Obsługa reklamacji i skarg – jak profesjonalnie zadbać o dobre relacje i interes firmy

O szkoleniu

Zapraszamy na interaktywny warsztat, podczas którego uczestnicy poznają, przyswoją i przećwiczą rozwiązania oraz narzędzia związane z efektywną komunikacją z klientem w kontekście całego procesu obsługi reklamacji i skarg.

Proces obsługi reklamacji i skarg ma kluczowe znaczenie dla wizerunku firmy. Aby poprawnie go zorganizować, należy zrozumieć kontekstowe, psychologiczne i komunikacyjne mechanizmy związane z reklamacją lub skargą.

Wykorzystując je, łatwiej wejść w interakcję z klientem i zadbać o sprawne rozwiązanie problemu (lub uzasadnić brak podstaw do uznania reklamacji lub skargi), a jednocześnie wzmocnić relację z klientem oraz wizerunek firmy.

Szkolenie odnosi się także do aspektów emocjonalnych pojawiających się po obu stronach, przez co pomaga – oprócz merytorycznego „załatwienia sprawy” – zarządzić sytuacją reklamacji lub skargi na poziomie odpowiedniej regulacji stresu i emocji.

Ponadto zarysujemy podstawowe ramy prawne, których znajomość jest niezbędna w obsłudze reklamacji i skarg.

Cele szkolenia:

  • przekazanie sprawdzonych metod i narzędzi prowadzenia efektywnej i skutecznej komunikacji z klientem w ramach całego procesu obsługi reklamacji i skarg

  • zarysowanie prawnych aspektów reklamacji, wskazanie ram w jakich można się poruszać

  • przeprowadzenie ćwiczeń i warsztatów w zakresie technik komunikowania się w procesie obsługi reklamacji

  • udzielenie praktycznych wskazówek dotyczących profesjonalnej organizacji procesu reklamacyjnego z uwzględnieniem pytań i sytuacji występujących w praktyce uczestników szkolenia 

Dlaczego warto wziąć udział?

Korzyści ze szkolenia:

  • podniesienie poziomu zdrowej, relacyjnej pewności siebie, ułatwiającej nawiązanie i sprawne prowadzenie komunikacji z klientem przy obsłudze reklamacji lub skargi

  • poznanie, przećwiczenie i przyswojenie technik, narzędzi i rozwiązań związanych z komunikacją z klientem przy obsłudze reklamacji lub skargi

  • możliwość zastosowania poznanych rozwiązań natychmiast po zakończeniu szkolenia

  • zwiększenie wpływu na poziom zadowolenia klienta i realizację odpowiednich celów firmy

Uczestnicy nabędą wiedzę o:

  • znaczeniu reklamacji/skargi dla budowania wizerunku firmy i jej rozwoju

  • powodach, dla których klienci zwracają się do firmy z reklamacją lub skargą

  • typach klientów w kontekście reklamacji i skarg oraz sposobach radzenia sobie z nimi

  • mechanizmach psychologicznych obecnych w całym procesie obsługi reklamacji lub skargi: czynniki wpływające na zadowolenie klienta, psychologię pozytywnej i negatywnej komunikacji, natura i sposób zarządzanie sytuacją konfliktową, inne

  • znaczeniu i wykorzystywaniu komunikacji werbalnej i niewerbalnej w różnych kanałach komunikacji (osobistej, pisemnej i telefonicznej)

  • podstawach prawnych aspektów reklamacji i skarg

Uczestnicy nabędą umiejętności:

  • wielopłaszczyznowego rozumienia tego, co się dzieje w sytuacji reklamacji/skargi

  • wykorzystania poznanych narzędzi w różnorodnych sytuacjach z klientami: przyjmowanie reklamacji, obsługa reklamacji, uznanie reklamacji, odmowa uznania reklamacji, pozytywny wpływ na klienta, utrzymanie klienta mimo negatywnego rezultatu rozpatrzenia reklamacji, przyjmowanie i odpowiadanie na skargi, inne

  • dopasowania rozwiązań do specyfiki klienta, produktów i usług uczestników szkolenia

  • dopasowania rozwiązań do sposobu komunikacji z klientem przy obsłudze reklamacji i skarg: komunikacja osobista, pisemna i telefoniczna

  • prowadzenia sprawnej i efektywnej, relacyjnej komunikacji z klientem tak, by rozwiązać problem reklamacji/skargi oraz wzmocnić relację i przywiązanie klienta do produktów, usług i firmy

  • radzenia sobie w różnorodnych sytuacjach związanych z obsługą reklamacji i skarg

  • asertywnej komunikacji z różnymi typami klientów

  • panowania nad stresem i emocjami (własnymi i klienta) w różnych sytuacjach pojawiających przy obsłudze reklamacji i skarg 

Kto powinien wziąć udział?

