O szkoleniu
CENA SZKOLENIA : 990 NETOO
Czy wiesz, że...
... dla dochodzenia kary umownej nie jest konieczne wyrządzenie przez wykonawcę szkody?
Cel szkolenia
Zaznajomienie się z podstawowymi pojęciami z zakresu prawa autorskiego niezbędnymi do zrozumienia specyfiki zamówień na IT oraz poznanie kolejnych etapów przygotowywania umowy na dostawy i usługi informatycznie.
Czy wiesz, że...
... dla dochodzenia kary umownej nie jest konieczne wyrządzenie przez wykonawcę szkody?
Cel szkolenia
Zaznajomienie się z podstawowymi pojęciami z zakresu prawa autorskiego niezbędnymi do zrozumienia specyfiki zamówień na IT oraz poznanie kolejnych etapów przygotowywania umowy na dostawy i usługi informatycznie.
Kto powinien wziąć udział?
Odbiorcy szkolenia
Osoby mające na co dzień styczność z umowami na dostawy i usługi informatyczne, w szczególności:
pracownicy jednostek administracji publicznej udzielających zamówień w zakresie IT
wykonawcy (lub ich pracownicy) ubiegający się o udzielenie zamówienia publicznego na IT
osoby odpowiedzialne za wdrażanie systemów informatycznych
specjaliści i prawnicy zajmujący się zamówieniami w branży IT
Po szkoleniu...
... z łatwością przygotujesz umowy na IT w sposób zgody z aktualnie obowiązującymi przepisami, w tym prawa autorskiego oraz ustawy Prawo zmówień publicznych, co pozwoli Ci uniknąć popełnienia błędów typowych dla tego rodzaju kontraktów.
Osoby mające na co dzień styczność z umowami na dostawy i usługi informatyczne, w szczególności:
pracownicy jednostek administracji publicznej udzielających zamówień w zakresie IT
wykonawcy (lub ich pracownicy) ubiegający się o udzielenie zamówienia publicznego na IT
osoby odpowiedzialne za wdrażanie systemów informatycznych
specjaliści i prawnicy zajmujący się zamówieniami w branży IT
Po szkoleniu...
... z łatwością przygotujesz umowy na IT w sposób zgody z aktualnie obowiązującymi przepisami, w tym prawa autorskiego oraz ustawy Prawo zmówień publicznych, co pozwoli Ci uniknąć popełnienia błędów typowych dla tego rodzaju kontraktów.
Program szkolenia
PEŁNY PROGRAM SZKOLENIA
"Utwór" jako przedmiot prawa autorskiego
1. Co podlega ochronie? Definicja utworu
2. Cechy utworu
3. Podział utworów wg kryterium samodzielności
utwory samoistne
utwory inspirowane
utwory zależne
4. Utwór - o czym należy pamiętać?
5. Ustawowe wyłączenia spod ochrony
6. Utwór a jego nośnik – wzajemne relacje
7. Treść prawa autorskiego - uprawnienia twórców,
8. Pola eksploatacji – regulacja prawna, obszary pól eksploatacji
9. Dozwolony użytek chronionych utworów
10. Dozwolony użytek prywatny i publiczny
11. Podział praw autorskich
autorskie prawa osobiste
autorskie prawa majątkowe
prawa zależne (prawa twórcy opracowania)
12. Czas trwania autorskich praw majątkowych oraz majątkowych praw pokrewnych
13. Wynagrodzenie twórcy - zasady ustalania wysokości wynagrodzenia,
14. "Program komputerowy" jako "utwór"
pojęcie "wdrożenia" – zakres pojęcia
rezultaty wdrożenia – programy komputerowe oraz dokumentacja
definicja "programu komputerowego" – podstawowe zasady ochrony
zakres pojęcia "oprogramowania open souce"
rodzaje oprogramowania własnościowego
licencje wolnego oprogramowania
otwarte standardy
oprogramowanie "obce" oraz "własne" wykonawcy
ochrona elektronicznych baz danych
"patentowanie" wynalazków o "technicznym charakterze" implementowanych za pomocą komputera
utwór zależny a problem uzależniania się zamawiającego od wykonawcy, mechanizmy prawne umożliwiające zabezpieczenie się przed uzależnieniem
Podstawy prawne korzystania z utworu
1. Przeniesienie praw autorskich
osobiste a majątkowe prawa autorskie – podstawowe różnice
odpowiedzialność za naruszenie praw autorskich
o odpowiedzialność za naruszenie praw autorskich
o ochrona autorskich praw majątkowych
o odpowiedzialność karna za naruszenie praw autorskich
o wzmocniona prawno-karna ochrona programów komputerowych (art. 278 § 2 i art. 293 Kodeksu karnego)
o inne podstawy dochodzenia roszczeń wynikających z nieuprawnionej ingerencji w sferę praw autorskich
konsekwencje niedoprecyzowania zakresu pól eksploatacji
czy można czasowo przenieść autorskie prawa majątkowe do oprogramowania (orzecznictwo sądów powszechnych a Analiza dobrych praktyk UZP)?
