O szkoleniu
Wykładowca dokładnie omówi aspekty działania programu, zwłaszcza finansowe - kwestie obliczania składek, dokonywania ich potrąceń, stosowania ulg podatkowych i składkowych z tego tytułu. Szczegółowo omówi i skonsultuje z uczestnikami obowiązkowe elementy umów tworzących system PPK, ich formę i terminy zawarcia. Szkolenie przybiera formę praktycznych warsztatów. Uczestnicy mogą na bieżąco zadawać pytać, zgłaszać uwagi czy sugestie.
działów kadrowych, płacowych i finansowych firm
Program szkolenia
Dzień I
Zasady działania PPK i jego obsługi przez pracodawców
1) Cel realizacji i ogólne założenia działania PPK
- dodatkowa emerytura;
- zasady tworzenia;
- współfinansowanie składek przez strony stosunku pracy;
- „opieka” i nadzór państwa;
- porównanie z PPE i innymi programami z III filara;
2) Etapy i terminarz wdrażania PPK przez sądy i inne jednostki budżetowe
- objęcie działaniem ustawy o PPK i jego skutki;
- wybór instytucji finansowej;
- zawarcie umowy o zarządzanie PPK;
- zawarcie umowy o prowadzenie PPK;
- naliczenie i odprowadzenie pierwszych i kolejnych wpłat do PPK;
3) Wybór instytucji finansowej
- wybór w porozumieniu z zakładową organizacją związkową lub z reprezentantem osób zatrudnionych;
- kryteria wyboru;
- podstawy polityki inwestycyjnej w ramach PPK (część udziałowa i część dłużna, inwestycje w waluty zagraniczne);
- ostateczny termin na zawarcie porozumienia o wyborze instytucji i skutki jego ustanowienia;
STUDIUM PRZYPADKU – omówienie wspólnie z Uczestnikami szkolenia przykładowych wzorów:
- porozumienia w sprawie wyboru instytucji finansowej w porozumieniu z zakładową organizacją związkową / reprezentacją osób zatrudnionych;
- ewentualnego regulaminu (instrukcji) wyboru reprezentacji osób zatrudnionych;
4) Zawarcie umowy o zarządzanie PPK
- sposób zawarcia (generalnie elektroniczny);
- moment zawarcia umowy elektronicznej;
- czy trzeba zawrzeć umowę, jeśli wszyscy pracobiorcy złożą deklaracje rezygnacji;
- obowiązkowe elementy umowy;
- ostateczny termin zawarcia;
- skutki niezawarcia umowy o zarządzanie PPK;
5) Nawiązanie umowy o prowadzenie PPK
- postać zawarcia umowy i możliwość jej zmiany;
- czy trzeba ją zawrzeć, jeśli wszyscy pracobiorcy złożą deklaracje rezygnacji;
- obowiązkowe elementy umowy (załącznik – lista uczestników);
- ostateczny termin zawarcia i wymóg zachowania przerwy 10 dni roboczych po umowie o zarządzanie PPK;
- skutki niezawarcia umowy o prowadzenie PPK;
6) Uczestnictwo w PPK
- charakterystyka systemu dobrowolno-automatycznego przystępowania do PPK (deklaracja rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK);
- weryfikacja statusu osoby zatrudnionej – kandydata na uczestnika PPK (kryteria ubezpieczeniowy i wiekowy);
- uczestnictwo „z automatu” i w trybie wnioskowym;
- możliwość rezygnacji z programu w każdej chwili (deklaracja rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK);
- terminarz zapisywania do PPK „z automatu” osób zatrudnionych do chwili zawarcia umowy o prowadzenie PPK i po jej zawarciu;
- terminarz zapisywania do PPK „starszych” uczestników – w trybie wnioskowym;
- przynależność do kilku programów PPK;
