Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (AML) - rozwiej wątpliwości interpretacyjne

O szkoleniu

31 października 2021 r. weszła w życie druga część nowelizacji ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu i byłą konsekwencją implementacji Dyrektywy V AML. Była to dość obszerna nowelizacja i niektóre wprowadzone pojęcia do dzisiaj budzą wątpliwości interpretacyjne.

AML musiało wdrożyć bardzo wielu przedsiębiorców, a nie było to zadanie proste. Kontrole i nadzór nad przestrzeganiem, a co za tym idzie i kary administracyjne potrafią być dotkliwe, w związku z powyższym nie można bagatelizować tego obowiązku. Warto się przyjrzeć, co do tej pory budzi najwięcej kontrowersji i niezrozumienia.

Zaproszeni Eksperci; Edyta Zdziarska, Beata Wiśnicka, Justyna Halaś, Krzysztof Krak, Arkadiusz Górski, Łukasz Łyczko oraz Konrad Frąckowiak w trakcie szkolenia opowiedzą o najczęstszych wątpliwościach i pytaniach, które cały czas pojawiają w związku z nowelizacją. Odpowiedzą m.in. na pytania:
• jak oszuści okradają Twoich Klientów?
• jaka jest odpowiedzialność osób wyznaczonych do wykonywania obowiązków AML?
• kiedy mamy do czynienia z rozbieżnościami, które powinniśmy zgłosić do CRBR?
• kiedy należy ponawiać stosowanie środków bezpieczeństwa finansowego?;
• kiedy potrzebna jest procedura grupowa i czy jej wdrożenie jest obowiązkowe?
• najnowsze technologie w obszarze AML –czy nowe technologie są dla każdej instytucji dobrym rozwiązaniem, czy każde wdrożenie narzędzia IT kończy się sukcesem ?
• jakie są najczęstsze błędy popełniane podczas wdrożenia narzędzia IT?
• lista kontrolna audytora (GIIF oraz KNF) - na które procesy AML po nowelizacji należy w szczególności zwrócić uwagę na wypadek inspekcji?
• anonimowość i poufność zgłoszeń - jak spełnić wymogi przepisów?

Zdobądź najbardziej aktualną wiedzę poparta praktyką i doświadczeniami stosowania ustawy.
Kto powinien wziąć udział?

Szkolenie jest dedykowane w szczególności:

  • członkom organów spółek kapitałowych
  • biegłym rewidentom, księgowym,
  • osobom odpowiedzialnym za wdrażanie procedur AML oraz KYC w instytucjach obowiązanych,
  • oficerom compliance, prawnikom, dyrektorom finansowym, pracownikom działów ryzyka operacyjnego, 
  • pośrednikom w obrocie nieruchomościami,
  • bankom i instytucjom finansowym, instytucjom płatniczym, instytucjom pożyczkowym, firmom i funduszom inwestycyjnym, bankom powierniczym, zakładom ubezpieczeń, pośrednikom ubezpieczeniowym, podmiotom świadczącym usługi w zakresie wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi i środkami płatniczymi oraz pośrednictwa w ich wymianie, podmiotom prowadzącym działalność kantorową, fundacjom i stowarzyszeniom.

Program szkolenia

09:15

Czas na logowanie

09:25

Oficjalne rozpoczęcie. Powitanie uczestników i prelegentów. Informacje techniczne dot. korzystania z platformy.

Agnieszka Spychała, project manager, dział konferencji i szkoleń, dziennik "Rzeczpospolita"

09:30

ZŁAP MNIE JEŚLI POTRAFISZ, CZYLI JAK OSZUŚCI OKRADAJĄ TWOICH KLIENTÓW

Beata Wiśnicka, certyfikowana, międzynarodowa ekspertka AML, konsultant AML

10:30

RYZYKA I WYZWANIA W OBSZARZE AML

Justyna Halaś, Radca Prawny, Komplementariusz w Kancelarii Adwokatów i Radców Prawnych Halaś i Wspólnicy sp.k.

