Pomoc publiczna w praktyce w ramach Programów Operacyjnych 2014-2020 - 2-dniowe warsztaty konsultacyjne.
O szkoleniu
Grupa docelowa
Szkolenie skierowane jest zarówno do beneficjentów pomocy publicznej (przedsiębiorców, jednostek publicznych itp.) jak i do projektodawców i przedstawicieli instytucji udzielających pomocy publicznej w ramach realizowanych projektów. Ponadto jest ono interesujące dla przedstawicieli samorządów, planujących wdrożenie własnych programów pomocowych skierowanych do lokalnych przedsiębiorstw.
Cel szkolenia
Wiedza zdobyta w trakcie szkolenia pozwoli jego uczestnikom na odróżnianie instrumentów interwencji państwa stanowiących pomoc publiczną od instrumentów, które nie stanowią pomocy publicznej. Uczestnik szkolenia po zaznajomieniu się z materiałem przedstawionym w tej części szkolenia będzie mógł samodzielne odpowiedzieć na pytanie – czy w określonym przypadku występuje pomoc publiczna.
Na podbudowie powyższej wiedzy, wyjaśniony zostanie uczestnikom szkolenia sposób postępowania w zakresie doprowadzenia do legalności udzielanej pomocy publicznej. W szczególności uczestnicy szkolenia otrzymają informację, że udzielanie pomocy w pełni zgodnej z programem pomocowym opartym o wyłączenie blokowe lub programem pomocowym zatwierdzonym przez KE zapewnia jej legalność – natomiast w przeciwnym wypadku podmiot udzielający pomocy jest zobowiązany podjąć działania zapewniające legalność jej udzielania – działanie te zostaną omówione.
Wiedza zdobyta w tej części szkolenia pozwoli jego uczestnikom na samodzielne stwierdzenie, jakie – w konkretnym przypadku – warunki muszą być spełnione, aby udzielana pomoc publiczna była legalna.
Korzyści dla uczestników
-Uczestnicy zdobędą kompleksową wiedzę w zakresie pomocy publicznej w programach finansowanych z Funduszy Strukturalnych oraz praktyczne umiejętności związane z eliminacją zagrożeń zwrotu środków publicznych.
-Podczas szkolenia omówione zostaną również instrumenty pomocowe, z których najczęściej korzystają przedsiębiorcy.
-Udział w szkoleniu pozwoli Uczestnikom na zdobycie cennych praktycznych umiejętności dzięki aktywnym warsztatom realizowanych w kameralnych grupach.
-Jeżeli, mają Państwo taką potrzebę istnieje możliwość omówienia, wyjaśnienia lub konsultacji konkretnej sytuacji wynikającej z Państwa praktyki zawodowej.
Metodologia
Jako pierwsza instytucja szkoleniowa w Polsce dbamy o to aby również szkolenia otwarte były dopasowane do oczekiwań oraz stylu pracy uczestników! Indywidualizacja szkolenia - dzięki udziałowi w takim szkoleniu uczestnicy osiągają oczekiwany przez pracodawcę poziom kompetencji i umiejętności.
Zajęcia są prowadzone metodą warsztatową opartą na aktywizacji uczestników szkolenia poprzez pracę w małych grupach, dyskusje na forum grupy oraz ćwiczenia, studia przypadków, scenki rodzajowe, pracę indywidualną, symulacje i mini- wykłady z omówieniem przykładów z życia i prezentacją multimedialną. Przedmiotem zajęć są realne trudności uwzględniające specyfikę danej branży oraz potrzeby i możliwości osób biorących udział w warsztatach. Uczestnicy uczą się poprzez doświadczenie – ćwiczą różne sytuacje, mają możliwość konsultacji indywidualnych. Nauka poprzez kreatywność, elastyczność i osobiste doświadczenia jest najskuteczniejszą formą zdobywania nowych umiejętności.
