O szkoleniu
W 2020 roku CBA opublikowało wytyczne w zakresie tworzenia i wdrażania efektywnych programów zgodności (compliance) w sektorze publicznym oraz wytyczne antykorupcyjne dla administracji publicznej w zakresie jednolitych rozwiązań instytucjonalnych oraz zasad postępowania dla urzędników podkreślając po raz kolejny nacisk kładziony na zasady promowanie zasad antykorupcyjnych i postaw etycznych w urzędach. Jednym z narzędzi walki z nadużyciami jest w szczególności tzw. Rejestr umów. W dniu 15 listopada 2021 r. opublikowano Ustawę z dnia 14 października 2021 r. o zmianie ustawy Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw, która wprowadza m.in. zmiany w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych dotyczące wprowadzenia rejestru umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych, w tym umów z zakresu zamówień publicznych.
Celem szkolenia jest kompleksowe zapoznanie Państwa z nowymi przepisami, standardami i wymogami w ww. zakresie.
Uczestnicy szkolenia będą w stanie poznać nowe obowiązki i rekomendacje, w tym wytyczne CBA, poszczególne reguły wprowadzania umów do rejestru, zostaną również omówione częste nieprawidłowości związane z tym zakresem. Atutem szkolenia jest kompleksowe przedstawienie zagadnień problematycznych i niejasnych, o których mowa w analizowanych przepisach i dokumentach.
Osoby, które będą odpowiedzialne za zamieszczanie informacji o umowach w rejestrze umów, kierownicy i pracownicy jednostek sektora finansów publicznych, pracownicy zajmujący się udzielaniem informacji publicznej.
Program szkolenia
Panel I – Obowiązkowy rejestr umów – nowe wyzwanie dla organizacji
- Podstawa prawna - ustawa z dnia 14 października 2021 r. o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw.
- Uzasadnienie i cel nowelizacji – prawo dostępu do informacji publicznej.
- Obowiązek prowadzenia rejestru umów – rola Ministra Finansów.
- Podmioty zobowiązane do wprowadzania umów do rejestru oraz podmioty wyłączone z obowiązku wprowadzania umów do rejestru.
- Definicja umowy – problemy interpretacyjne.
- Umowy podlegające obowiązkowi wprowadzenia do rejestru oraz umowy wyłączone z obowiązku wprowadzenia do rejestru.
- Progi kwotowe.
- Od kiedy prowadzony jest rejestr?
- Zakres danych podlegających obowiązkowi udostępnienia w rejestrze.
- Informacje, które nie powinny być umieszczane w rejestrze.
- Dostęp do rejestru umów w kontekście ochrony prywatności oraz ochrony danych osobowych.
- Forma umowy:
- forma pisemna,
- forma dokumentowa,
- forma elektroniczna,
- forma szczególna,
- forma ustna?
- Poszczególne rodzaje umów (umowa o pracę, umowa zlecenia, umowa sprzedaży etc.).
- Umowa a faktura.
- Terminy na wprowadzenie danych do rejestru.
- Obowiązki kierowników jednostek sektora finansów publicznych.
- Kto ma dostęp do informacji zamieszczonych w rejestrze?
- Odpowiedzialność za zamieszczanie danych w rejestrze.
- Sankcje za naruszenie obowiązku rzetelnego prowadzenia rejestru.
- Jak sprawnie i skutecznie wprowadzić system rejestru umów w organizacji.
Panel II – Jak wykazać staranność w walce z korupcją?
- Etyka i kultura etyczna organizacji jako narzędzie walki z korupcją i nadużyciami.
- Najnowsze standardy antykorupcyjne - wytyczne CBA z 2020 r. w zakresie tworzenia i wdrażania efektywnych programów zgodności (compliance) w sektorze publicznym.
- Wytyczne antykorupcyjne dla administracji publicznej w zakresie jednolitych rozwiań instytucjonalnych oraz zasad postępowania dla urzędników z 2020 r.
- Istota i formy korupcji w sektorze publicznym. Czynniki wpływające na rozwijanie się korupcji:
- Osoba pełniąca funkcję publiczną a funkcjonariusz publiczny.
- Korzyść majątkowa a osobista, obietnica korzyści.
- Płatna protekcja – handel wpływami.
- Korzyści o małej wartości – przyjęcie bukietu jako przykład kontratypu zwyczaju.
- Podstawowe regulacje antykorupcyjne w Polsce.
- Prawne i pozaprawne konsekwencje korupcji.
- Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji.
- Założenia polityki antykorupcyjnej.
- Przeciwdziałanie konfliktowi interesów.
- Zapobieganie zdarzeniom korupcyjnym w administracji rządowej. Elementy systemu antykorupcyjnego zgodnie z wytycznymi CBA:
- Zaangażowanie kierownictwa i zintegrowanie zgodności z misją, rola instytucji.
- Ocena ryzyka korupcyjnego.
- Elementy procedury - polityka prezentowa i rejestry korzyści.
