Kontrola w administracji rządowej – praktyczne kompendium wiedzy
O szkoleniu
Cel szkolenia:
-uzyskanie lub doskonalenie niezbędnej wiedzy teoretycznej i praktycznej umożliwiających stosowanie w bieżącej pracy przepisów ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej (Dz. U. Nr 185, poz. 1092), w której – po raz pierwszy po 1997 r. – dokonano w polskim porządku prawnym normatywnego, zunifikowanego i kompleksowego uregulowania zasad i trybu kontroli w ramach sektora administracji rządowej,
-uzyskanie niezbędnej wiedzy teoretycznej i praktycznej umożliwiających stosowanie w bieżącej pracy nowych Standardów kontroli w administracji rządowej – zatwierdzonych przez Szefa KPRM w dn. 31 lipca 2017 r.
-wyjaśnienie wątpliwości natury prawnej związanej z brzmieniem przepisów ustawy, jak również problemów stricte praktycznych, które mogą powstawać w trakcie przygotowywania i organizacji kontroli, jej prowadzenia oraz realizacji i egzekwowania wniosków i zaleceń pokontrolnych,
-rozwój praktycznych kompetencji, prezentacja dobrych praktyk z ww. problematyki.
Korzyści dla uczestników:
-dla kierowników i pracowników jednostek kontrolujących – uzyskanie kompendium teoretycznej i praktycznej wiedzy dotyczącej zasad i trybu planowania, przygotowania i prowadzenia kontroli, formułowania wniosków i zaleceń pokontrolnych, a następnie egzekwowanie ich wykonania zgodnie z reżimem ww. ustawy;
-dla kierowników i pracowników jednostek kontrolowanych – uzyskanie kompendium teoretycznej i praktycznej wiedzy dotyczącej zasad i trybu realizowania kontroli zewnętrznych, które będą prowadzone zgodnie z reżimem ww. ustawy, uzyskanie wiedzy w zakresie praw i obowiązków zarówno kontrolujących, jak i kontrolowanych, uzyskanie wiedzy w zakresie środków i trybu odwoławczego od ustaleń kontroli;
-dla osób, które niedawno podjęły pracę w sektorze administracji rządowej – zdobycie podstawowej wiedzy teoretycznej i kwalifikacji praktycznych w zakresie zasad i trybu kontroli w administracji rządowej (szczególnie istotne dla uczestników nie posiadających wykształcenia prawniczego).
- Kontrolerzy
- Pracownicy komórek kontroli
- Kierownicy komórek kontroli
- Kierownicy i pracownicy jednostek kontrolowanych
- Wszystkich zainteresowanych działalnością kontrolną
Program szkolenia
- Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej. „Nowe” Standardy kontroli w administracji rządowej – zatwierdzone przez Szefa KPRM w dn. 31 lipca 2017 r. Rodzaje kontroli wg 4 kryteriów podstawowych. Cele i funkcje prowadzenia kontroli w ujęciu praktycznym:
- cel podstawowy;
- cel dodatkowy;
- funkcje kontroli (sprawdzanie, ocenianie, wnioskowanie).
Informacje o wynikach kontroli.
CZĘŚĆ WARSZTATOWA – ćwiczenia praktyczne służące wypracowaniu przydatnych wzorów i przykładowych dokumentów w tym m.in.:
zgłoszenia zadania kontrolnego do planu kontroli, planu kontroli: lista podstawowa i lista rezerwowa, oświadczenia kontrolera/biegłego dot. przesłanek wyłączenie z udziału w kontroli, upoważnienia do kontroli, programu kontroli, protokołu przyjęcia ustnych wyjaśnień, protokołu przyjęcia ustnego oświadczenia, notatki służbowej, projektu wystąpienia pokontrolnego, wystąpienia pokontrolnego.
Dokumentacji kontroli:
akta kontroli – zakres przedmiotowy i zasady i techniki prowadzenia; prawo wglądu do akt kontroli; zasady ujawniania akt kontroli.
Tryby przeprowadzenia kontroli w trybie zwykłym – praktycznie „krok po kroku”:
przesłanki do zastosowania trybu uproszczonego – kiedy warto skorzystać z trybu uproszczonego? podobieństwa i różnice trybów kontroli, sprawozdanie z kontroli.
Zasady postępowania kontrolnego w ujęciu praktycznym.
Tryby przeprowadzenia kontroli w trybie zwykłym – praktycznie „krok po kroku”:
planowanie w kontroli:
- w skali makro – tworzenie okresowego planu kontroli,
- w skali mikro – planowanie pojedynczego zadania kontroli,
- rodzaje kontroli a planowanie kontroli.
planowanie działalności kontrolnej – roczny plan kontroli:
- przeprowadzenie analizy ryzyka w oparciu o czynniki, o których mowa w Standardach kontroli w administracji rządowe oraz czynniki wskazane przez audyt wewnętrzny, tj.:
- oczekiwania i potrzeby informacyjne kierownictwa,
- wyniki wcześniejszych kontroli i audytów,
- skargi i wnioski oraz inne sygnały o nieprawidłowościach;
- kwoty wydatkowanych środków publicznych,
- możliwość wystąpienia naruszenia dyscypliny finansów publicznych,
- możliwość wystąpienia oszustw, nadużyć oraz obszarów i mechanizmów korupcjogennych,
- inne czynniki związane z kontrolą prawidłowości wydatkowania dotacji z budżetu państwa przeznaczonych na realizację zadań publicznych,
- czas, który upłynął od ostatniej kontroli w jednostce podległej oraz tematykę ostatniej kontroli,
- treść oświadczenia kierownika jednostki podległej o stanie kontroli zarządczej,
- wyniki analizy ryzyka przeprowadzonej w jednostce podległej,
- trudności oraz nieprawidłowości w realizacji zadań przez jednostkę podległą lub nadzorowaną.
