Sukces firmy jest uzależniony od wielu czynników. Część z nich ma czysto techniczny charakter – chodzi np. o jakość sprzętu w parku maszynowym czy stosowanego oprogramowania. Jednak kluczową rolę w każdym przypadku odgrywa tzw. czynnik ludzki. To, jak personel będzie realizował swoje zadanie i misję organizacji, zależy m.in. od tego, jak będzie w niej prowadzona komunikacja interpersonalna. Dowiedz się czym jest komunikacja interpersonalna oraz jak rozwijać umiejętność efektywnej komunikacji poprzez warsztaty komunikacji interpersonalnej oraz kursy i szkolenia z komunikacji.
Spis treści:
- Co to jest komunikacja interpersonalna?
- Jak dbać o komunikację interpersonalną w biznesie?
- Jak efektywna komunikacja interpersonalna wpływa na działanie zespołu i przedsiębiorstwa?
- Jak rozwijać komunikację interpersonalną poprzez szkolenia?
- Szkolenie z komunikacji interpersonalnej, kursy i szkolenia komunikacja w zespole
- Cele warsztatów z komunikacji, szkoleń i kursów z komunikacji interpersonalnej
Co to jest komunikacja interpersonalna?
Komunikacja interpersonalna to ogół wymiany komunikatów między rozmówcami polegający na wysyłaniu i odbieraniu komunikatów werbalnych i niewerbalnych. Celem komunikacji interpersonalnej jest nawiązanie interakcji i wymiana informacjami, emocjami czy myślami. Strony biorące udział w procesie komunikowania interpersonalnego tworzą i wysyłają komunikaty do odbiorców, a jednocześnie odbierają i analizują komunikaty wysyłane przez innych uczestników.
Mówiąc o komunikacji interpersonalnej w firmie mamy na myśli wszystkie procesy komunikacji pomiędzy osobami tworzącymi daną firmę czy organizację. Komunikacja umożliwia porozumienie się, wyznaczenie wspólnych celów i współdziałanie na rzecz ich osiągnięcia. Bez sprawnej komunikacji interpersonalnej nie ma mowy o doskonałości w zarządzaniu. Od jakości porozumiewania się zależą między innymi takie aspekty funkcjonowania w firmie jak m.in.:
- skuteczność i przejrzystość przekazywania informacji – w sposób, który pozwala „przebić się” przez bariery i zakłócenia,
- atmosfera pracy – efektywna komunikacja sprzyja przyjaznemu klimatowi panującemu między pracownikami, co przekłada się na wyższą skłonność do wydajnej współpracy,
- porozumienie na linii szef / kierownik / przełożony, a pracownik pozwalające na wymianę informacji, otwarte dzielenie się sugestiami, rozwiązywanie konfliktów,
- motywacja członków zespołu do działania i zaangażowania się w życie organizacji,
- efektywność działań HR.
Dlatego tak istotna jest dbałość o zachowanie jej najwyższych standardów.
Jak dbać o komunikację interpersonalną w biznesie?
Sposób budowania polityki komunikacyjnej w firmie jest uzależniony m.in. od jej wielkości, a także od wdrożonej struktury organizacyjnej. Niemniej jednak, zawsze warto zadbać o stworzenie:
- dobrej atmosfery pełnej zaufania – będzie sprzyjała otwartości w komunikacji,
- transparentności prowadzonej komunikacji – pozwoli ona uniknąć m.in. pogłosek i plotek, które skutecznie obniżają morale i wydajność zespołu,
- odpowiednich standardów szkolenia i rekrutowania pracowników - już na etapie rekrutacji i selekcji należy zadbać o odpowiednie standardy i dobór kandydatów, którzy będą w stanie funkcjonować zgodnie z obowiązującą w organizacji kulturą otwartości i porozumiewania się,
- zainwestować w szkolenia dla menedżerów podnoszące standardy komunikowania się między zespołami oraz członkami zespołów.
