Jak zawierać dobre umowy w transporcie i spedycji?

O szkoleniu

Realizacja każdego przewozu może doprowadzić do powstania roszczeń wobec przewoźnika. Kwestia reklamacji jest jedną z trudniejszych podczas współpracy z przewoźnikiem. Problem ten rozważa zarówno wysyłający, jak i przewoźnik.

Kierowca podpisując dokument CMR stwierdza, że otrzymał towar we właściwym stanie i we właściwej ilości. W praktyce może być różnie. Czasami towar uszkodzi przewoźnik, ale wynika to z niewłaściwego jego załadowania lub niewystarczającego opakowania, nie zapewniającego odpowiedniej ochrony, szczególnie przed przemieszczaniem.

Problemy reklamacji w transporcie nie są zazwyczaj właściwie uregulowane w umowach, albo popadają w sprzeczność z bezwzględnie obowiązującymi postanowieniami konwencji przewozowych. Strony zawsze powinny sięgać do tzw. odpowiedzialności z mocy prawa i dokonać weryfikacji warunków ogólnych, na które powołują się niejednokrotnie spedytorzy i przewoźnicy. Odpowiedzialność przewoźnika może być w poważnym stopniu ograniczona, pomimo braku jakiegokolwiek zapisu na ten temat w umowie. Powiedzmy, że wysyłający przekazuje do przewozu towar o wartości 100 tys. euro, zostaje on uszkodzony w tak poważnym stopniu, że nie nadaje się do użytku, a od przewoźnika otrzyma 3 tys. euro tytułem odszkodowania… Jaki błąd popełnił wysyłający?

Problemy pojawiają się tu na każdym kroku, przepisy ulegają zmianie, odpowiedzialność jest bardzo dotkliwa, stąd temat wydaje się szczególnie istotny. Już z powyższego przykładu można wywnioskować, że oszczędności z tej wiedzy są duże.
Dlaczego warto wziąć udział?

Dzięki udziale w szkoleniu uczestnicy:

  • porządkują swoją wiedze na temat systemu prawa transportowego i zasad jego wykorzystania w bieżącej pracy,
  • zdobędą wiedzę na temat skutecznego zawierania umów w transporcie i spedycji, zabezpieczających interesy stron umowy,
  • zdobędą wiedzę odnośnie zasad uzasadniania swojego stanowiska postanowieniami umów i warunków ogólnych, w sytuacji utraty towaru, ubytków ilościowych, uszkodzenia przesyłek i opóźnień w dostawie,
  • zdobędą praktyczne umiejętności posługiwania się procedurami w transporcie oraz dokumentami umownymi (np. zleceniem przewozowym, zleceniem spedycyjnym),
  • nabędą umiejętności radzenia sobie z różnymi problemami przy zawieraniu umów transportowych i spedycyjnych,
  • zdobędą praktyczne umiejętności doboru przewoźników, spedytorów, zleceniodawców i ich weryfikacji,
  • nabędą kompetencje odnośnie samokształcenia się oraz zdobywania niezbędnej wiedzy o rynku transportowo - spedycyjnym, przepisach i ich aktualizacjach,
  • zdobędą kompetencje w zakresie fachowego porozumiewania się z uczestnikami rynku TSL (transportowo - spedycyjno - logistycznego) na etapie regulowania warunków współpracy,
  • zdobędą kompetencje rozstrzygania sporów wynikających z postanowień umów na rynku TSL.
Kto powinien wziąć udział?

Szkolenie kierujemy do osób odpowiadających za współpracę z przewoźnikami działów transportu, logistyki, handlu, zakupów przedsiębiorstw, firm przewozowych, spedytorów, firm logistycznych.

Program szkolenia

1. JAK NAJNOWSZE ZMIANY PRAWA PRZEWOZOWEGO, KONWENCJI PRZEWOZOWYCH I ZWYCZAJÓW WPŁYWAJĄ NA UMOWY TRANSPORTOWE I SPEDYCYJNE?

