Zarządzanie konfliktem w urzędzie
O szkoleniu
Jest wiele różnych negatywnych skutków sytuacji konfliktowych pośrednio lub bezpośrednio wpływających na funkcjonowanie organizacji. Do najbardziej dotkliwych należą m.in.: straty finansowe spowodowane zwolnieniami chorobowymi zatrudnionych, fluktuacją pracowników czy niepowodzeniem realizowanych zadań i projektów.
Menedżerowie często nie radzą sobie z konfliktami wśród pracowników. Głównym tego powodem jest zwykle brak świadomości u menedżerów, jak i pracowników tego, jakie skutki niesie za sobą długotrwały konflikt. Również brak wiedzy na temat tego, co jest przyczyną konfliktu i w jaki sposób radzić sobie z konfliktami utrudnia rozwiązanie sytuacji.
CEL SZKOLENIA
Zwiększenie kompetencji w zakresie zarządzania konfliktem i trudnymi sytuacjami oraz wypracowanie strategicznych rozwiązań menedżerskich.
Przedstawienie najczęstszych zachowań i reakcji w trudnych sytuacjach w zespole oraz sposobów i metod zarządzania sytuacjami konfliktowymi.
Znaczące zwiększenie kompetencji Uczestników w zakresie przeciwdziałania i rozwiązywania konfliktów w zespole i pomiędzy pracownikami Urzędu wraz ze wzmocnieniem umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach w pracy
UMIEJĘTNOŚCI NABYTE PODCZAS SZKOLENIA
Po szkoleniu menedżer będzie potrafił:
- Sprawnie kierować konfliktem.
- Wykorzystywać konflikt do zwiększenia efektywności działań.
- Budować bezkonfliktową komunikację w zespole.
- Rozwiązywać konflikty w relacji z drugą osobą.
- Rozwiązywania konflikty w zespołach i między nimi.
- Bronić się przed manipulacją.
- Zwiększy kompetencje w zakresie asertywności.
Uczestnicy nabędą wiedzę o:
- konflikcie
- znaczeniu różnorodności
- sposobach postrzegania konfliktu
Uczestnicy nabędą umiejętności:
- rozwijania inteligencji emocjonalnej i zwiększania zaufania
- obniżania poziomu napięcia w zespole poprzez usuwanie jego źródeł
- poprawiania zdolności komunikacyjnych
- dostrzegania konfliktu w jego wczesnej fazie
- zwiększania efektywności zespołowej poprzez skuteczne rozwiązywanie konfliktów
- identyfikacji rzeczywistych przyczyn konfliktu
Uczestnicy pogłębią kompetencje związane z:
- rozpoznawaniem dynamiki konfliktu wewnątrz organizacji
- budowaniem otwartej komunikacji w zespole
- dostrzeganiem pozytywnych aspektów konfliktu
- Kadry menedżerskiej różnych działów, kierujących zespołami w których dochodzi do konfliktów
- Osoby zajmujących się zarządzaniem zasobami ludzkimi,
- Pracowników działów HR
- Kierowników zespołów administracji publicznej
Program szkolenia
KONFLIKT W ORGANIZACJI I PRZYCZYNY POWSTAWANIA KONFLIKTÓW
- Organizacyjne przyczyny powstawania konfliktów: dominacja jednostki, dominacja koalicji, dominacja większości, koalicje i klany
- Konflikt między jednostkami a grupami w firmie
- Ocena ryzyka wstąpienia konfliktów; współzależność działań, niezgodność celów, wspólnota zasobów
