyższego szczebla, nieposiadających przygotowania z zakresu finansów i controllingu.
  • Seminarium prezentuje niezbędne kompendium wiedzy nt. rachunkowości zarządczej do podejmowania optymalnych decyzji biznesowych.
  • Praktyczny charakter zajęć: ćwiczenia, formatki, instrukcje i inne narzędzia do szybkiego wykorzystania we własnej organizacji.
  • Scenariusze ćwiczeń opracowane przez praktyków na bazie realnych sytuacji biznesowych.
  • Możliwość konsultacji zagadnień finansowych z prowadzącym ekspertem, praktykiem o bogatym doświadczeniu w zarządzaniu finansami.
  • Kameralne grupy seminaryjne, gwarantujące forum wymiany doświadczeń i dzielenie się wiedzą w gronie najwyższej kadry zarządzającej.

Kluczowe korzyści

  • Poznanie zakresu informacji niezbędnej do efektywnego zarządzania obszarami odpowiedzialności przez menedżerów.
  • Opanowanie metod zarządzania kosztami i rentownością pozwalających na optymalizację decyzji zarządczych.
  • Poznanie modeli analiz marż wykorzystywanych w podejmowaniu decyzji zarządczych.
  • Opanowanie zasad planowania i kontroli kosztów i wyników.
  • Zdobycie wiedzy nt. konstrukcji przejrzystego systemu raportowania strategicznego i operacyjnego (KPI finansowe i niefinansowe).
Kto powinien wziąć udział?

Właściciele firm, inwestorzy, prezesi, wiceprezesi, członkowie zarządów i rad nadzorczych, sukcesorzy, dyrektorzy zarządzający, dyrektorzy operacyjni, dyrektorzy zakładów i fabryk, a także każdy menedżer odpowiedzialny za obszar funkcjonalny i dysponujący budżetem.

Program seminarium

Pierwszy dzień (9.00 - 17.00)

Zarządzanie rentownością

  1. Wprowadzenie: cele seminarium, poznanie się Uczestników i test wprowadzający.
  2. Jakich informacji potrzebują menedżerowie, aby koncentrować zasoby na najbardziej rentownych działalnościach i klientach?
  3. Dobrze funkcjonujący system wsparcia decyzji – czyli jaki?
  4. Właściwa rejestracja i przypisanie kosztów kluczem do ustalenia rentowności. Jak podzielić pulę kosztów w organizacji, w zależności od różnych potrzeb decyzyjnych?
    4.1. Koszty rodzajowe oraz koszty według typów działalności.
    4.2. Koszty bezpośrednie i pośrednie.
    4.3. Koszty stałe i zmienne. – Ćwiczenie
  5. Czy Klienci chętnie zapłacą za narzut kosztów pośrednich? Problem „worka kosztów wspólnych”, czyli jak alokować koszty pośrednie?
    5.1. Metody grupowania kosztów pośrednich.
    5.2. Metody rozliczania kosztów pośrednich. Klucze podziałowe.
    5.3. Jakie są limity rozliczania kosztów pośrednich na centra odpowiedzialności, produkty i klientów? – Ćwiczenie
  6. Czym są centra odpowiedzialności i dlaczego ułatwiają kontrolę kosztów?
    6.1. Jak wyodrębnić centra odpowiedzialności?
    6.2. Jak przypisywać koszty do centrów odpowiedzialności?
    6.3. Jak rozliczać i kontrolować koszty powstające w centrach odpowiedzialności? – Ćwiczenie
  7. Jak analizować rentowność na produktach, klientach, rynkach, ośrodkach odpowiedzialności? Modele rachunków kosztów – który wykorzystać i na jakie potrzeby?
    7.1. Rachunek kosztów pełnych. – Ćwiczenie
    7.2. Rachunek kosztów zmiennych. – Ćwiczenie
    7.3. Analiza kontrybucji (contribution margin). – Ćwiczenie
    7.4. Wielostopniowy rachunek marż. – Przykłady
    7.5. Rachunek kosztów działań – Activity Based Costing. – Ćwiczenie
  8. Podsumowanie dnia.

 

Drugi dzień (9.00 - 17.00)

Decyzje na bazie marż. Planowanie i kontrola wyników w perspektywie rocznej i strategicznej

