Organizacja pracy biura rady i współpracy z radnymi

O szkoleniu

Proponowane szkolenie to nie tylko szczegółowe przedstawienie procesów związanych z pracą biura rady, ale to przede wszystkim wskazanie wielu praktycznych przykładów sposobów postępowania w zakresie omawianego tematu, gotowych do wdrożenia w każdej jednostce. 

Dlaczego warto wziąć udział?

 Zapoznasz się z podstawowymi zagadnieniami związanymi z pracą w Biurze Rady oraz otrzymasz kluczowe wskazówki, które pomogą we sprawnym funkcjonowaniu biura.
 Zdobędziesz praktyczną wiedzę i umiejętności w zakresie przygotowania i organizacji posiedzeń komisji stałych oraz sesji Rady.
 Dowiesz się, czy też otrzymasz odpowiedzi na pytania w zakresie:
 - Jaka jest prawidłowa kwalifikacja i podział dokumentów biura rady?
 - Jak prawidłowo transmitować i nagrywać oraz dokumentować posiedzenia?
 - Udział mieszkańców w posiedzeniach a RODO?
 - Jakie dane podlegają anonimizacji?
 - Co należy i w jakim czasie publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej?
 - Radny, który nie przestrzega RODO – streaming a nagranie z posiedzenia?
 - Streaming sesji przez YouTube – czy to legalne?
 - Napisy do nagrań z sesji Rady w ciągu 14 dni – ułatwienia dla osób o szczególnych potrzebach czy kolejny problem dla JST?
 - Absolutorium vs wotum zaufania – czy są ze sobą ściśle połączone?
 - Czy pracownik biura rady może przygotować treść normatywną uchwały?
 - Jak dobrze, krótko i zwięźle napisać protokół? Techniki i darmowe pomoce.
 - Czy elektroniczny obieg dokumentów rzeczywiście ułatwia pracę? Dlaczego poprawne rejestrowanie spraw wg JRWA jest istotne?
 - Informacja międzysesyjna Przewodniczącego Rady, odczytywanie porządku obrad – czy to konieczne?
 - Elektroniczne podpisywanie uchwał. Czy da się definitywnie zamknąć temat sesji tego samego dnia?
 - Autopoprawki a poprawki do uchwał – jak poprawnie je przyjmować?

Kto powinien wziąć udział?

Szkolenie dedykowane dla pracowników Biura Rady na szczeblu gminnym i powiatowym oraz osób, którzy ich zastępują.

Program szkolenia

1. Omówienie podstawowych i istotnych zagadnień w obecnej kadencji organu uchwałodawczego i wykonawczego:
- Radni a pracownicy biura rady.
- IX kadencja – czym różni się od pozostałych?
- Czy pracownika biura rady może być pracownikiem „od wielu zadań”?
- Czynniki mające wpływ na pracę biura rady.
- ABC pracownika biura rady – niezbędne akty prawne.
a. Skuteczna organizacja pracy. Praktyczne porady i wskazówki.
b. Czy biuro rady powinien ogarniać tylko jeden pracownik? – odniesienie do innych samorządów.
2. Podstawy działania samorządu gminnego/powiatowego: 
- Radny – kim jest, czym się zajmuje, status prawny, kluby radnych, ilu radnych zasiada w radzie?
- Prawa, ochrona i ograniczenia radnego – szerokie omówienie wraz z interpretacją zagadnień.
- Diety radnych (liczbowe i procentowe) + przykładowe uchwały. Czy uchwała w sprawie diet dla radnych jest aktem prawa miejscowego?
3. Posiedzenia organu uchwałodawczego:
- Przygotowanie posiedzeń komisji – krok po kroku.
- Przygotowanie sesji – krok po kroku.
4. Publikacja dokumentów na stronie Biuletynu Informacji Publicznej:
- Jakie dokumenty powinny się tam znaleźć?
- Publikacja w zgodzie z ustawą o dostępności.
- Terminy publikacji.
- Anonimizacja danych.
- Wzory.
- Publikacja dokumentów biura w social mediach - czy to korzystne?

