Szkolenie

Zasady rozliczeń z pracownikami z tytułu podróży służbowej oraz samochód w firmie – aspekty podatkowe

O szkoleniu

Szkolenie ma na celu szczegółowe omówienie najważniejszych zagadnień związanych z rozliczeniem podróży służbowych. Podczas szkolenia zostaną praktycznie omówione także najnowsze interpretacje indywidualne organów podatkowych i wyroki sądów administracyjnych ze szczególnym uwzględnieniem problematyki zajęć. Podczas zajęć prowadzący szczegółowo przedstawią uczestnikom regulacje prawne oraz najczęściej spotykane problemy będące przedmiotem sporów z organami podatkowymi związane z podróżami służbowymi i samochodem w firmie. Zajęcia zostaną zilustrowane przykładami praktycznymi, z którymi wykładowcy spotykają się w codziennej pracy w zakresie doradztwa podatkowego.
Kto powinien wziąć udział?
  • Główni Księgowi i księgowi
  • Pracownicy księgowości dokonujący rozliczeń wyjazdów służbowych pracowników i innych osób na terenie kraju i poza jego granicami
  • Pracownicy Działu Kadr odpowiedzialni za rozliczenia pracowników
  • Osoby odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie i podatkowe rozliczanie
  • Osoby prowadzące działalność gospodarczą i odbywające liczne wyjazdy służbowe na terenie kraju i poza jego granicami

Program szkolenia

1. Podróż służbowa – podstawowe źródła prawa oraz najważniejsze pojęcia:
a) Kodeks Pracy jako źródło definicji „podróży służbowej”,
b) znaczenie rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r.,
c) pojęcie „pracownika” w zagadnieniu podróży służbowych – problematyka zleceniobiorców, wykonawców umów o dzieło, managerów zatrudnionych na kontrakcie managerskim, innych osób zatrudnionych na umowach cywilnoprawnych o podobnym charakterze, członków zarządu, członków rad nadzorczych,
d) definicja „podróży służbowej” w przepisach i stanowiskach sądów,
e) różnice pomiędzy podróżą służbową a oddelegowaniem pracownika ze szczególnym podkreśleniem zasad opodatkowania przekazywanych świadczeń,
f) wpływ dyrektywy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług na rozliczenia z podróży służbowej,
g) właściwe określenie miejsca wykonywania pracy a podróż służbowa – wpływ błędnego określenia miejsca wykonywania pracy w umowie o pracę,
h) wyrok Trybunału Konstytucyjnego i wyroki Sadu Najwyższego w sprawie podróży służbowej kierowców zawodowych,
i) wpływ podróży służbowej na czas pracy – kiedy czas podróżowania będzie liczony jako czas pracy?

2. Czas i miejsce rozpoczęcia oraz zakończenia podróży służbowej krajowej i zagranicznej – praktyczne wątpliwości związane z przekształceniem podróży służbowej w podróż prywatną oraz podróży prywatnej w podróż służbową.

3. Omówienie problematyki podróży łączonych – podróż krajowa i zagraniczna. Jak liczyć należności z tytułu podróży służbowych?

4. Polecenie wyjazdu służbowego. Forma – pisemnie czy ustnie? Konsekwencje niezachowani odpowiedniej formy.

5. Regulacje dotyczące diet – najnowsze interpretacje i orzecznictwo sądów:
a) wysokość diet w podróżach służbowych krajowych a zagranicznych,
b) jak obliczać diety?
c) jak ustalić państwo docelowe w podróży służbowej zagranicznej? jedno czy kilka państw docelowych?
d) zasady dokonywania odliczeń od diety przy częściowym wyżywieniu – podróż krajowa i zagraniczna,
e) odliczenia od diety a posiłek z kontrahentem,
f) jak dokonywać odliczeń od połowy diety?
g) czy może powstać tzw. „dieta ujemna”?
h) konsekwencje podatkowe wypłaty diety,
i) nadwyżka diety ponad limity wynikające z rozporządzenia. Czy będzie stanowić koszt uzyskania przychodu pracodawcy? Czy należy rozpoznać przychód u pracownika? Orzecznictwo sądów administracyjnych.
j) zapewnienie należności na wyżywienie w podróży służbowej zagranicznej a dieta.

6. Zapewnienie całodziennego i częściowego wyżywienia:
a) co to jest całodzienne wyżywienie? Jak traktować obiadokolacje, brunch, lunch?
b) różnice pomiędzy całkowitym a częściowym wyżywieniem,
c) czy jest limit kwotowy całodziennego wyżywienia? Czy zawsze będzie stanowić koszt uzyskania przychodu pracodawcy? Czy należy rozpoznać przychód u pracownika?

