O szkoleniu
Zakres szkolenia podzielony jest na moduły powiązane ze sobą. Moduł pierwszy stanowi fundament wiedzy teoretycznej dla następnych czterech ("gdzie jesteśmy"). W modułach omawiane są narzędzia i zasady ich stosowania. Obszary oddziaływania procesu zaopatrzenia ułożone są według logicznej kolejności wynikającej z organizacji procesów przedsiębiorstwa. W każdym module jest część dotycząca modernizacji procesów i narzędzi do ich poprawy ("gdzie będziemy"). Dla każdego obszaru prezentowane są narzędzia do określania i optymalizacji kosztów oraz wyliczane są efekty ekonomiczne proponowanych działań.
Najważniejszym efektem szkolenia jest uzyskanie wiedzy i praktycznej umiejętności zastosowania narzędzi zwiększającej efektywność procesu zaopatrzenia i zmniejszające jego koszty.
Procesy zaopatrzenia i realizacji zakupów warunkują ciągłość zarówno procesów produkcji jak i sprzedaży. Zarządzanie gospodarką materiałową decyduje o planowej realizacji procesów produkcyjnych, rzutując na poziom obsługi klienta na docelowym rynku. Koordynacja gospodarki materiałowej, zapasów, transportu i realizacji dostaw (niejednokrotnie w systemie Just in Time lub Just in Sequence) z potrzebami produkcji, wymaga od menedżerów specjalistycznej wiedzy logistycznej oraz wiedzy z zakresu finansów, controllingu i zarządzania. Znaczący udział kosztów materiałowych i zaopatrzenia w produkcie finalnym, wywołuje potrzeby szczegółowej analizy dostawców i rynków materiałów oraz dobór metod współpracy z dostawcami. Zapotrzebowanie na wykwalifikowanych menedżerów ds. zaopatrzenia wzrasta wraz z postrzeganiem znaczenia procesów zaopatrzenia, w planowej realizacji procesów gospodarczych przedsiębiorstwa - głównie procesów produkcji i sprzedaży (obsługi klienta). Całokształtem działań zaopatrzenia należy tak sterować, aby przedsiębiorstwa mogły szybko, skutecznie i elastycznie reagować na wszelkie zmiany planów produkcji lub dystrybucji, w konsekwencji zmian zachodzących na rynku.
Szkolenie skierowane jest do:
• dyrektorów oraz kierowników ds. zaopatrzenia lub zakupów,
• specjalistów ds. zaopatrzenia w przedsiębiorstwach,
• branżystów i kupców, analityków rynków surowcowo-materiałowych,
• koordynatorów zaopatrzenia i gospodarki materiałowej,
• kierowników, planistów i specjalistów poszczególnych odcinków zarządzania logistyką przedsiębiorstwa, zarządzających:
• zapasami,
• logistyką produkcji i przepływem materiałów,
• controllingiem materiałowym, zaopatrzenia oraz optymalizacją i efektywnością gospodarki materiałowej.
Program szkolenia
Moduł pierwszy - analiza stanu obecnego.
Wprowadzenie:
Uczestnicy zapoznają się z podstawowymi zagadnieniami z zakresu łańcucha dostaw i jego analizy. Poznają zasady analizy procesów i budują przykładową (opartą na swoich danych) mapę relacji oraz mapę procesu zaopatrzenia lub zakupu. W dalszej części analizują połączenia z procesami zewnętrznymi (dostawcy, transport) i wewnętrznymi (produkcja, planowanie, magazyny) ze szczególnym uwzględnieniem przepływów informacji i ryzyka zakłóceń. Podsumowaniem modułu pierwszego jest rozbudowane ćwiczenie w którym uczestnicy przeprowadzają samodzielną analizę efektywności łańcucha dostaw, wyliczają koszty przejścia przez łańcuch dostaw i wskazują obszary w których należy przeprowadzić optymalizacje (omówione w kolejnych modułach).
Realizowane zagadnienia:
- Łańcuch dostaw - podstawowe informacje o zasadach funkcjonowania.
- Zaopatrzenie jako łącznik pomiędzy dostawcami a przedsiębiorstwem.
- Łańcuch wewnętrzny - rola i zadania zaopatrzenia w przedsiębiorstwie.
