O szkoleniu
Celem szkolenia jest:
• wyjaśnienie zasad budżetowania w przedsiębiorstwie
• prezentacja podstawowych koncepcji i metod budżetowania
• ukazanie problemów praktycznych związanych z budżetowaniem operacyjnym i finansowym
• przedstawienie procedur kontrolnych w budżetowaniu oraz organizacyjnych uwarunkowań procesu budżetowania
• wyjaśnienie zasad budżetowania w przedsiębiorstwie
• prezentacja podstawowych koncepcji i metod budżetowania
• ukazanie problemów praktycznych związanych z budżetowaniem operacyjnym i finansowym
• przedstawienie procedur kontrolnych w budżetowaniu oraz organizacyjnych uwarunkowań procesu budżetowania
Kto powinien wziąć udział?
Szkolenie skierowane jest do kadry kierowniczej i pracowników działów finansowo-księgowych oraz planowania i analiz, menedżerów służb niefinansowych oraz innych osób zaangażowanych w proces sporządzania budżetów i kontroli budżetowej.
Program szkolenia
I. Uwarunkowania związane z projektowaniem procedur budżetowych
1. Projektowanie procedur budżetowania w controllingu przedsiębiorstwa:
• kryteria wyodrębniania ośrodków odpowiedzialności
• ocena i kontrola dokonań centrów kosztów, zysku i inwestycji
2. Podstawowe uwarunkowania budżetowania w controllingu:
• cele, funkcje i zasady budżetowania – po co budżetować?
• proces i etapy budżetowania
• metody budżetowania (odgórne i oddolne, przyrostowe i od zera)
• rodzaje budżetów (sztywne i elastyczne, statyczne i kroczące)
3. Kluczowe problemy dotyczące budżetowania kosztów i przychodów
• klasyfikacje kosztów w różnych układach na potrzeby budżetowania
• struktura kosztu wytworzenia oraz kosztu pełnego produktu
• analiza zmienności kosztów w budżetowaniu
4. Budżet główny całego przedsiębiorstwa:
• budżety operacyjne – jak przygotować i skoordynować budżety przychodów i kosztów?
• budżety finansowe – jak sporządzić sprawozdanie finansowe pro forma? (budżet gotówki, bilans pro forma, rachunek wyników pro forma)
• konsolidacja budżetów cząstkowych w budżet główny
5. Organizacyjne aspekty budżetowania:
• problemy instytucjonalizacji budżetowania
• zadania komórki zajmującej się budżetowaniem
• instrukcja budżetowania
• komisja budżetowa
• harmonogram budżetowania
6. Kontrola wykonania budżetów i analiza odchyleń:
• operacyjnych,
• finansowych,
II. Case study,
czyli sporządzenie modelowego budżetu głównego wraz z analizą odchyleń
1. Krok – Sporządzenie budżetów operacyjnych
Na tym etapie case study ukazane zostanie sporządzenie szeregu cząstkowych budżetów operacyjnych na podstawie umownych założeń:
• budżet sprzedaży
• budżet produkcji
• budżet zużycia materiałów bezpośrednich
• budżet kosztów zakupionych materiałów
• budżet zapasu końcowego materiałów bezpośrednich
• budżet kosztów wynagrodzeń bezpośrednich
• budżet kosztów pośrednich produkcji
• budżet kosztów sprzedaży
• budżet kosztów ogólnego zarządu
• budżet kosztów wytworzenia
• budżet wyniku ze sprzedaży na poziomie EBIT.
Wszystkie budżety są powiązane i wymagają uzgodnienia oraz dynamicznego powiązania w arkuszu kalkulacyjnym zgodnie z instrukcjami trenera.
2. Krok – Sporządzenie budżetów finansowych
W tej części dochodzi do konsolidacji danych z budżetów operacyjnych i budżetu kapitału do poziomu budżetów finansowych tak, aby stworzyć całościowy budżet przedsiębiorstwa. W trakcie szkolenia ukazane zostaną procedury konstrukcji:
• budżetu wpływów i wydatków (po wcześniejszym zestawieniu wpływów ze sprzedaży i wydatków operacyjnych, przy czym jest to ujęcie cash flow, ponieważ wpływy ≠ przychody i wydatki ≠ koszty)
Następnie zostanie sporządzone sprawozdanie finansowe pro forma:
• bilans pro forma,
• rachunek zysków i strat pro forma
• rachunek przepływów pieniężnych pro forma, czyli budżet gotówki.