7. Zwrot kosztów przejazdu:
a) podróż służbowa krajowa i zagraniczna, a środki transportu. Kto je określa?
b) co w przypadku, jeżeli pracodawca nie wskaże środka transportu?
c) zwrot kosztów przejazdu na podstawie oświadczenia pracownika a skutki CIT/PIT/VAT/ZUS.
d) podróż samochodem służbowym,
e) podróż służbowa krajowa i zagraniczna a prywatny samochód pracownika,
f) ewidencja przebiegu pojazdu – niezbędne elementy oraz zasady praktycznego rozliczania; kto nie musi sporządzać kilometrówki?

8. Zwrot kosztów noclegu:
a) różnice w zasadach zwrotu kosztów noclegu w podróży służbowej krajowej a zagranicznej,
b) limity hotelowe w podróży służbowej krajowej i zagranicznej,
c) konsekwencje podatkowe przekroczenia limitów hotelowych,
d) jakie okoliczności uzasadniają przekroczenie limitów hotelowych?
e) brak rachunku za hotel a zwrot kosztów,
f) nadwyżka ponad limit noclegowy a przychód pracownika w PIT,
g) ryczałt za nocleg w podróży służbowej krajowej i zagranicznej.

9. Zwrot kosztów poruszania się komunikacją miejscową w kraju i zagranicą:
a) różnice w zwrocie kosztów za poruszanie się komunikacją miejscową w podróży służbowej krajowej a zagranicznej,
b) rozliczenie ryczałtowe a zwrot wydatków faktycznie poniesionych przez pracownika,
c) diety dojazdowe zagranicą – kiedy można wypłacić połowę diety dojazdowej?
d) kiedy nie przysługują ryczałty? Różnice pomiędzy podróżą służbową krajową a zagraniczną.

10. Zwrot innych udokumentowanych wydatków w stosunku do uzasadnionych potrzeb:
a) rozliczanie opłat za parkingi i przejazd autostradami – czy są wliczone w limit kilometrówki?
b) dodatkowe wydatki na autostrady i parkingi – Czy będą stanowiły koszt pracodawcy? Czy należy rozpoznać przychód u pracownika?
c) ubezpieczenie pracownika w trakcie podróży służbowej,
d) inne udokumentowane wydatki.

11. Dokumentowanie poniesionych przez pracownika wydatków:
a) rozliczenie ryczałtem a zwrot wydatków faktycznie poniesionych przez pracownika,
b) prawidłowe udokumentowanie poniesionego wydatku,
c) oświadczenie pracownika o poniesionym wydatku. Omówienie problematyki częstych oświadczeń pracowników. Konsekwencje podatkowe.

12. Zaliczka na poczet podróży służbowej:
a) ustalenie wysokości zaliczki w podróży służbowej krajowej i zagranicznej,
b) czy pracodawca ma obowiązek wypłaty zaliczki?
c) w jakiej walucie wypłacić zaliczkę na podróż służbową zagraniczną?
d) kurs wypłaty i rozliczenia zaliczek w podróży służbowej zagranicznej,
e) termin rozliczenia zaliczki,

13. Należności z tytułu podróży służbowych a podatkowy koszt uzyskania przychodu. Bieżące orzecznictwo i interpretacje:
a) poniesienie należności a kwalifikacja celowościowa,
b) rozpoznawanie kosztów w całości, czy do limitów?

14. Należności z tytułu podróży służbowych a możliwość powstania przychodu u pracownika. Bieżące orzecznictwo i interpretacje.

15. Należności z tytułu podróży służbowych oraz szkoleń a kwestia składek na Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

