Komunikacja i różnice kulturowe

O szkoleniu

Kompetencje niezbędne w komunikacji w wielokulturowym środowisku biznesowym.
Kontakt z odmienną kulturą stał się dziś codziennością, ale zagraniczny partner czy międzynarodowy zespół to wciąż wyzwanie dla wielu organizacji. Kompetencja międzykulturowa ułatwia nawiązywanie i podtrzymywanie relacji biznesowych, jednak wymaga zarówno wiedzy i doświadczenia, jak i specjalnego treningu.

Różnorodność kulturowa jest cennym zasobem, jeśli się z niego umiejętnie czerpie. Kontakty z zagranicznym klientem lub partnerem wymagają wiedzy na temat jego kontekstu kulturowego.

Pracując w międzykulturowym środowisku często nie zdajemy sobie sprawy, jak silnie nasz sposób komunikacji i współpracy zdeterminowany jest przez kulturę, w której dorastaliśmy. Jednolita i czytelna kultura korporacyjna często nie wystarczy, by zniwelować różnice kulturowe,

Wiedza i świadomość różnic np. w komunikacji, sposobie podejmowania decyzji, obchodzenia się z czasem, konfliktami lub sposobie współpracy w zespole może przyczynić się do sukcesu lub porażki całego projektu.

Wyzwaniem pracy w środowisku międzykulturowym jest zrozumienie i akceptowanie różnic pomiędzy członkami zespołów lub klientami, przezwyciężanie stereotypów i uprzedzeń (własnych oraz członków zespołu) oraz budowanie kultury szacunku i akceptacji różnorodności.

Szkolenie z różnic międzykulturowych w zarządzaniu zespołem pozwala uczestnikom na rozwijanie kompetencji międzykulturowych. Uczestnicy zyskują większą świadomość swojej postawy, nastawienia i emocji wobec innej kultury, uczą się postrzegać sytuacje międzykulturowe z różnych perspektyw i zachowywać się w sposób elastyczny.

Poznają kulturowo uwarunkowane czynniki determinujące ich postrzeganie świata i tworzenie tzw. skryptów, którymi posługują się w pracy. Na podstawie koncepcji wymiarów kultury Geerta Hofstede zdobywają wiedzę o różnicach w kluczowych obszarach, determinujących ich zachowanie i sposoby współpracy w zespole.

Identyfikują czynniki utrudniające komunikację międzykulturową, korzystają ze wskazówek, jak poruszać się w różnorodnym kulturowo środowisku biznesowym i uczą się korzystać z narzędzi do przezwyciężania barier kulturowych.

Pozwala to rozwinąć umiejętności pracy w wielokulturowym zespole, motywowania pracowników czy klientów w sposób adekwatny kulturowo, skutecznie rozwiązywać konflikt i tworzyć środowisko pracy, które korzysta z różnorodności kulturowej.

Na życzenie klienta szkolenie może zostać rozwinięte o przypadki i opracowania dotyczące konkretnych krajów i kultur lub też o moduł związany z szokiem kulturowym i adaptacją do nowych warunków, związaną z relokacją pracownika.
Dlaczego warto wziąć udział?

Celem szczegółowym szkolenia jest zdobycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie:

  • umiejętności komunikacji i współpracy z reprezentantem obcej kultury
  • własnych uwarunkowań kulturowych i ich wpływu na percepcję świata oraz tego, jak różnice kulturowe warunkują przebieg komunikacji biznesowej;
  • dostosowania swojego zachowania do kontekstu kulturowego klienta i radzenia sobie w sytuacjach niejednoznacznych;
  • komunikacji zgodnie z obowiązującym w danej kulturze kodem komunikacyjnym – werbalnie, pozawerbalnie i wirtualnie;
  • postawy otwartości wobec innych kultur i postrzegania różnorodności jako zasobu;
  • efektywnego zarządzania różnorodnością w zespole i wykorzystywania jej potencjału;
  • efektywnej komunikacji w różnorodnych zespołach;
  • specyfiki różnic wynikających z innego kontekstu kulturowego;
  • kształtowania wśród pracowników postawy otwartości i akceptacji różnic;
  • przeciwdziałania konfliktom wynikającym z różnic;
  • uświadomienia sobie „nieświadomego uprzedzenia” (unconscious bias) i jego konsekwencji dla pracy zespołu i funkcjonowania organizacji;
  • przezwyciężania uprzedzeń i stereotypów;
  • tworzenia możliwości transferu kompetencji, dzielenia się know-how i zarządzania wiedzą w różnorodnym zespole;
  • budowania kultury organizacyjnej sprzyjającej wykorzystaniu indywidualnego potencjału pracowników;
  • wykorzystywania różnorodności jako narzędzia Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (Karta Różnorodności, Diversity & Inclusion Rating).

