O szkoleniu
Celem szkolenia jest dostarczenie uczestnikom wiedzy i umiejętności niezbędnych do skutecznego zarządzania zamówieniami publicznymi w kontekście projektów współfinansowanych przez UE. Poprzez identyfikację kluczowych różnic w procedurach, zrozumienie pojęcia "nieprawidłowości" oraz analizę obszarów ryzyka, szkolenie skupia się wokół minimalizowania błędów i skutecznego zarządzanie projektami, co przyczynia się do sprawnego i zgodnego z przepisami wykorzystania środków finansowych dostępnych w ramach programów UE.
Podczas szkolenia uczestnicy zdobędą wgląd w istotne różnice między kontrolą postępowań o udzielenie zamówienia finansowanych ze środków krajowych a unijnych, oraz zrozumieją pojęcie "nieprawidłowości" jako podstawy dla korekt finansowych.
Analiza zasad konkurencyjności w zamówieniach publicznych pozwoli uczestnikom unikać błędów i nieprawidłowości podczas realizacji projektów współfinansowanych.
ZAPISZ SIĘ JUŻ DZIŚ!
Do osób zainteresowanych skutecznym zarządzaniem zamówieniami publicznymi
Program szkolenia
I.Kontrola postępowań o udzielenie zamówienia publicznego.
1.Najważniejsze różnice w postępowaniu kontrolnym przy udzielaniu zamówień finansowanych ze środków krajowych i unijnych;
2.Czym jest „nieprawidłowość” – które z naruszeń przepisów prawa może stać się podstawą do nałożenia korekty finansowej?
3.Korygowanie nieprawidłowości powstających przy realizacji projektów współfinansowanych ze środków UE:
a)Korekta finansowa;
b)Pomniejszenie zakresu finansowania;
II.Zamówienia udzielane zgodnie z zasadą konkurencyjności.
1.Prawo Zamówień Publicznych, a zasada konkurencyjności:
a)Progi stosowania poszczególnych procedur;
b)Wyłączenia ze stosowania zasady konkurencyjności:
obligatoryjne;
fakultatywne – zależne od decyzji beneficjenta.
c)Analiza porównawcza różnic w procedurach prowadzonych na podstawie PZP, a wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027:
konflikt interesów;
opis przedmiotu zamówienia;
warunki udziału w postępowaniu;
kryteria oceny ofert;
minimalne terminy;
rażąco niska cena;
wybór oferty najkorzystniejszej i warunki unieważnienia zapytania.
2.Zapytanie ofertowe w bazie konkurencyjności:
a)Publikacja zapytania - Ogłoszenie;
b)Minimalna zawartość;
c)Możliwość zmiany;
III.Obszary „szczególnej troski” w zamówieniach omówione na podstawie trzech kategorii nieprawidłowości zawartych w „taryfikatorze korekt finansowych”.
1.Kategoria 1 – Ogłoszenie o zamówieniu oraz opis przedmiotu zamówienia.
a)Nieopublikowanie ogłoszenia o zamówieniu lub nieuzasadnione bezpośrednie udzielenie zamówienia;
b)Sztuczny podział zamówień na roboty budowlane / usługi / dostawy
c)Brak uzasadnienia powodu, dla którego nie dopuszczono składania ofert częściowych lub nie udzielono zamówienia w częściach;
d)Błędy przy wyznaczaniu terminu składania ofert lub nieprzedłużeniu terminu w sytuacjach wymaganych przepisami;
e)Bezprawne stosowanie trybu negocjacji z ogłoszeniem lub dialogu konkurencyjnego;
f)Nieprzestrzeganie procedury właściwej w zakresie zamówień elektronicznych – komunikacja elektroniczna i stosowanie podpisów elektronicznych;
g)Błędy w ogłoszeniu o zamówieniu skutkujące nałożeniem korekty finansowej;
h)Zastosowanie kryteriów wykluczenia, kwalifikacji, udzielenia zamówienia ograniczający dostęp do zamówienia;
i)Błędy przy opisywaniu przedmiotu zamówienia;
j)Nieuzasadnione ograniczenie podwykonawstwa.