5. Dyplomatyczny pracownik Biura Rady:
- Kto tak na prawdę jest przełożonym pracowników biura rady? Współpraca z prezydium rady, pozostałymi radnymi, komisjami stałymi, włodarzem, pracownikami Urzędu i jednostkami organizacyjnymi.
- Czy pracownik ma wyręczać prezydium rady? Status prawny i zadania pracownika biura rady. 
- Czy pracownik może w ramach delegacji, wspólnie z radnymi brać udział w uroczystościach i spotkaniach?
- Łącznik pomiędzy mieszkańcami a radnymi – dyżury ws. przyjmowania skarg i wniosków.
6. Wyjątkowe przypadki oraz błędy radnych w zakresie:
- Odmowy wzięcia udziału w głosowaniu.
- Uchwały w sprawie wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym.
- Wnioski formalne.
- Celowa pomyłka w głosowaniu.
- Reasumpcje głosowań.
7. Jak poradzić sobie z „trudnymi radnymi” np. gdy:
- Wpływa duża ilość interpelacji i zapytań.
- Radny oczekuje dostępu do dokumentów „na już”.
- Radny przekracza swoje kompetencje i wymusza na pracownikach dostęp do konkretnych informacji.
8. Komisje stałe Rady:
- Komisja skarg, wniosków i petycji – rozpatrywanie skarg, wniosków i petycji.
- Komisja rewizyjna – plan pracy, kontrole, opiniowanie itp.
- Pozostałe komisje.
- Niezbędnik o wspólnych posiedzeniach komisji.
9. Pisma, będące we właściwości organu uchwałodawczego:
- Skargi, wnioski i petycje – terminy, przekazanie, przygotowanie projektów uchwał, stanowiska komisji itp.
- Informacja Publiczna. Kto przygotowuje i odpowiada na wniosek?
10. Oświadczenia majątkowe:
- Przyjęcie.
- Analiza.
- Publikacja w BIP.
- Przekazanie do właściwego Urzędu Skarbowego. 
- Jak to wygląda w praktyce?
11. Współpraca Rady z organami pomocniczymi – Młodzieżowa Rada, Rada Seniorów, Rada ds. sportu.
12. Model idealnego pracownika biura rady.
13. Odpowiedzi na pytania uczestników – dyskusja, podsumowanie.

Czas trwania

09:00 - 14:30

Prelegenci

Radny gminy wiejskiej oraz pracownik Starostwa Powiatowego, posiadający wieloletnie doświadczenie w administracji samorządowej. Jako były pracownik Biura Rady Gminy w jednej z największych gmin Województwa Dolnośląskiego, zdobył praktyczną wiedzę z zakresu organizacji pracy organów uchwałodawczych oraz skutecznej współpracy z radnymi. W ramach swojej działalności w administracji publicznej pełnił funkcję członka zespołu ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz zespołu ds. dostępności, co pozwoliło mu na efektywne wdrażanie polityki partycypacyjnej i zwiększanie transparentności działania samorządu. Jego praktyczna znajomość przepisów wynikających z ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym oraz statutu jednostek samorządu terytorialnego pozwala na precyzyjne doradztwo w zakresie kompetencji radnych i funkcjonowania rady jako organu uchwałodawczego. Jako współpracownik FRDL zajmującej się szkoleniami dla radnych i pracowników biura rady, zrealizował z sukcesem liczne szkolenia dotyczące funkcjonowania samorządu terytorialnego, procedur uchwałodawczych, kompetencji radnych oraz współpracy z mieszkańcami i organizacjami społecznymi. Jego profesjonalizm i umiejętność przekazywania wiedzy zostały wysoko ocenione przez uczestników szkoleń, co potwierdza jego skuteczność jako trenera i doradcy w obszarze administracji samorządowej.

Terminy i miejsca

Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.

Szkolenie będzie się odbywało na platformie ZOOM. Najlepiej korzystać z przeglądarki Chrome.

Rejestracja

Cena standardowa
449
zwolnione z vat
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej
  • certyfikat uczestnictwa
  • bezpłatne anulowanie zgłoszenia do 7 dni przed terminem
  • konsultacje indywidualne
Zapisz się
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Zapisz się, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

Krajowy Fundusz Szkoleniowy

Podczas wypełniania formularza rejestracji zaznacz opcję "Oświadczam, że udział będzie finansowany ze środków publicznych, proszę o wystawienie faktury z zerową stawką VAT."

Jeśli potrzebujesz zarejestrować organizatora w wewnętrznym systemie zamówień możesz zrobić to na dwa sposoby. W trakcie wypełniania zgłoszenia w polu Uwagi przekaż tą informację - opiekun szkolenia skontaktuje się w celu dopełnienia formalności. Możesz to również zrobić samodzielnie z użyciem poniższych danych:
  • Nazwa firmy: Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
  • Ulica i nr: Jelinka 6
  • Kod pocztowy: 01-646
  • Miejscowość: Warszawa
  • Numer NIP: 5220001895

Najszybszym sposobem kontaktu z organizatorem i uzyskania dodatkowych informacji jest wypełnienie formularza kontaktowego. Możesz też zadzwonić do organizatora.
Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Przeciągnij plik tutaj lub kliknij, żeby dodać.
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.

Dane kontaktowe

Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
01-646 Warszawa, Polska Jelinka 6

Organizator

Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
01-646 Warszawa, Polska
Jelinka 6
woj. mazowieckie
18 września 1989 roku inicjatorzy prac nad ustawą o samorządzie terytorialnym: Jerzy Regulski, Andrzej Celiński, Jerzy Stępień, Aleksander Paszyński i Walerian Pańko powołali do życia Fundację, która miała czuwać nad odradzającą się samorządnością te...
Powiadomienia o nowych terminach

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych terminach tego wydarzenia!