KORZYŚCI DLA ORGANIZACJI:

  • poprawa współpracy z zagranicznymi kontrahentami
  • rozwój biznesu za granicą
  • pozyskiwanie wykwalifikowanych pracowników z innych krajów do międzynarodowych zespołów
  • skuteczne zarządzanie pracownikami pochodzącymi z zagranicy
  • poprawa efektywności pracy w międzynarodowym zespole
  • rozwiązywanie problemów wynikających z różnic kulturowych

KORZYŚCI DLA PRACOWNIKA:

  • wiedza na temat różnic kulturowych i ich wpływu na zachowanie
  • uświadomienie, jak działa kultura, jakie powoduje emocje
  • uwrażliwienie na etnocentryzm
  • doświadczenie procesów zachodzących w komunikacji międzykulturowej
  • umiejętność pracy w wielokulturowym środowisku
  • wykształcenie kompetencji międzykulturowej

KORZYŚCI WSPÓLNE:

  • efektywna praca w międzynarodowym środowisku
Kto powinien wziąć udział?

osoby pracujące w środowsku wielokulturowym

Program szkolenia

1. Czym jest kultura i jak na nas wpływa?

  • Definicja kultury i koncepcja góry lodowej wg Martinelli Silvio
  • Wpływ kultury i socjalizacji na różnice w wartościach, przekonaniach, obyczajach i postawach
  • Jak definiowanie kultury może pomóc w komunikacji międzykulturowej?
  • Piramida Hofstede (osobowość, kultura, wartości uniwersalne)
  • Proces negocjacji norm zachowań i wartości kulturowych
  • Wymiary kultury
  • Model DIN (Describe – Interpret – Evaluate)

2. Co wynika z różnic kulturowych?

  • Etnocentryzm i etnorelatywizm
  • Stereotypy i uprzedzenia
  • Procesy stereotypizacji (ćwiczenie)
  • Nieuświadamiane uprzedzenia (unconscious bias)

3. Wymiary kultury wg G. Hofstede

  • Praca warsztatowa na podstawie narzędzia do porównywania kultur, określającego następujące wymiary kultury (Hofstede Insights):
    • Dystans do władzy
    • Kolektywizm vs. indywidualizm
    • Kobiecość i męskość
    • Unikanie niepewności
    • Orientacja długoterminowa i krótkoterminowa

4. Kultura a style komunikowania – efektywna komunikacja międzykulturowa

  • Style komunikowania (bezpośredni i pośredni) a konkretne kanały komunikacyjne:

     

    • Komunikacja mailowa
    • Rozmowa telefoniczna
    • Spotkanie biznesowe
    • Negocjacje
  • Błędy w komunikacji międzykulturowej:
    • Zakładane podobieństwo,
    • Różnice językowe,
    • Błędne interpretacje sygnałów niewerbalnych,
    • Uprzedzenia,
    • Skłonność do formułowania sądów wartościujących,
    • Wysoki poziom lęku lub napięcia.
  • Sposoby na unikanie błędów w komunikacji

5. Kultury niskiego i wysokiego kontekstu. Zwyczaje i savoir vivre

  • Zwroty grzecznościowe
  • Przywitanie, wręczanie wizytówek, prezentów
  • Sposób postrzegania czasu i możliwe nieporozumienia wynikające z różnic

6. Wywiad kulturowy

  • Rola pytań w wywiadzie kulturowym – otwarte, zamknięte, projekcyjne
  • Jak rozmawiać z pracownikiem pochodzącym z obcego kręgu kulturowego – symulacja

7. Po przyjeździe do obcego kraju – strategie akulturacji

  • Po przyjeździe do innego kraju
  • Szok kulturowy wg Kalervo Oberg i jego etapy (Honeymoon, Distress, Reintegration, Autonomy, Independence)
  • Rezultaty szoku kulturowego
  • Sposoby radzenia sobie z szokiem kulturowym – studia przypadków
  • Krzywe akulturacji
  • Negocjacje norm zachowań i wartości kulturowych – symulacja

Czas trwania

2 dni

Prelegenci

OLIWIA TARASEWICZ - GRYT

Trenerka z doświadczeniem w obszarze kompetencji międzykulturowej, zarządzania różnorodnością, zarządzania pokoleniami i kompetencji przyszłości i społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Doświadczenie w zarządzaniu międzynarodowym zespołem zdobywa, pełniąc od 2012 roku funkcję wiceprezesa Fundacji WrOpenUp, która realizuje międzysektorowy projekt oparty na wolontariacie kompetencyjnym międzynarodowego zespołu złożonego z 200 pracowników globalnych firm, jak IBM, Google, UBS, Nokia, HP, Volvo, Credit Suisse, BNY Mellon. Realizowała szkolenia z kompetencji międzykulturowej dla dziennikarzy wrocławskich mediów oraz  szkolenia "Diversity Icebreaker" dla nauczycieli i pracowników Wrocławskiego Centrum Rozwoju Społecznego. Realizuje warsztaty integracyjne dla studentów programu Erasmus (Turcja, Syria, Hiszpania) w Karkonoskiej Państwowej Szkole Wyższej w Jeleniej Górze.

Gdzie i kiedy

Online 18-19 maj 2022

Zapisz się

Cena standardowa
za osobę
1 200
+23% VAT
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowo-konferencyjne
  • certyfikat uczestnictwa
Zapisz się

Organizator

Gamma Sp. z o.o. Sp.k.
01-612 Warszawa
Mysłowicka 15
woj. mazowieckie
W firmie szkoleniowej Gamma dbamy, aby wszystkie realizowane przez nas projekty szkoleniowe przyczyniały się do podnoszenia efektywności osobistej ich uczestników, a także zespołów i całych przedsiębiorstw. Staramy się wspierać naszych klientów w dos...
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Zapisz się, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

Zachęcamy do wypełnienia i przesłania formularza zgłoszenia dostępnego na górze strony szkolenia. Po jego oodebraniu skontaktujemy się z Państwem celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

Wymagany komputer z dostępem do internetu.

Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.

Dane kontaktowe

Gamma Sp. z o.o. Sp.k.
01-612 Warszawa Mysłowicka 15
Powiadomienia o nowych terminach

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych terminach tego wydarzenia!