3. Krok – Kontrola wykonania budżetów
Kontrola wykonania budżetów rozpocznie się od kontroli wykonania budżetów operacyjnych na podstawie podanych założeń dotyczących wielkości rzeczywistych.
W trakcie case study kalkuluje się rzeczywisty koszt wytworzenia oraz rzeczywisty wynik ze sprzedaży na poziomie EBIT, a następnie porównuje się budżet sztywny, elastyczny i dane rzeczywiste. W tym celu trener wyjaśni zasady tworzenia budżetu elastycznego.
Dodatkowo w celu wyjaśnienia odchyleń budżetowych należy uzgodnić wynik finansowy z budżetu sztywnego z wynikiem rzeczywistym.
Na zakończenie case study będzie sporządzone sprawozdanie z wykonania budżetów finansowych.
1. Projektowanie procedur budżetowania w controllingu przedsiębiorstwa:
• kryteria wyodrębniania ośrodków odpowiedzialności
• ocena i kontrola dokonań centrów kosztów, zysku i inwestycji
2. Podstawowe uwarunkowania budżetowania w controllingu:
• cele, funkcje i zasady budżetowania – po co budżetować?
• proces i etapy budżetowania
• metody budżetowania (odgórne i oddolne, przyrostowe i od zera)
• rodzaje budżetów (sztywne i elastyczne, statyczne i kroczące)
3. Kluczowe problemy dotyczące budżetowania kosztów i przychodów
• klasyfikacje kosztów w różnych układach na potrzeby budżetowania
• struktura kosztu wytworzenia oraz kosztu pełnego produktu
• analiza zmienności kosztów w budżetowaniu
4. Budżet główny całego przedsiębiorstwa:
• budżety operacyjne – jak przygotować i skoordynować budżety przychodów i kosztów?
• budżety finansowe – jak sporządzić sprawozdanie finansowe pro forma? (budżet gotówki, bilans pro forma, rachunek wyników pro forma)
• konsolidacja budżetów cząstkowych w budżet główny
5. Organizacyjne aspekty budżetowania:
• problemy instytucjonalizacji budżetowania
• zadania komórki zajmującej się budżetowaniem
• instrukcja budżetowania
• komisja budżetowa
• harmonogram budżetowania
6. Kontrola wykonania budżetów i analiza odchyleń:
• operacyjnych,
• finansowych,
II. Case study,
czyli sporządzenie modelowego budżetu głównego wraz z analizą odchyleń
1. Krok – Sporządzenie budżetów operacyjnych
Na tym etapie case study ukazane zostanie sporządzenie szeregu cząstkowych budżetów operacyjnych na podstawie umownych założeń:
• budżet sprzedaży
• budżet produkcji
• budżet zużycia materiałów bezpośrednich
• budżet kosztów zakupionych materiałów
• budżet zapasu końcowego materiałów bezpośrednich
• budżet kosztów wynagrodzeń bezpośrednich
• budżet kosztów pośrednich produkcji
• budżet kosztów sprzedaży
• budżet kosztów ogólnego zarządu
• budżet kosztów wytworzenia
• budżet wyniku ze sprzedaży na poziomie EBIT.
Wszystkie budżety są powiązane i wymagają uzgodnienia oraz dynamicznego powiązania w arkuszu kalkulacyjnym zgodnie z instrukcjami trenera.
2. Krok – Sporządzenie budżetów finansowych
W tej części dochodzi do konsolidacji danych z budżetów operacyjnych i budżetu kapitału do poziomu budżetów finansowych tak, aby stworzyć całościowy budżet przedsiębiorstwa. W trakcie szkolenia ukazane zostaną procedury konstrukcji:
• budżetu wpływów i wydatków (po wcześniejszym zestawieniu wpływów ze sprzedaży i wydatków operacyjnych, przy czym jest to ujęcie cash flow, ponieważ wpływy ≠ przychody i wydatki ≠ koszty)
Następnie zostanie sporządzone sprawozdanie finansowe pro forma:
• bilans pro forma,
• rachunek zysków i strat pro forma
• rachunek przepływów pieniężnych pro forma, czyli budżet gotówki.