16. Samochód osobowy w firmie na gruncie podatków dochodowych
a) omówienie zmian obowiązujących w podatkach dochodowych od 2019 roku w oparciu o najnowsze interpretacje podatkowe i Objaśnienia Podatkowe Ministra Finansów z 9 kwietnia 2020 r.,
b) odpisy amortyzacyjne samochodu stanowiącego własność podatnika – nowe limity od 2019 roku;
c) ubezpieczenie samochodu a koszty podatkowe,
d) wydatki związane z używaniem samochodu – w jakiej części stanowią koszty podatkowe? przykłady wydatków uznawanych za eksploatacyjne przez organy podatkowe;
e) samochód wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej, a tzw. użytek „mieszany” – skutki podatkowe
f) samochód niestanowiący składnika majątku podatnika – najem, dzierżawa, leasing samochodu a podatek dochodowy; sposób rozliczania kosztów eksploatacyjnych i czynszowych w oparciu o interpretacje podatkowe i Objaśnienia Podatkowe Ministra Finansów z 9 kwietnia 2020 r.,
g) kogo nie obejmują nowe limity kosztów podatkowych w leasingu, najmie i dzierżawie samochodu osobowego?
h) jak ustalać wartość samochodu gdy zależy od niego limit kosztów podatkowych? Co zrobić, gdy wynajmujący nie przekazał informacji o wartości pojazdu? Propozycje Ministra Finansów z 9 kwietnia 2020 r. i rozwiązania na bazie interpretacji podatkowych.
i) które wydatki nie są objęte ograniczeniami w zaliczaniu w koszty podatkowe niezależnie od sposobu używania samochodu? – najnowsze stanowiska organów podatkowych.
j)Jakie zmiany można wprowadzić do umowy leasingu, by nie wpaść w nowe limity kosztów podatkowych – odpowiedzi w oparciu o aktualne interpretacje podatkowe i Objaśnienia Ministra Finansów z 9 kwietnia 2020 r.
k) samochód służbowy wykorzystywany na cele prywatne – ryczałty za używanie auta, najnowsze orzecznictwo w zakresie paliwa, aktualne stanowiska organów,

17. Samochód osobowy w firmie na gruncie VAT:
a) samochód służbowy używany do celów prywatnych a VAT,
b) zasady odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem samochodu osobowego w aspekcie zmian w podatku VAT,
c) odliczanie VAT od paliwa zakupionego do firmowego samochodu
d) kiedy można odliczyć VAT w całości a kiedy jedynie w 50%
e) ewidencja przebiegu pojazdu – jakie powinna zawierać informacje i jak ją prowadzić?
f) nieodliczony podatek VAT a koszty podatkowe – rozwiązania w oparciu o Objaśnienia Podatkowe Ministra Finansów z 9 kwietnia 2020 r.

Czas trwania

10:00 – 15:30

Prelegenci

Cytat

Krzysztof Senderowicz – adwokat, od 2014 roku członek Izby Adwokackiej w Warszawie, założyciel Kancelarii KS. Doświadczenie zawodowe zdobywał współpracując w kancelariach prawnych i podatkowych przy obsłudze polskich i międzynarodowych przedsiębiorców, świadcząc usługi prawne na rzecz osób fizycznych oraz kierując działem prawnym jednej z wiodących kancelarii warszawskich. Specjalizuje się w szeroko rozumianym prawie pracy i związanych z nim zagadnieniach, prawie cywilnym (w szczególności w postępowaniach sądowych i dochodzeniu należności) oraz prawie podatkowym. W ramach swojej praktyki zajmował się bieżącym doradztwem prawnym i podatkowym na rzecz podmiotów prawa handlowego, doradzał w skomplikowanych sporach sądowych, sprawach upadłościowych i restrukturyzacyjnych zarówno po stronie dłużników, jak i wierzycieli, zajmował się zabezpieczeniem wykonaniu umów i dochodzeniem należności oraz prawem nieruchomości. Posiada bogate doświadczenie w zakresie reprezentacji przed sądami, organami administracji podatkowej oraz organami rentowymi. W swojej praktyce świadczył obsługę prawną w bieżących procesach inwestycyjnych firm z sektora budowlanego, wodociągowo-kanalizacyjnego, transportowego, spożywczego i tekstylnego, doradzał na rzecz podmiotów międzynarodowych i wspierał przedsiębiorców w negocjacjach. Oprócz praktyki zawodowej Krzysztof Senderowicz prowadzi szkolenia z zakresu prawa pracy, prawa cywilnego, gospodarczego i skutecznych metod windykacji. 

Mariusz Nowak – doradca podatkowy, doktorant Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Pięcioletnie doświadczenie zawodowe na stanowiskach kierowniczych w urzędzie skarbowym, gdzie specjalizował się w kontrolach podatkowych, postępowaniach podatkowych oraz postępowaniach egzekucyjnych w administracji. Dwuletnie doświadczenie zawodowe w jednej z największych firm produkcyjnych świata, w której zajmował się doradztwem podatkowym. Obecnie prezes zarządu w międzynarodowej spółce doradztwa podatkowego Goldenstein. Zajmuje się obsługą prawno-podatkową polskich oraz międzynarodowych firm. Posiada szerokie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń dla urzędów skarbowych, biur rachunkowych, księgowych oraz dla przedsiębiorców. W szkoleniach koncentruje się na poszukiwaniu sposobów optymalizacji opodatkowania. Przedstawia sposób działania. Szkolenia są prowadzone w sposób dynamiczny i ciekawy. Szkolenia oparte są na przykładach praktycznych czerpanych z doświadczenia prelegenta. Jego szkolenia cieszą się dużym uznaniem wśród słuchaczy. Jest autorem publikacji w biuletynie finansowym i w gazecie prawnej. Od 2013 roku posiada uprawnienia niemieckiego doradcy podatkowego.

