• Szkolenia telemarketing: sprzedaż przez telefon
Wyszukiwanie wydarzeń
Słowo kluczowe:
Np.: temat, miasto, nazwa organizatora...

• Szkolenia telemarketing: sprzedaż przez telefon

Wyświetlone wszystkie (5)
Międzynarodowy Instytut Szkoleń Specjalistycznych IIST

Międzynarodowy Instytut Szkoleń Specjalistycznych IIST
 Warszawa 04-04.04.2014
 Gdynia 01-01.03.2013

• Szkolenia telemarketing: sprzedaż przez telefon • Szkolenia telemarketing: sprzedaż przez telefon

Wyświetlone wszystkie (5)
Zobacz również

Telemarketing

Słyszysz „telemarketing” i wyobrażasz sobie nachalnego sprzedawcę, który próbuje Cię zaprosić na podejrzaną prezentację produktów? Choć to skojarzenie nie jest dalekie od prawdy, warto wiedzieć, że sprzedaż przez telefon ma również wiele innych, znacznie bardziej przyjaznych oblicz. Może być efektywnym i nieirytującym kanałem komunikacji z klientami. Dowiedz się więc, czym telemarketing jest dzisiaj i jak możesz to wykorzystać w swoim przedsiębiorstwie?

Telemarketing – definicja

Telemarketing rzeczywiście jest jednym z narzędzi sprzedaży bezpośredniej, który polega na komunikacji z klientem za pośrednictwem rozmowy telefonicznej. Historia prowadzenia rozmów z konsumentami w ten sposób sięga kilkadziesiąt lat wstecz, a jej początków należy upatrywać w Stanach Zjednoczonych. Dziś jednak – z uwagi na relatywnie wysoką efektywność działania i jej niskie koszty – jest powszechnie wykorzystywana na całym świecie.

Czy za telemarketing można uznać każdą formę kontaktu telefonicznego z klientem? W szerokim ujęciu – jak najbardziej tak. Wyróżnia się bowiem wiele form telefonicznej obsługi klienta, a także celów, w jakich jest ona realizowana.

Jakie są rodzaje telemarketingu?

Telemarketing można podzielić na kilka sposobów. Po pierwsze z uwagi na cel kontaktu z klientami. Z uwagi na ten aspekt można wyróżnić:

Telesprzedaż. To te kontakty, które są nakierowane stricte na sprzedaż. Warto jednak podkreślić, że komunikacja tą metodą jest prowadzona nie jedynie przez firmy stereotypowo kojarzone z niechcianymi telefonami. Sprawdza się ona bardzo efektywnie np. w przypadku próby odświeżenia kontaktu z dawnymi klientami. Korzystają z niej np. banki, raz na jakiś czas kontaktując się z klientami, pytając o ich potrzeby kredytowe, a także agenci ubezpieczeń – choćby przypominając o zbliżającym się terminie wygaśnięcia polisy. Sprawdza się również w przypadku biur podróży czy operatorów telefonii komórkowej. W wielu sytuacjach telefoniczny kontakt z usługodawcą jest po prostu dla klienta wygodniejszy, a jeśli sprzedawca zadzwoni w dogodnym momencie, szansa na finalizację jest wysoka.

Warto też pamiętać, że telesprzedaż obejmuje również kontakty przychodzące. Zamawianie produktów przez telefon jest chętnie wybierane np. przez seniorów, którzy np. korzystają z papierowego katalogu z produktami lub obejrzeli reklamę produktu w telewizji.

„Pielęgnowanie kontaktów.” To komunikacja telefoniczna nakierowana na wzmacnianie relacji z obecnymi klientami, a także byłymi oraz tymi, którzy kiedyś prawie zdecydowali się na skorzystanie z oferty. W tej formie telemarketing jest realizowany m.in. przez firmy z sektora usług finansowych. To rozmowy:
  • posprzedażowe – te, w których sprzedawca prosi o ocenę transakcji i np. zachęca klienta do udzielenia rekomendacji usług swojej firmy znajomym i rodzinie,
  • „przypominające” – np. po upływie kilku miesięcy lub dłuższego czasu, nakierowane np. na dopytanie klienta, jak sprawuje się zakupiony produkt czy wybadanie przyszłych potrzeb zakupowych.
Ta forma komunikacji, choć może nie mieć natychmiastowego przełożenia na wyniki sprzedażowe, w długofalowej perspektywie ma szansę przynieść wymierne zyski.

Identyfikację. Chodzi o poszukiwanie i ocenę nowych potencjalnych klientów. Taka forma telemarketingu coraz częściej jest wykorzystywana w modelu B2B. Marketer dzwoni do firmy, która może być potencjalnie zainteresowana współpracą, a jego celem nie jest skłonienie do złożenia zamówienia, ale umówienie spotkania dla przedstawiciela handlowego. Taki schemat działania jest wysoce efektywny, ponieważ w rezultacie sprzedawca terenowy jedzie do wstępnie zainteresowanego klienta, który uzyskał wstępną informację o produkcie. Szansa domknięcia transakcji znacznie wzrasta.

Obsługę klienta i pomoc techniczną. Chodzi głównie o posprzedażową obsługę klienta. Takie usługi są świadczone przede wszystkim przez duże korporacje – m.in. operatorów telefonii komórkowej, Internetu, a także banki, firmy ubezpieczeniowe i wiele więcej. Choć takie infolinie i „helpdeski” nie mają najczęściej bezpośredniego przełożenia na wyniki sprzedażowe, wysokie standardy obsługi klienta wzmacniają markę. A działania wizerunkowe przekładają się na pozycję firmy na rynku.

Jak zatem widać, telemarketing niesie za sobą ogromny potencjał, o ile odpowiednio wykorzysta się to narzędzie. Czyli jak? W oparciu o nowoczesne standardy komunikacji z klientem, zgodnie z którymi sprzedawca towarzyszy w zakupie i podąża za oczekiwaniami konsumenta, a nie narzuca mu gotowe rozwiązania. Jak pokazuje przykład firm z wielu sektorów rynku – niekojarzonych przecież z telemarketingiem, a korzystających z niego nieustannie – takie działania mogą przynieść wymierne efekty.