O szkoleniu
Zachowania przemocowe w miejscu pracy, takie jak mobbing czy dyskryminacja, nawet jeśli mają charakter incydentalny, są niezwykle groźnym zjawiskiem, zarówno dla pracodawcy, jak i zatrudnionego w firmie personelu. Każda forma prześladowania niszczy prawidłowe relacje wewnętrzne w organizacji, przyczynia się do istotnego obniżenia efektywności pracowników, a także może skutkować poważnymi stratami wizerunkowymi i konsekwencjami natury prawnej. Mobbing, dyskryminacja, zachowania wykluczające, wroga i nieetyczna komunikacja przekładają się ponadto na wysokie szkody osobiste pracowników, naruszają społeczne i finansowe dobra każdej wspólnoty. Profilaktyka mobbingu i dyskryminacji są więc najskuteczniejszą metodą zabezpieczenia interesu firmy i jej załogi. Aby skutecznie przeciwdziałać mobbingowi w miejscu pracy, trzeba dobrze zrozumieć istotę tego zjawiska i nauczyć się rozpoznawać różne jego przejawy. Kurs otwarty „Przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji” to nowoczesny projekt szkoleniowy, który pozwala Uczestnikom warsztatów zyskać świadomość, czym jest mobbing oraz czym w rzeczywistości jest dyskryminacja, a także jak zapobiegać ich pojawieniu się i narastaniu. Dostępny w naszym najnowszym katalogu szkoleń kurs otwarty, którego tematem jest profilaktyka dyskryminacji i mobbingu w miejscu pracy, prezentuje i w przystępny sposób objaśnia skomplikowane mechanizmy społeczne, które otwierają drogę do działań o charakterze mobbingowym, destabilizujących prawidłowe funkcjonowanie firm i instytucji, niszczących relacje pracownicze, przynoszących wymierne straty finansowe firmom, które nie potrafią na czas odpowiednio zareagować na niepokojące sygnały, a nade wszystko odpowiedzialnych za ogromną krzywdę ludzi uwikłanych w przemocowe relacje.
Kurs „Przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji” pozwala pozyskać fachową wiedzę o:
- przyczynach powstawania konfliktów w pracy oraz sposobach ich rozwiązywania;
- opartych na szacunku i właściwych relacjach w środowisku pracy;
- istocie zjawiska mobbingu oraz sposobach odróżniania go od innych, trudnych sytuacji spotykanych w miejscu pracy;
- cechach, które mogą sprzyjać znalezieniu się w sytuacji mobbera lub osoby mobbowanej;
- działaniach mobbingowych wg. Heinza Leymanna;
- różnych fazach mobbingu;
- kosztach mobbingu: osobistych, społecznych i gospodarczych;
- odróżnianiu różnych płaszczyzn mobbingu;
- uprzedzeniach i stereotypach otwierających drogę do zachowań o charakterze dyskryminacyjnym;
- różnych rodzajów dyskryminacji, w tym m.in. dyskryminacji bezpośredniej, pośredniej i pozytywnej;
- obowiązkach pracodawcy w obszarze profilaktyki mobbingu i dyskryminacji;
- kategoriach prawnych mobbingu i dyskryminacji;
- orzecznictwie sądowym dotyczącym dyskryminacji i mobbingu;
- odpowiedzialności pracodawcy za mobbing i dyskryminację oraz odpowiedzialności sprawcy mobbingu i dyskryminacji.
- Osoby pracujące w działach personalnych, odpowiedzialne ze planowanie i realizację polityki szkoleniowej oraz kadrowej.
- Kadra zarządzająca, pragnąca zatrzymać w firmie ludzi z wysokim poziomem kompetencji i umiejętności.
- Osoby chcące przeciwdziałać mobbingowi i dyskryminacji w miejscu pracy.
- Osoby zainteresowane tematyką dyskryminacji i mobbingu.
Program szkolenia
Rozpoczęcie kursu: weryfikacja potrzeb szkoleniowych Uczestników kursu, rozpoznanie i omówienie celów warsztatu, omówienie spraw organizacyjnych.
Moduł I. Wprowadzenie do tematu kursu.
- Wartości i potrzeby życiowe, których zaspokojenie jest zagrożone w sytuacji mobbingu i dyskryminacji.
- Prezentacja, dyskusja, ćwiczenie z listą wartości.
Moduł II. Przeciwdziałanie dyskryminacji i mobbingowi – stereotypy i uprzedzenia.
- Uprzedzenia i stereotypy jako źródło zachowań przemocowych.
- Ćwiczenie – określanie cech osoby na podstawie jej fotografii (zadanie pozwala ujawnić uprzedzenia przejawiane przez Kursantów), przykłady i wnioski.
Moduł III. Przeciwdziałanie dyskryminacji i mobbingowi. Definicje.
