Szkolenie

Prawo transportowe dla spedytorów - umowy, odpowiedzialność, reklamacje

O szkoleniu

Realizacja każdego przewozu może doprowadzić do powstania roszczeń wobec spedytora, a następnie przewoźnika. Kwestia reklamacji jest jedną z trudniejszych podczas współpracy spedytora z klientem oraz z przewoźnikiem. Kierowca podpisując dokument CMR stwierdza, że otrzymał towar we właściwym stanie i we właściwej ilości. W praktyce może być różnie. Czasami towar uszkodzi przewoźnik, ale wynika to z niewłaściwego jego załadowania lub niewystarczającego opakowania, nie zapewniającego odpowiedniej ochrony, szczególnie przed przemieszczaniem.

Problemy reklamacji w transporcie nie są zazwyczaj właściwie uregulowane w umowach, albo popadają w sprzeczność z bezwzględnie obowiązującymi postanowieniami konwencji przewozowych. Strony zawsze powinny sięgać do tzw. odpowiedzialności z mocy prawa i dokonać weryfikacji warunków ogólnych, na które powołują się niejednokrotnie spedytorzy i przewoźnicy.

Odpowiedzialność spedytora i przewoźnika może być w poważnym stopniu ograniczona, pomimo braku jakiegokolwiek zapisu na ten temat w umowie.

Powiedzmy, że wysyłający przekazuje do przewozu towar o wartości 100 tys. euro, zostaje on uszkodzony w tak poważnym stopniu, że nie nadaje się do użytku, a od przewoźnika otrzyma 3 tys. euro tytułem odszkodowania…

Jaki błąd popełnił wysyłający?
Problemy pojawiają się tu na każdym kroku, przepisy ulegają zmianie, odpowiedzialność jest bardzo dotkliwa, stąd temat wydaje się szczególnie istotny. Już z powyższego przykładu można wywnioskować, że oszczędności z tej wiedzy są duże.
Dlaczego warto wziąć udział?

Dzięki udziale w szkoleniu uczestnicy:

  • uporządkują swoją wiedzę na temat systemu prawa transportowego i zasad jego wykorzystania w bieżącej pracy,
  • zdobędą wiedzę na temat skutecznego dochodzenia i załatwiania reklamacji w transporcie i spedycji,
  • zdobędą wiedzę odnośnie zasad uzasadniania swojego stanowiska w sytuacji utraty towaru, ubytków ilościowych, uszkodzenia przesyłek i opóźnień w dostawie,
  • zdobędą praktyczne umiejętności posługiwania się procedurami w transporcie oraz dokumentami transportowo-spedycyjnymi,
  • nabędą umiejętności radzenia sobie z różnymi problemami przy zawieraniu umów transportowych i spedycyjnych,
  • zdobędą praktyczne umiejętności doboru przewoźników, spedytorów, zleceniodawców i ich weryfikacji,
  • nabędą kompetencje odnośnie samokształcenia się oraz zdobywania niezbędnej wiedzy o rynku transportowo-spedycyjnym, przepisach i ich aktualizacjach,
  • zdobędą kompetencje w zakresie fachowego porozumiewania się z uczestnikami rynku TSL (transportowo - spedycyjno - logistycznego),
  • zdobędą kompetencje rozstrzygania sporów wynikających z działania na rynku TSL.
Kto powinien wziąć udział?

Szkolenie kierujemy do:

  • pracowników działów reklamacji firm spedycyjnych i przewoźników,
  • osób odpowiadających za współpracę z przewoźnikami z działów: zakupów, sprzedaży, logistyki, transportu i handlu,
  • osób zajmujących się dochodzeniem i załatwianiem reklamacji.

Program szkolenia

1. SYSTEM PRAWA TRANSPORTOWEGO.

  • Konwencje przewozowe, w tym najważniejsze postanowienia Konwencji CMR.
  • Prawo właściwe dla stosunków transportowych wg. Rozporządzenia PE.
  • Najważniejsze postanowienia ustawy Prawo przewozowe.
  • Zasady pierwszeństwa postanowień Prawa przewozowego, Konwencji przewozowych i Umowy przewozu przy przewozach krajowych i międzynarodowych.
  • Współpraca z przewoźnikiem wg. Kodeksu cywilnego.
  • Współpraca ze spedytorem wg. Kodeksu cywilnego.
  • Ustawa Prawo o ruchu drogowym a odpowiedzialność za niewłaściwy załadunek.
  • Rozporządzenie Ministra Transportu w sprawie procesu reklamacyjnego.