  • Ustalanie beneficjenta rzeczywistego – czyli poszukiwania do skutku.
  • Działalność na rzecz spółek i trustów a wynajem powierzchni – kiedy przedsiębiorca jest instytucją obowiązaną?
  • Zakres zadań i odpowiedzialność osób wyznaczonych do wykonywania obowiązków AML.
  • Ochrona osób zgłaszających naruszenia a AML – dwugłos w ochronie sygnalistów.

11:30

Przerwa

11:45

REGULACJE WEWNĘTRZNE AML PO NOWELIZACJI USTAWY. PRAKTYCZNE PROBLEMY ZWIĄZANE Z WDROŻENIEM ZMIAN I SPOSOBY ICH ROZWIĄZANIA

Arkadiusz Górski, Adwokat, KMD.Legal

  • Zasady odnotowywania rozbieżności na temat beneficjentów rzeczywistych; 
  • Zmiany w zakresie stosowania środków bezpieczeństwa finansowego. Problemy w interpretacji wprowadzonych zmian;
  • Ochrona sygnalistów i pracowników zaangażowanych w realizację obowiązków AM;
  • Procedura grupowa w grupach kapitałowych.

12:45

NAJNOWSZE TECHNOLOGIE W OBSZARZE AML –czy nowe technologie są dla każdej instytucji dobrym rozwiązaniem, czy każde wdrożenie narzędzia IT kończy się sukcesem?

Edyta Zdziarska, Ekspert ds. AML

  • Narzędzia IT wspomagające walkę z nadużyciami
  • Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe
  • Biometryka w procesie identyfikacji i weryfikacji tożsamości klienta 
  • Jak wybrać odpowiednie rozwiązanie IT?
  • Najczęstsze błędy popełniane podczas wdrożenia narzędzia IT

13:45

Przerwa

14:00

NOWELIZACJA USTAWY AML ORAZ NOWE KOMUNIKATY GIIF W PRAKTYCE INSTYTUCJI OBOWIĄZANEJ

Łukasz Łyczko, Counsel, Radca Prawny, PwC Polska , Konrad Frąckowiak, Aplikant adwokacki, Senior Associate, PwC Legal

  • Które komunikaty GIIF będą wymagały wprowadzenia zmian do procedury wewnętrznej AML? W jaki sposób należy przeprowadzić wdrożenie?
  • Przeprowadzanie szkoleń dla pracowników instytucji obowiązanej po nowelizacji Ustawy AML oraz publikacji najnowszych komunikatów GIIF.
  • Lista kontrolna audytora (GIIF oraz KNF). Na które procesy AML po nowelizacji należy w szczególności zwrócić uwagę na wypadek ewentualnej inspekcji?
  • Wdrożenie nowelizacji AML w organizacji: instytucje rynku finansowego vs. instytucje niefinansowe. Jakie są praktyczne różnice?

15:00

Przerwa

15:15

SYGNALISTA ZGŁASZAJĄCY PRANIE BRUDNYCH PIENIĘDZY. WYMOGI PRZEPISÓW, DOBRE PRAKTYKI.

Krzysztof Krak, prawnik, ekspert ds. compliance i przeciwdziałania nadużyciom, analityk, Compliance Business Administration Krzysztof Krak

  • Obowiązek ustanowienia procedury zgłoszeń wewnętrznych - zakres przepisów o praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu
  • Wewnętrzne zgłoszenia wg przepisów AML, a wymogi dyrektywy o sygnalistach (i przepisów projektu ustawy)
  • Anonimowość i poufność zgłoszeń - jak spełnić wymogi przepisów?
  • Sposoby przyjmowania zgłoszeń - wady i zalety rozwiązań
  • Obowiązki działań następczych po odebraniu zgłoszenia
  • Bezpieczeństwo i ochrona sygnalistów przed działaniami represyjnymi - do czego jestem obowiązany

16:00

Zakończenie szkolenia

Czas trwania

9.15-16.00

Prelegenci

Beata Wiśnicka

certyfikowana, międzynarodowa ekspertka AML, konsultant AML

Najbardziej rozpoznawalna osoba w obszarach AML i zarządzania ryzykiem kryptowalut w Polsce. Właścicielka on-line sklepu z gotowymi wzorami dokumentów AML dla wszystkich instytucji obowiązanych. Członki Zarządu w Association of Certified Financial Crime Specialists - Central European Chapter odpowiedzialna.
Prelegentka na wielu konferencjach finansowo-bankowych tj. Konferencji „Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy w systemach bankowych” dla wszystkich jednostek Centralnego Biura Śledczego Policji z Unii Europejskiej. Prelegentka na Copernican Digital Forum 2020 z udziałem 8000 widzów. Mentor w programie Shesnnovation - Perspektywy Women in Tech. Gość w Compliance Time Podcast, odcinek 12 „Share the knowledge”.

