Szkolenie

Zarządzanie płynnością finansową

O szkoleniu

Po szkoleniu uczestnik powinien mieć wiedzę i umiejętności w zakresie:
• pomiaru płynności finansowej w ujęciu statycznym i w ujęciu dynamicznym na podstawie informacji ze sprawozdań finansowych,
• wpływu decyzji podejmowanych w różnych obszarach (np. sprzedaż, marketing, zaopatrzenie) na płynność finansową całej firmy,
• rozumienia kategorii ekonomicznych, takich jak wpływy, wydatki, koszty, przychody,
• doskonałej interpretacji i rozumienia kapitału pracującego (obrotowego) netto i jego komponentów,
• sterowania płynnością finansową w praktyce,
• zarządzania zapasami, należnościami oraz zobowiązaniami,
• oceny kosztu kredytu handlowego (kredytu kupieckiego),
• planowania finansowego jako instrumentu zarządzania płynnością.
Kto powinien wziąć udział?

Pracownicy różnych działów, którzy potrzebują w sposób zintegrowany spojrzeć na problematykę zarządzania płynnością finansową i kapitałem obrotowym (pracującym) netto i rozumieć związki decyzji podejmowanych na różnych poziomach struktury organizacyjnej firmy na płynność finansową i kapitał obrotowy netto.

Program szkolenia

I. Pomiar i analiza płynności finansowej w praktyce

1. Istota płynności finansowej:
a) trzy aspekty płynności finansowej,
b) nadwyżka płynności i niedobór płynności,
c) związki płynności z rentownością firmy d) płynność przedsiębiorstwa w kontekście wartości spółki,
e) płynność a upadłość i bankructwo firmy – jak zmierzyć w kontekście prawa upadłościowego i jak przewidzieć w praktyce.

2. Praktyczna analiza najważniejszych kategorii ekonomicznych na potrzeby badania płynności:
a) wpływy a wydatki,
b) koszty a przychody,
c) zysk księgowy a przepływy pieniężne.

3. Sprawozdanie finansowe i jego struktura – jaka jest treść znaczeniowa poszczególnych elementów sprawozdania finansowego i jak są ze sobą powiązane z punktu widzenia analizy płynności finansowej:
a) istota bilansu i zasady jego konstrukcji – relacje między majątkiem i źródłami jego finansowania w ocenie płynności,
b) budowa rachunku zysków i strat – jak ustalać wyniki finansowe przedsiębiorstwa w różnych segmentach działalności,
c) rachunek przepływów pieniężnych (cash flow) – jak oceniać funkcjonowanie firmy w ujęciu pieniężnym (gotówkowym),
d) wskaźnikowa ocena rentowności, płynności i sprawności działania firmy.

4. Pomiar i ocena płynności finansowej:
a) cash flow – jak oceniać funkcjonowanie firmy w ujęciu pieniężnym (gotówkowym),
b) statyczna analiza płynności finansowej:
• wskaźniki bieżącej płynności finansowej,
• wskaźniki szybkiej płynności finansowej,
• wskaźniki natychmiastowej (gotówkowej) płynności finansowej.
c) dynamiczne wskaźniki płynności finansowej:
• wskaźniki wystarczalności pieniężnej,
• wskaźniki wydajności pieniężnej.
d) ocena płynności finansowej na podstawie struktury rachunku przepływów pieniężnych – w jaki sposób oceniać trzy segmenty biznesu z punktu widzenia płynności:
• segment działalności operacyjnej
• segment działalności inwestycyjnej
• segment działalności finansowej

II. Pogłębione analizy i metody zarządzania płynnością

1. Kapitał obrotowy netto i zarządzanie kapitałem obrotowym:
a) pojęcie kapitału pracującego netto,
b) komponenty kapitału pracującego netto (analiza zapasów, należności, zobowiązań),
c) wpływ zamrażania pieniędzy w kapitale obrotowym netto na płynność firmy i cash flow
d) szacowanie zapotrzebowania na kapitał obrotowy netto,
e) optymalne zapotrzebowanie na kapitał obrotowy netto,
f) strategie zarządzania kapitałem obrotowym netto (agresywna, konserwatywna, umiarkowana) – jak sterować zapotrzebowaniem na kapitał obrotowy netto?