Istotne jest również wyznaczenie osób odpowiedzialnych za komunikację wewnętrzną w obszarze interpersonalnym – można ją powierzyć np. kierownictwu działu HR. Ważne, żeby nas sposobem porozumiewania się pracowników czuwały osoby, które pomogą sprawnie rozwiązać konflikty interpersonalne.
Jak efektywna komunikacja interpersonalna wpływa na działanie zespołu i przedsiębiorstwa?
Efektywnie komunikujący się zespół pracowników może osiągnąć istotną przewagę - zamiast tracić czas na naprawę błędów wynikających z niejasnych komunikatów, czy też rozwiązywać konflikty wynikłe z nieporozumień, pracownicy mogą skupić się na rozwijaniu biznesu. Skutecznie komunikujący się pracownik:
- rozumie jaki wpływ na motywację i nastawienie innych członków zespołu ma jego komunikacja,
- upewnia się, że został dobrze zrozumiany oraz że dobrze rozumie komunikaty innych członków zespołu,
- potrafi jasno i rzeczowo przekazywać informacje unikając nieporozumień i niezrozumienia,
- aktywnie słucha, jest zainteresowany i otwarty w kwestii potrzeb innych członków zespołu,
- dba, aby inni członkowie zespołu mieli dostęp do istotnych informacji, dba o przepływ wiedzy i informacji,
- pełniąc role menedżerskie dzięki otwartemu stylowi komunikacji buduje atmosferę zaufania w zespole, dobiera adekwatny styl komunikowania i język do rozmówcy i przyjętych celów,
- potrafi rozwiązywać konflikty dzięki łączeniu stron i zbliżaniu stanowisk dzięki otwartej, pozytywnej komunikacji.
W osiągnięciu tego stanu pomóc może trening komunikacji interpersonalnej realizowany poprzez rozmaite szkolenia, kursy i warsztaty z efektywnej komunikacji interpersonalnej.
Jak rozwijać komunikację interpersonalną poprzez szkolenia?
Szkolenia z komunikacji interpersonalnej mogą być pomocne w usprawnieniu komunikacji interpersonalnej i budowie dobrej kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa. Szkolenia komunikacja interpersonalna są przede wszystkim skierowane do kadry zarządzającej i menedżerskiej, która z natury powinna dbać o rozwój umiejętności interpersonalnych. Tego typu szkoleniami są wszelkie kursy rozwijające asertywność, umiejętność udzielania informacji zwrotnej czy zarządzania zespołem. Budowę kultury organizacji wspiera również sprawna komunikacja wewnętrzna, stąd warto rozważyć szkolenia z komunikacji wewnętrznej oraz inne tematy z obszaru zarządzania zasobami ludzkimi. Szkolenia i kursy dotyczące komunikacji interpersonalnej czy też komunikacji w zespole organizowane są w większości dużych miast w Polsce. Miasta, w kórych aktualnie odbywają się tego typu szkolenia to między innymi: Warszawa, Gdańsk, Kraków, Katowice, Wrocław, Poznań, Łódź, Lublin. Wiele szkoleń i kursów odbywa się również online, na żywo - pozwala to skorzystać z możliwości konsultacji z trenerem, przećwiczenia nabytej wiedzy oraz wymiany doświadczeń z innymi uczestnikami szkolenia. Zapoznanie się z podstawami komunikacji interpersonalnej możliwe jest również w trakcie kursów online realizowanych w postaci e-learning czy nagrań video. Pozwalają one zrozumieć podstawy efektywnej komunikacji, poznać techniki komunikacji interpersonalnej oraz dowiedzieć się jakie są najczęściej popełniane błędy w tym obszarze. Warto również zainteresować się szkoleniami NVC, a więc dotyczącymi tzw. komunikacji konstruktywnej, komunikacji bez przemocy.