Ponad 500 uczestników szkoleń, w tym Bank Kryptowalutowy ze Szwajcarii - Falcon Bank czy HSBC w Londynie.

Około $300 000 000 wartości zarządzanymi projektami w kryptowalutach. Tworzy procedury, procesy oraz polityki AML dla wszystkich instytucji obowiązanych. Wspiera Fintech’y w procesach pozyskiwania licencji KIP.

Doświadczenie zawodowe oraz współpraca z wieloma instytucjami obowiązanymi umożliwiły jej dokładną analizę i ocenę globalnych systemów AML, a tym samym wypracowanie innowacyjnego podejścia do skutecznego wdrożenia procesów.

Najważniejsza w jej codziennej pracy jest ochrona ludzi, którzy są ofiarami w procederze prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, dlatego założyła swój kanał na YouTube, na którym bezpłatnie edukuje ludzi, „Jak nie dać się oszukać”.

 

Justyna Halaś

Radca Prawny, Komplementariusz w Kancelarii Adwokatów i Radców Prawnych Halaś i Wspólnicy sp.k.

Autorka publikacji z zakresu prawa cywilnego, ubezpieczeniowego i handlowego; jej artykuły ukazały się m.in. w „Rozprawach Ubezpieczeniowych”, kwartalniku „Glosa”, „Przeglądzie Prawa Handlowego”, „Monitorze Prawa Handlowego” oraz w monografiach naukowych.
Absolwentka prawa i ekonomii na Uniwersytecie Wrocławskim oraz studiów podyplomowych z zakresu analizy finansowej na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Prelegentka na konferencjach naukowych i branżowych.
Przygotowuje rozprawę doktorską w Katedrze Prawa Handlowego Uczelni Łazarskiego w Warszawie. W codziennej pracy doradza podmiotom gospodarczym, w tym spółkom notowanym na GPW oraz instytucjom obowiązanym w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Jej zainteresowania zawodowe koncentrują się na prawie cywilnym, konsumenckim oraz prawie rynku kapitałowego.

 

Arkadiusz Górski

Adwokat, KMD.Legal

Współautor wiodącego i najlepiej przyjętego na rynku Komentarza do ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowania terroryzmu wydawnictwa C.H. Beck (2021). Przeprowadza audyty oraz przygotowuje regulacje wewnętrzne w zakresie compliance, w tym AML dla instytucji obowiązanych, także spółek publicznych, czy instytucji finansowych. Prelegent licznych konferencji i webinarów, w tym wydarzeń organizowanych przez Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych; autor szkoleń w obszarze ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu. Projektuje regulacje wewnętrzne mitygujące ryzyko odpowiedzialności przedsiębiorców w obszarze whistleblowing, anti-bribery, regulacje rynku finansowego w świetle wymogów ustawy o obrocie i MIFID II, jak również przeprowadza ich audyty powdrożeniowe i funkcjonalne. Reprezentuje klientów w postępowania litygacyjnych, w tym karnych (white-collar crimes), jak również w postępowaniach administracyjnych w związku z ryzykiem nałożenia sankcji administracyjnych przez organ nadzoru. Publikuje na łamach Czasopisma Prawa Karnego i Nauk Penalnych, Przeglądu Sądowego, Monitora Prawniczego czy DGP.