przeniesienie autorskich praw majątkowych a kod źródłowy oprogramowania
przykładowe klauzule umowne chroniące interesy stron
2. Udzielenie licencji
zakres i cechy licencji
rodzaje licencji
licencja a sublicencja
licencja a grupa kapitałowa/struktura wielopodmiotowa
przykładowe klauzule chroniące interesy stron
najważniejsze cechy wspólne umów przenoszących autorskie prawa majątkowe oraz umów licencyjnych
3. Inne umowy – dzierżawa autorskich praw majątkowych, „leasing” oprogramowania
Specyfika umów na IT – wprowadzenie
1. Nietypowość umów w branży IT
2. Umowy IT jako narzędzie zarządzania ryzykiem
Co należy wiedzieć zanim zawrze się umowę na IT
1. Informacje ogólne
2. Elementy implementacji systemu IT
3. Zasada swobody umów
4. Ograniczenie zasady swobody umów
5. Przepisy Kodeksu cywilnego a treść ustawy Prawo zamówień publicznych – kwestie ogólne
Struktura dokumentacji transakcji IT
1. Umowa IT jako kompleks umów
rodzaje zawieranych umów w branży IT
umowa wdrożeniowa
umowa wdrożeniowa a prawo własności intelektualnej
umowa serwisowa – implementacja oraz korzyści płynące z zawierania umów serwisowych, rodzaje umów serwisowych (serwis interwencyjny oraz serwis regulowany tzw. SLA)
umowa licencyjna – licencja wyłączna, licencja niewyłączna a sublicencja, rodzaje umów licencyjnych dla programów komputerowych
licencja a przeniesienie praw autorskich – podobieństwa i różnice
2. Porównanie specyfiki umowy na IT ze specyfiką umowy zlecenia i umowy o dzieło
3. konstrukcja umowy na zamówienie IT
4. „minimum subiektywne” oraz „minimum obiektywne” umowy IT
5. przepisy bezwzględnie oraz względnie obowiązujące
Treść umowy na IT
1. Przedmiot
brak zdefiniowania przedmiotu umowy w kontrakcie
mechanizmy zmiany przedmiotu umowy – czynności o charakterze analitycznym oraz tzw. wnioski o dokonywanie zmian (Change Request)
oprogramowanie komputerowe jako przedmiot umowy IT – konsekwencje dla zamawiającego oraz wykonawcy przyjęcia programu komputerowego jako utworu
2. Zakres współpracy między stronami (wzajemne zobowiązania)
3. Uregulowania dotyczące personelu i podwykonawców
4. System wypłaty wynagrodzeń
5. Odpowiedzialność oraz kary umowne
rodzaje odpowiedzialności
pojęcie kary umownej
wysokość kar umownych i ich miarkowanie
co warto zastrzec w umowie? – porady praktyczne
6. Testowanie – istota w zamówieniach informatycznych
7. Odbiory
odbiór częściowy a odbiór końcowy
odbiór dzieła a odbiór utworu – konsekwencje prawne
skutki odmowy odbioru
treść protokołu odbioru, definicja protokołu jednostronnego
odpowiedzialność za opóźnienie z dostarczeniem dzieła/utworu
odpowiedzialność za dostarczenie nieprawidłowego przedmiotu umowy
8. Ochrona danych osobowych
9. Zachowanie poufności – kiedy odrębna umowa a kiedy tylko klauzula umowna? Jak zobowiązać pracowników do zachowania poufności?
