O szkoleniu
- kadr
- doradców podatkowych
- księgowych
Program szkolenia
DZIEŃ 1:
Podatek VAT w 2021 roku oraz zmiany na 2022 rok
- Nowelizacja SLIM VAT1 – 1 stycznia 2021 r.:
- Nowe zasady rozliczania korekt w podatku VAT:
- korekty podatku VAT in minus – okres, w którym uwzględnia się korektę;
- dokumentacja, która warunkuje uwzględnienie korekt in minus;
- potwierdzenie odbioru korekty – czy jeszcze może mieć zastosowanie?
- przypadki, w których dokumenty nie wpływają na okres rozliczenia korekty;
- korekty in plus – w którym okresie należy rozliczyć,
- objaśnienia podatkowe MF
- Zmiana zasad stosowania kursu walutowego dla rozliczeń podatku VAT.
- Zaliczki otrzymane na poczet eksportu towarów:
- opodatkowanie zaliczek na eksport towarów na podstawie przepisów obowiązujących do końca 2020 roku,
- nowe zasady opodatkowania zaliczek otrzymanych z tytułu eksportu towarów od 2021 roku,
- konsekwencje braku dochowania warunków opodatkowania zaliczki 0% VAT.
- Zmienione zasady odliczenia podatku VAT od 2021 r.:
- moment otrzymania faktury a okresy rozliczeniowe, w których można odliczyć VAT od 2021 r.,
- możliwość odliczenia VAT w związku z nabyciem usług noclegowych – w jakich przypadkach jest to możliwe?
- Zmiany dotyczące MPP:
- doprecyzowanie limitu 15.000 zł w kontekście stosowania MPP,
- określenie zasad przeliczania limitu dla potrzeb MPP w przypadku gdy faktura wystawiona jest w walucie obcej,
- kompensaty a MPP – nowe reguły,
- nowe możliwości wykorzystywania środków z rachunku VAT.
- Zmiana przepisów dotyczących Wiążących Informacji Skarbowych:
- ograniczenie możliwości wydawania WIS w sytuacji, gdy dotyczy stanu faktycznego objętego kontrolą lub postępowaniem podatkowym,
- ograniczenie zakresu czasowego ochrony WIS.
- Pozostałe zmiany przepisów w ramach pakietu SLIM VAT 1, w tym zmiany związane ze stosowaniem procedury TAX FREE (1 stycznia 2022 r.).
- Nowe zasady rozliczania korekt w podatku VAT:
- SLIM VAT 2 – kolejna nowelizacja „naprawiająca” przepisy ustawy o VAT (planowany termin wejścia w życie 1 października 2021 r.):
- BREXIT – nowe zasady rozliczania podatku VAT w relacjach z UK i Irlandia Północną.
- Doprecyzowanie przepisów dotyczących międzynarodowych transakcji łańcuchowych.
- Zasady rozliczania korekt in minus w transakcjach: WNT, import usług oraz dostawy, od których VAT rozlicza nabywca.
- Możliwość poprawienia braku wykazania importu towarów w ramach procedury uproszczonej.
- Wybór opodatkowania przy dostawie nieruchomości zabudowanych – nowe możliwości.
- Powrót do „starych” zasad odliczania VAT naliczonego od WNT, importu usług i dostaw, od których VAT rozlicza nabywca.
- Zmienione zasady dokonywania korekty nieodliczonego VAT naliczonego.
- Wydłużenie terminu na złożenie informacji VAT-26.
- „Ulga na złe długi” – dostosowanie przepisów do wyroku TSUE oraz nowe warunki korzystania z ulgi w przypadku niektórych dłużników.
- „Ulga na złe długi” – nowy termin na skorzystanie - 3 lata.
- Nowe możliwości „dokonywania przelewów” z rachunku VAT oraz zmiany związane z korzystaniem z rachunku VAT.
- E-commerce – nowe mechanizmy rozliczeń w VAT – 1 lipca 2021 r.:
- Wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów na odległość (WSTO):
- uchylenie przepisów dot. sprzedaży wysyłkowej,
- wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów na odległość a sprzedaż wysyłkowa z/na terytorium kraju – podobieństwa i różnice,
- kiedy dostawca odpowiada za transport?
- kim musi być nabywca?
- nowy limit - 10.000 EUR,
- miejsce opodatkowania – zasady i wyjątki,
- dokumenty jako warunek NP,
- Usługi z art. 28k ustawy o VAT – zmiana limitu 10.000 EUR;
- Inne usługi niż usługi z art. 28k ustawy o VAT, od których VAT należy się innemu państwu UE.
- Podatnik ułatwiający dostawę towarów: krajową i WSTO,
- Podatnik ułatwiający świadczenie usług,
- Sposoby rozliczenia podatku należnego innemu państwu UE niż Polska,
- Procedura unijna – co ona oznacza?
- jakie czynności mogą lub muszą być rozliczane?