3. Krok – Kontrola wykonania budżetów
Kontrola wykonania budżetów rozpocznie się od kontroli wykonania budżetów operacyjnych na podstawie podanych założeń dotyczących wielkości rzeczywistych.
W trakcie case study kalkuluje się rzeczywisty koszt wytworzenia oraz rzeczywisty wynik ze sprzedaży na poziomie EBIT, a następnie porównuje się budżet sztywny, elastyczny i dane rzeczywiste. W tym celu trener wyjaśni zasady tworzenia budżetu elastycznego.
Dodatkowo w celu wyjaśnienia odchyleń budżetowych należy uzgodnić wynik finansowy z budżetu sztywnego z wynikiem rzeczywistym.
Na zakończenie case study będzie sporządzone sprawozdanie z wykonania budżetów finansowych.
Czas trwania
14 godzin
Prelegenci

Adiunkt w katedrze Rachunku Kosztów i rachunkowości Zarządczej ,współpracownik firm doradczych ,konsultant przedsiębiorstw, doświadczony wykładowca prowadzący zajęcia na wyższych uczelniach i dla pracowników firm różnej wielkości.
Jest autorem kilkudziesięciu publikacji naukowych oraz książek z dziedziny finansów przedsiębiorstw ,controllingu i rachunkowości zarządczej m.in.”Rachunkowość w zarządzaniu strategicznym przedsiębiorstwem ”(Wolter Kluwer 2008r),”Cost and Management Accounting” (WAE Wrocław 2006r) oraz projektów doradczych min Wyceny Spółek ,analiz
strategicznych i doradztwa w zakresie kształtowania strategii rozwoju oraz opracowań systemu controllingu w tym budżetowania.
Jest autorem kilkudziesięciu publikacji naukowych oraz książek z dziedziny finansów przedsiębiorstw ,controllingu i rachunkowości zarządczej m.in.”Rachunkowość w zarządzaniu strategicznym przedsiębiorstwem ”(Wolter Kluwer 2008r),”Cost and Management Accounting” (WAE Wrocław 2006r) oraz projektów doradczych min Wyceny Spółek ,analiz
strategicznych i doradztwa w zakresie kształtowania strategii rozwoju oraz opracowań systemu controllingu w tym budżetowania.
Terminy i miejsca
To szkolenie nie ma aktualnych terminów. Wyślij zapytanie o nowe terminy bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Hotel Czarny Potok ***
34-500 Zakopane
Tetmajera 20
woj. małopolskie
-
Wrocław
-
woj. dolnośląskie
Hotel Gromada ,,Dom Chłopa"
00-030 Warszawa
Plac Powstańców Warszawy 2
woj. mazowieckie
Rejestracja
Wybierz termin:
Cena 1
zł netto + 23% VAT
1 080
zł
Cena zawiera:
- udział w zajęciach, materiały szkoleniowe, certyfikat ukończenia szkolenia, przerwy kawowe, lunch
Zapisz się
Wydarzenie nieaktualne. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Organizator

Masters Centrum Szkolenia Biznesu A&A Polańska sp.j.
20-012 Lublin
Strażacka 8/90
woj. lubelskie
Jesteśmy firmą szkoleniową, która od 1998r. zajmuje się edukacją dorosłych. Firma jest wpisana do Rejestru Instytucji Szkoleniowych nr 2.06/00145/2005.
Naszym klientom sprzedajemy wiedzę, umiejętności, praktyczne doświadczenia naszych trenerów i k...
FAQ
Najczęściej zadawane pytania
Prosimy o przejście do sekcji
Zapisz się, aby
wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje
się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.
• Zgłoszenia prosimy przesyłać faxem/pocztą z podpisem i pieczątką osoby decyzyjnej.
• Zgłoszenie przesłane e-mailem ma formę wstępnej rezerwacji
• Potwierdzenie i fakturę VAT wysyłamy zgłoszonym uczestnikom 7 dni przed szkoleniem
• Zgłoszenie przesłane e-mailem ma formę wstępnej rezerwacji
• Potwierdzenie i fakturę VAT wysyłamy zgłoszonym uczestnikom 7 dni przed szkoleniem
- Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas! lub zadzwoń!
Kontakt
Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz
Dane kontaktowe
Masters Centrum Szkolenia Biznesu A&A Polańska sp.j.
20-012 Lublin
Strażacka 8/90
Powiadomienia o nowych terminach