Program szkolenia
|Program szkolenia jest własnością intelektualną SEMPER i przetwarzanie go dla celów komercyjnych bez wiedzy i zgody autora jest zabronione.|
1. Test pomocy publicznej w orzecznictwie Komisji i Trybunału Sprawiedliwości UE
1. czym jest pomoc publiczna (definicja w świetle przepisów TWE)
2. test pomocy publicznej
3. Pojęcie przedsiębiorstwa w prawie unijnym i prawie krajowym
4. Zasoby publiczne
5. Przesłanka korzyści
6. Selektywność korzyści
7. Zakłócenie konkurencji i wpływ na handel
2. Dopuszczalność pomocy publicznej
8. Pomoc regionalna, horyzontalna i sektorowa
9. Pomoc indywidualna a program pomocowy
10. Pomoc de minimis
11. Pomoc na ratowanie i restrukturyzację
12. Wyłączenia blokowe
13. Rozporządzenia krajowe związane z udzielaniem pomocy publicznej
14. Wytyczne i komunikaty UE
15. Dokumenty krajowe związane z udzielaniem pomocy publicznej w programach operacyjnych
3. Występowanie pomocy publicznej w programach operacyjnych 2014 - 2020
16. Poziomy występowania pomocy publicznej:
a) dofinansowanie projektu środkami programu operacyjnego
b) dysponowanie przez beneficjenta produktami projektu
c) wykorzystywanie produktów projektu
Analiza na przykładach praktycznych
4. Formy pomocy publicznej
17. Gwarancje, pożyczki, kredyty
18. Świadczenie usług w ogólnym interesie gospodarczym i rekompensata
19. Nabycie, sprzedaż nieruchomości
5. Rodzaje pomocy publicznej udzielanej w programach operacyjnych 2014 -2020
20. Pomoc publiczna w sektorze kultury
21. Pomoc publiczna w sektorze ochrony zdrowia
22. Projekty informatyczne
23. Transport i infrastruktura transportu
24. Energetyka, ochrona środowiska i rewitalizacja
25. Edukacja i szkolnictwo. Projekty badawczo - rozwojowe
26. Partnerstwo publiczno -prywatne
6. Procedury związane z udzielaniem pomocy publicznej
27. Procedura prenotyfikacji
28. Notyfikacja pomocy publicznej
29. Skarga w sprawie pomocy publicznej
30. Pomoc bezprawna a pomoc wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem
31. Procedura zwrotu pomocy
32. Krajowe procedury związane ze zwrotem pomocy publicznej
7. WARSZTATY
Warsztaty będą zrealizowane w oparciu o metodologię analizy studiów przypadku (case studies).
W pierwszej kolejności zostanie omówione kilka studiów przypadku przygotowanych przez trenerów. Studia te będą oparte o typowe projekty przewidywane do finansowania w ramach programów operacyjnych 2014-20.
Uczestnicy szkolenia, przy pomocy trenera, będą poszukiwali odpowiedzi na pytania:
-czy w danym przypadku występuje pomoc publiczna?
-w której fazie realizacji projektu występuje pomoc publiczna? (poziom występowania pomocy)
-w jaki sposób należy postępować, aby zapewnić legalność udzielanej pomocy publicznej?
-czy można projekt przeformułować tak, aby uniknąć wystąpienia pomocy publicznej?
Następnie, w oparciu o taką samą metodologię, zostaną zanalizowane przypadki zgłoszone przez uczestników szkolenia.
Informacje organizacyjne
Na kilka dni przed terminem wydarzenia skontaktujemy się z Państwem aby zapytać o Państwa oczekiwania, dotychczasowe doświadczenia i umiejętności, co pozwoli nam na częściowe dopasowanie programu szkolenia do Państwa potrzeb.
