O szkoleniu
Korzyści dla uczestnika
- Zrozumienie działania emocji i ważnych mechanizmów psychologicznych w sytuacji reklamacji
- Wypracowanie praktycznego, bezpiecznego algorytmu prowadzenia rozmów reklamacyjnych, z zaopiekowaniem interesów klienta, własnych i dbaniem o interes firmy
- Zrozumienie kluczowych potrzeb klientów w sytuacji reklamacji
- Wzmocnienie umiejętności właściwego reagowania w przypadku występowania negatywnych emocji klientów, w związku z sytuacją reklamacyjną
- Wypracowanie użytecznych pierwszych reakcji na trudne zachowania klientów z wyjściem do współpracy i szukania rozwiązań
- Przepracowanie podstawowych narzędzi diagnozy problemu klienta oraz oczekiwań dotyczących rozwiązań
- Praktyczne przetrenowanie asertywnych reakcji na nierealne oczekiwania klientów, manipulacje i bardzo trudne emocje, wzmocnienie zastosowania technik negocjacyjnych
- Wytrenowanie umiejętności prowadzenia rozmów reklamacyjnych
Korzyści dla organizacji
- Wzmocnienie jakości obsługi klientów w trudnych sytuacjach
- Wyposażenie uczestników szkolenia w kompetencje służące dbaniu o interes klienta i jednocześnie interes firmy w sytuacji reklamacji
- Wzmocnienie odporności psychicznej pracowników obszaru obsługi, odpowiedzialnych za obsługę reklamacji
- Wzmocnienie zachowań asertywnych pracowników obszaru obsługi klientów
- Praca nad utrzymaniem lojalności klientów w trudnych sytuacjach
- Dla pracowników działów obsługi klienta
- Dla handlowców prowadzących spotkania z klientami zewnętrznymi i wewnętrznymi
- Dla wszystkich pracujących z klientami
Program szkolenia
Gra symulacyjna „Obcy”
- Krótka gra szkoleniowa osadzona jest w realiach symulacji rozmów z klientami prezentującymi trudne zachowania. Doświadczenie polega na inwersji roli obsługującego klienta do roli klienta oraz analiza pojawiających się w trudnych sytuacjach postaw, zachowań i emocji. Gra umożliwia praktyczne wdrożenie do tematu prowadzenia trudnych rozmów z klientami oraz pokazuje aktualny poziom zaawansowania umiejętności uczestników szkolenia w tym zakresie, takich jak: stosowana strategia rozmowy, kontrolowanie jej przebiegu, budowanie relacji sprzyjających porozumieniu, reagowanie na stosowane techniki manipulacyjne, wywieranie wpływu i przekonywanie drugiej strony przy jednoczesnym nie poddawaniu się presji, elastyczność, posługiwanie się argumentacją zabezpieczającą interesy obu stron.
- Po zakończeniu rozgrywki, jej przebieg jest analizowany wspólnie z uczestnikami warsztatów z omówieniem kluczowych elementów. Przebieg gry jest także bardzo dobrym punktem wyjścia do refleksji i wniosków uczestników warsztatów nad aktualnym podejściem do procesu obsługi reklamacji oraz do praktycznego omawiania tematyki poszczególnych kwestii merytorycznych w dalszej części szkolenia.