2. ZWYCZAJE Incoterms I OPWS.

  • Problem gestii transportowej w Incoterms.
  • Problem miejsca dostawy i ryzyka związanego z towarem w poszczególnych terminach.
  • Współpraca ze spedytorem w ramach terminu FCA i zupełnie nowego terminu DAT.
  • Zasady posługiwania się Incoterms w dostawach wewnątrzwspólnotowych.
  • Koncepcja zupełnie nowego terminu DAP i zasady jego stosowania w różnych sytuacjach.
  • Pułapki i niebezpieczeństwa związane z wykorzystaniem poszczególnych reguł.
  • Dostosowanie Incoterms do wymagań bezpieczeństwa ładunków.
  • Dochodzenie roszczeń wobec przewoźnika w poszczególnych terminach Incoterms.
  • Polskie Ogólne Warunki Spedycyjne (OPWS 2010).
  • Ograniczenia odpowiedzialności przewoźnika i spedytora, nadane im przez obowiązujące prawo i metody eliminowania limitów odpowiedzialności.
  • Problem „winy w wyborze” po stronie spedytora przy doborze przewoźnika.
  • Rozszerzanie odpowiedzialności przewoźnika i spedytora o specjalny interes w przewozie towaru.

3. UMOWY TRANSPORTOWE.

  • Dobór przewoźników poprzez giełdy transportowe.
  • Zasady odpowiedzialności na linii załadowca - spedytor - przewoźnik – odbiorca.
  • Źródła informacji o przewoźnikach, innych spedytorach, przepisach transportowych.
  • Umowa przewozu w Kodeksie cywilnym.
  • Umowa spedycji w Kodeksie cywilnym oraz odpowiedzialność spedytora za przewoźników.
  • Zasady zawierania umów transportowych, w tym ramowych umów o obsługę transportową .
  • Zlecenie transportowe i zlecenie spedycyjne a zawarcie umowy.
  • Posługiwanie się ogólnymi warunkami usług transportowych i spedycyjnych.
  • Istotne warunki umowy przewozu i umowy spedycji.
  • Postanowienia, które mogą być przedmiotem umów, a których nie można zmienić.
  • Kiedy posłużyć się zleceniem spedycyjnym czy transportowym, a kiedy umową jedno dokumentową.
  • Milcząca akceptacja przy zawarciu umowy poprzez zlecenie.
  • Relacje pomiędzy umową spedycyjną a OPWS 2010.
  • Zasady współpracy ze spedytorem w zakresie roszczeń i odpowiedzialność spedytora w świetle postanowień OPWS, Prawa cywilnego i Umowy spedycji.

4. REKLAMACJE W TRANSPORCIE.

  • Zmiana zasad dochodzenia i załatwiania roszczeń w transporcie samochodowym w wyniku ratyfikacji przez Polskę Protokołu genewskiego.
  • Reklamacje w transporcie dotyczące uszkodzenia lub utraty towaru a limity odpowiedzialności.
  • Reklamacje z tytułu niedotrzymania terminu dostawy a odpowiedzialność za powstałą szkodę.
  • Konwencja CMR i proces dochodzenia oraz załatwiania reklamacji w transporcie drogowym.
  • Ubezpieczenia OC przewoźnika, spedytora a ubezpieczenia cargo według nowych klauzul ICC A, B, C – problem zakresu odpowiedzialności ubezpieczyciela za szkody w transporcie.
  • Terminy i formy zgłaszania roszczeń oraz konsekwencje ich niedotrzymania.
  • Odpowiedzialność spedytora za działanie strony trzeciej przy szkodach transportowych (orzeczenia SN).
  • Analiza reklamacji w transporcie na przykładach.

5. ANALIZA PRZYPADKÓW:

  • analiza procesu reklamacyjnego w transporcie na przykładach,
  • przygotowanie argumentów prawnych, uzasadniających zgłoszenie reklamacji i zwolnienie od odpowiedzialności na przykładach.