- zmiana podmiotu zatrudniającego przez uczestnika PPK;
- obowiązki informacyjne wobec osób wstępujących do PPK;
- ustawowe wznawianie wpłat do PPK przez sąd co 4 lata;
STUDIUM PRZYPADKU – omówienie wspólnie z Uczestnikami szkolenia przykładowych wzorów:
- deklaracji rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK;
- informacji podmiotu zatrudniającego dla „starszych” osób zatrudnionych (powyżej 55 lat) o możliwości przystąpienia do PPK;
- wniosku osoby zatrudnionej w wieku powyżej 55 lat do podmiotu zatrudniającego o przystąpieniu do PPK;
- oświadczenia uczestnika PPK dla podmiotu zatrudniającego o posiadanych rachunkach PPK;
- wniosku do podmiotu zatrudniającego o dokonywanie wpłat do PPK;
7) Wpłaty do pracowniczych planów kapitałowych
- wpłaty podstawowe (obowiązkowe) i dodatkowe (dobrowolne) – ich wysokość oraz finansowane przez podmiot zatrudniający i uczestnika;
- możliwość obniżenia wpłaty podstawowej przez „najuboższych” uczestników PPK – deklaracja w tej sprawie i jej skutki;
- zasady różnicowania wpłat dodatkowych przez podmiot zatrudniający i uczestników PPK – deklaracja uczestnika PPK o finansowaniu wpłaty dodatkowej i jej skutki;;
- technika naliczania wpłat do PPK z wynagrodzenia uczestnika oraz odprowadzania na konto w PPK (podstawa wymiaru);
- terminy dokonywania wpłat do PPK;
- ulgi przysługujące z tego tytułu (rozliczenie na liście płac wynagrodzenia uczestnika PPK będącego pracownikiem i zleceniobiorcą);
- moment powstania przychodu uczestnika z tytułu wpłat do PPK finansowanych przez podmiot zatrudniający (interpretacja MF);
- wykazywanie wpłat do PPK w dokumentach ZUS;
- wpłaty do PPK w kosztach uzyskania przychodu podmiotu zatrudniającego;
STUDIUM PRZYPADKU – omówienie wspólnie z Uczestnikami szkolenia przykładowych wzorów:
- informacji od podmiotu zatrudniającego dla osób zatrudnionych o możliwości obniżenia wpłaty podstawowej i zadeklarowania wpłaty dodatkowej;
- deklaracji uczestnika PPK o obniżeniu wpłaty podstawowej;
- deklaracji uczestnika PPK o finansowaniu wpłaty dodatkowej;
STUDIUM PRZYPADKU – sporządzenie wspólnie z Uczestnikami szkolenia przykładowej listy płac z rozliczeniem:
- wynagrodzenia pracownika – uczestnika PPK;
8) Preferencje z budżetu państwa
- wpłata powitalna;
- dopłata roczna;
9) Podział środków PPK w razie rozwodu lub śmierci uczestnika PPK
- małżonek mający rachunek PPK;
- małżonek niemający rachunku PPK;
- osoby uprawnione;
10) Wypłata transferowa i zwrot środków PPK
- przypadki zastosowania;
- skutki rozwiązań;
- terminy i dokumentacja;
11) Rozporządzanie środkami zgromadzonymi w ramach PPK przez uczestnika
- przed osiągnięciem 60 lat – na cele mieszkaniowe i w razie poważnego zachorowania;
- po osiągnięciu 60 lat – indywidualna lub w formie świadczenia małżeńskiego;
- obsługa obu rozwiązań, terminy i dokumentacja;
Dzień II
PPK w praktyce pracodawców - lista płac i dokumentacja
1) Nadzór i kontrola nad funkcjonowaniem PPK
- zasady inwestowania;
- rygorystyczne przepisy funkcjonowania instytucji finansowych;
- ewidencje PPK i portal PPK;
- sankcje karne i podmioty kontrolne;
- jak się przygotować do kontroli;
