O szkoleniu
Celem organizowanego szkolenia jest zaznajomienie uczestników z zasadami rozumienia pozycji sprawozdań finansowych, ich interpretowania wraz z odniesieniem do zasad i systemu rachunkowości obowiązujących w firmie. Nacisk położony zostanie na spójność danych prezentowanych w poszczególnych sprawozdaniach, ich rzetelność w celu weryfikacji wiarygodności.
Uczestnicy zdobędą praktyczną wiedzę i umiejętność czytania i interpretacji sprawozdań finansowych. Przykłady praktyczne prezentowane podczas szkolenia pozwolą na zrozumienie kluczowych obszarów ryzyka i błędów popełnianych przez jednostki w trakcie opracowania dokumentacji do sprawozdania.
- pracownicy działów finansowo-księgowych
- analitycy, kontrolerzy i dyrektorzy finansowi
- członkowie zarządów i rad nadzorczych
- właściciele jednostek odpowiedzialnych za podpis lub weryfikację sprawozdań finansowych
Program szkolenia
- Układ sprawozdań finansowych wg wymagań ustawy o rachunkowości
- Cel sporządzania sprawozdania finansowego
- Podmioty zobowiązane do sporządzania sprawozdań finansowych( od jakich podmiotów możemy oczekiwać sprawozdań finansowych, a jakie prowadzą tylko dokumentację podatkową np. Podatkową Książkę Przychodów i Rozchodów)
- Podstawy prawne sporządzania sprawozdań finansowych- weryfikacja przestrzegania regulacji prawnych
- Obowiązkowe elementy sprawozdań finansowych
- Podmioty zobowiązane do badania sprawozdania finansowego, a dodatkowe elementy sprawozdania finansowego
- Kryteria stosowania uproszczeń sprawozdawczych przewidzianych dla jednostek mikro i małych
- Budowa sprawozdania finansowego stosowanego przez jednostkę mikro i małą
- Terminy sporządzania, zatwierdzania, udostępniania sprawozdań finansowych
- Kto ponosi odpowiedzialność za sprawozdawczość finansową, identyfikacja kierownika jednostki w poszczególnych podmiotach
- Omówienie formatu sprawozdań finansowych i możliwości ich przeglądania na stronie KRS
- Rachunek zysków i strat
- Budowa rachunku zysków i strat
- Różnice pomiędzy wariantem porównawczym i kalkulacyjnym
- Analiza segmentów wyniku finansowego- działalność operacyjna, działalność pozostała, działalność finansowa
- Analiza przychodów i kosztów w poszczególnych segmentach
- Ustalenie kryteriów do analizy informacji płynących z rachunku zysków i strat
- Analiza wskaźnika rentowności zysku
- Informacja dodatkowa
- Zakres danych ujawnianych w informacji dodatkowej
- Jak czytać informację dodatkową i jak analizować informacje z niej płynące w relacji do bilansu, rachunku zysków i strat
- Jak zweryfikować istotne ryzyko zagrożenia kontynuacji działania na podstawie czytania not objaśniających
- Bilans
- Budowa bilansu
- Omówienie poszczególnych pozycji aktywów trwałych i obrotowych- ich zakresu i waloru informacyjnego
- Omówienie poszczególnych kapitałów i zobowiązań/rezerw- ich zakresu i waloru informacyjnego
- Jakich informacji dostarcza nam bilans
- Ustalenie prawidłowości danych płynących z bilansu
- Rachunek przepływów pieniężnych
- Budowa rachunku przepływów pieniężnych
- Omówienie modelu czytania danych na poszczególnych segmentach przepływów pieniężnych
- Weryfikacja płynności
- Zestawienie zmian w kapitale własnym
- Budowa zestawienia zmian w kapitale własnym
- Jakich informacji dostarcza analiza zestawienia zmian w kapitale własnym
- Wskazanie pozycji kluczowych do analizy
- Wpływ stosowanych metod i zasad rachunkowości na zawartość merytoryczną sprawozdań finansowych
- Szybki przegląd sprawozdań finansowych
- Złota zasada bilansowa
- Analiza kapitału obrotowego
- Zarządzanie płynnością
- Podstawy analizy finansowej sprawozdań finansowych, umiejętność interpretacji kluczowych wskaźników finansowych
- Księgowość „kreatywna” a ryzyko w działalności gospodarczej
- Badanie wiarygodności przez biegłych rewidentów – obligatoryjne a fakultatywne
- Dokonanie kompleksowej analizy sprawozdania finansowego na przykładzie wybranej jednostki
Czas trwania
Prelegenci
Tomasz Zdziarski
