O szkoleniu
Nieustające zmiany w otoczeniu jednostek publicznych i oczekiwania interesariuszy wymuszają doskonalenie przyjętych metod zarządzania tak, aby dostarczane produkty i usługi publiczne były na jak najwyższym poziomie. Narzędzia, które w sektorze publicznym w istotny sposób wspierają dobre zarządzanie to bez wątpienia procedury wyznaczania celów i zadań oraz zarządzanie ryzykiem.
Dobra jakościowo informacja zarządcza oparta jest nie tylko na ustanowionych rozwiązaniach w zakresie kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem, ale stale powinna być poddawana ocenie i weryfikacji pod kątem potrzeb decydentów.
Atuty szkolenia:
omówienie aktualnych wymagań w zakresie kontroli zarządczej, w tym wniosków na podstawie założeń audytu wewnętrznego zleconego przez Ministra Finansów, który był przeprowadzany w ponad 500 jednostkach sektora publicznego w II kwartale 2024 r.
warsztaty, które pomogą uczestnikom zastosować zdobytą wiedzę w praktyce.
Cele szkolenia:
Celem szkolenia jest przedstawienie różnorodnych praktyk, stosowanych przez jednostki publiczne w zakresie:
metodyki definiowania celów i zadań,
wyznaczania mierników,
zarządzania ryzykiem.
Szkolenie pozwoli uczestnikom ocenić poziom dojrzałości systemu kontroli zarządczej w swoich organizacjach i podjąć niezbędne działania rozwojowe.
Korzyści z udziału w szkoleniu:
Po zakończeniu szkolenia uczestnik:
zna zasady i reguły w zakresie definiowania celów i zadań oraz mierników w sektorze publicznym
zna metody wyznaczania celów i zadań w sektorze publicznym
potrafi zdefiniować mierniki: produktu, rezultatu, oddziaływania oraz mierniki jakości a także zaprojektować karty dla tych mierników
potrafi zaprojektować system zarządzania ryzykiem, tak aby był narzędziem realnie wspierającym zarządzanie
potrafi dokonać analizy i oceny osiągniętych wyników i dostarczyć kierownictwu jednostki dobrej jakościowo informacji zarządczej
Adresaci szkolenia:
Szkolenie realizujemy na 2 poziomach zaawansowania.
TO SZKOLENIE BĘDZIE ODPOWIEDNIE DLA OSÓB NA POZIOMIE ŚREDNIOZAAWANSOWANYM I WYŻSZYM
Do udziału zapraszamy osoby, które chcą doskonalić metody przyjęte w jednostce, zgodnie z obowiązującymi trendami w zarządzaniu i dobrymi praktykami.
Szkolenie skierowane jest do pracowników administracji publicznej, pełnomocników ds. kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem, kontrolerów oraz audytorów wewnętrznych, którzy dokonują w jednostce oceny jakości przyjętych rozwiązań i formułują rekomendacje, mające na celu doskonalenie rozwiązań.
Szkolenie dla osób mniej zaawansowanych:
Kontrola zarządcza - szkolenie wprowadzające. Zarządzanie ryzykiem w instytucji publicznej - aspekty praktyczne
Jeśli nie są Państwo pewni, który poziom zaawansowania wybrać, poniższe pytania będą w tym pomocne. W przypadku twierdzących odpowiedzi na co najmniej 6 pytań – szkolenie na poziomie zaawansowanym będzie odpowiednim wyborem. W przeciwnym razie rekomendujemy w pierwszej kolejności udział w szkoleniu wprowadzającym.
Niżej przedstawione pojęcia są mi znane, potrafię wyjaśnić ich znaczenie:
Metoda procesów i podział procesów w organizacji – ZNAM / NIE ZNAM
Drzewo problemów i drzewo celów – ZNAM / NIE ZNAM
Psychologiczne aspekty wyznaczania celów – ZNAM / NIE ZNAM
Pojęcie „ryzyko inherentne” – ZNAM / NIE ZNAM
Strategiczna Karta Wyników – ZNAM / NIE ZNAM
Projektowanie mierników produktu, rezultatu i oddziaływania – ZNAM / NIE ZNAM
Metodyka opisywania ryzyka – „Analiza muchy” (ang. Bow-Tie) – ZNAM / NIE ZNAM
Zasady projektowania badań jakościowych w kontekście upodobań oraz motywacji respondentów – ZNAM / NIE ZNAM
Ryzyko rezydualne – ZNAM / NIE ZNAM
Co to są kontrole detekcyjne (wykrywające) – ZNAM / NIE ZNAM
Co to są kontrole prewencyjne – ZNAM / NIE ZNAM
Program szkolenia
Wprowadzenie do szkolenia
Ocena dojrzałości system kontroli zarządczej – omówienie wymagań i wniosków dla jednostek publicznych w zakresie budowania kontroli zarządczej na podstawie audytu zleconego przez Ministra Finansów
System wyznaczania celów jako istota kontroli zarządczej – przypomnienie wybranych zagadnień w zakresie wyznaczania celów i zadań
Cel jako organizacyjna zmiana – psychologiczne aspekty wdrażania celów
Zarządzanie relacjami z interesariuszami
Dlaczego trzeba znać interesariuszy i ich potrzeby? Identyfikowanie i angażowanie interesariuszy w procesie wyznaczania celów
Podejście do wyznaczania celów i zadań w administracji publicznej na przykładzie wybranych modeli – wprowadzenie
Plan działalności
Kaskadowanie/operacjonalizacja
PCM (drzewo problemów i celów)
MBO – zarządzanie przez cele
Strategiczna Karta Wyników
Wyznaczanie celów w praktyce – WARSZTATY
Zasady określania mierników – wprowadzenie