10. Wypowiedzenia a odstąpienie od umowy – podobieństwa i różnice
11. Wybór prawa i sądu właściwego do rozstrzygania sporów
12. Inne typowe klauzule umowne
Eksploatacja systemu
1. Usuwanie problemów w ramach
gwarancji
rękojmi za wady
umowy serwisowej
2. Aktualizacje
parametryzacja – tzw. "mały rozwój"
modyfikacja – tzw. "duży rozwój"
3. SLA – umowa dotycząca poziomu usług
Zagadnienia uzupełniające
1. Usługi szkoleniowe
2. Zakaz konkurencji
3. Wdrożenie w grupie kapitałowej
4. Podwykonawstwo w zamówieniach IT
Specyfika i zakres umowy na IT z uwzględnieniem odrębności wynikających z Pzp
1. Zakres świadczenia – art. 140 Pzp
2. Odpowiedzialność konsorcjantów i podwykonawców – art. 141 Pzp
3. Okres obowiązywania umowy – art. 142 -143 Pzp
4. Klauzule waloryzacyjne – art. 142 ust. 5
5. Możliwość wprowadzania zmian w umowie – zmiany istotne oraz zmiany nieistotne, procedura zmiany umowy – art. 144 Pzp a specyfika wdrożeń informatycznych – change request
6. Odstąpienie od umowy – art. 145 Pzp
7. Zabezpieczenie należytego wykonania umowy – art. 146 – 147 Pzp Podsumowanie Dyskusja, zadawanie pytań
"Utwór" jako przedmiot prawa autorskiego
1. Co podlega ochronie? Definicja utworu
2. Cechy utworu
3. Podział utworów wg kryterium samodzielności
utwory samoistne
utwory inspirowane
utwory zależne
4. Utwór - o czym należy pamiętać?
5. Ustawowe wyłączenia spod ochrony
6. Utwór a jego nośnik – wzajemne relacje
7. Treść prawa autorskiego - uprawnienia twórców,
8. Pola eksploatacji – regulacja prawna, obszary pól eksploatacji
9. Dozwolony użytek chronionych utworów
10. Dozwolony użytek prywatny i publiczny
11. Podział praw autorskich
autorskie prawa osobiste
autorskie prawa majątkowe
prawa zależne (prawa twórcy opracowania)
12. Czas trwania autorskich praw majątkowych oraz majątkowych praw pokrewnych
13. Wynagrodzenie twórcy - zasady ustalania wysokości wynagrodzenia,
14. "Program komputerowy" jako "utwór"
pojęcie "wdrożenia" – zakres pojęcia
rezultaty wdrożenia – programy komputerowe oraz dokumentacja
definicja "programu komputerowego" – podstawowe zasady ochrony
zakres pojęcia "oprogramowania open souce"
rodzaje oprogramowania własnościowego
licencje wolnego oprogramowania
otwarte standardy
oprogramowanie "obce" oraz "własne" wykonawcy
ochrona elektronicznych baz danych
"patentowanie" wynalazków o "technicznym charakterze" implementowanych za pomocą komputera
utwór zależny a problem uzależniania się zamawiającego od wykonawcy, mechanizmy prawne umożliwiające zabezpieczenie się przed uzależnieniem
Podstawy prawne korzystania z utworu
1. Przeniesienie praw autorskich
osobiste a majątkowe prawa autorskie – podstawowe różnice
odpowiedzialność za naruszenie praw autorskich
o odpowiedzialność za naruszenie praw autorskich
o ochrona autorskich praw majątkowych
o odpowiedzialność karna za naruszenie praw autorskich
o wzmocniona prawno-karna ochrona programów komputerowych (art. 278 § 2 i art. 293 Kodeksu karnego)
o inne podstawy dochodzenia roszczeń wynikających z nieuprawnionej ingerencji w sferę praw autorskich
konsekwencje niedoprecyzowania zakresu pól eksploatacji
czy można czasowo przenieść autorskie prawa majątkowe do oprogramowania (orzecznictwo sądów powszechnych a Analiza dobrych praktyk UZP)?
