Kontrola zarządcza dla zaawansowanych – procedury wyznaczania celów i mierników oraz zarządzanie ryzykiem w jednostkach publicznych w praktyce

O szkoleniu

Nieustające zmiany w otoczeniu jednostek publicznych i oczekiwania interesariuszy wymuszają doskonalenie przyjętych metod zarządzania tak, aby dostarczane produkty i usługi publiczne były na jak najwyższym poziomie. Narzędzia, które w sektorze publicznym w istotny sposób wspierają dobre zarządzanie to bez wątpienia procedury wyznaczania celów i zadań oraz zarządzanie ryzykiem.

Dobra jakościowo informacja zarządcza oparta jest nie tylko na ustanowionych rozwiązaniach w zakresie kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem, ale stale powinna być poddawana ocenie i weryfikacji pod kątem potrzeb decydentów.

Atuty szkolenia:

  • omówienie aktualnych wymagań w zakresie kontroli zarządczej, w tym wniosków na podstawie założeń audytu wewnętrznego zleconego przez Ministra Finansów, który był przeprowadzany w ponad 500 jednostkach sektora publicznego w II kwartale 2024 r.

  • warsztaty, które pomogą uczestnikom zastosować zdobytą wiedzę w praktyce.

Cele szkolenia:

Celem szkolenia jest przedstawienie różnorodnych praktyk, stosowanych przez jednostki publiczne w zakresie:

  • metodyki definiowania celów i zadań,

  • wyznaczania mierników,

  • zarządzania ryzykiem.

Szkolenie pozwoli uczestnikom ocenić poziom dojrzałości systemu kontroli zarządczej w swoich organizacjach i podjąć niezbędne działania rozwojowe. 

Dlaczego warto wziąć udział?

Korzyści z udziału w szkoleniu:

Po zakończeniu szkolenia uczestnik:

  • zna zasady i reguły w zakresie definiowania celów i zadań oraz mierników w sektorze publicznym

  • zna metody wyznaczania celów i zadań w sektorze publicznym

  • potrafi zdefiniować mierniki: produktu, rezultatu, oddziaływania oraz mierniki jakości a także zaprojektować karty dla tych mierników

  • potrafi zaprojektować system zarządzania ryzykiem, tak aby był narzędziem realnie wspierającym zarządzanie

  • potrafi dokonać analizy i oceny osiągniętych wyników i dostarczyć kierownictwu jednostki dobrej jakościowo informacji zarządczej 

Kto powinien wziąć udział?

Adresaci szkolenia:

Szkolenie realizujemy na 2 poziomach zaawansowania.
TO SZKOLENIE BĘDZIE ODPOWIEDNIE DLA OSÓB NA POZIOMIE ŚREDNIOZAAWANSOWANYM I WYŻSZYM

Do udziału zapraszamy osoby, które chcą doskonalić metody przyjęte w jednostce, zgodnie z obowiązującymi trendami w zarządzaniu i dobrymi praktykami.

Szkolenie skierowane jest do pracowników administracji publicznej, pełnomocników ds. kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem, kontrolerów oraz audytorów wewnętrznych, którzy dokonują w jednostce oceny jakości przyjętych rozwiązań i formułują rekomendacje, mające na celu doskonalenie rozwiązań.

Szkolenie dla osób mniej zaawansowanych:
Kontrola zarządcza - szkolenie wprowadzające. Zarządzanie ryzykiem w instytucji publicznej - aspekty praktyczne

Jeśli nie są Państwo pewni, który poziom zaawansowania wybrać, poniższe pytania będą w tym pomocne. W przypadku twierdzących odpowiedzi na co najmniej 6 pytań – szkolenie na poziomie zaawansowanym będzie odpowiednim wyborem. W przeciwnym razie rekomendujemy w pierwszej kolejności udział w szkoleniu wprowadzającym.