2.Kategoria 2 – Kwalifikacja oferentów i ocena ofert.
a)Niedopuszczalne zmiany w warunkach podmiotowych i przedmiotowych lub stosowanie warunków innych po otwarciu ofert;
b)Ocena ofert na podstawie kryteriów udzielenia zamówienia różniących się od kryteriów określonych w ogłoszeniu o zamówieniu lub SWZ;
c)Niewystarczająca ścieżka audytu na potrzeby udzielenia zamówienia – zasada jawności w praktyce;
d)Negocjacje w toku postępowania o udzielenie zamówienia, w tym modyfikacja oferty zwycięskiej – poprawianie omyłek, wyjaśnienia, a zmiany treści oferty;
e)Nieprawidłowe związki wykonawców z zamawiającym – pomoc w przygotowaniu postępowania, a zakłócenie uczciwej konkurencji;
f)Nieuzasadnione odrzucenie rażąco niskich ofert – czym jest rażąco niska cena, procedura jej ustalenia, wymagane elementy złożonych wyjaśnień;
g)Konflikt interesów wpływający na wyniki postępowania o udzielenie zamówienia – obowiązek składania oświadczeń z art. 56 PZP i przypadek wykluczenia wykonawcy;
h)Zmowa przetargowa i porozumienia ograniczające konkurencję – jak je ustalać i jakie konsekwencje grożą w sytuacji ich wystąpienia;
3.Kategoria 3 – Realizacja zamówienia
a)Przesłanki dopuszczające zmianę umowy:
Zmiany nieistotne;
Zmiany istotne nieobjęte zakazem zmiany;
b)Klauzule waloryzacyjne:
Obligatoryjne związane ze stosowaniem przepisów art. 436 i 439 PZP;
Fakultatywne.
c)Klauzule abuzywne (niedozwolone) w umowach:
Czym jest „opóźnienie” i jak należy rozumieć frazę „chyba że jest to uzasadnione okolicznościami lub zakresem zamówienia”?
Jakie zachowania są niezwiązane z przedmiotem umowy lub jej prawidłowym wykonaniem?
Minimalna wartość lub wielkość świadczenia stron w orzecznictwie – czy określenie „Zamawiający gwarantuje realizację minimum 1% zakresu zawartego w opisie przedmiotu zamówienia” jest wystarczające?
Czas trwania
09:30-15:30
Prelegenci
Łukasz Czaban
Trener zamówień publicznych od 2004 roku,
na koncie: setki szkoleń, tysiące godzin wykładowych z zamówień publicznych.
W latach 2008-2009 uczestnik obrad Komisji Gospodarki nad nowelizacją ustawy – autor poprawki.
Prowadził autorskie wykłady na Podyplomowych Studiach Zamówień Publicznych w Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach, Studium Zamówień Publicznych.
Terminy i miejsca
To szkolenie nie ma aktualnych terminów. Wyślij zapytanie o nowe terminy bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Rejestracja
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe
- certyfikat uczestnictwa
- Nagrania z webinarów ApexNet, Spotkania z ekspertami po godzinach,Roczny dostęp do EduStrefy, Aplikację mobilną z ustawą Pzp na Android i iOS, EduBox
Wydarzenie nieaktualne. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Najczęściej zadawane pytania
Prosimy o wypełnienie formularza zgłoszenia dostępnego na górze strony. Po jego otrzymaniu skontaktujemy się, aby potwierdzić zgłoszenie i przekazać wszystkie informacje organizacyjne.
- Nazwa firmy: ApexNet Sp. z o.o. Sp. k.
- Ulica i nr: ul. Atlasowa 41
- Kod pocztowy: 02-437
- Miejscowość: Warszawa
- Numer NIP: 7010371279