- Próba zdefiniowania pojęć: dyskryminacja i mobbing. Przegląd badań im poświęconych.
- Prezentacja slajdów, krótki wykład.
Moduł IV. Przeciwdziałanie dyskryminacji i mobbingowi. Interpretacja zachowań.
- Mobbing oraz zjawiska o zbliżonym charakterze, czyli co uznaje się za mobbing i dyskryminację, a co nimi nie jest?
- Ćwiczenia grupowe. Prezentacja slajdów, dyskusja, wnioski.
Moduł V. Przeciwdziałanie dyskryminacji i mobbingowi. Mobbing i jego charakterystyka.
- Kategorie mobbingu i jego fazy.
- Mini wykład.
Moduł VI. Przeciwdziałanie dyskryminacji i mobbingowi. Role: sprawca i ofiara.
- Zachowania charakterystyczne dla mobbera/ofiary mobbingu.
- Ćwiczenia w parach. Dyskusja na forum. Prezentacja.
Moduł VII. Przeciwdziałanie dyskryminacji i mobbingowi. Sprawca jako ofiara.
- „Ciemna triada” – sprawca mobbingu.
- Mini wykład, prezentacja. Dyskusja na forum.
Moduł VIII. Przeciwdziałanie dyskryminacji i mobbingowi. Cechy mobbingu wg Leymanna.
- Cechy mobbingu (45 cech H. Leymanna).
- Prezentacja, ćwiczenie (porządkowanie listy cech Leymanna), panel dyskusyjny.
Moduł IX. Przeciwdziałanie dyskryminacji i mobbingowi. Działania oraz metody sprawcy.
- Metody i działania stosowane przez mobberów.
- Prezentacja slajdów, mini wykład, dyskusja na forum.
Moduł X. Przeciwdziałanie dyskryminacji i mobbingowi. Analiza danych statystycznych.
- Statystyki dotyczące mobbingu i dyskryminacji.
- Prezentacja slajdów, dyskusja na forum. Omówienie wniosków.
Moduł XI. Przeciwdziałanie dyskryminacji i mobbingowi. Jak reagować na mobbing?
- Odpowiedni sposób reagowania na mobbing i dyskryminację (świadek mobbingu/ osoba mobbowana).
- Ćwiczenie w grupach. Prezentacja. Dyskusja na forum.
Moduł XII. Przeciwdziałanie dyskryminacji i mobbingowi. Komunikacja w profilaktyce mobbingu i dyskryminacji.
- Zasady właściwej komunikacji jako podstawowy czynnik profilaktyki zachowań przemocowych.
- Ćwiczenia w grupach, dyskusja i wnioski.
Moduł XIII. Przeciwdziałanie dyskryminacji i mobbingowi. Obowiązki pracodawcy, współpracowników, świadków.
- Obowiązek przeciwdziałania mobbingowi.
- Burza mózgów. Wnioski, prezentacja.
Moduł XIV. Przeciwdziałanie dyskryminacji i mobbingowi. Obowiązujące prawo i orzecznictwo.
- Dyskryminacja i mobbing w aktach prawnych i orzecznictwie sądowym.
- Mini wykład. Dyskusja na forum.
Moduł XV. Przeciwdziałanie dyskryminacji i mobbingowi. Podsumowanie.
Zakończenie szkolenia: powtórzenie najważniejszych wiadomości, wnioski i dyskusja. Ewaluacja przeprowadzonego programu szkoleniowego. Opcjonalnie: sesja rekomendacji dla Uczestników warsztatu w zakresie optymalizacji dalszych kroków szkoleniowych.
Czas trwania
09:00 - 13:00
Terminy i miejsca
Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Rejestracja
- Zniżkę 3% przy zgłoszeniu za pośrednictwem Eventis.pl (cena standardowa 795 zł)
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe
- certyfikat uczestnictwa
Brak miejsc. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Termin nieaktualny. Wybierz inny termin powyżej, bądź wypełnij formularz, aby zapytać o planowane nowe terminy.
Organizator

Najczęściej zadawane pytania
- Warunkiem udział w szkoleniu jest przysłanie zgłoszenia minimum 3 dni robocze przed rozpoczęciem wydarzenia.
- Po otrzymaniu zgłoszenia potwierdzimy jego przyjęcie oraz przekażemy wszelkie informacje organizacyjne.
- Warunkiem udziału w wydarzeniu jest dokonanie płatności na minimum 2 dni robocze przed datą rozpoczęcia wydarzenia. W przypadku braku takiej możliwości, dostosowujemy wspólnie rozwiązanie.
- Bezpłatne odwołanie zgłoszenia możliwe jest najpóźniej na 7 dni roboczych przed terminem rozpoczęcia.
Masz pytania? Napisz do nas
