Szkolenie

Podatek CIT 2021 po nowelizacji ustaw podatkowych

O szkoleniu

Celem szkolenia jest omówienie podatku CIT 2021 po nowelizacji ustaw podatkowych. Prelegenci omówią problemy związane z tematem oraz orzecznictwo.
Kto powinien wziąć udział?

Pracownicy działów księgowości, główni księgowi, właścicele firm.

Program szkolenia

I. Systemowe zmiany w CIT 2021

1. Fundusz inwestycyjny:
a) istota funduszu – jednorazowy odpis na fundusz w kosztach zamiast amortyzacji,
b) relacje między funduszem a ryczałtem „estońskim”,
c) warunki brzegowe (podatnicy uprawnieni do skorzystania z funduszu, limity kwotowe, itp.),
d) skutki błędnego rozliczenia w kosztach odpisu na fundusz,
e) środki trwałe dające prawo do rozliczenia w ramach odpisu na fundusz.

2. Ryczałt od spółek (tzw. „CIT estoński”):
a) warunki brzegowe (podatnicy uprawnieni do skorzystania z funduszu, limity kwotowe, itp.),
b) obowiązki wyrównawcze przed rozpoczęciem opodatkowania ryczałtem,
c) przejście z ustawy o CIT na przepisy bilansowe (co z rozliczaniem dotychczasowych „NKUP-ów”, co z karami, rezerwami, odpisami, inną amortyzacją bilansową, itp.?),
d) warunki inwestycyjne (15%, 33%, 50%, 110%) i sposób ich liczenia,
e) warunki odnoszące się do poziomu zatrudnienia,
f) sześć kategorii dochodu podlegającego opodatkowaniu i terminy płatności podatku,
g) odliczenia od wypłacanych zysków na rzecz udziałowców,
h) stawki podatkowe,
i) obowiązki informacyjne.

3. Opodatkowanie spółek komandytowych i jawnych podatkiem CIT:
a) dwukrotne opodatkowanie spółek dotychczas transparentnych podatkowo (jawne i komandytowe),
b) warunki opodatkowania podatkiem CIT spółek jawnych i możliwość braku opodatkowania CIT,
c) spółka komandytowa jako podatnik CIT,
d) warunki zastosowania stawki 9% dla spółek jawnych i komandytowych, wykluczenia z niższej stawki oraz okresy wykluczeni,
e) opodatkowanie zaliczek otrzymanych przez wspólników (podatek od dywidend),
f) sytuacje zrównane z otrzymaniem zaliczki (np. zmniejszenie udziałów kapitałowych, aporty, likwidacje spółek).

4. Pozostałe zmiany:
a) zmiany w odliczaniu strat podatkowych – nowe zakazy,
b) zakaz obniżania stawek amortyzacyjnych w określonych przypadkach,
c) zakaz stosowania szybszej amortyzacji dla środków trwałych używanych w określonych przypadkach (np. wykup samochodu po zakończeniu umowy leasingu),
d) spółki nieruchomościowe i ich obowiązki jako płatnika podatku,
e) konieczność publikacji danych o strategiach podatkowych przez duże przedsiębiorstwa.

II. Rozwiązania antykryzysowe w związku z COVID-19 na lata 2020-2021 w aspekcie podatku CIT

1. Wsteczne rozliczanie strat podatkowych – rozliczenie straty za 2020 r.
2. Nowe limity zwolnień niektórych świadczeń oraz nowe zwolnienia przedmiotowe.
3. Nowe możliwości odliczenia darowizn.
4. Przesunięcie terminu zapłaty PIT-4.
5. Rezygnacja z uproszczonych zaliczek na podatek dla małych podatników.
6. Jednorazowa amortyzacja.
7. Koszty kwalifikowane poniesione na działalność badawczo-rozwojową – uproszczenia w trakcie roku.
8. Możliwość stosowania ulgi IP-BOX (podatek 5% od kwalifikowanych praw własności intelektualnej) w trakcie roku podatkowego.
9. Składanie zeznań podatkowych po terminie i przedłużenia różnych terminów.
10. Zwolnienie z obowiązku podwyższenia dochodu w ramach tzw. ulgi na złe długi w związku z COVID-19.
11. Zmiany w podatku od nieruchomości komercyjnych (podatek od przychodów z budynków).
12. Zmiany wynikające z tzw. Tarczy 6.0.
13. Zmiany w umowach leasingu a COVID.