- Bariery komunikacyjne; Komunikat Ty, Ocena, założenie, stereotyp, generalizacja, nieaktywne słuchanie, atak psychologiczny - w jaki sposób radzić sobie z tymi wyzwaniami
- Rodzaje konfliktów wg. Ch. W. Moore’ a
- Trójkąt satysfakcji
- Rola sposobu ujawniania emocji w konflikcie
- Podmiotowe, a przedmiotowe traktowanie drugiej osoby
- Nawyki i pętle w komunikacji
ANATOMIA KONFLIKTU
- Deficyt zasobów
- Postawa podejrzliwości
- Niezgodność wartości
- Niestabilny stan stron
- Odrzucana hierarchia prestiżu
- Negatywne postrzeganie i wyolbrzymianie różnic
- Błędne postrzeganie drugiej strony
- Błędne postrzeganie własnej grupy
BURZA MÓZGÓW (Przyczyny konfliktów)
DYSKUSJA GRUPOWA (Przyczyny, bariery. ograniczenia)
ĆWICZENIA W PODGRUPACH (Przyczyny, bariery)
STUDIUM PRZYPADKU (Sytuacje konfliktowe w realiach Urzędu)
„ROZCIĄGACZE UMYSŁU” (Zagadki lateralne)
ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTU RELACJI
- Nieoceniający styl komunikowania się
- Hierarchizowanie relacji a partnerski styl porozumiewania się
- Style komunikacyjne C.G. Junga
- Twój styl komunikacyjny i twój "antagonista komunikacyjny"
- Jak rozpoznawać poszczególne typy komunikacyjne
- Jakich używać argumentów dla różnych typów komunikacyjnych
- Jak budować pozytywną komunikację na różnicach w sposobie porozumiewania się
- Ujawnianie intencji stojących za stanowiskiem
- Różnice na poziomie przekonań - budowanie na różnicach
ĆWICZENIA W PODGRUPACH/ PARACH (Style komunikacyjne)
DYSKUSJA GRUPOWA (Wymiana aktualnych doświadczeń)
ZADANIA INDYWIDUALNE (Twój Styl Komunikacyjny)
BURZA MÓZGÓW
TECHNIKI ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW I SPORÓW
- Różnice między arbitrażem, mediacją a facylitacją
- Rola mediatora i cel mediacji
- Minimalizowanie barier - oddzielaj ludzi od problemów, koncentruj się na motywach i interesach nie na stanowiskach, zwiększaj ilość opcji, stosuj obiektywne kryteria, udrażniaj komunikację i in.,
- Identyfikacja kwestii spornych
- Precyzowanie oczekiwań i budowanie dla nich atmosfery zrozumienia,
- Rozważanie rozwiązań i zawieranie porozumienia
- Postawy pokonywania konfliktów wg. T. Kilmanna
- Różnice między kompromisem a integracją
- Konstruktywne kończenie konfliktu; rozwiązanie, uregulowanie, zawieszenie broni
STUDIUM PRZYPADKU (Spór w zespole)
DYSKUSJA GRUPOWA
ĆWICZENIA W PODGRUPACH (Rozwiązywanie sporów – plan pracy)
KONFLIKT W ZESPOLE - WYKORZYSTANIE KONFLIKTU DLA SUKCESU
- Nieformalne role grupowe
- Potrzeby zespołu i dynamika zmiany potrzeb
- Fazy rozwoju zespołu i menedżera, pojawianie się oporu zespołu
- Kiedy zespół zaczyna konstruktywnie działać i co może zrobić menedżer aby go w tym wspierać?
OPÓR I BUNT ZESPOŁU - UMIEJĘTNOŚCI MENEDŻERSKIE W PRACY Z ZESPOŁEM - ROZWIĄZANIE TRUDNYCH SYTUACJI
- Radzenie sobie z oporem i konfliktem zespołowym
- Radzenie sobie z buntem
- Pozytywna funkcja konfliktów w zespole
- Manipulacja i wywieranie wpływu przez grupę i jednostki oraz radzenie sobie z manipulacją
- Co można zrobić w trudnych sytuacjach o różnym obliczu?