Szkolenie z komunikacji interpersonalnej, kursy i szkolenia komunikacja w zespole
Wysokie umiejętności komunikacji pozwalają na bycie zrozumianym, wysłuchanym oraz na zrozumienie i wysłuchanie innych. Skuteczna komunikacja zachodzi wówczas, gdy odbiorca rozumie przekaz zgodnie z zamiarem i intencjami nadawcy. Efektywne i pozytywne porozumiewanie się między ludźmi jest jedną z najbardziej istotnych umiejętności w dzisiejszym świecie, zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym, dlatego komunikacja bywa nazywana kompetencją fundamentalną. Komunikacja leży u podstaw pracy menedżerów, specjalistów, marketerów i sprzedawców. W rozwoju umiejętności komunikacji pomocne mogą rozmaite kursy online, a także szkolenia i warsztaty z komunikacji. Organizowane są one zarówno w formule zajęć online, jak i stacjonarnie, głównie w dużych miastach takich jak Warszawa, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Katowice, Łódź, Lublin, Białystok, Toruń czy Rzeszów. Szkolenie z komunikacji pozwala na poznanie skutecznych, praktycznych narzędzi, które łatwo wykorzystać w codziennej pracy.
Kursy, warsztaty z komunikacji i szkolenia komunikacja interpersonalna oraz komunikacja w zespole znaleźć można na górze strony. Oferty zawierają informacje o terminie i miejscu odbycia się szkolenia, programie zajęć, trenerach prowadzących zajęcia oraz ceny uczestnictwa. Rejestracji na wybrany warsztat lub szkolenie można dokonać online z użyciem formularza rejestracji, który trafia bezpośrednio do organizatora. Szczególną popularnością cieszą się stacjonarne warsztaty z komunikacji interpersonalnej, szkolenia z komunikacji w zespole oraz szkolenia z komunikacji online.
Cele warsztatów z komunikacji, szkoleń i kursów z komunikacji interpersonalnej
Uczestnictwo w warsztatach komunikacji interpersonalnej pozwala:
- dostarczyć wiedzę i umiejętności dotyczące skutecznego porozumiewania się,
- poznać schemat procesu porozumiewania się,
- poznać własny styl komunikacji, jego mocne i wymagające rozwoju strony, nawyki i błędy w komunikacji,
- nauczyć się rozpoznawać styl komunikacji innych osób, nawiązywać nić porozumienia i pozytywną relację z osobami, z którymi komunikacja sprawiała nam trudności,
- nabyć kompetencje niezbędne do efektywnej komunikacji, poznać techniki aktywnego słuchania, wyrażania własnego zdania i udzielania informacji zwrotnej,
- nauczyć się budować skuteczne i czytelne komunikaty: zgodne z intencją nadawcy i zrozumiałe dla odbiorcy, nabyć umiejętności dostosowywania stylu komunikacji do odbiorcy,
- kształtować postawę, która sprzyja pozytywnej komunikacji i budowaniu relacji z otoczeniem: w życiu prywatnym i zawodowym, w tym w biznesie,
- budować własny wizerunek i autorytet dzięki skutecznej komunikacji.
W programie szkoleń, kursów i warsztatów z komunikacji omawiane są zagadnienia takie jak:
- podstawy komunikacji jedno i dwukierunkowej,
- czym różni się komunikacja pionowa od poziomej,
- schematy porozumiewania w sytuacjach społecznych,
- otwartość i jej znaczenie w porozumiewaniu,
- asertywność w komunikacji – oddzielanie faktów od opinii,
- komunikacja, nadawanie i odbieranie informacji zwrotnych, aktywne słuchanie,
- komunikacja werbalna oraz niewerbalna i niewerbalne aspekty porozumiewania się,
- porozumiewanie się w życiu zawodowym, budowanie pozytywnych relacji zawodowych, wystąpienia publiczne, wywieranie wpływu poprzez komunikację, autoprezentacja, komunikacja w zespole, komunikacja w biznesie, rozwiązywanie konfliktów.
