O szkoleniu
Serdecznie zapraszamy na szkolenie prowadzone w formule online.
Cele:
- zdobycie wiedzy dotyczącej teorii i praktyki związanej ze stosowaniem BIP’u do udostępniania informacji publicznej,
- zapoznanie się z podstawowymi terminami i definicjami z zakresu informacji publicznej; zapoznanie się wymogami prawnymi i technicznymi przy tworzeniu BIP’ów,
- zdobycie wiedzy praktycznej na temat właściwego przygotowania oraz prowadzenia Biuletynu Informacji Publicznej,
- Uzyskanie podstawowych informacji nt. zasad dostępności cyfrowej Biuletynu,
- zdobycie wiedzy dotyczącej teorii i praktyki związanej ze dostosowaniem BIP’u do wymagań ustawy o dostępności cyfrowej oraz dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami,
- zdobycie wiedzy praktycznej na temat właściwego przygotowania oraz prowadzenia Biuletynu Informacji Publicznej po zmianach wymaganych ww. ustawami.
Adresaci szkolenia:
- wszystkie osoby zainteresowane powyższą tematyką,
- osoby prowadzące BIP,
- członkowie zespołów redakcyjnych BIP,
- administratorzy stron podmiotowych.
Program szkolenia
- Podstawy prawne prowadzenia BIP:
- Kto ma obowiązek prowadzić BIP.
- kluczowe założenia ustawy o dostępie do informacji publicznej.
- Informacje publikowane w BIP - obowiązek czy przyjazna forma prowadzenia polityki informacyjnej.
- Prowadzenie BIP a wnioskowy dostęp do informacji publicznej.
- BIP a ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego.
- BIP- zagadnienia praktyczne:
- Wymogi dla podmiotowych stron BIP w myśl rozporządzenia MSWiA.
- Powołanie i kompetencje zespołu dedykowanego ds. BIP, zalecane procedury.
- Przestrzeganie zakazów publikacyjnych. Co może zostać uznane za reklamę?
- Jak prawidłowo oznaczać udostępniane informacje - sposób wypełniania metryczki.
- Proces publikacji w BIP (sposób przekazywania, forma publikacji, terminy, archiwizacja, aktualizacja informacji, linkowanie).
- Jak dokonywać w BIP prawidłowego wyłączenia jawności danych prawnie chronionych?
- Efektywność BIP a udostępnianie informacji w trybie wnioskowym.
- Urzędowy publikator teleinformatyczny a internetowy serwis www.
- Obowiązek zgłoszeniowy i funkcjonalność strony głównej BIP.
- Standaryzacja podmiotowych stron BIP w myśl rozporządzenia MSWiA.
- Jak prawidłowo oznaczać udostępniane informacje - sposób wypełniania metryczki.
- Kluczowe orzecznictwo sądów administracyjnych związane z BIP.
- Obowiązki publikacyjne określone w ustawie o dostępie do informacji publicznej:
- Publikowanie programów, planów i innych zamierzeń.
- Udostępnianie zarządzeń, aktów normatywnych i ich projektów.
- Jak udostępniać informacje o sposobie załatwiania spraw i ich stanie?
- Jak często i szczegółowo publikować dane o majątku oraz finansach?
- Udostępnianie informacji o prowadzonych rejestrach, ewidencjach i archiwach.
- Problematyka udostępniania dokumentacji przebiegu i efektów kontroli.
- Publikacja treści i postaci dokumentów urzędowych – porady praktyczne.
- Jakie informacje mogą, ale nie muszą znaleźć się w BIP? Prawo i praktyka.
- Jak poinformować o tym czego zabrakło w Biuletynie?
- Ograniczenia na stronach BIP:
- Zakres jawności danych o pracownikach i osobach pełniących funkcje publiczne.
- Skuteczne i prawidłowe wyłączenie jawności tajemnic oraz danych prawnie chronionych?
- Przestrzeganie zakazów publikacyjnych. Co może zostać uznane za reklamę?
- BIP a ustawa o dostępności cyfrowej:
- Wymagania techniczne i organizacyjne dostępności cyfrowej BIP.
- Przeprowadzenie oceny zapewnienia dostępności cyfrowej – na czym polega?
- Deklaracja dostępności? Co to jest i gdzie ją zamieścić?
- Zadania kontrolne ministra właściwego do spraw informatyzacji.
- Sankcje przewidziane przepisami prawa.
- Dobre praktyki.
- BIP a ustawa o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami:
- Wymogi dla podmiotowych stron BIP w myśl ustawy:
- język migowy,
- alfabet Braille’a,
- zapewnienie możliwości odsłuchu materiałów publikowanych na stronie podmiotowej,
- pobieranie wersji tekstowej dokumentów celem użycia w urządzeniach dedykowanych odczytowi maszynowemu,
- wysoki kontrast,
- Dobre praktyki.
- Wymogi dla podmiotowych stron BIP w myśl ustawy:
- Przykłady dostosowania stron BIP do wymogów ustaw.
- Dyskusja.