III. Podsumowanie zmian obowiązujących od 2020 – skutki w roku 2021

1. Rozliczenie tzw. ulgi na złe długi wprowadzonej w 2020r.:
a) rodzaje transakcji objęte korektą,
b) obowiązki dłużnika i uprawnienia wierzyciela,
c) korekta dochodu lub straty podatkowej,
d) korygowanie w oderwaniu od momentu powstania przychodu i potrącenia kosztu,
e) jak obliczać termin dokonania korekty (kiedy ustawowe terminy płatności zastępują terminy umowne),
f) warunki zastosowania nowych przepisów,
g) kiedy rozliczyć korektę w ujęciu rocznym, a kiedy przy obliczaniu zaliczek na podatek,
h) transakcje między podmiotami powiązanymi,
i) przepisy przejściowe,
j) zwolnienie z obowiązku podwyższenia dochodu w ramach tzw. ulgi na złe długi w związku z COVID-19.

2. Skutki błędnej płatności od 1.1.2020 r. za faktury VAT:
a) weryfikacja rachunków bankowych kontrahentów,
b) skutki płatności za faktury VAT na rachunek bankowy nieujęty w wykazie podatników (korekta kosztów pośrednich, bezpośrednich, odpisów amortyzacyjnych),
c) uchylenie się od negatywnych skutków regulacji poprzez zawiadomienie organu podatkowego kontrahenta (zasady składania zawiadomienia),
d) przychód przy transakcjach związanych z przenoszeniem wierzytelności wynikających z faktur VAT,
e) płatności na rzecz podmiotów pośredniczących przy zapłacie (np. faktoring),
f) przepisy przejściowe,
g) ściślejsze powiązanie metody podzielonej płatności z białą listą podatników VAT,
h) nowy termin na złożenie ZAW-NR w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonych w związku z COVID-19.

3. Skutki braku zastosowania obowiązkowego split payment od 1.1.2020 r.:
a) nowy załącznik 15 (towary i usługi) obligujący do stosowania mechanizmu split payment,
b) utrata kosztów podatkowych, w tym odpisów amortyzacyjnych w razie błędnej zapłaty; wyjątki,
c) płatności na rzecz podmiotów pośredniczących przy zapłacie (np. faktoring),
d) płatności za zobowiązania zajęte w trybie egzekucyjnym,
e) kompensata, a potrącenie przy obowiązkowym split payment – ryzyko podatkowe na gruncie CIT,
f) przepisy przejściowe.

IV. Pozostałe zagadnienia: praktyczne wnioski i konsekwencje zmian podatkowych zrealizowanych w latach wcześniejszych – podsumowanie wybranego stanowiska fiskusa i orzecznictwa

1. Podatek u źródła (WHT) – nowe zasady poboru podatku, opinia o stosowaniu zwolnienia, oświadczenie WH-OSC, dochowanie należytej staranności przez płatnika, podwyższenie wymogów staranności przy płatnościach na rzecz podmiotów powiązanych.

2. Hipotetyczne koszty odsetkowe – w tym planowane zmiany od 1.1.2021 r.

Czas trwania

10:00 – 15:30

Prelegenci

Cytat

Radosław Kowalski – prawnik, doradca podatkowy. Właściciel kancelarii doradcy podatkowego. Od 1994 roku zajmuje się obsługą prawną i podatkową podmiotów gospodarczych. Jest autorem licznych publikacji z zakresu prawa podatkowego. Posiada doświadczenie w prowadzeniu szkoleń zamkniętych i otwartych dla firm i instytucji z zakresu prawa podatkowego, windykacji, zabezpieczeń wierzytelności.