 

Edyta Zdziarska

Ekspert ds. AML

Ekspert w obszarze przeciwdziałania praniu pieniędzy i nadużyciom. Praktyk z ponad 20 letnim doświadczeniem na rynku finansowym. Od 2000r związana z tematyką AML, przez 6 lat pełniła funkcję Koordynatora AML w Banku PKO BP. Posiada ogromne doświadczenie w projektowaniu i wdrażaniu rozwiązań AML. Twórca narzędzi informatycznych (Asseco AML, Asseco FDS, Asseco ITR), wykorzystywanych w ponad 100 instytucjach finansowych – bankach komercyjnych i spółdzielczych, towarzystwach ubezpieczeniowych, towarzystwach funduszy inwestycyjnych. Przez wiele lat była odpowiedzialna za proces rozwoju narzędzi oraz ich zgodność z wymogami prawnymi. Posiada wykształcenie w obszarze informatyki, bankowości, ekonomii i zarządzania zasobami ludzkimi. Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, kierunek Zarządzanie i Marketing. Na tej uczelni ukończyła również studia podyplomowe z bankowości oraz Studium Informatyki. Obecnie zajmuje się świadczeniem usług doradczych i szkoleniowych w obszarze przeciwdziałania praniu pieniędzy. Wspiera instytucje obowiązane w wdrożeniu kompleksowego systemu AML, na który składają się: procedury, szkolenia, narzędzia informatyczne. Uczestniczy w projektach IT, odpowiada za rozwój narzędzi wspierających przeciwdziałanie praniu pieniędzy i nadużyciom finansowym. Prowadzi wykłady na studiach podyplomowych oraz warsztaty i szkolenia. Autorka licznych publikacji. Współpracuje m.in. z Wolters Kluwer oraz Risk&Compliance Platform Europe. Aktywnie uczestniczy jako prelegent w wydarzeniach poświęconych przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i nadużyciom finansowym.

 

Łukasz Łyczko

Counsel, Radca Prawny, PwC Polska

Specjalizuje się w prawie usług płatniczych, prawie bankowym oraz prawie rynków kapitałowych. Łukasz zajmuje się doradztwem regulacyjnym na rzecz instytucji finansowych oraz podmiotów związanych z rynkiem finansowym. Posiada doświadczenie w projektach dotyczących m.in. wdrożeń ustawy o usługach płatniczych, systemów płatności mobilnych, kart płatniczych, pieniądza elektronicznego, postępowań licencyjnych przed KNF, oraz outsourcingu czynności bankowych. Jego doświadczenie obejmuje również doradztwo z zakresu działalności transgranicznej instytucji finansowych oraz działalności ubezpieczeniowej, w tym w sektorze bancassurance. Łukasz posiada także doświadczenie w zakresie audytu zgodności regulacyjnej innowacyjnych projektów związanych z usługami finansowymi. Łukasz jest radcą prawnym. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jest również absolwentem Szkoły Prawa Amerykańskiego Catholic University of America. Przed dołączeniem do PwC Legal, Łukasz zdobywał doświadczenie w jednej z krakowskich kancelarii prawnych.

 

Konrad Frąckowiak

Aplikant adwokacki, Senior Associate, PwC Legal

Konrad jest prawnikiem w zespole praktyki prawa bankowego PwC Legal. Specjalizuje się w zagadnieniach dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu oraz w prawie bankowym. Jego obszarem praktyki jest doradztwo regulacyjne na rzecz instytucji finansowych oraz podmiotów spoza rynku finansowego w zakresie strukturyzacji działalności instytucji obowiązanej w rozumieniu AML, a także doradztwo na rzecz banków w zakresie wdrażania rozwiązań dotyczących outsourcingu czynności bankowych. Posiada doświadczenie z faktycznej realizacji środków bezpieczeństwa finansowego dla jednego z największych banków komercyjnych w Unii Europejskiej. Konrad realizował także wiele projektów w zakresie implementacji innowacyjnych rozwiązań dotyczących identyfikacji i weryfikacji klienta, beneficjenta rzeczywistego oraz oceny ryzyka. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego. Jest również absolwentem podyplomowych studiów menadżerskich w zakresie FinTech na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.

 

Krzysztof Krak

prawnik, ekspert ds. compliance i przeciwdziałania nadużyciom, analityk, Compliance Business Administration Krzysztof Krak

Doradza i szkoli w zakresie rozwiązań compliance oraz systemów przeciwdziałania korupcji i nadużyciom w podmiotach publicznych i prywatnych oraz systemów zgłaszania nadużyć. Prowadzi audyty śledcze pod kątem nadużyć i korupcji. Wykonuje analizy i weryfikację podmiotów w zakresie ryzyka nadużyć i korupcji.