Szkolenie skierowane jest do osób, które mają kontakt z klientem i obsługują reklamacje oraz skargi. 

Program szkolenia

  1. Natura i kontekst prawny reklamacji/skargi oraz ich znaczenie dla firmy

  • Skąd się biorą reklamacje i skargi

  • Dlaczego reklamacja/skarga jest dobrą wiadomością dla firmy

  • Kluczowe prawne aspekty reklamacji i skarg: prawa klienta i pole manewru sprzedawcy-doradcy

  • Sprawdzony model efektywnego zarządzania reklamacjami i skargami klientów (model Barlow i Moller)

  1. Psychologia zadowolenia klienta w kontekście reklamacji/skargi

  • Korzyść i strata – fundamentalne motywatory działania i decyzji klienta (i nie tylko)

  • Trójkąt zadowolenia klienta i wykorzystanie go w zarządzaniu reklamacją/skargą

  • Punkty kontaktu/momenty prawdy w kontakcie z klientem

  • Jak udobruchać klienta w sytuacji reklamacji/skargi

  • Kluczowe elementy konstruktywnego zarządzania procesem obsługi reklamacji/skargi w celu uniknięcia eskalacji i rozwiązania problemu

  • Znaczenie reklamacji/skargi w budowaniu relacji, wzmacnianiu przywiązania i rozwoju współpracy z klientem

  1. Miękkie aspekty relacyjnej komunikacji z klientem

  • Standardy profesjonalnej komunikacji z klientem

  • Świetne (pierwsze) wrażenie, budowanie profesjonalnego wizerunku oraz wiarygodności w komunikacji z klientem

  • Znaczenie i wykorzystywanie zasad skutecznej komunikacji werbalnej i niewerbalnej w kontakcie z klientem (osobistym, mailowym, pisemnym i telefonicznym)

  • Co, dlaczego i jak mówić, pisać i robić, by profesjonalnie przyjmować, obsługiwać i odpowiadać na reklamacje i skargi

  1. Rozpoznawanie i zarządzanie oczekiwaniami klienta w kontekście reklamacji/skargi

  • Nastawienie na klienta i rozwiązanie problemu w sytuacji reklamacji/skargi

  • Sposoby zbierania informacji dotyczących reklamacji/skargi pozwalających ją efektywnie rozpatrzyć

  • Różnica między tym, co klient komunikuje, a tym, czego faktycznie oczekuje

  • Metody i narzędzia aktywnego słuchania

  • Sztuka zadawania odpowiednich i kierunkowych pytań w komunikacji z klientem: dla budowania relacji, zbierania informacji i wywierania wpływu

  • Metody zarządzania oczekiwaniami klienta w kontekście reklamacji/skargi

  1. Skuteczne prezentowanie propozycji i rozwiązań w sytuacji reklamacyjnej/skargi

  • Efektywne łączenie oczekiwań klienta z proponowanymi rozwiązaniami oraz powiązanymi z nimi korzyściami dla klienta

  • Sprawdzone modele prezentacyjne: reguła trzech elementów, potrzeba-cecha-korzyść, inne

  • Przekonujące używanie języka korzyści oraz języka strat w komunikacji z klientem

  • Specyfika komunikowania odmowy uznania reklamacji lub skargi

  • Praktyczne sposoby formułowania odpowiedzi na reklamację/skargę: pozytywne i negatywne rozpatrzenie; przekazywanie informacji klientowi w formie ustnej i pisemnej, inne

  1. Trudne sytuacje w obsłudze reklamacji/skarg

  • Asertywność, zarządzanie emocjami i stresem w kontakcie z klientem

  • Typy trudnych/roszczeniowych klientów składających reklamacje/skargi i jak sobie z nimi radzić

  • Proces powstawania i rozwiązywania sytuacji konfliktowych w sytuacjach reklamacyjnych (proces eskalacji i deeskalacji)

  • Obrona propozycji rozwiązania sytuacji reklamacji/skargi poprzez budowanie i argumentowanie jej wartości dla klienta

  • Proces, narzędzia i techniki efektywnych i skutecznych negocjacji w kontekście obsługi roszczeń reklamacji/skargi

  • Skuteczne metody i techniki wywierania wpływu i prowadzenia klienta do decyzji/deklaracji

