O szkoleniu
Od 1 lutego 2026 r., zgodnie z przepisami ustawy z 9 maja 2024 r., nastąpi konieczność wystawiania i przesyłania faktur VAT przez Krajowy System e-Faktur.
Zmiany w zakresie obligatoryjności faktur ustrukturyzowanych będą miały wpływ na funkcjonowanie całej firmy: od działów księgowości, sprzedaży, przez działy logistyki, po działy zaopatrzenia, informatyków, jak i poszczególnych pracowników mających kontakt z fakturami zakupowymi.
Mimo że przepisy wejdą w życie w 2026 r., zakres zmian jest na tyle obszerny, że wdrożenie procedur w poszczególnych podmiotach może zająć nawet kilkanaście miesięcy i powinno być poprzedzone zaznajomieniem się z przepisami na omawiającym te zmiany szkoleniu.
Zmiany obejmują prawie wszystkie wystawiane i otrzymywane faktury i dotyczyć mają m.in.:
-
treści faktur, terminów ich wystawiania,
-
korygowania dokumentów sprzedaży, w tym anulowania faktur,
-
możliwości odliczania podatku naliczonego na ich podstawie,
-
not korygujących, faktur VAT RR, duplikatów faktur,
-
anulowania faktur,
-
ujmowania faktur korygujących po stronie nabywcy, kas rejestrujących, faktur uproszczonych (paragonów z NIP).
Nowe przepisy dotyczyć będą również treści przelewów bankowych, sankcji, sytuacji awaryjnych, gdy nie ma możliwości wystawiania faktur ustrukturyzowanych itp.
Cele szkolenia:
-
zapoznanie uczestników ze zmianami wprowadzonymi ustawą z dnia 9 maja 2024 r., a także z propozycjami Ministerstwa Finansów istotnie zmieniającymi KSeF,
-
omówienie uchwalonych już regulacji dotyczących obowiązkowego wystawiania faktur poprzez Krajowy System e-Faktur KSeF od 2026 r.
Korzyści z udziału w szkoleniu:
-
zapoznanie uczestników z przepisami z zakresu KSeF, co jest konieczne dla prawidłowego przyjęcia, wdrożenia i stosowania faktur ustrukturyzowanych,
-
uświadomienie uczestnikom ogromnej skali zmian,
-
wskazanie kierunków postępowania w celu weryfikacji i zmiany dotychczasowych procedur związanych z fakturami na dostosowane do zmienionych przepisów, np. brak możliwości anulowania faktur czy likwidacja przepisów dotyczących wystawiania not korygujących,
-
przygotowanie się do podjęcia niezbędnych działań w celu wdrożenia zmian w swojej organizacji.
Szkolenie jest skierowane do pracowników działów księgowości, a także do wszystkich osób i podmiotów mających kontakt z wystawianiem i otrzymywaniem faktur oraz osób odpowiedzialnych za dostosowanie systemu fakturowania do nowych wymagań.
Program szkolenia
-
Zmiany dotyczące KSeF
-
akty prawne i dokumenty stanowiące podstawę omawianych zmian KSeF
-
terminy wprowadzenia obowiązkowych faktur ustrukturyzowanych
-
faktury w postaci papierowej oraz faktury elektroniczne i faktury ustrukturyzowane – różnice definicyjne
-
sposoby przesyłania faktur do KSeF
-
rodzaje dostępu do faktur przesyłanych do KSeF
-
obowiązkowe wystawianie faktur w KSeF
-
przypadki braku obowiązku wystawiania faktur przy użyciu KSeF
-
sposób udostępniania faktur w transakcjach transgranicznych
-
KSeF a faktury wystawiane w ramach procedur szczególnych (OSS, IOSS)
-
dodatkowe oznaczanie faktur, w tym dla podmiotów zagranicznych, udostępnianych lub używanych poza KSeF
-
KSeF a faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych
-
awaria i niedostępność KSeF a wystawianie faktur
-
awaria a data wystawienia faktury
-
przesyłanie faktur do KSeF po zakończeniu awarii
-
komunikaty o awarii a postać faktury
-
postać faktury w okresie niedostępności KSeF i braku możliwości wystawiania faktury w KSeF z przyczyn leżących po stronie podatnika
-
termin przesłania faktury po okresie niedostępności KSeF i po okresie awarii u podatnika
-
-
sankcje za niewystawienie faktur w KSeF – odroczenie terminów
-
nowe obowiązki przy realizacji płatności za faktury, w tym w ramach MPP nowe terminy realizacji ww. obowiązków
-
identyfikator zbiorczy dla faktur przesyłanych do KSeF
-
zmiany w zakresie zwrotów VAT
-
zmiany w zakresie stosowania kursów walut faktur wystawianych w KSeF
-
przechowywanie faktur w KSeF
-
Wystawianie i otrzymywanie faktur po zmianach
-
data wystawienia faktury w KSeF
-
data przesłania faktury do KSeF w okresie przejściowym
-
brak obowiązku przesyłania do KSeF dla określonych czynności oraz szczególnego rodzaju podatników
-
wpływ daty wystawienia faktury na obowiązki ewidencyjne w VAT
-
faktury wystawiane dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej
-
faktury wystawiane przy zastosowaniu kasy rejestrującej i likwidacja takiej możliwości od 1 sierpnia 2026 r. – konsekwencje dla sprzedawców i nabywców
-
likwidacja faktur uproszczonych
-
paragony z NIP od 1 sierpnia 2026 r.