  1. Powtórzenie i utrwalenie zagadnień omawianych pierwszego dnia seminarium.
  2. Które koszty należy uwzględniać w różnych sytuacjach decyzyjnych? Decyzje strategiczne w oparciu o marże.
    2.1. Czy i kiedy przyjąć zamówienie od kontrahenta? Czy można zarabiać sprzedając poniżej TKW? Analiza kosztów krańcowych.
    2.2. Przychody i koszty istotne i nieistotne. Kiedy uwzględniać koszty utraconych możliwości? – Ćwiczenie
    2.3. Kiedy należy skorzystać z podwykonawstwa? Koszty outsourcingu. – Ćwiczenie
    2.4. Jak analizować rentowność portfela produktów/klientów (analiza ABC)? – Ćwiczenie
  3. Jak ocenić rentowność działalności i jakie działania podjąć, celem jej poprawy? – Case study
  4. Budżet i plan działań jako narzędzia realizacji ambitnych celów operacyjnych.
    4.1. W jaki sposób budżety odzwierciedlają strukturę odpowiedzialności w przedsiębiorstwie? – Dyskusja
    4.2. Budżetowanie odgórne i oddolne.
    4.3. Jak analizować wykonanie budżetu i przyczyny odchyleń budżetowych? – Ćwiczenie
    4.4. Budżetowanie operacyjne a plany strategiczne długoterminowe. – Przykłady
  5. Od zarządzania operacyjnego do strategicznego. Monitoring realizacji strategii z wykorzystaniem KPI w Strategicznej Karcie Wyników.
    5.1. Finansowe i niefinansowe wskaźniki oceny działalności przedsiębiorstwa. – Ćwiczenie
    5.2. Jak często monitorować realizację KPI oraz czym są przeglądy strategiczne?
    5.3. Przykłady systemów raportowania strategicznego (SRS) i operacyjnego (ORS). – Dyskusja
  6. Podsumowanie zajęć.

Czas trwania

2 dni, w godzinach 9.00-17.00

Prelegenci

Paweł Wnuczak

Ekspert i trener we Francuskim Instytucie Gospodarki Polska specjalizujący się w zagadnieniach związanych z controllingiem, analizą finansową, wyceną przedsiębiorstw i zarządzaniem finansami.

We Francuskim Instytucie Gospodarki Polska prowadzi seminaria:

  • „Controlling dla Zarządów, Dyrektorów i Menedżerów. Nowoczesne systemy wsparcia decyzji”
  • „Jak poprawić wyniki finansowe firmy? Finanse dla Zarządów, Dyrektorów i Menedżerów niefinansistów”
  • „Ocena i finansowanie projketów inwestycyjnych. Jak unikać pułapek w inwestycjach?”

Projekty doradcze

Posiada ponad 14-letnie doświadczenie doradcze w zakresie projektowania i wdrażania systemów controllingu, opracowywania analiz finansowych, wycen przedsiębiorstw i biznesplanów. Z jego usług korzystały m.in. 4FUNTV, AdAction, Afilo, ASCO, AMC, Corenet, EuroLot, Eurotruck, IDM, Inoxa, Instytut Rozwoju Biznesu, Mazowiecka Agencja Rozwoju, Media Express, POL-MOT Warfama, Rebel-tv, Resover, RMF Scena, Super Media Holding, Supermedia Interactive, Tamark, Target, TBM Snacks, VGC, WKRA oraz wiele innych firm.

Prowadzenie szkoleń

Posiada bogate doświadczenia trenerskie realizując łącznie ponad 300 dni szkoleniowych. Prowadził zajęcia m.in. dla: BGK, Jeronimo Martins Polska, Orange, PGNIG, PKO BP, PZL Mielec, Raiffeisen Leasing, Union Investment TFI.

Doświadczenie zawodowe i wykształcenie

Doświadczenia zawodowe zdobywał m.in. w FORD Polska, w firmie Thomas oraz Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego.

Doktor nauk ekonomicznych. Aktualnie  wykładowca w Katedrze Finansów Akademii Leona Koźmińskiego i kierownik merytoryczny studiów podyplomowych „Analityk Finansowy Rynków i Papierów Wartościowych”.

Absolwent Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego w Warszawie specjalizacja rachunkowość i finanse przedsiębiorstw.

Autor wielu publikacji z zakresu wyceny przedsiębiorstwa, zarządzania finansami przedsiębiorstwa oraz controllingu.

Terminy i miejsca

Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.

Hotel Radisson Blu Sobieski

Warszawa

Plac Artura Zawiszy 1

woj. mazowieckie

Hotel Radisson Blu Sobieski

Warszawa

Plac Artura Zawiszy 1

woj. mazowieckie

Rejestracja

Cena standardowa
za osobę
3 750
+23% VAT
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowo-konferencyjne
  • certyfikat uczestnictwa
Zapisz się
Cena promocyjna
za zapisy do 26.08
3 187
+23% VAT
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowo-konferencyjne
  • certyfikat uczestnictwa
  • serwis obiadowy
  • przerwy kawowe
Zapisz się

Organizator

Francuski Instytut Gospodarki Polska Sp. z o.o.
02-032 Warszawa
ul. Filtrowa 75/5
woj. mazowieckie
Francuski Instytut Gospodarki Polska jest firmą ekspercką, której misją jest: „Wspierać najwyższą kadrę zarządzającą w osiąganiu przełomowych wyników poprzez edukację, doradztwo oraz nadzór nad realizacją projektów biznesowych w oparciu o &b...
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Zapisz się, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

Prosimy o wypełnienie formularza zgłoszenia dostępnego powyżej. Po jego otrzymaniu skontaktujemy się, aby potwierdzić rejestrację oraz przekazać szczegóły organizacyjne.


Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.

Dane kontaktowe

Francuski Instytut Gospodarki Polska Sp. z o.o.
02-032 Warszawa ul. Filtrowa 75/5
Powiadomienia o nowych terminach

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych terminach tego wydarzenia!