Szkolenie

Proces odchodzenia pracowników – czyli przygotowanie rozmowy zwalniającej oraz informacji dla pracowników

O szkoleniu

Zwalnianie pracowników z zakładu pracy – czy to na skutek likwidacji zakładu, jego restrukturyzacji, czy chwilowego załamania rynku – coraz częściej znajduje się w zakresie obowiązków każdego menedżera. Pomimo, że jest to jedno z najtrudniejszych i najbardziej nielubianych zadań, a jego wykonaniu towarzyszy ogromny stres, menedżerowie często zdani są w tych działaniach na własną intuicję i własne – nie zawsze pozytywne – doświadczenia. Prawdziwe trudności pojawiają się wówczas, gdy musimy wreszcie poinformować pracownika o zwolnieniu. Nawet wtedy, gdy był on złym pracownikiem, wahamy się z przekazaniem tej informacji. A jak powiedzieć to pracownikowi, którego znamy od lat i nie mieliśmy zastrzeżeń do jego pracy? Jak zakomunikować tę decyzję pracownicy, która sama utrzymuje dzieci, a w okolicy nie ma innego zakładu pracy? Jak żyć potem wśród tych ludzi i w otoczeniu ich rodzin? Jeśli rozwiązanie umowy o pracę stanowi źródło konfliktów, zaczyna działać czynnik emocjonalny – silny stres dla każdej ze stron. Czynność zwalniania staje się zabiegiem nieprzyjemnym. Zaniedbania w procedurze zwalniania grożą konsekwencjami sądowymi i poważnymi kosztami. Dlatego też należy zwalniać w uzasadnionych przypadkach i we właściwy sposób. Dotyczy to również sytuacji, gdy pracownik sam odchodzi z firmy.

Gdy odchodzi dobry pracownik – każdy pracodawca jest zmartwiony. Jednak opuszczenie firmy (oczywiście z zachowaniem okresu wypowiedzenia) jest zjawiskiem naturalnym, a nie, jak bywa to odbierane, dowodem nielojalności. Warto więc, by każda firma miała przygotowane odpowiednie procedury rozstawania się z pracownikami, tak aby obie strony zachowały w pamięci lata dobrej, twórczej i satysfakcjonującej współpracy.

Nie ma „bezbolesnych” sposobów rozstawania się z pracownikami.

Istnieją jednak środki łagodzące ten proces. Taktowne udzielanie informacji w tej sytuacji może zmienić negatywne doświadczenie w pozytywną lekcję, która znacząco wpłynie na rozwój jednostki. Informacje zwrotne mogą wskazywać obszary, w których wsparcie byłoby korzystne dla obu stron, a także zachęcić osobę do dokonania analizy wizji swej kariery. Sposób w jaki rozstajemy się z naszymi pracownikami, w dużej mierze świadczy o kulturze organizacyjnej Firmy.

Cel szkolenia:

Zapoznanie uczestników z zasadami procedury rozstawania się z pracownikami oraz procedury outplacementu, z najczęściej występującymi problemami, począwszy od przygotowania informacji dla załogi o zwolnieniu, bądź odejściu pracownika, po prowadzenie rozmowy ostrzegawczej i zwalniającej. Przedstawienie zasad utrzymywania prawidłowych relacji między uczestnikami procesu oraz form odpowiedzialności kadry kierowniczej za zwolnienia pracowników

Uczestnicy: będą mieć możliwość skonstruowania informacji pisemnych /wzory/ oraz przećwiczenia min. prowadzenia rozmowy zwalniającej.

Cele szczegółowe:

-dostarczenie podstawowej wiedzy i praktycznych narzędzi niezbędnych do opracowania procedury rozstawania się z pracownikami;
-wzmocnienie kompetencji w zakresie prowadzenia trudnych rozmów z pracownikami;
przekazanie praktycznych rozwiązań z zakresu outplacementu.
Kto powinien wziąć udział?

Warsztat przeznaczony przede wszystkim dla osób, które podejmują decyzje i uczestniczą w procesie zwalniania, potrzebują wsparcia merytorycznego, aby jak najefektywniej przejść przez te trudne dla siebie i dla pracownika sytuacje.

