O warsztatach
Od 2020 r. Baza Danych Odpadowych (BDO) funkcjonuje jako narzędzie kontroli gospodarki odpadami, opakowaniami i innymi produktami w ramach przedłużonej odpowiedzialności producenta. Przedsiębiorcy są zobowiązani do przekazywania odpadów poprzez elektroniczne KPO, prowadzenia KEO oraz składania wszystkich sprawozdań zarówno dotyczących odpadów jak i opakowań i produktów poprzez bazę BDO.
Wprowadzono bardzo wysokie kary od 5 tyś do 1 mln zł za brak wpisów na wniosek w wymagane działy rejestru oraz kary za brak umieszczania numeru rejestrowego na dokumentach związanych z prowadzoną działalnością polegającą np. na wprowadzaniu na rynek towarów w opakowanych, SEiE, baterii i akumulatorów. Nadzór nad rejestrem prowadzą Urzędy Marszałkowskie, baza BDO jest narzędziem kontroli zarówno UM, jak i WIOŚ.
Ustawa w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 wprowadziła wiele zmian dla podmiotów podlegających pod wpis do BDO. Ustawa zmieniła terminy sprawozdań, sposób prowadzenia ewidencji.
Od 2021 r. wchodzą w życie nowe wymagania dotyczące magazynowania odpadów, planowane są również zmiany dotyczące połączenia bazy BDO z jednolitym plikiem kontrolnym VAT.
Cele szkolenia:
- przekazanie Uczestnikom wiedzy, kwalifikacji i praktycznych umiejętności stosowania przepisów prawa ochrony środowiska, w szczególności praktyki korzystania z rejestru BDO.
- rozwinięcie umiejętności praktycznego działania w BDO - trakcie szkolenia przeprowadzimy ćwiczenia w systemie BDO.
Korzyści z udziału w szkoleniu:
- podsumujemy zmiany prawne i nowe obowiązki od 2020 roku, w tym wprowadzone od kwietnia w związku z pandemią
SARS-CoV-2, a także powiemy o zmianach od 2021 roku, - dzięki aktywnym warsztatom realizowanym w kameralnych grupach, uczestnicy poznają zasady praktycznego poruszania się i pracy w elektronicznym systemie BDO,
- uczestnicy mają możliwość konsultowania indywidualnych problemów z którymi spotykają się w swojej pracy.
- pracownicy przedsiębiorstw prywatnych
- specjaliści ds. ochrony środowiska
- specjaliści ds. gospodarki odpadami
- osoby zajmujące się kwestiami środowiskowymi oraz sporządzające sprawozdania środowiskowe
- wszystkie osoby zainteresowane omawianą podczas szkolenia tematyką.
Program warsztatu
DZIEŃ I
- Podmioty zobowiązane do wpisu na wniosek w rejestr BDO
- Aktualizacja wpisów obejmująca zmiany w zakresie BDO
- Wprowadzanie towarów w opakowaniach - obowiązki, praktyczna realizacja:
- Ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi i wynikające z niej nowe obowiązki
- Obowiązki wprowadzających na rynek produkty w opakowaniach
- Opłata produktowa – rodzaje opakowań, momenty wprowadzenia
- Opakowania wielomateriałowe i ze środkami niebezpiecznymi
- Kampanie edukacyjne
- Sposoby ewidencji wprowadzanych na rynek opakowań, eksportowanych (warsztat)
- Naliczenie opłaty produktowej
- Wypełnianie sprawozdań składanych do Urzędów Marszałkowskich
- Możliwości realizacji obowiązku odzysku i recyklingu
- Opłata recyklingowa i jej realizacja, najnowsze zmiany opłaty oraz podleganiu pod obowiązek
- Rola Organizacji odzysku opakowań i organizacji samorządu gospodarczego w gospodarowaniu opakowaniami
- Kary i opłaty podwyższone w zakresie nie przestrzegania obowiązków podmiotów wprowadzających produkty w opakowaniach
- Wprowadzanie produktów
- Rodzaje produktów podlegających pod obowiązki opłaty produktowej
- Realizacja obowiązku
- Sposoby ewidencji i sprawozdawczości
- Kary i opłaty podwyższone w zakresie nie przestrzegania obowiązków podmiotów wprowadzających produkty.
- Rejestr BDO
- Rejestr BDO – praktyka wpisywania i aktualizowania w zakresie produktów i produktów w opakowaniach oraz podmiotów prowadzących odzyski i recykling odpadów opakowaniowych
- Numer BDO – umieszczanie na dokumentach
- Ewidencja i sprawozdawczość w BDO od 2020 r.