  • Sposoby wywierania pozytywnego, zamykającego wrażenia w kontakcie z klientem w kontekście obsługi reklamacji/skargi

  • Analiza i rozwiązania dotyczące trudnych sytuacji, z którymi uczestnicy szkolenia spotykają się w swojej pracy

  1. Podsumowanie szkolenia, odpowiedzi na pytania uczestników, dyskusje 

Czas trwania

I dzień: godz. 10.00-16.00 

II dzień: 9.00-15.00

Prelegenci

Ekspert z zakresu negocjacji, zarządzania projektami, metodyki procesowej, zbierania i analizy danych, ciągłego doskonalenia, rozwoju kompetencji, coachingu, psychologii pracy i organizacji. Jest certyfikowanym audytorem Lean (certyfikacja PCC). Audytuje, diagnozuje, a następnie opracowuje autorskie programy naprawcze lub rozwojowe dla organizacji.

Posiada wieloletnie doświadczenie w branżach: handlowej, logistycznej, a także produkcyjnej. Jest dyplomowanym team coachem, trenerem, konsultantem zarządzania, a także mediatorem sądowym oraz psychologiem i psychoterapeutą w trakcie certyfikacji PTP.

Posiada Certyfikaty Jakości ISO 9001:2015 w obszarze szkoleń i doradztwa. Zrealizowała ponad 7000 godzin szkoleniowych, spędziła ponad 800 dni doradczych w projektach wdrożeniowych, a także 500 dni audytów zewnętrznych. 

Terminy i miejsca

Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.

Warszawa

Warszawa

woj. mazowieckie

Platforma Zoom
Warszawa

Warszawa

woj. mazowieckie

Platforma Zoom

Rejestracja

Szkolenie stacjonarne
1 890
+23% VAT
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej
  • certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór )
  • bezpłatne anulowanie zgłoszenia do 5 dni przed terminem
Zapisz się
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Zapisz się, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

  1. Przesłanie wypełnionego formularza jest zobowiązaniem do zapłaty za szkolenie.
  2. Płatność powinna być przekazana w formie przedpłaty na konto J.G.Training: BRE BANK S.A. - mBank 38 1140 2004 0000 3002 3360 7883.
  3. Brak dokonania płatności przed terminem szkolenia nie oznacza rezygnacji z udziału w szkoleniu.
  4. Rezygnacja z udziału w szkoleniu może być dokonana najpóźniej na 5 dni roboczych przed datą szkolenia, wyłącznie w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie lub nieobecność na szkoleniu nie zwalnia od dokonania opłaty.
  5. Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania szkolenia z przyczyn od siebie niezależnych i odstąpienia od umowy. W takim przypadku przedpłaty zostaną niezwłocznie zwrócone zgłaszającym a Organizator nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe z powodu odwołania szkolenia.
  6. Oświadczamy, że zapoznaliśmy się z warunkami umowy i akceptujemy je.
  7. Oświadczamy, że jesteśmy umocowani do zawarcia niniejszej umowy w imieniu wskazanego wyżej podmiotu.

Podczas wypełniania formularza rejestracji zaznacz opcję "Oświadczam, że udział będzie finansowany ze środków publicznych, proszę o wystawienie faktury z zerową stawką VAT."

Jeśli potrzebujesz zarejestrować organizatora w wewnętrznym systemie zamówień możesz zrobić to na dwa sposoby. W trakcie wypełniania zgłoszenia w polu Uwagi przekaż tą informację - opiekun szkolenia skontaktuje się w celu dopełnienia formalności. Możesz to również zrobić samodzielnie z użyciem poniższych danych:
  • Nazwa firmy: J.G.Training
  • Ulica i nr: Olesińska 21
  • Kod pocztowy: 02-548
  • Miejscowość: Warszawa
  • Numer NIP: 8981505607

Najszybszym sposobem kontaktu z organizatorem i uzyskania dodatkowych informacji jest wypełnienie formularza kontaktowego. Możesz też zadzwonić do organizatora.
Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.

Dane kontaktowe

J.G.Training
02-548 Warszawa, Polska Olesińska 21

Organizator

J.G.Training
02-548 Warszawa, Polska
Olesińska 21
woj. mazowieckie
Misja Misją J.G.Training jest pomoc pracownikom firm i instytucji w zdobywaniu wiedzy, informacji i umiejętności, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania podmiotów gospodarczych. Obszary, z których szkolimy Tematyka naszych szkoleń dot...
Powiadomienia o nowych terminach

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych terminach tego wydarzenia!