Szkolenie

Kodeks postępowania administracyjnego (KPA) – kompendium znowelizowanych przepisów. Certyfikowane szkolenie online.

O szkoleniu

-
Dlaczego warto wziąć udział?

Cel szkolenia

Celem kształcenia jest wyposażenie uczestników w najbardziej aktualną wiedzę niezbędną do poprawnego stosowania przepisów znowelizowanego kodeksu postępowania administracyjnego i swobodnego poruszania się w obszarze procedur administracyjnych obowiązujących w administracji publicznej od 1 czerwca 2017 r. oraz omówienie praktycznych problemów związanych z postępowaniem administracyjnym m.in. na podstawie aktualnego orzecznictwa. Podczas szkolenia omówione zostaną także kolejne nowelizacje wprowadzone do kpa w 2018 r. i w 2019 r., w tym na podstawie ustawy wdrażającej RODO.


Po przeprowadzonych zajęciach uczestnik szkolenia będzie posiadał następujące:
wiadomości:
• o znowelizowanych przepisach kodeksu postępowania administracyjnego,
• o konsekwencjach nowelizacji przepisów proceduralnych dla bieżącej działalności urzędowej (m.in. zmian związanych z RODO),
• o zakresie stosowania kodeksu postępowania administracyjnego do spraw prowadzonych na podstawie wybranych ustaw i rozporządzeń stosowanych w administracji publicznej;
umiejętności:
• prawidłowego prowadzenia postępowania administracyjnego z zastosowaniem nowych instytucji i rozwiązań kodeksowych;
• prawidłowego redagowania i wydawania decyzji administracyjnych i innych aktów zgodnie z nowymi wymaganiami;
• rozróżniania spraw, w których Kodeks postępowania administracyjnego jest stosowany, od spraw, których załatwienie nie wymaga stosowania przepisów postępowania administracyjnego;
• poprawnej interpretacji nowych przepisów proceduralnych stosowanych w administracji publicznej.

 

Korzyści dla uczestników

  • Zapoznanie uczestników ze specyfiką postępowania administracyjnego oraz omówienie najnowszego orzecznictwa sądów administracyjnych.
  • Analiza zagadnienia doręczenia pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
  • Praktyczne nauczenie uczestników, w jaki sposób sporządzić decyzję administracyjną z uwzględnieniem specyfiki decyzji administracyjnej w formie dokumentu elektronicznego.
Kto powinien wziąć udział?

Grupa docelowa

Szkolenie adresowane jest do pracowników administracji publicznej, w tym samorządowej i rządowej, którzy chcą zaktualizować i poszerzyć swoją wiedzę z zakresu procedur obowiązujących w znowelizowanym postępowaniu administracyjnym.

 

Metodologia

Metody pracy podczas szkolenia on-line:

  • wygodna forma szkolenia - wystarczy dostęp do urządzenia z internetem (komputer, tablet, telefon), słuchawki lub głośniki i ulubiony fotel
  • szkolenie realizowane jest w nowoczesnej formie w wirtualnym pokoju konferencyjnym i kameralnej grupie uczestników
  • bierzesz udział w pełnowartościowym szkoleniu - Trener prowadzi zajęcia "na żywo" - widzisz go i słyszysz
  • pokaz prezentacji, ankiet i ćwiczeń widzisz na ekranie swojego komputera w czasie rzeczywistym.
  • podczas szkolenia Trener aktywizuje uczestników zadając pytania, na które można odpowiedzieć w czasie rzeczywistym
  • otrzymujesz certyfikat wydany przez jedną z wiodących firm szkoleniowych w Polsce
  • masz dostęp do konsultacji poszkoleniowych w formie e-mail do 4 tygodni po zrealizowanym szkoleniu
  • otrzymujesz indywidualną kartę rabatową upoważniającą do 10% zniżki na wszystkie kolejne szkolenia stacjonarne i online organizowane przez Centrum Organizacji Szkoleń i Konferencji SEMPER

Program szkolenia

Program szkolenia (obejmuje nowelizację kpa obowiązującą od czerwca 2017 r., a także z 2018 r. i 2019 r.):