W warsztacie również mogą uczestniczyć osoby, które przygotowują się do objęcia stanowiska menedżera, i chcą zweryfikować posiadane informacje z praktyką oraz przećwiczyć trudne sytuacje w warunkach szkoleniowych.

Program szkolenia

Moduł 1.

Powody rozstawania się z pracownikami

Moduł 2.

Zwalnianie pracowników jako sytuacja trudna – kształtowanie postaw w procesie redukcji

  • emocje i reakcje osób zwalnianych
  • rola kierownika w rozmowie końcowej
  • reakcje innych pracowników na zmiany w zespole / w firmie.

Moduł 3.

Jak zwalniać ? – umiejętność przeprowadzania rozmów ze zwalnianym pracownikiem

  • Zasady prowadzenia rozmów zwalniających:
    • rozmowa z pracownikiem, który sam odchodzi – symulacje rozmów.
    • rozmowa z pracownikiem zwalnianym przez firmę – symulacje rozmów.
  • Exit interview – przygotowanie narzędzia.

Moduł 4.

Od programu łagodnych zwolnień po projekt outplacement – alternatywne formy redukcji zatrudnienia z obopólną korzyścią

  • rodzaje outplacementu – czy i jaki program wybrać ?
  • pracownik zwalniany a pracodawca w procesie outplacementu – plusy i minusy sytuacji /case study/.

Moduł 5.

Informacja dla załogi

  • znaczenie komunikacji w procesie zwolnień
  • przygotowanie informacji o zwolnieniach indywidualnych
  • przygotowanie informacji o zwolnieniach grupowych.

Czas trwania

DZIEŃ PIERWSZY

Czas trwania 3 x 60 minut:

08:45 – 09:00 Logowanie do platformy i sprawdzanie ustawień
09:00 – 10:00 Zajęcia
10:00 – 10:20 przerwa
10:20 – 11:20 Zajęcia
11:20 – 11:40 przerwa
11:40 – 12:40 Zajęcia
12:40 – 13:10 Sesja pytań i odpowiedzi


DZIEŃ DRUGI

Czas trwania 3 x 60 minut:

08:45 – 09:00 Logowanie do platformy i sprawdzanie ustawień
09:00 – 10:00 Zajęcia
10:00 – 10:20 przerwa
10:20 – 11:20 Zajęcia
11:20 – 11:40 przerwa
11:40 – 12:40 Zajęcia
12:40 – 13:10 Sesja pytań i odpowiedzi

Prelegenci

Cytat

trener Effect Group

Gdzie i kiedy

Online 28 - 29 lipca 2020

Zapisz się

Cena 1
zł + 23% VAT za osobę
890 PLN
Cena zawiera:
  • udział w szkoleniu prowadzonym „na żywo” z sesja pytań, materiały szkoleniowe w wersji pdf, dyplom w wersji pdf.
Zapisz się

Organizator

Effect Group Sp. z o.o.
01-443 Warszawa
Erazma Ciołka 16
woj. mazowieckie
Effect Group Sp. z o.o. to firma szkoleniowo-doradcza która działa na rynku szkoleń od II połowy 2006 roku i specjalizuje się w zwiększaniu efektywności na wszystkich poziomach organizacji, poprzez udostępnianie sprawdzonej wiedzy i doświadczenia zaw...
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Zapisz się, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

Prosimy o wypełnienie formularza zgłoszenia dostępnego na górze strony. Po jego otrzymaniu skontaktujemy się, aby potwierdzić zgłoszenie i przekazać wszystkie informacje organizacyjne.

Po zapisaniu się na szkolenie wszystkie kwestie techniczne będą Państwu przesłane drogą mailową.

Zajęcia interaktywne odbywają się w grupach do 8 osób.


Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.

Dane kontaktowe

Effect Group Sp. z o.o.
01-443 Warszawa Erazma Ciołka 16
Darmowy biuletyn informacyjny

Zapisz się do newslettera i otrzymuj powiadomienia o nowych wydarzeniach!