Administrator nieruchomości publicznych - regulacja tytułów prawnych do lokali mieszkalnych

O szkoleniu

• Ustawowym obowiązkiem gminy jest zapewnianie lokali w ramach najmu socjalnego, lokali zamiennych, a także zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych gospodarstw domowych o niskich dochodach. Zadania te gmina wykonuje wykorzystując lokale mieszkalne położone w budynkach komunalnych.
• Podczas szkolenia dokładnie przeanalizujemy obowiązki gminy w zakresie regulacji tytułów prawnych do lokali mieszkalnych. Przedstawimy również działania w zakresie sprawdzania użytkowania lokali zgodnie z zawartą umową najmu. Omówimy procedury dokonywania regulacji tytułów prawnych lokali, w różnych sytuacjach. Prowadzący, oprócz analizy regulacji prawnych, przedstawi jak należycie stosować przepisy oraz przekaże cenne wskazówki i podpowiedzi, jak realizować obowiązki prawne.

Dlaczego warto wziąć udział?

• Zdobędziesz wiedzę na temat obowiązków gminy w zakresie regulacji tytułów prawnych do lokali mieszkalnych, na podstawie wybranych przepisów prawa w szczególności prawa cywilnego.
• Nauczysz się, jakie są o obowiązki właściciela/zarządcy w zakresie kontroli wykorzystania lokali mieszkalnych przez ich użytkowników.
• Poznasz problematykę wstąpienia w stosunek najmu po śmierci najemcy.
• Dowiesz się jakie są najczęściej popełniane błędy i nieprawidłowości pojawiające się przy przedłużaniu umów najmu socjalnego lokalu.
• Uzyskasz odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania i wątpliwości:
- Jakie działania może podjąć gmina w celu sprawdzania użytkowania lokali zgodnie z zawartą umową najmu?
- Jak należy interpretować pojęcie tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego?
- Na czym polega regulacja tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego?
- Jakie są wymagania prawne dla przedłużenia najmu socjalnego lokalu?
- W jakich sytuacjach można odmówić wstąpienia w stosunek najmu?
- Jakie są uwarunkowania regulacji tytułów prawnych umów zawartych przez współmałżonków?
• Otrzymasz obszerne materiały szkoleniowe obejmujący wyciągi z ustaw i orzeczeń sądów, które będą pomocne podczas bieżącej pracy administratorów zasobów mieszkaniowych.

Kto powinien wziąć udział?

Zarządcy i administratorzy komunalnych budynków mieszkalnych. Na zajęcia zapraszamy przede wszystkim pracowników urzędów gmin i jednostek organizacyjnych gmin zarządzających mieszkaniowymi zasobami gmin.

Program szkolenia

1. Uwarunkowania prawne:
• Konstytucyjne obowiązki władz publicznych w zakresie zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych obywateli.
• Obowiązki gminy w zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych występujących na jej terenie.
• Definicja mieszkaniowego zasobu gminy.
• Zasady ubiegania się o zawarcie umowy najmu albo podnajmu lokalu albo najmu socjalnego lokalu wchodzącego w skład mieszkaniowego zasobu gminy.
• Obowiązki stron umowy najmu zawartej na czas nieoznaczony i na czas oznaczony.
• Definicja tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego.
• Podnajem oraz oddanie lokalu w bezpłatne używanie.
• Najem lokalu związany ze stosunkiem pracy.
2. Gminne programy weryfikacji wykorzystania mieszkań komunalnych:
• Sprawdzanie użytkowania lokali zgodnie z zawartą umową najmu.
• Monitorowanie zamieszkiwania osób uprawnionych w lokalu.
• Oświadczenia najemców o osobach zamieszkujących w lokalu.
• Tryb i cel regulacji tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego.
3. Regulacje tytułów prawnych do lokali mieszkalnych w stosunku do:
• Osób występujących o przedłużenie umowy najmu socjalnego na następny okres.
• Osób spełniających kryteria uchwały w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, do przywrócenia tytułu prawnego do lokalu.
• Osób stale zamieszkujących z najemcą do chwili jego śmierci i należących do kręgu osób wymienionych w art. 691 Ustawy – Kodeks Cywilny.
• Osób zamieszkujących z poprzednim najemcy i pozostających w lokalu bez tytułu prawnego, które nie wstąpiły w stosunku najmu na podstawie art.691 Ustawy – Kodeks Cywilny.
• Osób, które pozostały w lokalu opuszczonym przez najemcę.
• Małżonków będących współnajemcami na podstawie ustawy – kodeks cywilny.
• Osób zajmujących lokal bez tytułu prawnego przez okres nie krótszy niż 10 lat przed wejściem w życie ustawy w życie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego.
• Osób, które do chwili śmierci najemcy sprawowały opiekę na podstawie umowy zawartej z najemcą na podstawie ustawy – prawo lokalowe.
4. Pytania i odpowiedzi.