- Relacje pomiędzy procesami zakupów i zaopatrzenia a innymi procesami przedsiębiorstwa.
- Wskaźniki - co mierzyć , gromadzenie danych, interpretacja wyników, automatyzacja pomiarów.
- Analiza cykli w łańcuchu dostaw, obliczenie kosztów przejścia.
7. Wnioski i zadania dla kolejnych modułów.
Moduł drugi - zapasy i narzędzia ich optymalizacji.
Wprowadzenie:
Omówienie na praktycznych przykładach mechanizmów zarządzania zapasami w dwóch oddzielnych systemach: pull i push (popyt zależny i niezależny) - zastosowanie odpowiednich narzędzi to klucz do sukcesu. W czasie praktycznych ćwiczeń uczestnicy pracują z systemami opartymi na mechanizmach MRP i DRP, połączenie planu produkcji z zapotrzebowaniem materiałowym - sterowanie zapasem na podstawie planów produkcji i dostępnych zapasów. W warunkach popytu niezależnego zostaną omówione podstawy prognozowania i wpływu jakości prognoz na poziom zapasów. Jak optymalizować wielkość partii kupowanych lub produkowanych - omówienie narzędzi pozwalających uzyskać niski koszt gromadzenia (dostaw) i utrzymania zapasu. Odrębnym omawianym zagadnieniem jest określenie i optymalizacja zapasu bezpieczeństwa, uwzględniającego zarówno zmienność popytu jak i jakość dostaw. Podsumowaniem modułu będzie ćwiczenie w którym uczestnicy będą samodzielnie sterować poziomem zapasu wybranego indeksu, celem ćwiczenia będzie zarówno uzyskanie wysokiego poziomu obsługi (POK1 i POK2) jak również możliwie niskiego całkowitego kosztu zarządzania zapasami.
Realizowane zagadnienia:
- Czynniki mające wpływ na zapasy.
- Koszty zapasów - składniki, metody gromadzenia danych o kosztach.
- Współczynnik kosztu utrzymania zapasu - gdzie szukać danych.
- Punkt rozdziału - projektowanie zapasu dla wybranych komponentów.
- Popyt zależny - projektowanie zapasu.
- MRP i DPR - powiązania w łańcuchu dostaw.
- Popyt niezależny - czynniki zewnętrzne.
- Prognozy i plany - różnice i mechanizmy.
- Zapas bezpieczeństwa - kształtowanie i optymalizacja.
10. Optymalizacja zapasu w warunkach popytu niezależnego.
Moduł trzeci - dostawcy , wybór, ocena współpraca i rozwój.
Wprowadzenie:
Wybór i ocena dostawców to kluczowe elementy w procesie zaopatrzenia. W module uczestnicy budują analizę dostawców wg różnych kryteriów. Na podstawie przygotowanych danych przeprowadzą analizy ABC wg kryteriów istotnych dla procesu zaopatrzenia. Omawiane są strategie współpracy dla wybranych towarów / dostawców - JiT, VMI. Na przykładach nowoczesnych strategii współpracy z dostawcami przedstawiane są korzyści i zagrożenia. Kanban - czy system elektroniczny - jak uzyskać efekt synergii narzędzi LEAN i możliwości nowoczesnych systemów informatycznych. Przedstawiony jest potencjał EDI - jak usprawnić wymianę informacji z dostawcami i wewnątrz firmy, automatyzacja procesu awizacji dostaw. Analiza TCO dostawcy - przykład kalkulacji pełnych kosztów współpracy z dostawcą, Ćwiczenie w którym uczestnicy porównują w kalkulacji różnych dostawców i określą koszty całkowitej współpracy z dostawcą.
Realizowane zagadnienia:
- Kryteria wyboru i oceny dostawcy - omówienie i praktyka stosowania.
- Modelowanie preferencji w ocenie dostawców.
- OTIF - przykład zastosowania , obliczania i automatyzacja wskaźnika.
- Określanie ryzyka współpracy z dostawcą – metoda oceny zagrożenie upadłością.
- JiT, VMI czy skład konsygnacyjny - zestawienie i porównanie zalet i wad rozwiązań.
- Automatyzacja procesu zaopatrzenia, systemy zamawiania i wymiany danych.