przeniesienie autorskich praw majątkowych a kod źródłowy oprogramowania
przykładowe klauzule umowne chroniące interesy stron
2. Udzielenie licencji
zakres i cechy licencji
rodzaje licencji
licencja a sublicencja
licencja a grupa kapitałowa/struktura wielopodmiotowa
przykładowe klauzule chroniące interesy stron
najważniejsze cechy wspólne umów przenoszących autorskie prawa majątkowe oraz umów licencyjnych
3. Inne umowy – dzierżawa autorskich praw majątkowych, „leasing” oprogramowania
Specyfika umów na IT – wprowadzenie
1. Nietypowość umów w branży IT
2. Umowy IT jako narzędzie zarządzania ryzykiem
Co należy wiedzieć zanim zawrze się umowę na IT
1. Informacje ogólne
2. Elementy implementacji systemu IT
3. Zasada swobody umów
4. Ograniczenie zasady swobody umów
5. Przepisy Kodeksu cywilnego a treść ustawy Prawo zamówień publicznych – kwestie ogólne
Struktura dokumentacji transakcji IT
1. Umowa IT jako kompleks umów
rodzaje zawieranych umów w branży IT
umowa wdrożeniowa
umowa wdrożeniowa a prawo własności intelektualnej
umowa serwisowa – implementacja oraz korzyści płynące z zawierania umów serwisowych, rodzaje umów serwisowych (serwis interwencyjny oraz serwis regulowany tzw. SLA)
umowa licencyjna – licencja wyłączna, licencja niewyłączna a sublicencja, rodzaje umów licencyjnych dla programów komputerowych
licencja a przeniesienie praw autorskich – podobieństwa i różnice
2. Porównanie specyfiki umowy na IT ze specyfiką umowy zlecenia i umowy o dzieło
3. konstrukcja umowy na zamówienie IT
4. „minimum subiektywne” oraz „minimum obiektywne” umowy IT
5. przepisy bezwzględnie oraz względnie obowiązujące
Treść umowy na IT
1. Przedmiot
brak zdefiniowania przedmiotu umowy w kontrakcie
mechanizmy zmiany przedmiotu umowy – czynności o charakterze analitycznym oraz tzw. wnioski o dokonywanie zmian (Change Request)
oprogramowanie komputerowe jako przedmiot umowy IT – konsekwencje dla zamawiającego oraz wykonawcy przyjęcia programu komputerowego jako utworu
2. Zakres współpracy między stronami (wzajemne zobowiązania)
3. Uregulowania dotyczące personelu i podwykonawców
4. System wypłaty wynagrodzeń
5. Odpowiedzialność oraz kary umowne
rodzaje odpowiedzialności
pojęcie kary umownej
wysokość kar umownych i ich miarkowanie
co warto zastrzec w umowie? – porady praktyczne
6. Testowanie – istota w zamówieniach informatycznych
7. Odbiory
odbiór częściowy a odbiór końcowy
odbiór dzieła a odbiór utworu – konsekwencje prawne
skutki odmowy odbioru
treść protokołu odbioru, definicja protokołu jednostronnego
odpowiedzialność za opóźnienie z dostarczeniem dzieła/utworu
odpowiedzialność za dostarczenie nieprawidłowego przedmiotu umowy
8. Ochrona danych osobowych
9. Zachowanie poufności – kiedy odrębna umowa a kiedy tylko klauzula umowna? Jak zobowiązać pracowników do zachowania poufności?