2) Podsumowanie obowiązków podmiotu zatrudniającego w procesie wdrażania PPK
- obowiązki pracodawcy przy tworzeniu PPK (w wyborze instytucji finansowej, zawarcie umów itd.);
- obowiązki informacyjne podmiotu zatrudniającego wobec uczestników i instytucji finansowej;
- obowiązki finansowe (współfinansowanie wpłat do PPK, ich naliczanie i dokonywanie);
- obowiązki dokumentacyjne;
3) Przyjmowanie, obieg i gromadzenie dokumentacji dotyczącej PPK
- jakie dokumenty musi przekazywać podmiot zatrudniający uczestnikom;
- druki dostarczane instytucji finansowej;
- dokumenty przyjmowane od uczestników;
- miejsce, okresy i zasady ich gromadzenia;
4) PPK na liście płac
- naliczanie wpłat do PPK na liście płac;
- moment powstania przychodu uczestnika z tytułu wpłat finansowanych przez pracodawcę;
- analiza konkretnych przypadków ustalania podstawy wymiaru wpłat do PPK;
STUDIUM PRZYPADKU – rozliczenie na liście płac wspólnie z Uczestnikami szkolenia:
- wynagrodzenia uczestnika PPK będącego zleceniobiorcą;
- wynagrodzenia uczestnika PPK, korzystającego ze zwolnienia „zerowy PIT”;
5) Dokonywanie potrąceń z wynagrodzenia i zasiłków uczestników PPK
- ustalanie podstawy dokonywania potrąceń uczestników PPK będących pracownikami i zleceniobiorcami, w tym korzystającymi ze zwolnienia „zerowy PIT”;
- obliczanie kwot wolnych od potrąceń z wynagrodzenia uczestników PPK będących pracownikami i zleceniobiorcami, w tym korzystającymi ze zwolnienia „zerowy PIT”;
- dokonywanie potrąceń z ich wynagrodzenia;
STUDIUM PRZYPADKU – przykładowe obliczenie wspólnie z Uczestnikami szkolenia:
- potrąceń z wynagrodzenia uczestnika PPK będącego pracownikiem;
- potrąceń z wynagrodzenia uczestnika PPK będącego zleceniobiorcą;
- potrąceń z wynagrodzenia uczestnika PPK, korzystającego ze zwolnienia „zerowy PIT”;
6) Podsumowanie szkolenia, sesja pytań i odpowiedzi;
Czas trwania
Prelegenci
RENATA MAJEWSKA
Wykładowca, trener, dydaktyk, szkoleniowiec. Niezależny ekspert prawa pracy prowadzący od wielu lat szkolenia i warsztaty z zakresu prawa pracy, ubezpieczeń społecznych i zasiłków (ZUS). Ceniony redaktor prawny i autorka kilkuset artykułów na temat prawa pracy, a zwłaszcza praktycznego rozliczania wynagrodzeń.
10 lat pracowała jako redaktor w dziale prawnym dziennika „Rzeczpospolita”, ostatnie kilka lat jako redaktor prowadzący poradnika dla pracodawców „Dobra Firma”. Szkolenia prowadzi niemal wyłącznie w formie warsztatów skupiając się na praktycznych aspektach wdrożenia zmian przepisów, a prezentowane wyliczenia przedstawia na przykładach. Od 2009 roku lat prowadzi firmę, w ramach której jest wykładowcą szkoleniowym, o nazwie Biuro Kadr i Płac.
Terminy i miejsca
To szkolenie nie ma aktualnych terminów. Wyślij zapytanie o nowe terminy bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
02-017 Warszawa
Al. Jerozolimskie 123a
woj. mazowieckie
Rejestracja
- Materiały szkoleniowe, lunch, przerwa kawowa, certyfikat uczestnictwa.
Wydarzenie nieaktualne. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Organizator

Najczęściej zadawane pytania
Prosimy o przesłanie zgłoszenia przy pomocy formularza online dostępnego powyżej.
Masz pytania? Napisz do nas