- Kanban - zastosowanie narzędzia sterowania przepływem materiału od dostawców.
- Wykorzystanie nowoczesnych technologii informatycznych w procesie zaopatrzenia.
9. Kompleksowa ocena kosztów współpracy z dostawcą.
Moduł czwarty - optymalizacja transportu.
Wprowadzenie:
W czwartej części zostaną omówione zasadnicze obszary działań na styku zaopatrzenie - transport. Przeprowadzona jest analiza efektywności transportu. Stawiane jest pytanie: gdzie zwykle pojawiają się niepożądane zjawiska. Badany jest wpływ procesu zaopatrzenia na działanie transportu i magazynów. Uczestnicy samodzielnie obliczają koszty transportu w przeliczeniu na jednostki pracy przewozowej, analizują stopień wykorzystania dostępnych pojazdów. Podejmują decyzję kiedy i w jakim zakresie skorzystać z usług zewnętrznych, a kiedy bardziej ekonomicznym rozwiązaniem będzie transport własny. Ważnym elementem modułu jest samodzielne określanie optymalnej lokalizacji centrum przeładunkowego / kluczowego dostawcy / magazynu regionalnego (w zależności od potrzeb uczestników) w taki sposób żeby zminimalizować koszty transportu.
Realizowane zagadnienia:
- Zadania transportowe w procesie zaopatrzenia.
- Organizacja przepływu informacji, awizacja dostaw, automatyzacja procesu.
- Określanie kosztów transportu, zasady, narzędzia i metody obliczeń.
- Koszt transportu na wybranym przykładzie.
- Transport własny czy obcy, czynniki mające wpływ na wybór, punkt decyzyjny.
- Obliczenie momentu zmiany transport własny - transport obcy.
- Optymalizacja transportu - lokalizacja magazynów i/lub innych węzłów sieci transportowej
8. Wskaźniki w procesach transportowych powiązane z zaopatrzeniem.
Moduł piąty - planowanie i wdrażanie zmian.
Wprowadzenie:
Wszystkie analizy i działania powinny prowadzić do zmian w procesie zaopatrzenia i procesach powiązanych. Kluczem do sukcesu jest właściwe zaplanowanie , przygotowanie i wdrożenie zmian. Uczestnicy zapoznają się z narzędziami, które ułatwiają ten trudny proces. Na podstawie własnych wyborów określają priorytety zmian z uwzględnieniem kluczowych czynników (ryzyko, wpływ na koszty, zarządzalność i inne). W podsumowaniu modułu przedstawione są zasady budowania zespołów wdrożeniowych i narzędzie wspierające pracę zespołów. Jako podsumowanie uczestnicy określają i planują działania, które wybrali do realizacji w swoim przedsiębiorstwie.
Realizowane zagadnienia:
- Zagrożenia przy wprowadzaniu zmian i metody ich minimalizacji.
- Wybór projektu - na czym się skupić.
- Ćwiczenie, macierz wyboru projektu, ocena kilku wybranych projektów.
- Zasady budowania zespołów wdrożeniowych.
- Narzędzia pracy grupowej, planowanie i realizacja zadań w zespołach.
- Plan wdrożenia - ćwiczenie, podsumowanie.
Czas trwania
10:00 - 17:00 - 1 dzień
9:00 - 16:00 - 2 i 3 dzień
Terminy i miejsca
To szkolenie nie ma aktualnych terminów. Wyślij zapytanie o nowe terminy bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
00-811 Warszawa
Towarowa 2
woj. mazowieckie
53-332 Wrocław
Powstańców Śląskich 7
woj. dolnośląskie
60-829 Poznań
Roosevelta 20
woj. wielkopolskie
Rejestracja
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe
- certyfikat uczestnictwa
Wydarzenie nieaktualne. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Najczęściej zadawane pytania
Prosimy o wypełnienie formularza zgłoszenia dostępnego na górze strony. Po jego otrzymaniu skontaktujemy się, aby potwierdzić zgłoszenie i przekazać wszystkie informacje organizacyjne.
- Nazwa firmy: Progress Project Sp. z o.o.
- Ulica i nr: ul. Światowa 22
- Kod pocztowy: 02-229
- Miejscowość: Warszawa
- Numer NIP: 5252382647