1. Zagadnienia ogólne.
• Zakres obowiązywania kpa po nowelizacjach. Realizacja obowiązku informacyjnego z RODO.
• Pojęcie sprawy administracyjnej.
• Warunki konieczne dla wszczęcia postępowania administracyjnego.
• Ogólne zasady postępowania administracyjnego po nowelizacji. Nowe zasady ogólne i ich praktyczne znaczenie dla organu (zasada przyjaznej interpretacji prawa, zasada bezstronności, równego traktowania i proporcjonalności, zasada pewności prawa, zasada współdziałania organów dla dobra postępowania, zasada polubownego rozstrzygania kwestii spornych).
• Zasada pisemności postępowania po zmianach z kwietnia 2018 r. (art. 14).
• Ocena działania urzędów i pracowników tych urzędów – nowy art. 14a.
• Pojęcie interesu w kpa (prawnego, społecznego itp.), rodzaje interesów mogących wystąpić w różnych postępowaniach i ich rozumienie przez orzecznictwo sądów administracyjnych.
Uznanie administracyjne i przypadki jego zastosowania.
• Przykłady zastosowania zasad ogólnych na etapie postępowania przed organem I instancji, II instancji i przed sądem administracyjnym.
• Konsekwencje naruszeń zasad ogólnych postępowania.
• Strona postępowania administracyjnego po nowelizacji z 2018 r. Przedstawiciel i pełnomocnik strony.
Konsekwencje braku lub utraty przymiotu strony. Linia orzecznictwa.
2. Wszczęcie postępowania administracyjnego.
• Wszczęcie lub odmowa wszczęcia postępowania z uwzględnieniem aktualnego orzecznictwa – możliwe zastosowania i problemy praktyczne. Zakres informacji z RODO.
• Badanie istnienia interesu prawnego przed wszczęciem postępowania administracyjnego i na różnych jego etapach.
• Kontrola formalna wniosku i uzupełnianie braków formalnych pism według po nowelizacji. Termin uzupełnienia braków formalnych podania.
• Braki istotne i nieistotne pism.
• Podpis zaufany zamiast profilu zaufanego ePUAP i podpis osobisty – nowe instrumenty do elektronicznej identyfikacji uczestników postępowania.
3. Postępowanie przed organem I instancji.
• Terminy załatwiania spraw i obowiązek sygnalizacji po nowelizacji. Instytucja ponaglenia organu. Pouczenie o możliwości wniesienia ponaglenia.
• Definicja bezczynności i przewlekłości postępowania.
• Terminy procesowe w postępowaniu administracyjnym po nowelizacji.
• Obliczanie terminów – problemy praktyczne na przykładach.
• Doręczenia w postępowaniu administracyjnym – charakter czynności i ich znaczenie dla dalszego postępowania.
• Możliwość doręczeń na elektroniczne skrzynki podawcze pomiędzy podmiotami publicznymi.
• Zawiadomienie stron o decyzji lub innych czynnościach w postępowaniach z udziałem znacznej liczby podmiotów.
• Błędy w procedurze doręczeń i sposoby ich naprawienia.
• Dowody i dokumentowanie czynności procesowych.
• Nowe elementy postępowania dowodowego. Poświadczanie dokumentów za zgodność z oryginałem. Posiedzenie w trybie współdziałania.
• Wskazanie niespełnionych przesłanek do wydania decyzji zgodnej z żądaniem strony.
• Rozstrzyganie wątpliwości na korzyść strony – nowe zasady postępowania dowodowego.
• Inicjatywa dowodowa. Kiedy sprawa administracyjna jest wyjaśniona?
• Mediacja w postępowaniu administracyjnym. Mediator i jego zadania. Stosowanie mediacji w toczących się już postępowaniach. Dobrowolność i poufność mediacji. Sposoby zakończenia mediacji. Koszty mediacji.
• Postępowanie uproszczone .
• Zawieszenie postępowania po nowelizacji i umorzenie postępowania - problemy praktyczne.
4. Akta sprawy – pisemny charakter postępowania.
• Protokoły, adnotacje, notatki urzędowe.
• Podpis i parafka w postępowaniu administracyjnym.
• Uprawnienia strony i organu względem akt sprawy.
• Wgląd w akta sprawy – charakter czynności.
• Czynności organu w ramach udostępniania akt sprawy.
• Wymogi formalne wniosku o udostępnienie akt sprawy lub sporządzenie odpisów.
• Uprawnienia stron i innych podmiotów.
• Opłaty za sporządzanie kopii.
• Udostępnianie akt sprawy a ustawy o ochronie danych osobowych, ochronie informacji niejawnych i dostępie do informacji publicznej. Nowelizacja związana z RODO
• Metryka sprawy - praktyczne aspekty prowadzenia metryki.
5. Rozstrzygnięcia kończące postępowanie – możliwe rodzaje i ich skutki dla stron i organu po nowelizacji.
• Decyzje administracyjne ¬– rodzaje i charakter oraz skutki. Elementy konieczne decyzji.
Zrzeczenie się prawa do odwołania i nowy zakres pouczenia. Decyzja prawomocna.
• Związanie decyzją i ingerencja w treść decyzji – konsekwencje prawne.
• Ugoda administracyjna i przypadki jej zastosowania na nowych zasadach.
• Milczące załatwienie sprawy. Założenia i praktyka.
6. Postępowanie odwoławcze na nowych zasadach.
• Czynności organu I instancji, etap międzyinstancyjny, czynności organu II instancji.
• Rozstrzygnięcia organu I i II instancji w postępowaniu odwoławczym i ich charakter. Nowe zasady uchylania decyzji i przekazywania sprawy do ponownego rozpatrzenia.
• Wytyczne organu odwoławczego w zakresie wykładni prawa.
• Decyzje formalne i merytoryczne.
• Zakres ingerencji organu II instancji w postępowanie i decyzję organu I instancji. Zmiana zakresu postępowania wyjaśniającego prowadzonego przez organ odwoławczy.
Nowe zasady zaskarżania decyzji do sądu administracyjnego. Sprzeciw od decyzji kasatoryjnej.
7. Postępowania nadzwyczajne w kpa – wznowienie postępowania, stwierdzenie nieważności, uchylenie, zmiana rozstrzygnięcia.
• Konsekwencje uchylenia, zmiany i stwierdzenia nieważności decyzji.
Uregulowania wspólne i odmienne poszczególnych trybów.
• Właściwość organów i etapy postępowań. Wskazówki praktyczne. Sposoby unikania uchybień.
• Związek z odpowiedzialnością majątkową funkcjonariuszy publicznych.
8. Administracyjna kara pieniężna – zasady nakładania lub wymierzania kary i udzielania ulg w jej wykonaniu.
9. Zasady prowadzenia Europejskiej Współpracy Administracyjnej – nowe wyzwanie dla urzędników. Przekazywanie informacji – komu, kiedy i w jakim trybie?
 