2. JAKIE PRAWA ZLECENIODAWCY NALEŻY ZABEZPIECZYĆ W UMOWIE TRANSPORTOWEJ, A JAKIE W SPEDYCYJNEJ?

  • Czy w transporcie i spedycji należy posługiwać się wyłącznie zleceniem?
  • Które ograniczenia odpowiedzialności przewoźnika nie będą skuteczne pomimo uwzględnienia ich w umowie?

3. JAK ZAWIERAĆ UMOWY RAMOWE O OBSŁUGĘ TRANSPORTOWĄ?

  • Kiedy umowy należy rozszerzyć o specjalny interes w przewozie towaru?

4. JAK ZABEZPIECZYĆ INTERESY STRON W UMOWACH W TRANSPORCIE SAMOCHODOWYM?

  • Czy list przewozowy CMR jest potwierdzeniem warunków umowy?
  • W jakich przypadkach ogólne warunki przewozu nie będą miały zastosowania?

5. JAK ZAWIERAĆ UMOWY Z POSZANOWANIEM RÓWNOŚCI STRON W TRANSPORCIE KOLEJOWYM?

  • Czy można wpływać na zakres odpowiedzialności przewoźnika kolejowego?
  • Kiedy Konwencja COTIF/CIM nie będzie miała zastosowania do umowy?
  • W jaki sposób ukształtować umowę dzierżawy wagonów i cystern?

6. JAK ZAWIERAĆ UMOWY Z AGENTAMI I ARMATORAMI W TRANSPORCIE MORSKIM?

  • Czy potwierdzeniem umowy jest konosament czy nota bukingowa?
  • Kiedy przewoźnik nie musi dotrzymać terminu załadunku?
  • Czy można zabezpieczyć się przed tzw. „rolowaniem kontenera”?
  • Kiedy agent musi potwierdzić datę załadunku?
  • Kogo obciążają koszty sztauerki?
  • Jak wykorzystać Konwencję RHV?
  • Co zmieniło się w ramach nowych Rotterdam Rules?
  • Jakie specyficzne postanowienia powinny zawierać umowy czarterowe?

7. JAK ZAWIERAĆ UMOWY ZAPEWNIAJĄCE MOŻLIWOŚĆ DOCHODZENIA ROSZCZEŃ W TRANSPORCIE LOTNICZYM?

  • Czy zastosowanie będzie miała Konwencja warszawska czy Konwencja montrealska?
  • Na czym polega specyfika ubezpieczenia w transporcie lotniczym?

8. JAK ZAWIERAĆ DOBRE UMOWY ZE SPEDYTOREM?

  • Co zmienia się w umowie, gdy spedytor świadczy usługi transportowe?
  • Kiedy mają zastosowanie do umowy OPWS?
  • Czy spedytor może zwolnić się od odpowiedzialności za innych spedytorów i przewoźników?
  • W jaki sposób uwzględnia się odpowiedzialność spedytora za szkody, a w jaki sposób za utracone korzyści?
  • Czy istnieje konieczność ustalenia dodatkowego ubezpieczenia w umowie poza OCP?