Czas trwania

Szkolenie stacjonarne: 10.00-16.00 i 9.00-15.00.
Szkolenie online: 09:00- 16:00

Prelegenci

Cytat

Dr Wojciech Budzyński

Jest uznanym specjalistą w zakresie transportu, spedycji oraz umów handlowych i reklamacji z partnerem krajowym i zagranicznym. Wiedzę praktyczną zdobywał od ponad 30 lat jako handlowiec, dyrektor firmy handlowej, kolejno szef jej dwóch oddziałów za granicą, doradca ministra, starszy ekspert Banku Światowego. Jest długoletnim doradcą wielu firm polskich i międzynarodowych korporacji w Polsce, w tym dużych firm transportowych i spedycyjnych. Przeszkolił kilkadziesiąt tysięcy menedżerów i handlowców. Autor wielu pozycji książkowych poświęconych tematyce transportowej i handlowej, m.in.: „Transport w przedsiębiorstwie. Logistyka, spedycja i reklamacje”, „Negocjowanie i zawieranie umów handlowych” (wydanie elektroniczne EBOOK 2015), „Umowy w handlu krajowym i zagranicznym. Nowe bazy dostawy, pułapki, zabezpieczenia” (2015), „Negocjowanie i zawieranie umów handlowych. Analiza uwarunkowań, ryzyk, pułapek i zabezpieczeń”, Biblioteka Nowoczesnego Menedżera (2014), „Handel zagraniczny dla menedżerów”, „Prawo międzynarodowe. Transakcje międzynarodowe.” Podręcznik na Studia MBA, „Międzynarodowe reguły realizacji kontraktu. Incoterms. Combiterms. Amerykańskie Definicje Handlowe RAFTD”, „Leksykon handlu zagranicznego. Rozliczenia finansowe” „Poradnik eksportera komponentów”, „Słownik dokumentów handlu zagranicznego. Opis i wzory dokumentów”, „Eksport – import według Incoterms” „Realizacja kontraktu importowego i eksportowego”, „Realizacja transakcji importowej”, „Wykładnia terminów handlowych Incoterms”.

Gdzie i kiedy

Online 16-17 listopad 2021

Gdzie i kiedy

Katowice 8-9 listopad 2021
Hotel Vienna House Easy

40-086 Katowice

Sokolska 24

woj. śląskie

Gdzie i kiedy

Poznań 4-5 listopad 2021
Hotel Mercure Poznań Centrum

68-829 Poznań

Roosevelta 20

woj. wielkopolskie

Gdzie i kiedy

Warszawa 27-28 październik 2021
Hotel Ibis Stare Miasto

00-209 Warszawa

Muranowska 2

woj. mazowieckie

Gdzie i kiedy

Wrocław 10-11 wrzesień 2020
Hotel Ibis Styles Wrocław Centrum

50-048 Wrocław

pl. Konstytucji 3 maja 3

woj. dolnośląskie

Gdzie i kiedy

Kraków 7-8 wrzesień 2020
Hotel Europejski

31-154 Kraków

Lubicz 5

woj. małopolskie

Zapisz się

Szkolenie stacjonarne
za zgłoszenie minimum 7 dni przed wydarzeniem
1390 PLN
+23% VAT
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowo-konferencyjne
  • certyfikat uczestnictwa
  • przerwy kawowe
Zapisz się
Szkolenie stacjonarne
za osobę po okresie promocji
1590 PLN
+23% VAT
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowo-konferencyjne
  • certyfikat uczestnictwa
  • przerwy kawowe
Zapisz się
Szkolenie online
za zgłoszenie minimum 7 dni przed wydarzeniem
1130 PLN
+23% VAT
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowo-konferencyjne
  • certyfikat uczestnictwa
Zapisz się
Szkolenie online
za osobę po okresie promocji
1230 PLN
+23% VAT
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowo-konferencyjne
  • certyfikat uczestnictwa
Zapisz się

Organizator

ATL Achievement Through Learning Sp. z o.o.
02-743 Warszawa
ul. Jana Sebastiana Bacha 2
woj. mazowieckie
ATL „Achievement Through Learning” Sp. z o. o. jest polską firmą szkoleniowo-doradczą, która od 2000 roku prowadzi w całym kraju profesjonalne warsztaty, treningi i seminaria wspierające wysiłki przedsiębiorstw w osiąganiu wysokiej pozycj...
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Zapisz się, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

Prosimy o wypełnienie formularza zgłoszenia dostępnego na górze strony. Po jego otrzymaniu skontaktujemy się, aby potwierdzić zgłoszenie i przekazać wszystkie informacje organizacyjne.

WIRTUALNA SALA ATL
Szkolenie odbywa się w czasie rzeczywistym na platformie on-line.
Wymagany jest komputer z dostępem do internetu.

Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.

Dane kontaktowe

ATL Achievement Through Learning Sp. z o.o.
02-743 Warszawa ul. Jana Sebastiana Bacha 2
Powiadomienia o nowych terminach

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych terminach tego wydarzenia!