Czas trwania
Prelegenci
Adam Parysz
Dyplomowany Archiwista, absolwent Instytutu Historii Uniwersytetu Śląskiego na kierunku Historia, specjalizacja Archiwistyka i Zarządzanie Dokumentacją Współczesną. Czynny Administrator Bezpieczeństwa Informacji w PNBU „BT” Teresa Buzińska oraz Inspektor Ochrony Danych w Gminie Lądek. Były Specjalista ds. Archiwizacji oraz Kierownik Projektów w ArchiDoc SA. Doświadczenie zawodowe w charakterze archiwisty oraz w kierowaniu projektami archiwizacji dokumentacji. Wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń (3 645h dydaktycznych spędzonych na sali szkoleniowej oraz 4046 przeszkolonych uczestników) z zakresu archiwizacji dokumentacji, systemów teleinformatycznych (w szczególności EPUAP2), prawa archiwalnego, administracyjnego, ochrony danych osobowych oraz zarządzania dokumentem i podpisem elektronicznym dla wielu instytucji państwowych, samorządowych i firm prywatnych. Udokumentowane przeprowadzenie ponad 230 szkoleń dla wielu instytucji państwowych, prywatnych i samorządowych m.in. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Kancelaria Senatu RP, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Komenda Główna Policji,, Poczta Polska S.A., Koleje Mazowieckie, CBA, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie, Polska Akademia Nauk, Akademia Górniczo-Hutnicza, Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie, Rzeszowie i w Olsztynie, Urząd Miasta Rzeszowa, Wojewódzka Stacja Sanitarno –Epidemiologiczna w Poznaniu, Komenda Wojewódzka Policji w Krakowie, Szpital Zachodni im. Św. Jana Pawła II w Grodzisku Mazowieckim, Arcelormittal, ArchiDoc S.A, Sąd Okręgowy w Kielcach oraz Sąd Apelacyjny we Wrocławiu. W zakresie ochrony danych osobowych szkolił m. in. ING Bank Śląski, Powiatowy Urząd Pracy w Piotrkowie Trybunalskim, Fenice Poland, Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie i Podlaski Urząd Wojewódzki. Współpracuje m. in. z Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej Centrum Mazowsze, Ośrodek Kształcenia Samorządu Terytorialnego im. Waleriana Pańki FRDL, ADEPTS.C., Fundacja Rozwoju i Ochrony Komunikacji Elektronicznej FORCE, SUKCES C.R. Edyta Szczerkowska, Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej Centrum Szkoleniowe w Łodzi.
Terminy i miejsca
Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Rejestracja
- Zniżkę 3% przy zgłoszeniu za pośrednictwem Eventis.pl (cena standardowa 790 zł)
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowo-konferencyjne
- certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór )
Brak miejsc. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Termin nieaktualny. Wybierz inny termin powyżej, bądź wypełnij formularz, aby zapytać o planowane nowe terminy.
- Zniżkę 3% przy zgłoszeniu za pośrednictwem Eventis.pl (cena standardowa 890 zł)
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowo-konferencyjne
- certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór )
Brak miejsc. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Termin nieaktualny. Wybierz inny termin powyżej, bądź wypełnij formularz, aby zapytać o planowane nowe terminy.
Organizator

Najczęściej zadawane pytania
- Warunkiem udziału w szkoleniu jest wypełnienie i przesłanie formularza zgłoszenia, którego potwierdzenie przyjęcia przez Organizatora stanowi zawarcie umowy uczestnictwa w szkoleniu.
- Zgłaszając udział w szkoleniu zgłaszający zobowiązuje się do uiszczenia umówionej opłaty za szkolenie.
- Opłata realizowana jest przelewem na konto Organizatora na podstawie potwierdzenia udziału oraz faktury pro forma, a płatność wymagana jest przed szkoleniem, chyba że strony uzgodnią inne warunki.
- Odwołanie zgłoszenia możliwe jest bezkosztowo na nie mniej niż 7 dni przed terminem rozpoczęcia szkolenia, pod warunkiem poinformowania Organizatora na piśmie (w tym z użyciem poczty elektronicznej). Odwołanie po wskazanym terminie skutkuje naliczeniem pełnej opłaty.
- Brak udziału w szkoleniu nie może być rozumiany jako odstąpienie od umowy i nie zwalnia z obowiązku zapłaty ceny szkolenia.
- Zgłaszający ma możliwość jednorazowego przeniesienia terminu szkolenia na inny termin (o ile dostępne są wolne miejsca) bądź wykorzystania wpłaconej kwoty na inne szkolenie Organizatora pod warunkiem wyrównania różnicy w cenie. Wpłata nie podlega zwrotowi, ani w części, ani w całości.
- Organizator zastrzega prawo zmiany terminu i miejsca szkolenia, a także odwołania szkolenia z powodów niezawinionych przez Organizatora (np. siła wyższa, choroba prowadzącego, nie zebranie wystarczającej grupy uczestników). W takiej sytuacji zawiadamia Zgłaszającego o odwołaniu szkolenia na piśmie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz zwraca wpłacone kwoty w terminie 7 dni bądź za zgodą Zgłaszającego proponuje inny termin/miejsce realizacji szkolenia.
Masz pytania? Napisz do nas