Ważne elementy psychologii relacji w trakcie obsługi reklamacji
- Model podwójnej dbałości – strategie konfrontacyjne a strategie zapraszające do współpracy
- Reguła wzajemności + przykłady branżowe jej wykorzystania
- Projekcje – uważność na myślenie klienta o intencjach
- Reguła zaangażowania i konsekwencji – angażowanie klienta w szukanie rozwiązania
- Prawo stałości energii: racjonalne myślenie vs. emocje
- Podstawowe prawa asertywności w relacji z klientami w trudnych sytuacjach
- Warsztat – dobre praktyki w obsłudze reklamacji, wynikające z działania mechanizmów psychologicznych
Techniki negocjacyjne w obsłudze reklamacji
- Przegląd podstawowych i zaawansowane technik negocjacyjnych i antymanipulacji
- Prezentacja wybranych technik negocjacyjnych + praktyczne przykłady na poziomach: zastosowanie / skuteczna obrona
- Wybór kilku technik negocjacyjnych do sekwencji rozmowy reklamacyjnej + testy na branżowym case study
- Reagowanie na wybrane techniki stosowane przez klientów – na podstawie doświadczeń uczestników warsztatów
- Krótki trening zastosowania technik negocjacyjnych + feedback
Nasze trudne sytuacje
- Ćwiczenie „Czerwona kartka” – zebranie najczęściej pojawiających się trudnych sytuacji w kontekście obsługi reklamacji
- Wstępna analiza sytuacji na dwóch poziomach (praca na doświadczeniach uczestników szkolenia)
- Postawa, zachowania, emocje klienta
- Postawa, zachowania, emocje obsługującego
- Scenka diagnostyczna: trudna sytuacja + wypracowanie zachowań opłacalnych i ryzykownych
Specyfika obsługi reklamacji
- Kontekst produktowy: produkt, działanie, termin, otoczenie produktowe, niepożądane działania, itd. (dostosowanie do specyfiki produktowej uczestników szkolenia)
- Kontekst obsługowy: dostawa, dostępność, uszkodzenia, obsługa klienta, itd.
- Warsztat: interesy klienta vs. interesy firmy
Warsztat praktyczny – budowanie algorytmu obsługi reklamacji
- Otwarcie rozmowy – pierwsza reakcje profesjonalisty i zabezpieczanie negatywnych emocji klienta
- Przejęcie kontroli nad rozmową – technika kontraktowania w praktyce obsługi reklamacji
- Diagnoza problemu, diagnoza reklamacji – narzędzia
- Reklamacja uznana vs. nieuznana – narzędzia komunikacji decyzji
- Prezentacja rozwiązań dla klienta
- Przekazywanie trudnych informacji klientowi – teoria i praktyka
- Asertywne reagowanie na nierealne oczekiwania klientów – model ZWROTNICA
- Warsztat – wypracowanie i testy algorytmu obsługi reklamacji
Techniki na „podbramkowe sytuacje”
- Wyższy poziom asertywności
- Stosowane manipulacje i reagowanie na tego typu techniki używane przez klientów.
- Asertywne reakcje na krytykę zgodną i niezgodną ze stanem faktycznym
- Reagowanie na zarzuty i powtórzone zarzuty
- Kiedy trzeba przeprosić klienta – model POPO
- Techniki na najtrudniejsze sytuacje: 3xTAK, PSK, NNRP, czas reakcji, stawianie granic
Trening całościowy algorytmu obsługi reklamacji
- Trening całościowy na forum (z użyciem „czerwonych kartek”) + analiza użyteczności
- Trening w strukturach 3-osobowych (z obserwatorami) + feedback
- Podsumowanie i „pomost w przyszłość”
Czas trwania
Prelegenci

Trener MENTORI, praktyk biznesu
Terminy i miejsca
Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Rejestracja
- Zniżkę 3% przy zgłoszeniu za pośrednictwem Eventis.pl (cena standardowa 1 250 zł)
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowo-konferencyjne
- certyfikat uczestnictwa
- 10% przy zgłoszeniu min. 2 osób
Termin nieaktualny. Wybierz inny termin powyżej, bądź wypełnij formularz, aby zapytać o planowane nowe terminy.
Organizator
Najczęściej zadawane pytania
Prosimy o wypełnienie formularza zgłoszenia dostępnego na stronie. Po jego otrzymaniu skontaktujemy się mailowo, aby potwierdzić zgłoszenie i przekazać wszystkie niezbędne informacje.
- Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas! lub zadzwoń!
Masz pytania? Napisz do nas