2. Cykl konwersji gotówki w firmie (cash conversion cycle):
a) istota cyklu obiegu pieniądza w przedsiębiorstwie,
b) rotacja zapasów,
c) cykl inkasa należności (DSO),
d) cykl spłaty zobowiązań,
e) analiza efektywności gospodarowania majątkiem w firmie – jak ocenić gospodarowanie należnościami, zapasami oraz zobowiązaniami krótkoterminowymi,
f) problemy praktyczne szacowania cyklu konwersji gotówki.

3. Zarządzanie kluczowymi determinantami płynności:
a) metody zarządzania zapasami,
b) sterowanie należnościami,
c) polityka spłaty zobowiązań,
d) prognozowanie należności,
e) budżetowanie gotówki w firmie (preliminowanie przepływów pieniężnych),
f) zarządzanie środkami pieniężnymi.

4. Zarządzanie kredytem kupieckim (handlowym):
a) istota kredytu kupieckiego,
b) szacowanie kosztu kredytu kupieckiego w ujęciu nominalnym i realnym,
c) koszt rezygnacji ze skonta przy kredycie kupieckim,
d) ocena zmiany polityki udzielania kredytu kupieckiego,
e) metody analizy ryzyka kredytowego i oceny kontrahenta.

III. Planowanie finansowe w zarządzaniu płynnością w praktyce

1. Sporządzanie planu wpływów i wydatków.

2. Sporządzanie bilansu pro forma.

3. Prognozowanie wyniku finansowego.

4. Planowanie zapotrzebowania na gotówkę.

5. Monitorowanie przepływów pieniężnych w firmie.

6. Tworzenie budżetów finansowych, które determinują stan środków pieniężnych.

7. Budżetowanie gotówki w firmie (preliminowanie przepływów pieniężnych).

8. Tworzenie całościowego planu finansowego w MS Excel.

Czas trwania

9:00 – 14:30

Prelegenci

Cytat

prof. nadzw. dr hab. Bartłomiej Nita – od wielu lat związany z Instytutem Rachunkowości na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Współpracownik firmy konsultingowej, autor wielu ekspertyz i opracowań gospodarczych oraz programów restrukturyzacji przedsiębiorstw i instytucji. Autor wycen spółek na potrzeby przekształceń własnościowych oraz Sądu Gospodarczego. Ukończył University of Limerick (Irlandia), Akademię Ekonomiczną we Wrocławiu (Wydział Zarządzania i Informatyki) oraz Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu.

Gdzie i kiedy

Warszawa 11 - 12 maja 2021
brak danych

Warszawa

woj. mazowieckie

Gdzie i kiedy

Poznań 27 - 28 kwietnia 2021
brak danych

Poznań

woj. wielkopolskie

Gdzie i kiedy

Warszawa 16 - 17 lutego 2021
brak danych

Warszawa

woj. mazowieckie

Zapisz się

Cena
za osobę
1390 PLN
+23% VAT
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowo-konferencyjne
  • certyfikat uczestnictwa
  • serwis obiadowy
  • przerwy kawowe
Zapisz się

Organizator

ADN Akademia Sp. z o.o. Sp. k.
00-844 Warszawa
ul. Grzybowska 56
woj. mazowieckie
ADN Akademia (dawniej Akademia Biznesu MDDP) jest organizatorem szkoleń i konferencji z zakresu prawa podatkowego, rachunkowości, a także zarządzania i finansów. Realizujemy projekty dedykowane dla firm, dostarczając wiedzę, która zapewnia stabilny w...
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Zapisz się, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

Prosimy o zgłoszenie z użyciem formularza rejestracji online dostępnego na górze strony. Skontaktujemy się z Państwem celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia.


Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.

Dane kontaktowe

ADN Akademia Sp. z o.o. Sp. k.
00-844 Warszawa ul. Grzybowska 56
Darmowy biuletyn informacyjny

Zapisz się do newslettera i otrzymuj powiadomienia o nowych wydarzeniach!