9. JAK WPŁYWAJĄ NA UMOWY TRANSPORTOWO-SPEDYCYJNE POSTANOWIENIA ZWYCZAJÓW W ZAKRESIE BAZY DOSTAWY?

Czas trwania

10.00-16.00

Prelegenci

Dr Wojciech Budzyński

Jest uznanym specjalistą w zakresie transportu, spedycji oraz umów handlowych i reklamacji z partnerem krajowym i zagranicznym. Wiedzę praktyczną zdobywał od ponad 30 lat jako handlowiec, dyrektor firmy handlowej, kolejno szef jej dwóch oddziałów za granicą, doradca ministra, starszy ekspert Banku Światowego. Jest długoletnim doradcą wielu firm polskich i międzynarodowych korporacji w Polsce, w tym dużych firm transportowych i spedycyjnych. Przeszkolił kilkadziesiąt tysięcy menedżerów i handlowców. Autor wielu pozycji książkowych poświęconych tematyce transportowej i handlowej, m.in.: „Transport w przedsiębiorstwie. Logistyka, spedycja i reklamacje.”, „Negocjowanie i zawieranie umów handlowych.” (wydanie elektroniczne EBOOK 2015), „Umowy w handlu krajowym i zagranicznym. Nowe bazy dostawy, pułapki, zabezpieczenia.” (2015), „Negocjowanie i zawieranie umów handlowych. Analiza uwarunkowań, ryzyk, pułapek i zabezpieczeń.”, Biblioteka Nowoczesnego Menedżera (2014), „Handel zagraniczny dla menedżerów.”, „Prawo międzynarodowe. Transakcje międzynarodowe.” Podręcznik na Studia MBA, „Międzynarodowe reguły realizacji kontraktu. Incoterms. Combiterms. Amerykańskie Definicje Handlowe RAFTD.”, „Leksykon handlu zagranicznego. Rozliczenia finansowe.” „Poradnik eksportera komponentów.”, „Słownik dokumentów handlu zagranicznego. Opis i wzory dokumentów.”, „Eksport – import według Incoterms.” „Realizacja kontraktu importowego i eksportowego.”, „Realizacja transakcji importowej.”, „Wykładnia terminów handlowych Incoterms.”

Gdzie i kiedy

Katowice 1 czerwiec 2022
Hotel Vienna House Easy

40-086 Katowice

Sokolska 24

woj. śląskie

Gdzie i kiedy

Warszawa 8 czerwiec 2022
Hotel Ibis Stare Miasto

00-209 Warszawa

Muranowska 2

woj. mazowieckie

Gdzie i kiedy

Poznań 13 czerwiec 2022
Hotel Mercure Poznań Centrum

68-829 Poznań

Roosevelta 20

woj. wielkopolskie

Gdzie i kiedy

Gdańsk 16 czerwiec 2022
Hotel Scandic

80-895 Gdańsk

Podwale Grodzkie 9

woj. pomorskie

Gdzie i kiedy

Online 22 czerwiec 2022

Gdzie i kiedy

Online 19 maj 2022

Gdzie i kiedy

Online 19 kwiecień 2022

Zapisz się

Szkolenie online - promocja
za zgłoszenie min. 8 dni przed terminem
760
+23% VAT
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowo-konferencyjne
  • certyfikat uczestnictwa
Zapisz się
Szkolenie online
za osobę po okresie promocji
860
+23% VAT
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowo-konferencyjne
  • certyfikat uczestnictwa
Zapisz się
Szkolenie stacjonarne - promoc
za zgłoszenie min. 8 dni przed terminem
860
+23% VAT
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowo-konferencyjne
  • certyfikat uczestnictwa
  • przerwy kawowe
Zapisz się
Szkolenie stacjonarne
za osobę po okresie promocji
960
+23% VAT
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowo-konferencyjne
  • certyfikat uczestnictwa
  • przerwy kawowe
Zapisz się

Organizator

ATL Achievement Through Learning Sp. z o.o.
02-743 Warszawa
ul. Jana Sebastiana Bacha 2
woj. mazowieckie
ATL „Achievement Through Learning” Sp. z o. o. jest polską firmą szkoleniowo-doradczą, która od 2000 roku prowadzi w całym kraju profesjonalne warsztaty, treningi i seminaria wspierające wysiłki przedsiębiorstw w osiąganiu wysokiej pozycj...
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Zapisz się, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

Prosimy o wypełnienie formularza zgłoszenia dostępnego na górze strony. Po jego otrzymaniu skontaktujemy się, aby potwierdzić zgłoszenie i przekazać wszystkie informacje organizacyjne.

WIRTUALNA SALA ATL
Szkolenie odbywa się w czasie rzeczywistym na platformie on-line.
Wymagany jest komputer z dostępem do internetu.

Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.

Dane kontaktowe

ATL Achievement Through Learning Sp. z o.o.
02-743 Warszawa ul. Jana Sebastiana Bacha 2
Powiadomienia o nowych terminach

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych terminach tego wydarzenia!