Niżej przedstawione pojęcia są mi znane, potrafię wyjaśnić ich znaczenie:

  1. Metoda procesów i podział procesów w organizacji – ZNAM / NIE ZNAM

  2. Drzewo problemów i drzewo celów – ZNAM / NIE ZNAM

  3. Psychologiczne aspekty wyznaczania celów – ZNAM / NIE ZNAM

  4. Pojęcie „ryzyko inherentne” – ZNAM / NIE ZNAM

  5. Strategiczna Karta Wyników – ZNAM / NIE ZNAM

  6. Projektowanie mierników produktu, rezultatu i  oddziaływania – ZNAM / NIE ZNAM

  7. Metodyka opisywania ryzyka – „Analiza muchy” (ang. Bow-Tie) – ZNAM / NIE ZNAM

  8. Zasady projektowania badań jakościowych w kontekście upodobań oraz motywacji respondentów – ZNAM / NIE ZNAM

  9. Ryzyko rezydualne – ZNAM / NIE ZNAM

  10. Co to są kontrole detekcyjne (wykrywające) – ZNAM / NIE ZNAM

  11. Co to są kontrole prewencyjne – ZNAM / NIE ZNAM 

Program szkolenia

  1. Wprowadzenie do szkolenia
     

  2. Ocena dojrzałości system kontroli zarządczej – omówienie wymagań i wniosków dla jednostek publicznych w zakresie budowania kontroli zarządczej na podstawie audytu zleconego przez Ministra Finansów
     

  3. System wyznaczania celów jako istota kontroli zarządczej – przypomnienie wybranych zagadnień w zakresie wyznaczania celów i zadań
     

  4. Cel jako organizacyjna zmiana – psychologiczne aspekty wdrażania celów
     

  5. Zarządzanie relacjami z interesariuszami

  • Dlaczego trzeba znać interesariuszy i ich potrzeby? Identyfikowanie i angażowanie interesariuszy w procesie wyznaczania celów

  1. Podejście do wyznaczania celów i zadań  w administracji publicznej na przykładzie wybranych modeli – wprowadzenie

  • Plan działalności

  • Kaskadowanie/operacjonalizacja

  • PCM (drzewo problemów i celów)

  • MBO – zarządzanie przez cele

  • Strategiczna Karta Wyników

  1. Wyznaczanie celów w praktyce – WARSZTATY
     

  2. Zasady określania mierników – wprowadzenie
     

  3. Mierniki a wskaźniki – analiza porównawcza

  • Mierniki dokonujące pomiaru

    • skuteczności

    • efektywności

  • Mierniki dokonujące pomiaru

    • produktu

    • rezultatu

    • oddziaływania

  • Mierniki jakości

  1. Określanie mierników w praktyce – WARSZTATY. Najczęstsze błędy, przykłady dobrych i złych praktyk
     

  2. Dokumentowanie i monitoring

  • system monitorowania: częstotliwość i zakres

  • karta (fiszka) miernika

  • sprawozdawczość

DZIEŃ II

  1. System wyznaczania celów jako kluczowy aspekt w zakresie zarządzania ryzykiem – od czego zacząć projektowanie architektury systemu zarządzania ryzykiem
     

  2. Definicja i struktura ryzyka. Najczęściej popełniane błędy

  • Analiza „muchy ryzyka” – (Bow Tie)

  1. WARSZTATY – jak dobrze zdefiniować ryzyko
     

  2. Standardy i najlepsze praktyki zarządzania ryzykiem

  • ISO 31000

  • COSO

  • Model III linii IIA

  • Standardy Kontroli Zarządczej Ministra Finansów

  1. Wybrane metody i techniki identyfikacji ryzyka (przykłady)

  • Burza mózgów

  • Diagram Ishikawy

  • Warsztaty samooceny

  • Drzewo celów i drzewo problemów

  1. WARSZTATY – Metody i techniki identyfikacji ryzyka w praktyce
     

  2. Skala oceny ryzyka – metody jakościowe i ilościowe
     

  3. WARSZTATY – budowanie Matrycy ryzyka w praktyce
     

  4. Apetyt na ryzyko czy tolerancja/akceptacja ryzyka – definicja, miary, monitoring
     

  5. Mechanizmy kontrolne – co to takiego jest

  • Jak zaprojektować skuteczne mechanizmy kontroli

  1. WARSZTATY –  budowa katalogu mechanizmów kontroli
     

  2. Strefa rozwoju i innowacji w systemie kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem. Doskonalenie systemu

  • Jak nadać nowe znaczenie temu robisz od lat

  1. Rola audytu wewnętrznego w kontroli zarządczej i zarządzaniu ryzykiem
     

  2. Podsumowanie szkolenia, odpowiedzi na pytania uczestników 

Czas trwania

I dzień godz.: 10.00-16.00;

II dzień:  9.00-15.00

Prelegenci

Ekonomistka, audytor wewnętrzny, wykładowca na uczelniach wyższych. Wieloletni trener Ministerstwa Finansów w zakresie kontroli zarządczej, audytu wewnętrznego, zarządzania ryzykiem i budżetu zadaniowego. Obecnie Dyrektor Biura Audytu Wewnętrznego w urzędzie miejskim oraz kierownik Referatu audytu wewnętrznego - audytor wewnętrzny w Izbie Administracji Skarbowej. Posiada certyfikat audytora wewnętrznego Komisji Egzaminacyjnej Ministerstwa Finansów. W 2004 r. uzyskała certyfikat audytora wewnętrznego systemu zarządzania jakością. Certyfikowany audytor systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji.