-
wystawianie faktur w ramach samofakturowania
-
załączniki do faktur a KSeF – istotne zmiany proponowane przez Ministerstwo Finansów
-
dodatkowe informacje na fakturach np.: warunki Incoterms, miejsce dostawy, numer rejestracyjny środka transportu, PKWiU, PKOB, CN, GTIN, podatek akcyzowy na fakturze itp.
-
wystawianie duplikatów faktur
-
likwidacja not korygujących – od kiedy
-
anulowanie faktur w KSeF
-
data otrzymania faktury przesłanej do KSeF i poza KSeF
-
termin odliczenia VAT z faktur przesłanych do KSeF i poza KSeF
-
odliczanie VAT z paragonów z NIP
-
sposób otrzymywania faktur a konsekwencje w podatkach dochodowych
-
Uprawnienia i autoryzacje korzystania z KSeF
-
rodzaje uprawnień do korzystania z KSeF
-
nadawanie uprawnień do korzystania z KSeF
-
składanie zawiadomień ZAW-FA
-
uwierzytelnienie posiadanych uprawnień
-
anonimowy dostęp do faktury ustrukturyzowanej
-
Ewidencjonowanie faktur korygujących po zmianach w KSeF
-
ujmowanie przez dostawcę/usługodawcę faktur korygujących „in minus”
-
wystawianych w KSeF
-
wystawianych w okresie awarii albo niedostępności KSeF
-
wystawianych poza KSeF
-
-
ujmowanie przez nabywcę faktur korygujących „in minus”
-
wystawianych w KSeF
-
wystawianych w KSeF i udostępnionych w inny sposób niż przy użyciu KSeF
-
wystawianych poza KSeF
-
-
Zmiany w wystawianiu i ewidencjonowaniu faktur VAT RR
-
możliwość wystawiania i przesyłania faktur VAT RR w KSeF
-
oświadczenie rolnika ryczałtowego składane w KSeF do wystawiania faktur przez nabywcę w tym systemie
-
dodatkowe elementy na fakturach VAT RR
-
waluta w jakiej podaje się kwoty na fakturze VAT RR
-
kurs waluty dla faktur VAT RR, jak i dla faktur korygujących
-
termin wystawiania faktur VAT RR
-
wystawianie faktur VAT RR KOREKTA, przyczyny ich wystawienia i ich treść
-
terminy ujęcia przez nabywcę faktur VAT RR KOREKTA
-
Dyskusja, pytania
Czas trwania
10.00 - 16.00
Prelegenci
Ekspert z zakresu podatku vat. Wieloletni pracownik izby skarbowej, pracownik naukowo-dydaktyczny katedry finansów publicznych Uniwersytetu Łódzkiego.
Od ponad 20 lat prowadzi szkolenia z zakresu podatków, a przede wszystkim podatku od towarów i usług. Przeprowadził tysiące godzin szkoleń skierowanych do księgowych, doradców podatkowych, biegłych rewidentów, czy pracowników zajmujących się sprawami finansowymi. W czasie kilkunastoletniej pracy w organach skarbowych szkolił pracowników urzędów skarbowych i izb skarbowych, jak również pracowników organów ochrony prawnej. Trener Ministra Finansów z zakresu podatku VAT, integracji europejskiej, zarządzania zasobami ludzkimi w administracji.
Uczestnik programów akcesyjnych organizowanych przez francuską Generalną Dyrekcję Podatków i administrację podatkową Szwecji. Autor artykułów z zakresu prawa podatkowego w wydawnictwach specjalistycznych, jak i również w prasie codziennej.
Terminy i miejsca
Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Warszawa
woj. mazowieckie
Warszawa
woj. mazowieckie
Rejestracja
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej i papierowej
- certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór )
- serwis obiadowy
- przerwy kawowe
- bezpłatne anulowanie zgłoszenia do 5 dni przed terminem
- Rozwiń
Brak miejsc. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Termin nieaktualny. Wybierz inny termin powyżej, bądź wypełnij formularz, aby zapytać o planowane nowe terminy.
Najczęściej zadawane pytania
- Przesłanie wypełnionego formularza jest zobowiązaniem do zapłaty za szkolenie.
- Płatność powinna być przekazana w formie przedpłaty na konto J.G.Training: BRE BANK S.A. - mBank 38 1140 2004 0000 3002 3360 7883.
- Brak dokonania płatności przed terminem szkolenia nie oznacza rezygnacji z udziału w szkoleniu.
- Rezygnacja z udziału w szkoleniu może być dokonana najpóźniej na 5 dni roboczych przed datą szkolenia, wyłącznie w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie lub nieobecność na szkoleniu nie zwalnia od dokonania opłaty.
- Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania szkolenia z przyczyn od siebie niezależnych i odstąpienia od umowy. W takim przypadku przedpłaty zostaną niezwłocznie zwrócone zgłaszającym a Organizator nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe z powodu odwołania szkolenia.
- Oświadczamy, że zapoznaliśmy się z warunkami umowy i akceptujemy je.
- Oświadczamy, że jesteśmy umocowani do zawarcia niniejszej umowy w imieniu wskazanego wyżej podmiotu.
- Nazwa firmy: J.G.Training
- Ulica i nr: Olesińska 21
- Kod pocztowy: 02-548
- Miejscowość: Warszawa
- Numer NIP: 8981505607