Czas trwania

10:00 - 14:00

Prelegenci

Absolwent Centrum Studiów Samorządu Terytorialnego i Rozwoju Lokalnego Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończył studia podyplomowe na Uniwersytecie Warmińsko - Mazurskim w zakresie szacowania nieruchomości, a także studia podyplomowe w zakresie zarządzania nieruchomościami. Od 1991 roku zatrudniony w urzędach gmin, gdzie zawodowo odpowiadał za zarządzanie mieniem komunalnym między innymi placówkami oświatowymi oraz komunalnymi budynkami mieszkalnymi. Do obowiązków należało między innymi gospodarowanie zasobem mieszkaniowym, ustalanie opłat za korzystanie z mieszkań komunalnych w tym także przygotowywanie różnego rodzaju umów, uchwał, zarządzeń i regulaminów. W latach 2008 – 2010 oraz od 2017 do 2023 roku Członek Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej „Górczewska”. Od maja 2011 roku w ramach Instytutu Aktywizacji Zawodowej Rynku Nieruchomości TRANSFER uczestniczy w udzielaniu bezpłatnych porad prawnych w sprawach związanych z rynkiem nieruchomości. Prowadzący wykłady dotyczące ustroju i funkcjonowania samorządu terytorialnego, administracji publicznej, a w szczególności gminnej gospodarki mieszkaniowej.

Terminy i miejsca

Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.

Szkolenie będzie się odbywało na platformie ZOOM. Najlepiej korzystać z przeglądarki Chrome.

Rejestracja

Cena standardowa
449
zwolnione z vat
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej
  • certyfikat uczestnictwa
  • bezpłatne anulowanie zgłoszenia do 7 dni przed terminem
  • konsultacje indywidualne
Zapisz się
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Zapisz się, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

Krajowy Fundusz Szkoleniowy

Podczas wypełniania formularza rejestracji zaznacz opcję "Oświadczam, że udział będzie finansowany ze środków publicznych, proszę o wystawienie faktury z zerową stawką VAT."

Jeśli potrzebujesz zarejestrować organizatora w wewnętrznym systemie zamówień możesz zrobić to na dwa sposoby. W trakcie wypełniania zgłoszenia w polu Uwagi przekaż tą informację - opiekun szkolenia skontaktuje się w celu dopełnienia formalności. Możesz to również zrobić samodzielnie z użyciem poniższych danych:
  • Nazwa firmy: Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
  • Ulica i nr: Jelinka 6
  • Kod pocztowy: 01-646
  • Miejscowość: Warszawa
  • Numer NIP: 5220001895

Najszybszym sposobem kontaktu z organizatorem i uzyskania dodatkowych informacji jest wypełnienie formularza kontaktowego. Możesz też zadzwonić do organizatora.
Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Przeciągnij plik tutaj lub kliknij, żeby dodać.
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.

Dane kontaktowe

Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
01-646 Warszawa, Polska Jelinka 6

Organizator

Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
01-646 Warszawa, Polska
Jelinka 6
woj. mazowieckie
18 września 1989 roku inicjatorzy prac nad ustawą o samorządzie terytorialnym: Jerzy Regulski, Andrzej Celiński, Jerzy Stępień, Aleksander Paszyński i Walerian Pańko powołali do życia Fundację, która miała czuwać nad odradzającą się samorządnością te...
Powiadomienia o nowych terminach

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych terminach tego wydarzenia!