Piotr Liss – doradca podatkowy, absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Pracuje w Dziale Doradztwa Podatkowego w RSM Poland KZWS od 2003 roku. Od 2007 roku na stanowisku Tax Partnera. Posiada bogate doświadczenie w doradztwie przy optymalizacjach podatkowych oraz podatkowym strukturyzowaniu transakcji. Jego działalność doradcza koncentruje się na problemach z zakresu opodatkowania międzynarodowego i podatku dochodowym od osób prawnych. Autor licznych publikacji książkowych oraz prasowych o tematyce podatkowej.

Waldemar Knap – doradca podatkowy, prawnik, absolwent prawa na Uniwersytecie Jagiellońskim, Szkoły Prawa Niemieckiego i Europejskiego prowadzonej przez Uniwersytet Jagielloński oraz Uniwersytety w Heidelbergu i w Moguncji. Właściciel patrznapodatki.pl. Posiada kilkunastoletnie doświadczenie w doradztwie podatkowym, głównie w zakresie obsługi średnich i dużych przedsiębiorstw, zarówno z kapitałem polskim jak i zagranicznym. Obecnie współpracuje z zespołem radców prawnych, doradców podatkowych oraz biegłych rewidentów TAL Tax Audit Law. Wykładowca problematyki CIT i PIT, umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, podatku u źródła. Autor licznych publikacji z przedmiotowej tematyki.

Daniel Więckowski – doradca podatkowy nr 11861. Dyrektor ds. podatków w RSM Poland.  Od 2011 roku wykonujący zawód doradcy podatkowego, wcześniej pracował w administracji skarbowej, reprezentując Polskę między innymi w panelach podatkowych Grupy Wyszehradzkiej oraz Grupy Państw Morza Bałtyckiego. Specjalizuje się w podatkach dochodowych i VAT. Reprezentuje klientów w toku postępowań podatkowych oraz przed sądami administracyjnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym. Autor wielu publikacji, między innymi na temat podatku dochodowego od osób prawnych. 

Wojciech Gandurski– radca prawny. Partner zarządzający w kancelarii doradztwa podatkowego. Ukończył Wydział Prawa  i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego na kierunku Prawo. Ma ponad 9-letnie doświadczenie w kwestiach podatkowych,  które między innymi zdobył pracując w firmach należących do tzw. Wielkiej Czwórki. Był zaangażowany w wiele projektów  dotyczących przeglądów i analiz podatkowych (w tym w ramach badań sprawozdań finansowych) w szczególności w zakresie podatku CIT i VAT, których celem była identyfikacja ryzyk podatkowych oraz obszarów optymalizacji u podmiotów.

Anna Karczewska – prawnik, ekonomista, ekspert w zakresie podatków bezpośrednich i międzynarodowych, współpracownik z Kancelarią ADN Podatki. Ukończone Studia Podatkowe oraz Podyplomowe Studia Międzynarodowych Strategii Podatkowych organizowane przez SGH a także Podyplomowe Studia Prawo karne skarbowe i gospodarcze organizowane przez Uniwersytet Jagielloński. Były pracownik urzędu skarbowego oraz prawnik w Ministerstwie Finansów, tax manager w międzynarodowym holdingu. Od wielu lat prowadzi szkolenia z zakresu prawa i podatków (między innymi dla KAS-u z zakresu kontroli skarbowej i procedur dowodowych). Od kilku lat związana ze Szkołą Główną Handlową, gdzie prowadzi zajęcia na Podyplomowych Studiach Podatkowych. Doktorant na Wydziale Prawa Uniwersytetu Warszawskiego specjalizacja: prawo podatkowe. Członek International Fiscal Association. Prelegent na konferencjach sejmowych dotyczących podatku VAT.

Joanna Szymańska-Kubica – doradca podatkowy, właścicielka kancelarii prawno-podatkowej obsługującej kilkaset firm pod względem usług księgowych, kadrowych, doradztwa podatkowego i prawnego. Doświadczony wykładowca z zakresu podatków, rachunkowości, ubezpieczeń oraz prawa gospodarczego. Doświadczony praktyk w dziedzinie finansów, prawa podatkowego i rachunkowości.