Mierniki a wskaźniki – analiza porównawcza
Mierniki dokonujące pomiaru
skuteczności
efektywności
Mierniki dokonujące pomiaru
produktu
rezultatu
oddziaływania
Mierniki jakości
Określanie mierników w praktyce – WARSZTATY. Najczęstsze błędy, przykłady dobrych i złych praktyk
Dokumentowanie i monitoring
system monitorowania: częstotliwość i zakres
karta (fiszka) miernika
sprawozdawczość
DZIEŃ II
System wyznaczania celów jako kluczowy aspekt w zakresie zarządzania ryzykiem – od czego zacząć projektowanie architektury systemu zarządzania ryzykiem
Definicja i struktura ryzyka. Najczęściej popełniane błędy
Analiza „muchy ryzyka” – (Bow Tie)
WARSZTATY – jak dobrze zdefiniować ryzyko
Standardy i najlepsze praktyki zarządzania ryzykiem
ISO 31000
COSO
Model III linii IIA
Standardy Kontroli Zarządczej Ministra Finansów
Wybrane metody i techniki identyfikacji ryzyka (przykłady)
Burza mózgów
Diagram Ishikawy
Warsztaty samooceny
Drzewo celów i drzewo problemów
WARSZTATY – Metody i techniki identyfikacji ryzyka w praktyce
Skala oceny ryzyka – metody jakościowe i ilościowe
WARSZTATY – budowanie Matrycy ryzyka w praktyce
Apetyt na ryzyko czy tolerancja/akceptacja ryzyka – definicja, miary, monitoring
Mechanizmy kontrolne – co to takiego jest
Jak zaprojektować skuteczne mechanizmy kontroli
WARSZTATY – budowa katalogu mechanizmów kontroli
Strefa rozwoju i innowacji w systemie kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem. Doskonalenie systemu
Jak nadać nowe znaczenie temu robisz od lat
Rola audytu wewnętrznego w kontroli zarządczej i zarządzaniu ryzykiem
Podsumowanie szkolenia, odpowiedzi na pytania uczestników
Czas trwania
I dzień godz.: 10.00-16.00;
II dzień: 9.00-15.00
Prelegenci
Ekonomistka, audytor wewnętrzny, wykładowca na uczelniach wyższych. Wieloletni trener Ministerstwa Finansów w zakresie kontroli zarządczej, audytu wewnętrznego, zarządzania ryzykiem i budżetu zadaniowego. Obecnie Dyrektor Biura Audytu Wewnętrznego w urzędzie miejskim oraz kierownik Referatu audytu wewnętrznego - audytor wewnętrzny w Izbie Administracji Skarbowej. Posiada certyfikat audytora wewnętrznego Komisji Egzaminacyjnej Ministerstwa Finansów. W 2004 r. uzyskała certyfikat audytora wewnętrznego systemu zarządzania jakością. Certyfikowany audytor systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji.
Autorka artykułów i publikacji w zakresie kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem wewnętrznym. Współautorka „Szczegółowych wytycznych Ministra Finansów dla sektora finansów publicznych w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem” z 2012 r.
Pasjonuje się nowoczesnymi metodami i technikami w zarządzaniu, których celem jest optymalizacja procesowa i klientocentryczność. Zdobyta wiedza w zakresie stosowania metod zwinnych w zarządzaniu projektami oraz projektowania i rozwijania usług z wykorzystaniem User Expieriance Design czy też metod twórczego rozwiązywania problemów (Design Thinking) jest inspiracją do rozwoju i doskonalenia metod w pracy zawodowej audytora wewnętrznego.
Terminy i miejsca
Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Warszawa
woj. mazowieckie
Rejestracja
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej i papierowej
- certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór )
- serwis obiadowy
- przerwy kawowe
- bezpłatne anulowanie zgłoszenia do 5 dni przed terminem
- Rozwiń
Brak miejsc. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Termin nieaktualny. Wybierz inny termin powyżej, bądź wypełnij formularz, aby zapytać o planowane nowe terminy.
Najczęściej zadawane pytania
- Przesłanie wypełnionego formularza jest zobowiązaniem do zapłaty za szkolenie.
- Płatność powinna być przekazana w formie przedpłaty na konto J.G.Training: BRE BANK S.A. - mBank 38 1140 2004 0000 3002 3360 7883.
- Brak dokonania płatności przed terminem szkolenia nie oznacza rezygnacji z udziału w szkoleniu.
- Rezygnacja z udziału w szkoleniu może być dokonana najpóźniej na 5 dni roboczych przed datą szkolenia, wyłącznie w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie lub nieobecność na szkoleniu nie zwalnia od dokonania opłaty.
- Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania szkolenia z przyczyn od siebie niezależnych i odstąpienia od umowy. W takim przypadku przedpłaty zostaną niezwłocznie zwrócone zgłaszającym a Organizator nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe z powodu odwołania szkolenia.
- Oświadczamy, że zapoznaliśmy się z warunkami umowy i akceptujemy je.
- Oświadczamy, że jesteśmy umocowani do zawarcia niniejszej umowy w imieniu wskazanego wyżej podmiotu.
- Nazwa firmy: J.G.Training
- Ulica i nr: Olesińska 21
- Kod pocztowy: 02-548
- Miejscowość: Warszawa
- Numer NIP: 8981505607