- naliczanie i deklarowanie VAT zagranicznego do polskiego urzędu skarbowego,
- fakturowanie towarów i usług objętych procedurą unijną,
- ewidencja sprzedaży na kasie fiskalnej,
- Szczególna procedura sprzedaży na odległość towarów importowanych (SOTI):
- SOTI – co to jest?
- miejsce dostawy,
- SOTI – procedura importu,
- pośrednik – kto to jest i jakie ma obowiązki,
- fakturowanie i obowiązek podatkowy,
- Podatnik ułatwiający dostawę towarów:
- kto może być podatnikiem ułatwiającym?
- przy jakich dostawach ma to zastosowanie?
- obowiązki podatnika ułatwiającego dostawę,
- Deklarowanie i zapłata podatku z tytułu importu towarów przez nabywcę,
- Wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów na odległość (WSTO):
- Krajowy System e-Faktur (KSeF) – 1 października 2021 r.:
- co to jest KSeF i do czego ma służyć?
- KSeF obowiązkowy czy dobrowolny?
- zawiadomienie do naczelnika urzędu skarbowego o podmiotach uprawionych do dostępu do Krajowego Systemu e-Faktur w celu wystawiania faktur ustrukturyzowanych lub dostępu do nich,
- pojęcie faktury ustrukturyzowanej tj. wystawianej w ramach KSeF,
- akceptacja odbiorcy faktury ustrukturyzowanej,
- wystawienie, otrzymanie i przesłanie faktury ustrukturyzowanej,
- uwierzytelnienia faktury ustrukturyzowanej,
- przechowywanie faktur ustrukturyzowanych,
- „korzyści” związane z wystawianiem faktur ustrukturyzowanych.
- Zmiany w zakresie JPK z deklaracją – 1 lipca 2021 r.:
- Zmiany w oznaczeniach GTU i kodach transakcyjnych, w tym dodanie nowych transakcji,
- TP – wyłączenie niektórych powiązań z obowiązku oznaczania,
- MPP – brak obowiązku stosowania,
- Nowe kody transakcyjne związane ze wprowadzonymi regulacjami dotyczącymi e-commerce,
- Zmienione zasady wykazywania wszystkich faktur uproszczonych,
- Prace nad nową strukturą JPK_v7, która powinna wejść od 1 stycznia 2022 r.
- Pytania i odpowiedzi.
DZIEŃ 2:
Podatek CIT i PIT w 2021 roku, rozliczenie roczne, zmiany na 2022 rok
najnowszy program w opracowaniu
DZIEŃ 3:
Bilans - zamknięcia roczne 2021 roku, środki trwałe i leasing
- Wprowadzenie
- Zamknięcie roku obrotowego - podstawowe aspekty
- Jednostki objęte postanowieniami ustawy w pełnym i niepełnym zakresie,
- Składniki i reguły sporządzania rocznego sprawozdania finansowego,
- Harmonogram prac - kluczowe daty dla rocznego sprawozdania finansowego,
- Podpisywanie rocznego sprawozdania finansowego,
- Badanie rocznego sprawozdania finansowego,
- Zatwierdzanie rocznego sprawozdania finansowego,
- Publikacja rocznego sprawozdania finansowego po zmianach w KRS
- Przechowywanie rocznego sprawozdania finansowego,
- Odpowiedzialność za roczne sprawozdanie finansowe .
- Podpis elektroniczny pod sprawozdaniem finansowym
- Zmiany w prawie bilansowym
- Sprawozdanie finansowe za 2021 oraz wpływ COVID-19 na zawartość informacyjną ujawnień - struktura oraz elementy sprawozdania finansowego
- Wprowadzenie
- Założenie kontynuacji działalności w czasach COVID-19
- Ujawnianie wydarzeń po dniu bilansowym
- Prezentacja dofinansowań z PFR oraz innych środków pomocowych
- Wpływ niepewności na ujawnienia w sprawozdaniu finansowym
- Bilans
- Struktura bilansu
- Zasady wyceny
- Układ bilansu na tle regulacji MSSF / MSR
- Wpływ pandemii na wycenę aktywów – ryzyko utraty wartości
- Rachunek zysków i strat
- Struktura rachunku zysków i strat
- Wariant porównawczy a kalkulacyjny
- Ujmowanie przychodów a zasada współmierności
- Pozostałe przychody oraz koszty operacyjne
- Przychody oraz koszty finansowe
- Rachunek przepływów pieniężnych
- Struktura
- Obowiązek sporządzania
- Metoda pośrednia oraz bezpośrednia
- Rodzaje przepływów pieniężnych
- Zestawienie zmian w kapitale własnym
- Dodatkowe informacje i objaśnienia
- Wprowadzenie
- Inwentaryzacja
- Terminy przeprowadzenia
- Metody inwentaryzacji
- Spis z natury
- Potwierdzenie sald
- Weryfikacja dokumentów
- Rozliczenia inwentaryzacji
- Wycena
- Środki trwałe w ujęciu rachunkowym oraz podatkowym:
- Wycena wartości bilansowej oraz podatkowej środków trwałych:
- Cena nabycia oraz koszt wytworzenia
- Środki trwałe w budowie
- Ewidencja podatkowa oraz bilansowa środków trwałych