Paweł Wójciak – doradca podatkowy (nr wpisu 10194), absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, członek – założyciel Stowarzyszenia Doktorantów i Doktorów Prawa Podatkowego, dysponuje wieloletnim doświadczeniem w praktyce doradczej realizowanej we współpracy z czołowymi polskimi firmami doradztwa podatkowego, w tym ponad 10-letnie doświadczenie trenerskie z zakresie problematyki prawa podatkowego. Specjalizuje się z tematyce podatków dochodowych z uwzględnieniem międzynarodowych aspektów opodatkowania. Posiada bogate doświadczenie w zakresie reprezentacji podatników w postępowaniach przed organami podatkowymi oraz sądami administracyjnymi.

Gdzie i kiedy

Poznań 26 lutego 2021
brak danych

Poznań

woj. wielkopolskie

Gdzie i kiedy

Warszawa 25 lutego 2021
brak danych

Warszawa

woj. mazowieckie

Gdzie i kiedy

Kraków 25 lutego 2021
brak danych

Kraków

woj. małopolskie

Gdzie i kiedy

Katowice 24 lutego 2021
brak danych

Katowice

woj. śląskie

Gdzie i kiedy

Gdańsk 24 lutego 2021
brak danych

Gdańsk

woj. pomorskie

Gdzie i kiedy

Wrocław 23 lutego 2021
brak danych

Wrocław

woj. dolnośląskie

Gdzie i kiedy

Łódź 22 lutego 2021
brak danych

Łódź

woj. łódzkie

Gdzie i kiedy

Toruń 22 lutego 2021
brak danych

Toruń

woj. kujawsko-pomorskie

Gdzie i kiedy

Warszawa 18 lutego 2021
brak danych

Warszawa

woj. mazowieckie

Gdzie i kiedy

Lublin 18 lutego 2021
brak danych

Lublin

woj. lubelskie

Gdzie i kiedy

Rzeszów 11 lutego 2021
brak danych

Rzeszów

woj. podkarpackie

Gdzie i kiedy

Gdańsk 29 stycznia 2021
brak danych

Gdańsk

woj. pomorskie

Gdzie i kiedy

Warszawa 28 stycznia 2021
brak danych

Warszawa

woj. mazowieckie

Gdzie i kiedy

Kraków 28 stycznia 2021
brak danych

Kraków

woj. małopolskie

Gdzie i kiedy

Katowice 27 stycznia 2021
brak danych

Katowice

woj. śląskie

Gdzie i kiedy

Wrocław 27 stycznia 2021
brak danych

Wrocław

woj. dolnośląskie

Gdzie i kiedy

Poznań 26 stycznia 2021
brak danych

Poznań

woj. wielkopolskie

Gdzie i kiedy

Warszawa 22 stycznia 2021
brak danych

Warszawa

woj. mazowieckie

Weź udział

Cena
za osobę
640 PLN
+23% VAT
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowo-konferencyjne
  • certyfikat uczestnictwa
  • serwis obiadowy
  • przerwy kawowe
Weź udział

Organizator

Akademia Biznesu MDDP
02-672 Warszawa
Domaniewska 39 A
woj. mazowieckie
Akademia Biznesu MDDP jest organizatorem szkoleń i konferencji z zakresu prawa podatkowego, rachunkowości, a także zarządzania i finansów. Realizujemy projekty dedykowane dla firm, dostarczając wiedzę, która zapewnia stabilny wzrost przedsiębiorstw, ...
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Weź udział, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

Prosimy o zgłoszenie z użyciem formularza rejestracji online dostępnego na górze strony. Skontaktujemy się z Państwem celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia.
 


Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.
Wiadomość została wysłana!

Dane kontaktowe

Akademia Biznesu MDDP
02-672 Warszawa Domaniewska 39 A
Darmowy biuletyn informacyjny

Zapisz się do newslettera i otrzymuj powiadomienia o nowych wydarzeniach!