- Skuteczna samoocena i monitorowanie zagrożeń korupcyjnych.
- Misja służby publicznej i budowanie jej etosu.
- Zasady zapobiegania zagrożeniu korporacyjnemu.
- Kompetencje i zadania pracowników.
- Monitorowanie i ocena zgodności.
- Promowanie prawidłowych postaw zgodnie z kodeksem etyki i budowanie świadomości – szkolenia.
- Skuteczna samoocena i postępowanie w incydentach korupcyjnych, sankcje.
- Instytucjonalna kontrola wewnętrzna.
- Zarządzanie ryzykiem korupcji na podstawie wytycznych w normie ISO.
- Zakres polityki antykorupcyjnej (Kodeksu Antykorupcyjnego) – elementy.
- Zachowanie w przypadku wywierania presji korupcyjnej – wytyczne CBA dla urzędników:
- Sposób postępowania w przypadku zaistnienia ryzyka korupcji.
- Zachowanie podczas próby wręczenia korzyści. O czym koniecznie pamiętać - wytyczne CBA.
- Postępowanie z informacją o zdarzaniach korupcyjnych - Informowanie przełożonych o podejrzeniu przestępstwa korupcyjnego.
- Kanały zgłaszanie przestępstw korupcyjnych.
- Zawiadamianie organów ścigania.
- Powody zgłaszania korupcji – kiedy obowiązek społeczny a kiedy prawny, ochrona samego siebie, ochrona współpracowników.
Czas trwania
Prelegenci
Paulina Ledwoń
Radca prawny, doktor nauk prawnych i adiunkt w Instytucie Prawa Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, praktyk od 10 lat zajmujący się kompleksową obsługą prawną podmiotów z sektora prywatnego i publicznego, wdrażaniem procedur przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz procedur antykorupcyjnych, absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, autorka wielu publikacji z zakresu prawa gospodarczego, cywilnego oraz compliance zarówno w języku polskim, jak i angielskim. Ukończyła z wyróżnieniem kurs organizowany przez GIIF w zakresie zasad przeciwdziałania praniu pieniędzy i terroryzmowi. Na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie wykłada przedmioty związane z polskim i unijnym system przeciwdziałania praniu pieniędzy. Dysponuje ogromnym doświadczeniem praktycznym popartym rzetelną wiedzą naukową oraz umiejętnościami dydaktycznymi. Od początku kariery zawodowej współpracuje z największymi małopolskimi kancelariami prawnymi.
Terminy i miejsca
To szkolenie nie ma aktualnych terminów. Wyślij zapytanie o nowe terminy bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Rejestracja
- Zniżkę 3% przy zgłoszeniu za pośrednictwem Eventis.pl (cena standardowa 790 zł)
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe
- certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór )
Wydarzenie nieaktualne. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
- Zniżkę 3% przy zgłoszeniu za pośrednictwem Eventis.pl (cena standardowa 890 zł)
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe
- certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór )
Wydarzenie nieaktualne. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Organizator

Najczęściej zadawane pytania
- Warunkiem udziału w szkoleniu jest wypełnienie i przesłanie formularza zgłoszenia, którego potwierdzenie przyjęcia przez Organizatora stanowi zawarcie umowy uczestnictwa w szkoleniu.
- Zgłaszając udział w szkoleniu zgłaszający zobowiązuje się do uiszczenia umówionej opłaty za szkolenie.
- Opłata realizowana jest przelewem na konto Organizatora na podstawie potwierdzenia udziału oraz faktury pro forma, a płatność wymagana jest przed szkoleniem, chyba że strony uzgodnią inne warunki.
- Odwołanie zgłoszenia możliwe jest bezkosztowo na nie mniej niż 7 dni przed terminem rozpoczęcia szkolenia, pod warunkiem poinformowania Organizatora na piśmie (w tym z użyciem poczty elektronicznej). Odwołanie po wskazanym terminie skutkuje naliczeniem pełnej opłaty.
- Brak udziału w szkoleniu nie może być rozumiany jako odstąpienie od umowy i nie zwalnia z obowiązku zapłaty ceny szkolenia.
- Zgłaszający ma możliwość jednorazowego przeniesienia terminu szkolenia na inny termin (o ile dostępne są wolne miejsca) bądź wykorzystania wpłaconej kwoty na inne szkolenie Organizatora pod warunkiem wyrównania różnicy w cenie. Wpłata nie podlega zwrotowi, ani w części, ani w całości.
- Organizator zastrzega prawo zmiany terminu i miejsca szkolenia, a także odwołania szkolenia z powodów niezawinionych przez Organizatora (np. siła wyższa, choroba prowadzącego, nie zebranie wystarczającej grupy uczestników). W takiej sytuacji zawiadamia Zgłaszającego o odwołaniu szkolenia na piśmie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz zwraca wpłacone kwoty w terminie 7 dni bądź za zgodą Zgłaszającego proponuje inny termin/miejsce realizacji szkolenia.
Masz pytania? Napisz do nas