Autorka artykułów i publikacji w zakresie kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem wewnętrznym. Współautorka „Szczegółowych wytycznych Ministra Finansów dla sektora finansów publicznych w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem” z 2012 r.

Pasjonuje się nowoczesnymi metodami i technikami w zarządzaniu, których celem jest optymalizacja procesowa i klientocentryczność. Zdobyta wiedza w zakresie stosowania metod zwinnych w zarządzaniu projektami oraz projektowania i rozwijania usług z wykorzystaniem User Expieriance Design czy też metod twórczego rozwiązywania problemów (Design Thinking) jest inspiracją do rozwoju i doskonalenia metod w pracy zawodowej audytora wewnętrznego. 

Terminy i miejsca

Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.

Warszawa

Warszawa

woj. mazowieckie

Platforma Zoom

Rejestracja

Szkolenie stacjonarne
1 890
+23% VAT
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej i papierowej
  • certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór )
  • serwis obiadowy
  • przerwy kawowe
  • bezpłatne anulowanie zgłoszenia do 5 dni przed terminem
  • Rozwiń
Zapisz się
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Zapisz się, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

  1. Przesłanie wypełnionego formularza jest zobowiązaniem do zapłaty za szkolenie.
  2. Płatność powinna być przekazana w formie przedpłaty na konto J.G.Training: BRE BANK S.A. - mBank 38 1140 2004 0000 3002 3360 7883.
  3. Brak dokonania płatności przed terminem szkolenia nie oznacza rezygnacji z udziału w szkoleniu.
  4. Rezygnacja z udziału w szkoleniu może być dokonana najpóźniej na 5 dni roboczych przed datą szkolenia, wyłącznie w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie lub nieobecność na szkoleniu nie zwalnia od dokonania opłaty.
  5. Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania szkolenia z przyczyn od siebie niezależnych i odstąpienia od umowy. W takim przypadku przedpłaty zostaną niezwłocznie zwrócone zgłaszającym a Organizator nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe z powodu odwołania szkolenia.
  6. Oświadczamy, że zapoznaliśmy się z warunkami umowy i akceptujemy je.
  7. Oświadczamy, że jesteśmy umocowani do zawarcia niniejszej umowy w imieniu wskazanego wyżej podmiotu.

Podczas wypełniania formularza rejestracji zaznacz opcję "Oświadczam, że udział będzie finansowany ze środków publicznych, proszę o wystawienie faktury z zerową stawką VAT."

Jeśli potrzebujesz zarejestrować organizatora w wewnętrznym systemie zamówień możesz zrobić to na dwa sposoby. W trakcie wypełniania zgłoszenia w polu Uwagi przekaż tą informację - opiekun szkolenia skontaktuje się w celu dopełnienia formalności. Możesz to również zrobić samodzielnie z użyciem poniższych danych:
  • Nazwa firmy: J.G.Training
  • Ulica i nr: Olesińska 21
  • Kod pocztowy: 02-548
  • Miejscowość: Warszawa
  • Numer NIP: 8981505607

Najszybszym sposobem kontaktu z organizatorem i uzyskania dodatkowych informacji jest wypełnienie formularza kontaktowego. Możesz też zadzwonić do organizatora.
Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.

Dane kontaktowe

J.G.Training
02-548 Warszawa, Polska Olesińska 21

Organizator

J.G.Training
02-548 Warszawa, Polska
Olesińska 21
woj. mazowieckie
Misja Misją J.G.Training jest pomoc pracownikom firm i instytucji w zdobywaniu wiedzy, informacji i umiejętności, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania podmiotów gospodarczych. Obszary, z których szkolimy Tematyka naszych szkoleń dot...
Powiadomienia o nowych terminach

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych terminach tego wydarzenia!