10. Wypowiedzenia a odstąpienie od umowy – podobieństwa i różnice
11. Wybór prawa i sądu właściwego do rozstrzygania sporów
12. Inne typowe klauzule umowne
Eksploatacja systemu
1. Usuwanie problemów w ramach
gwarancji
rękojmi za wady
umowy serwisowej
2. Aktualizacje
parametryzacja – tzw. "mały rozwój"
modyfikacja – tzw. "duży rozwój"
3. SLA – umowa dotycząca poziomu usług
Zagadnienia uzupełniające
1. Usługi szkoleniowe
2. Zakaz konkurencji
3. Wdrożenie w grupie kapitałowej
4. Podwykonawstwo w zamówieniach IT
Specyfika i zakres umowy na IT z uwzględnieniem odrębności wynikających z Pzp
1. Zakres świadczenia – art. 140 Pzp
2. Odpowiedzialność konsorcjantów i podwykonawców – art. 141 Pzp
3. Okres obowiązywania umowy – art. 142 -143 Pzp
4. Klauzule waloryzacyjne – art. 142 ust. 5
5. Możliwość wprowadzania zmian w umowie – zmiany istotne oraz zmiany nieistotne, procedura zmiany umowy – art. 144 Pzp a specyfika wdrożeń informatycznych – change request
6. Odstąpienie od umowy – art. 145 Pzp
7. Zabezpieczenie należytego wykonania umowy – art. 146 – 147 Pzp Podsumowanie Dyskusja, zadawanie pytań
Czas trwania
2 dni
Prelegenci

Irena Skubiszak – Kalinowska
W roku 1997 została Członkiem Stowarzyszenia Prawa Konkurencji. Następnie, w latach 2000 – 2005 piastowała stanowisko Dyrektora Działu Prawnego w NCR Polska Sp. z o.o. Przez 3 lata była Arbitrem przy Urzędzie Zamówień Publicznych. Jest ekspertem zamówień publicznych przy Ministerstwie Gospodarki, członkiem Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Konsultantów Zamówień Publicznych
W roku 1997 została Członkiem Stowarzyszenia Prawa Konkurencji. Następnie, w latach 2000 – 2005 piastowała stanowisko Dyrektora Działu Prawnego w NCR Polska Sp. z o.o. Przez 3 lata była Arbitrem przy Urzędzie Zamówień Publicznych. Jest ekspertem zamówień publicznych przy Ministerstwie Gospodarki, członkiem Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Konsultantów Zamówień Publicznych
Zapisz się
Cena 1
-
b.d.
Cena zawiera:
- Najnowszą książkę
Zapisz się
Wydarzenie nieaktualne. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Organizator

ApexNet Sp. z o.o. Sp. k.
02-437 Warszawa
ul. Atlasowa 41
woj. mazowieckie
APEXnet działa od 2001 r. Jest organizacją działającą na zlecenie administracji publicznej, samorządu terytorialnego oraz podmiotów z branży budowlanej i inwestycyjnej w zakresie działalności:
• Szkoleniowej (szkolenia otwarte, szkolenia zamk...
FAQ
Najczęściej zadawane pytania
Prosimy o przejście do sekcji
Zapisz się, aby
wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje
się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.
UWAGA!
W przypadku, gdy szkolenie finansowane jest w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych opłata zwolniona jest z podatku VAT. W pozostałych przypadkach do wszystkich cen należy doliczyć 23% podatek VAT.
W przypadku, gdy szkolenie finansowane jest w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych opłata zwolniona jest z podatku VAT. W pozostałych przypadkach do wszystkich cen należy doliczyć 23% podatek VAT.
- Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas! lub zadzwoń!
Kontakt
Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz
Dane kontaktowe
ApexNet Sp. z o.o. Sp. k.
02-437 Warszawa
ul. Atlasowa 41