Harmonogram zajęć
- szkolenie trwa 2 dni (16h)
- zajęcia odbywają się w godzinach 10.00-18.00 pierwszego dnia oraz 09.00- 17.00 drugiego dnia
- ze względu na warsztatową formę szkolenia maksymalna liczba uczestników to 15 osób
-
w programie szkolenia przewidziane są 2 przerwy kawowe oraz 2-daniowy obiad
Dzień I
Godz.10:00 -rozpoczęcie szkolenia
Godz.12:00 -przerwa kawowa
Godz.14.00 -przerwa obiadowa
Godz.16.00 -przerwa kawowa
Godz.18:00 -zakończenie szkolenia
Dzień II
Godz.09:00 -rozpoczęcie szkolenia
Godz.11:00 -przerwa kawowa
Godz.13.00 przerwa obiadowa
Godz.15.00 -przerwa kawowa
Godz.17:00 -zakończenie szkolenia
Prelegenci


Radca prawny, specjalizuje się w zagadnieniach pomocy publicznej, prawa energetycznego, administracyjnego, zamówień publicznych oraz projektów inwestycyjnych, finansowanych z funduszy Unii Europejskiej. Obroniła rozprawę doktorską dotyczącą funduszy UE. Jest wspólnikiem kancelarii radcowskiej, która świadczy kompleksowe usługi prawne dla jednostek sektora finansów publicznych zwłaszcza w zakresie umów inwestycyjnych, zamówień publicznych i dyscypliny finansów publicznych. Opracowuje pod kątem prawnym oraz pomocowo-publicznym studia wykonalności projektów unijnych oraz jest autorką licznych opinii prawnych dotyczących pomocy publicznej. Reprezentuje przedsiębiorstwa w sprawach o zawarcie umowy o udzielenie dofinansowań unijnych, o zwrot dotacji, o nałożenie korekt finansowych oraz „wyłudzenie dotacji”. Posiada bogate doświadczenie w obsłudze prawnej przedsiębiorstw energetycznych między innymi w zakresie prowadzenia postępowań dotyczących służebności przesyłu, wynagrodzenia za bezumowne korzystanie z nieruchomości oraz ustalenia odszkodowanie za ograniczenie korzystania z nieruchomości. Od kilku lat jest pełnomocnikiem procesowym operatora systemu przesyłowego. Sporządzała opinie i analizy prawne dla wiodących uczestników energetycznych w zakresie spraw dotyczących pomocy publicznej w energetyce, odnawialnych źródeł energii, ograniczeń emisji, instrukcji ruchu i eksploatacji sieci, taryfowania i koncesjonowania oraz umów energetycznych. Jest wykładowcą Prawa Gospodarczego w Akademii Sztuki Wojennej w Warszawie, Elementów z zakresu prawa energetycznego i Prawa energetycznego i pomocy publicznej w energetyce w Podyplomowym Studium Akademia Energetyki w Szkole Głównej Handlowej oraz Prawa energetycznego w Europejskiej Wyższej Szkole Prawa i Administracji. Jest ponadto autorką szeregu publikacji w prasie branżowej i fachowej.
Weź udział
- Dla jednostek budżetowych finansujących udział w szkoleniu w minimum 70% lub w całości ze środków publicznych stawka podatku VAT = zw. -cena zawiera: -uczestnictwo w szkoleniu, -materiały dydaktyczne [autorski podręcznik Uczestnika szkolenia, materiały dodatkowe wykorzystywane podczas warsztatów praktycznych] -materiały piśmiennicze [notatnik, długopis] -dyplom potwierdzający ukończenie szkolenia -konsultacje poszkoleniowe -każdy z Uczestników otrzyma indywidualną kartę rabatową upoważniającą do 10% zniżki na wszystkie kolejne szkolenia otwarte organizowane przez Centrum Organizacji Szkoleń i Konferencji SEMPER -oraz serwisy kawowe i obiadowe (nie obejmuje noclegu).
Wydarzenie nieaktualne. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Organizator

Najczęściej zadawane pytania
Aby zgłosić chęć uczestnictwa w szkoleniu prowadzonym przez Centrum Organizacji Szkoleń i Konferencji SEMPER należy uzupełnić formularz zgłoszenia online lub wydrukować kartę zgłoszenia, a następnie po jej uzupełnieniu odesłać faksem (61 6 247 936) lub mailem (info@szkolenia-semper.pl).
- Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas! lub zadzwoń!
Masz pytania? Napisz do nas