- wewnętrzne i zewnętrzne źródła informacji wykorzystywane przy analizie ryzyka związanego z wyborem podmiotów do kontroli (rodzaje dokumentów, katalog podmiotów – sygnalistów),
- wybór tematów i podmiotów do kontroli jako efekt przeprowadzonej analizy ryzyka,
- narzędzie wykorzystywane do przeprowadzenia analizy ryzyka do planu kontroli – zestawienie tabelaryczne,
czynności przygotowawcze przed rozpoczęciem poszczególnego zadania kontrolnego, program kontroli :
- elementy programu kontroli,
- tryb opracowania, identyfikacji i analiza ryzyk, zatwierdzenie programu,
- elementy, które należy uwzględnić w analizie przedkontrolnej,
- cel kontroli:
- formułowanie celu kontroli,
- określanie zakresu kontroli, tj. przedmiotu i okresu objętego kontrolą,
- temat kontroli – określenie tematyki kontroli, której stopień szczegółowości jest adekwatny do celu kontroli,
- wskazanie dowodów niezbędnych dla dokonania ustaleń,
- metodyka kontroli – metody i techniki stosowane przy zbieraniu i analizie danych podczas kontroli, m.in.:
- narzędzia kontrolne stosowane do zbierania informacji,
- dobór procedur analitycznych adekwatnych do obszaru i rodzaju kontroli,
- określenie sposobu doboru próby do kontroli w przypadku badania opartego na próbie,
- cechy dowodów gromadzonych w trakcie kontroli (rzetelne, stosowne, racjonalne),
- kryteria i mierniki w kontroli:
- zastosowanie kryteriów kontroli (opisowe, skala ocen),
- ustalenie mierników kontroli umożliwiających odniesienie ustaleń kontroli do oceny jednostki kontrolowanej/oceny realizacji zadania.
- organizacja i logistyka realizacji danego zadania kontrolnego:
- dobór kontrolerów,
- zakładana czasochłonność – co uwzględnić przy ustaleniu czasochłonności.
- harmonogram kontroli – „rozkład jazdy”,
- terminy rozpoczęcia i zakończenia kontroli,
- terminy sporządzania dokumentów pokontrolnych,
- terminy dodatkowych czynności pokontrolnych (np. zawiadomienie do organów ścigania, zawiadomienie o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych),
- upoważnienia do przeprowadzenia kontroli (charakter prawny, forma pisemna, zakres przedmiotowy, zakres podmiotowy),
- zawiadomienie o kontroli (forma, termin),
- zasady prowadzenia czynności kontrolnych,
- prawa i obowiązki kontrolera,
- przegląd ryzyka w obszarze zagrożeń korupcyjnych związanych z pracą kontrolera,
- prawa i obowiązki kierownika jednostki kontrolowanej,
- prawa i obowiązki pracownika jednostki kontrolowanej,
- czynności kontrolne – techniki kontroli,
- środki dowodowe przeprowadzane w ramach czynności kontrolnych (otwarty katalog środków dowodowych, dokumenty, rzeczy oględziny, opinie biegłych, ustne lub pisemne wyjaśnienia lub oświadczenia),
- metody doboru próby do kontroli – w ramach realizacji zadania kontrolnego, modyfikacja próby, „pogłębianie” próby,
- protokoły i notatki służbowe sporządzane w ramach czynności kontrolnych,
- współpraca z podmiotami trzecimi (np. potwierdzenie zewnętrzne pozytywne/negatywne),
- projekt wystąpienia pokontrolnego (zakres przedmiotowy, tryb opracowania i przekazania kierownikowi jednostki kontrolowanej),
- oświadczenie byłego kierownika jednostki odnośnie projektu wystąpienia pokontrolnego,
- prawo do zgłoszenia zastrzeżeń do projektu wystąpienia pokontrolnego,
- dokonywanie sprostowań w wystąpieniu pokontrolnym,
- rozpatrywanie zastrzeżeń do projektu wystąpienia pokontrolnego przez kierownika komórki do spraw kontroli w jednostce kontrolującej (odrzucenie zastrzeżeń, uwzględnienie zastrzeżeń w całości lub
- w części, oddalenie zastrzeżeń w całości lub w części),
- odwołanie do kierownika jednostki kontrolującej,
- wystąpienie pokontrolne (zakres przedmiotowy obligatoryjny i fakultatywny, tryb przyjęcia i przekazania kierownikowi jednostki kontrolowanej, ostateczny charakter),
- informacja o sposobie wykonania zaleceń, wykorzystania wniosków lub przyczynach ich niewykorzystania albo o innym sposobie usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
Uczestnicy postępowania kontrolnego w ujęciu praktycznym.
Kryteria prowadzenia kontroli.
kontrola prawidłowości – cztery złote kryteria kontroli w ujęciu praktycznym:
- legalność;
- gospodarność;
- celowość;
- rzetelność,
- charakter prewencyjny lub wykrywający.
kontrola wykonywania zadań:
- skuteczność,
- wydajność,
- oszczędność.
Prelegenci


trener Effect Group
Weź udział
- udział w zajęciach, komplet materiałów , dyplom ukończenia, możliwość indywidualnych konsultacji podczas szkolenia, przerwy kawowe oraz obiad.
Wydarzenie nieaktualne. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Organizator

Najczęściej zadawane pytania
Prosimy o wypełnienie formularza zgłoszenia online dostępnego na górze strony. Skontaktujemy się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia.
Dla jednostek finansujących udział w szkoleniu w minimum 70% lub w całości ze środków publicznych stawka podatku VAT = zw.
- Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas! lub zadzwoń!
Masz pytania? Napisz do nas