W przypadku szkolenia w formule on-line modyfikacji mogą ulec forma i sposób realizacji zaplanowanych dla Państwa ćwiczeń.

Czas trwania

2 dni

Prelegenci

Cytat

-

Gdzie i kiedy

Online 4 - 5 marca 2021

Zapisz się

Szkolenie online
zł netto
1150 PLN
+23% VAT
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowo-konferencyjne
  • certyfikat uczestnictwa
Zapisz się

Organizator

Centrum Organizacji Szkoleń i Konferencji SEMPER
61-706 Poznań
Libelta 1a/2
woj. wielkopolskie
Centrum Organizacji Szkoleń i Konferencji SEMPER to oddany, profesjonalny zespół fachowców dogłębnie analizujący Państwa potrzeby, działając z pełną odpowiedzialnością i zaangażowaniem. To instytucja głównie specjalizująca się w realizacji projektów...
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Zapisz się, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

Aby zgłosić chęć uczestnictwa w szkoleniu prowadzonym przez Centrum Organizacji Szkoleń i Konferencji SEMPER prosimy o wypełnienie formularza rejestracji dostępnego powyżej. Po jego otrzymaniu skontaktujemy się, aby potwierdzić rejestrację oraz przekazać wszelkie niezbędne informacje organizacyjne, w tym dotyczące płatności.

Wymagania techniczne: Komputer, smartfon lub tablet podłączony do internetu z prędkością łącza od 512 KB/sek.

Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.

Dane kontaktowe

Centrum Organizacji Szkoleń i Konferencji SEMPER
61-706 Poznań Libelta 1a/2
Darmowy biuletyn informacyjny

Zapisz się do newslettera i otrzymuj powiadomienia o nowych wydarzeniach!