CFO, MBA, członek ICV, konsultant, wykładowca akademicki. Tomasz posiada ponad 16-letnie doświadczenie zawodowe w obszarze zarządzania, finansów oraz controllingu. Ścieżkę zawodową rozpoczął od stanowisk asystenckich - młodszego analityka, następnie samodzielnego analityka, głównego specjalisty, poprzez stanowiska kontrolera finansowego i kontrolera biznesowego, aż po stanowiska managerskie. Był odpowiedzialny m.in. za budowę i rozwój systemów controllingowych, analizę potencjału przedsiębiorstw, tworzenie modeli biznesowych i biznes planów. Przez ponad 5 lat zarządzał przedsiębiorstwem produkcyjnym. Aktualnie pełni funkcję Pełnomocnika Zarządu ds. Finansów i Controllingu w przedsiębiorstwie z branży budowlano-deweloperskiej. Tomasz specjalizuje się w szkoleniach oraz doradztwie w zakresie controllingu, finansów, analiz oraz zarządzania. Ma na koncie zrealizowane ponad 2.500 godzin szkoleniowych. Głównym obszarem zawodowym i szkoleniowo-doradczym jest łączenie praktycznej wiedzy zarządczej, finansowej w usprawnieniu procesów biznesowych w przedsiębiorstwie. Atutem prowadzonych zajęć jest praktyczne podejście, wsparte wykorzystaniem pakietu MS Office w codziennej pracy zarówno pracowników operacyjnych jak też managerów. Tomasz posiada tytuł Master of Business Administration zdobyty na Franklin University w Ohio. W ramach Programu MBA opracował analizę i plan strategiczny dla największego polskiego przedsiębiorstwa z sektora usług lotniskowych. Jest również absolwentem kierunku Finanse i Rachunkowość ze specjalizacją Inżynieria Finansowa. Ukończył studia podyplomowe z zakresu Systemów Informacyjnych i Analizy Danych, a także kurs na Kontrolera Biznesowego i inne liczne szkolenia. Posiada także dyplom Advanced Controlling Business Partner przyznawany przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Controllerów (ICV). Współautor książki „Kredyty, pożyczki i gwarancje bankowe”.
Barbara Talowska - Ciołczyk
Rachunkowość
Posiada certyfikat księgowy Ministra Finansów uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Wieloletnie doświadczenie praktyczne zdobyte w giełdowych firmach z różnych branż. Znajomość funkcjonowania rachunkowości w firmach produkcyjnych, usługowych, handlowych, a także prowadzących działalność w Specjalnych Strefach Ekonomicznych. Specjalizuje się w szczególności w następujących tematach: sprawozdawczość finansowa, podatek odroczony, rachunek kosztów, środki trwałe.
Justyna Bartela
Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach na kierunku finanse i rachunkowość oraz zarządzanie. W 2019 roku ukończyła studia podyplomowe na kierunku prawo podatkowe na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Doktorantka na Wydziale Nauk Stosowanych Akademii WSB. Zwyciężczyni konkursu Lider księgowości 2017. W ramach certyfikacji zawodu księgowego zdobyła tytuł Głównego księgowego zarówno w Stowarzyszeniu Księgowych jak i w Fundacji Rozwoju Rachunkowości. Ukończyła szereg kursów zawodowych od specjalisty ds. kadr i płac do kontrolera finansowego. Posiada doświadczenie zawodowe w działach finansowo-księgowych (Główny Księgowy, asystent biegłego rewidenta). Uczestniczyła w badaniu sprawozdania finansowego Miasta Stołecznego Warszawa. Od 2021 r. odbywa aplikację na biegłego rewidenta w Instytucie Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy-Audyt sp. z o.o. Posiada ponad 4-letni staż jako trener rachunkowości i prawa podatkowego.
Terminy i miejsca
Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
40-005 Katowice
Moniuszki 4/8
woj. śląskie
Rejestracja
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowo-konferencyjne
- certyfikat uczestnictwa
- przerwy kawowe
Brak miejsc. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Termin nieaktualny. Wybierz inny termin powyżej, bądź wypełnij formularz, aby zapytać o planowane nowe terminy.
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowo-konferencyjne
- certyfikat uczestnictwa
Brak miejsc. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Termin nieaktualny. Wybierz inny termin powyżej, bądź wypełnij formularz, aby zapytać o planowane nowe terminy.
Organizator

Najczęściej zadawane pytania
Masz pytania? Napisz do nas