- Nabycie środków trwałych niskocennych
- Przyjęcie środka trwałego do użytkowania
- Nakłady ponoszone po dacie przyjęcia środka trwałego
- Remonty
- Modernizacje oraz ulepszenia w aspekcie prawa podatkowego oraz bilansowego
- Ujęcie kosztów finansowania zewnętrznego – odsetki od kredytu inwestycyjnego
- Odłączenie części składowej środka trwałego
- Amortyzacja środków trwałych
- Tabela amortyzacyjna podatkowa oraz bilansowa
- Zasady dokonywania odpisów amortyzacyjnych i ich wpływ na optymalizację obciążeń podatkowych
- Okres użyteczności ekonomicznej środków trwałych
- Metody amortyzacji
- Weryfikacja okresu użyteczności
- Stawka amortyzacyjna a okres użytkowania
- Wpływ przyjętych rozwiązań w zakresie amortyzacji na podatek odroczony
- Zakończenie okresu amortyzacji
- Likwidacja środka trwałego
- Wycena wartości bilansowej oraz podatkowej środków trwałych:
- Leasing w Polsce na tle regulacji Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (Krajowy Standard Rachunkowości nr 5 na tle MSSF 16 Leasing)
- Podstawowe definicje
- Leasing finansowy oraz operacyjny – różnice
- Aspekty prawa podatkowego
- Kierunki zmian regulacji międzynarodowych na przykładzie polskich spółek giełdowych
- Podział raty leasingowej na część kapitałową oraz odsetkową
- Amortyzacja środków trwałych w leasingu
- Prezentacja i ujawnianie informacji w sprawozdaniu finansowym
- Case study – przykłady
- Dyskusja i zakończenie.
Czas trwania
Prelegenci

Tomasz Wojewoda
doradca podatkowy, ekspert z zakresu prawa podatkowego, wieloletni pracownik aparatu skarbowego, Ministerstwa Finansów; konsultant podatkowy w renomowanych firmach; autor ponad 300 publikacji i artykułów z zakresu prawa podatkowego. W swojej dotychczasowej karierze przeprowadził ponad 2000 wykładów z zakresu podatku dochodowego oraz podatku od towarów i usług. Stały współpracownik naszej firmy.
Zdzisław Modzelewski
doradca podatkowy, partner w spółce doradztwa podatkowego, doświadczony wykładowca i praktyk, od wielu lat specjalizuje się w zagadnieniach związanych z podatkiem VAT, autor licznych artykułów o tematyce podatkowej. Doświadczenie zawodowe zdobywał pracując w międzynarodowych spółkach zajmujących się doradztwem podatkowym Stały współpracownik naszej firmy.
dr Roman Seredyński
Biegły rewident, partner zarządzający dużej spółki audytorskiej, doktor nauk ekonomicznych. Tytuł naukowy uzyskał w katedrze rachunkowości Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Karierę zawodową rozpoczął w międzynarodowej firmie audytorskiej. Brał udział w licznych projektach między innymi dotyczących badania sprawozdań finansowych, w tym spółek giełdowych, przekształcania sprawozdań finansowych zgodnie z MSR/MSSF oraz HGB, sporządzaniu analiz finansowych typu Due Dilligence oraz wyceny przedsiębiorstw. Posiada bogate doświadczenie z dziedziny Międzynarodowych Standardów Rachunkowości. Obecnie zarządza Grupą ECA S.A. Autor licznych artykułów z zakresu audytu oraz sprawozdawczości finansowej, ceniony wykładowca z zakresu rachunkowości. Autor i współautor podręczników z zakresu polskich oraz międzynarodowych standardów rachunkowości. Stały współpracownik naszej firmy
Terminy i miejsca
To szkolenie nie ma aktualnych terminów. Wyślij zapytanie o nowe terminy bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Wisła
Ks. Bp Juliusza Bursche 3
woj. śląskie
Rejestracja
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowo-konferencyjne
- certyfikat uczestnictwa
- przerwy kawowe
- zakwaterowanie, nocleg
- bezpłatne korzystanie z centrum SPA/TROPICANA w hotelu: relaks w kompleksie basenów - wewnętrzny kryty i zewnętrzny z podgrzewaną wodą, jacuzzi, kompleks saun, siłownia
- Rozwiń
- 3.94% przy zgłoszeniu min. 2 osób
Wydarzenie nieaktualne. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Organizator

Najczęściej zadawane pytania
Prosimy o wypełnienie formularza zgłoszenia dostępnego na górze strony. Po jego otrzymaniu skontaktujemy się, aby potwierdzić zgłoszenie i przekazać wszystkie informacje organizacyjne.
- Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas! lub zadzwoń!
Masz pytania? Napisz do nas