- Słowa, które przydają się w trudnych sytuacjach
- Dostrzeganie, akceptowanie i wykorzystywanie różnic przez menedżera
STUDIUM PRZYPADKU (Sytuacja konfliktowa/ trudna w Urzędzie)
DYSKUSJA GRUPOWA
„ROZCIĄGACZE UMYSŁU” (Zagadki lateralne)
BURZA MÓZGÓW (Wykorzystanie konfliktu dla sukcesu)
DZIEŃ DRUGI
STRATEGIE KIEROWANIA KONFLIKTEM
- Dominacja jednostki - mocne i słabe strony
- Dominacja koalicji - mocne i słabe strony
- Dominacja większości - mocne i słabe strony
- Nowy przemawiający cel dla większości
- Systemy hierarchiczne i ich rola w rozwiązywaniu konfliktów
- Rekonstrukcja systemu; rotacja personelu, przedzielenie buforem, pośrednik, rozdzielenie zadań, scalanie zadań
- Struktura organizacji macierzowej - nowe spojrzenie na konfrontację
- Przetargi rozdzielające i integrujące
- Mediacje
ĆWICZENIA W PODGRUPACH (Strategie kierowania/ radzenia sobie z konfliktem)
DYSKUSJA GRUPOWA
BURZA MÓZGÓW
SYTUACJE TRUDNE W PRACY MANAGERA – SPOSOBY REAGOWANIA/ DZIAŁANIA ZARADCZE
- demotywacja siebie i grupy,
- brak współpracy,
- SOJUSZE przeciwko grupie lub pojedynczej osobie,
- pomówienia, OSKARŻENIA, nastawienia,
- opór i jak radzić sobie z oporem w grupie,
- dyskryminacja,
- typologia trudnych pracowników i sposoby postępowania.
MODEROWANA DYSKUSJA GRUPOWA (Sytuacje trudne w rzeczywistości Urzędu)
ZADANIA W PODGRUPACH (Techniki radzenia sobie z trudnymi sytuacjami – plan działania)
„ROZCIĄGACZE UMYSŁU” (zagadki)
UMIEJĘTNOŚCI OSOBISTE MENEDŻERA A ROZWIĄZANIE TRUDNYCH SYTUACJI
- Asertywna obrona przed atakiem i krytyką
- Asertywne radzenie sobie w sytuacjach niejasnych
- Klaryfikacja aluzyjnej i uwikłanej krytyki
- Postawy życiowe
ZADANIA INDYWIDUALNE (Autodiagnoza)
ĆWICZENIA W PARACH / ODGRYWANIE RÓL(Asertywna obrona przed krytyką i atakiem)
MODEROWANA DYSKUSJA GRUPOWA
ZARZĄDZANIE STRESEM W SYTUACJACH KONFLIKTOWYCH
- Sposoby zapobiegania i radzenia sobie z emocjami i stresem
- Identyfikowanie własnego wzorca
- Praktyka świadomego oddechu – techniki oddechowe
- Szybkie sposoby pozbywania się negatywnych emocji
- Techniki mentalne radzenia sobie ze stresem
- Metoda napięć mięśniowych
- Techniki relaksacyjne
- Asertywność własna a stres
PODSUMOWANIE CAŁOŚCI SZKOLENIA
- Technika „most w przyszłość" - jak mogę wykorzystać nowe umiejętności w swojej codziennej pracy? - sesja informacji zwrotnych;
- Przekazanie zadań wdrożeniowych: indywidualne zadanie wdrożeniowe sformułowane przez każdego z uczestników.
- INDYWIDUALNE ZADANIA
DYSKUSJA GRUPOWA
Prelegenci


Trener SGP
Weź udział
- proces szkolenia, sala szkoleniowa, materiały szkoleniowe w formie książkowej wraz z długopisem, wszelkie koszty związane z trenerem, imienny certyfikat uczestnictwa w szkoleniu, przerwy kawowe, obiad, poszkoleniowe konsultacje z trenerem.
Wydarzenie nieaktualne. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
- proces szkolenia, sala szkoleniowa, materiały szkoleniowe w formie książkowej wraz z długopisem, wszelkie koszty związane z trenerem, imienny certyfikat uczestnictwa w szkoleniu, przerwy kawowe, obiad, poszkoleniowe konsultacje z trenerem.
Wydarzenie nieaktualne. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Organizator

Najczęściej zadawane pytania
Prosimy o wypełnienie formularza zgłoszenia dostępnego na górze strony. Po jego otrzymaniu skontaktujemy się, aby potwierdzić zgłoszenie i przekazać wszystkie informacje organizacyjne.
- Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas! lub zadzwoń!
Masz pytania? Napisz do nas