Mateusz Cedro – doktorant Katedry Prawa Finansowego Uniwersytetu Łódzkiego, absolwent Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Wieloletni praktyk prawa podatkowego oraz procedury podatkowej, poprzednio pracownik i manager czołowych polskich kancelarii podatkowych a także wspólnik kancelarii doradztwa podatkowego. Doświadczenie zawodowe zdobywał doradzając przy transakcjach gospodarczych pod kątem ich konsekwencji prawnych oraz opodatkowania podatkami dochodowymi i VAT. Uczestniczył w przeglądach prawnych i podatkowych, sporządzał dokumentacje cen transferowych dla klientów z branży stalowej, ubezpieczeniowej, finansowej, IT, handlowej, transportowej oraz marketingowej. Uczestniczył w projektach z zakresu optymalizacji rozliczeń pracowników w ramach podróży służbowych krajowych i zagranicznych oraz korzystania z samochodów służbowych. Posiada bogate doświadczenie doradcze oraz szkoleniowe z zakresu prawa podatkowego. Przeprowadził szereg szkoleń zamkniętych i otwartych z zakresu podatku VAT, podatku od nieruchomości, procedury podatkowej, podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku dochodowego od osób fizycznych. Autor licznych publikacji z zakresu prawa podatkowego m.in. do miesięcznika i portalu TaxFin.pl, Kontrole w Firmie, Wiedza i Podatki oraz Rzeczpospolita.

Anna Karczewska – prawnik, ekonomista, ekspert w zakresie podatków bezpośrednich i międzynarodowych, współpracownik z Kancelarią ADN Podatki. Ukończone Studia Podatkowe oraz Podyplomowe Studia Międzynarodowych Strategii Podatkowych organizowane przez SGH a także Podyplomowe Studia Prawo karne skarbowe i gospodarcze organizowane przez Uniwersytet Jagielloński. Były pracownik urzędu skarbowego oraz prawnik w Ministerstwie Finansów, tax manager w międzynarodowym holdingu. Od wielu lat prowadzi szkolenia z zakresu prawa i podatków (między innymi dla KAS-u z zakresu kontroli skarbowej i procedur dowodowych). Od kilku lat związana ze Szkołą Główną Handlową, gdzie prowadzi zajęcia na Podyplomowych Studiach Podatkowych. Doktorant na Wydziale Prawa Uniwersytetu Warszawskiego specjalizacja: prawo podatkowe. Członek International Fiscal Association. Prelegent na konferencjach sejmowych dotyczących podatku VAT.

Gdzie i kiedy

Kraków 18 marca 2021
brak danych

Kraków

woj. małopolskie

Gdzie i kiedy

Wrocław 25 lutego 2021
brak danych

Wrocław

woj. dolnośląskie

Gdzie i kiedy

Warszawa 23 lutego 2021
brak danych

Warszawa

woj. mazowieckie

Gdzie i kiedy

Gdańsk 18 lutego 2021
brak danych

Gdańsk

woj. pomorskie

Gdzie i kiedy

Warszawa 28 stycznia 2021
brak danych

Warszawa

woj. mazowieckie

Gdzie i kiedy

Katowice 26 stycznia 2021
brak danych

Katowice

woj. śląskie

Gdzie i kiedy

Poznań 19 stycznia 2021
brak danych

Poznań

woj. wielkopolskie

Weź udział

Cena
za osobę
640 PLN
+23% vat
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowo-konferencyjne
  • certyfikat uczestnictwa
  • serwis obiadowy
  • przerwy kawowe
Weź udział

Organizator

Akademia Biznesu MDDP
02-672 Warszawa
Domaniewska 39 A
woj. mazowieckie
Akademia Biznesu MDDP jest organizatorem szkoleń i konferencji z zakresu prawa podatkowego, rachunkowości, a także zarządzania i finansów. Realizujemy projekty dedykowane dla firm, dostarczając wiedzę, która zapewnia stabilny wzrost przedsiębiorstw, ...
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Weź udział, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

Prosimy o zgłoszenie z użyciem formularza rejestracji online dostępnego na górze strony. Skontaktujemy się z Państwem celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia.


Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.
Wiadomość została wysłana!

Dane kontaktowe

Akademia Biznesu MDDP
02-672 Warszawa Domaniewska 39 A
Darmowy biuletyn informacyjny

Zapisz się do newslettera i otrzymuj powiadomienia o nowych wydarzeniach!