Ponad 25 lat był związany z organami ścigania, od 2006 roku pełnił funkcje na stanowiskach kierowniczych w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym. Jako dyrektor departamentu analiz odpowiadał za wdrożenie i realizację zadań analitycznych biura w zakresie oceny mechanizmów korupcyjnych i działań godzących w interesy ekonomiczne państwa. Nadzorował działania edukacji antykorupcyjnej prowadzonej przez biuro. Pracował w Komendzie Głównej Policji na stanowisku Zastępcy Dyrektora Biura Wywiadu Kryminalnego, gdzie m.in. nadzorował zadania w ramach analizy i wywiadu kryminalnego oraz koordynował realizację działań w ramach współpracy międzynarodowej Policji i pełnił funkcję Szefa Krajowego Biura Interpol.

Prowadzi zajęcia dla studentów studiów podyplomowych na kilku uczelniach wyższych. Autor publikacji o tematyce przeciwdziałania korupcji i whistleblowingu.

Terminy i miejsca

To szkolenie nie ma aktualnych terminów. Wyślij zapytanie o nowe terminy bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.

Online 9 czerwiec 2022

Rejestracja

Cena standardowa
za osobę po okresie promocji
1 450
+23% VAT
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowo-konferencyjne
  • certyfikat uczestnictwa
Zapisz się
Cena promocyjna
przy zgłoszeniu do 20 maja
1 350
+23% VAT
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowo-konferencyjne
  • certyfikat uczestnictwa
Zapisz się

Organizator

Rzeczpospolita Konferencje (Gremi Media SA)
00-838 Warszawa
Prosta 51
woj. mazowieckie
„Rzeczpospolita” organizuje rocznie kilkadziesiąt warsztatów i szkoleń poruszających najbardziej aktualne zagadnienia biznesowe i prawne. Naszym głównym założeniem jest użyteczność przekazywanej wiedzy: prezentujemy case studies, praktyc...
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Zapisz się, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

  1. Zgłoszenie udziału w usłudze edukacyjnej wymaga przesłania wypełnionego formularza rejestracyjnego . Zgłoszenie jest skuteczne pod warunkiem otrzymania od Organizatora potwierdzenia poprzez otrzymanie wiadomości e-mail z potwierdzeniem uczestnictwa w usłudze edukacyjnej. Osoba, która otrzymała potwierdzenia zgłoszenia nabywa status uczestnika (dalej „Uczestnik”).
  2. Potwierdzenie Zgłoszenia skutkuje zawarciem umowy o świadczenie usługi edukacyjnej i stanowi warunek dopuszczenia do usługi edukacyjnej oraz stanowi podstawę do obciążenia Uczestnika opłatą za usługę edukacyjną (dalej „Opłata”).

Wpłaty należy dokonać w terminie 14 (czternastu) dni od daty otrzymania wezwania do dokonania płatności, nie później jednak niż w dniu rozpoczęcia świadczenia usługi edukacyjnej na rachunek Organizatora

Szkolenie odbędzie się za pośrednictwem platformy eventowej opartej na przeglądarce internetowej, wymagane jest korzystanie z ich najaktualniejszych oficjalnych wersji, takich jak Google Chrome, Mozilla, Firefox, Safari, Edge, Opera oraz Yandex.
W trakcie szkolenia uczestnicy widzą i słyszą wykładowcę oraz mają możliwość zadania pytania wykładowcy poprzez czat. Czat umożliwia również kontakt z innymi uczestnikami szkolenia. Dzięki zastosowaniu interaktywnej tablicy uczestnicy szkoleń przez Internet widzą wyraźnie co wykładowca pisze na tablicy oraz pokazuje na ekranie.

Aby wziąć udział w szkoleniu wystarczy komputer z głośnikiem oraz dostęp do Internetu.

Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.

Dane kontaktowe

Rzeczpospolita Konferencje (Gremi Media SA)
00-838 Warszawa Prosta 51
Powiadomienia o nowych terminach

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych terminach tego wydarzenia!