- Wyszukiwarka BDO, jak weryfikować podmioty
- Opłata recyklingowa
- Obowiązki w zakresie opłaty recyklingowej
- Podmioty wprowadzające torby z tworzywa sztucznego nowe wymagania od 1.09.2019 r.
- Nowa sprawozdawczość, ewidencjonowanie od 2020 r., wpis do bazy BDO
- Kary w zakresie nie przestrzegania przepisów.
- Sprawozdawczość:
- Wypełnianie sprawozdań poprzez bazę BDO.
- Wypełnianie sprawozdań poprzez bazę BDO.
- Pytania i odpowiedzi.
DZIEŃ II
- Gospodarka odpadami - najnowsze zmiany w 2021 r.:
- Podmioty w obrocie odpadami – posiadacz odpadów, wytwórca odpadów, sprzedawca odpadów, pośrednik w obrocie odpadami
- Przenoszenie odpowiedzialności i proponowane zwiększenie za odpady niebezpieczne na wytwórców odpadów, najnowsze zmiany ustawy z lipca 2019 r.
- Utrata statusu odpadu i produkt uboczny – kryteria, procedura
- Klasyfikacja odpadów i procedura zmiany klasyfikacji
- Pozwolenia i zezwolenia w zakresie gospodarki odpadami - pozwolenia na wytwarzanie, zbieranie i przetwarzanie odpadów
- Zmiany ustawy o odpadach – zmiany decyzji, uzyskiwanie pozwoleń na nowych zasadach, najnowsze zmiany z ustawy z lipca 2019 r.
- Audyt p.poż., zabezpieczenie roszczeń, zaświadczenia i oświadczenia o niekaralności, monitoring miejsc magazynowania odpadów, projektowe rozporządzenie
- Nowe warunki uzyskiwania decyzji w zakresie gospodarowania odpadami
- Transport odpadów
- Nowe warunki magazynowania odpadów od 2021 r.
- Etykiety dla odpadów niebezpiecznych
- Wpisywanie i aktualizowanie wpisów do BDO
- Zwolnieni z BDO
- Sprawdzanie podmiotów w BDO
- Projekty zmian BDO zgodnie z nową ustawą o IOŚ i przygotowanie do nich
- Kary w zakresie nie przestrzegania przepisów.
- BDO – ćwiczenia
- Tworzenie KPO i KPOK
- Prowadzenie KEO i KEOK
- Składanie sprawozdań poprzez bazę BDO
- Korekty sprawozdań
- Kompleksowa ewidencja i sprawozdawczość odpadowa zarówno w bazie BDO, jak i w formie papierowej (wzory KPO papierowe).
- Zmiany w gospodarce komunalnej prowadzonej w przedsiębiorstwie
- Jak prowadzić gospodarkę odpadami komunalnymi w przedsiębiorstwie
- Zmiany w systemie
- Plany połączenia bazy BDO z jednolitym plikiem kontrolnym VAT
- Pytania i odpowiedzi
Czas trwania
Prelegenci
TRENER I
Ceniony ekspert z zakresu ochrony środowiska, w szczególności prawa ochrony środowiska, procesu inwestycyjnego, gospodarki odpadami i opakowaniami, emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz ISO 14001 i EMAS. Praktyk o bogatym doświadczeniu zgromadzonym podczas pracy na rzecz znaczących podmiotów sektora prywatnego oraz jednostek sektora publicznego Ekspert PARP w zakresie CSR. Autor opracowań i ekspertyz.
Doktor nauk chemicznych, absolwent ochrony środowiska na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Politechnice Krakowskiej, audytor wewnętrzny ISO 14001, stypendysta University of Utrecht Debye Institute w Holandii w zakresie technologii chemicznej.
TRENER II
Specjalistka z zakresu ochrony środowiska, absolwentka zarządzania i inżynierii produkcji na Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Ekspert ds. ochrony środowiska: obsługa w zakresie doradztwa środowiskowego przedsiębiorstw, opracowywanie dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji administracyjnych z zakresu ochrony środowiska, przeprowadzanie audytów środowiskowych, wdrażanie kompleksowej gospodarki odpadami zgodnej z wymaganiami prawnymi. Prowadzi szkolenia i warsztaty skierowane do podmiotów gospodarujących odpadami, wytwórców odpadów, administracji publicznej.
TRENER III
Specjalista z zakresu ochrony środowiska, absolwent ochrony środowiska na Uniwersytecie Rolniczym w Krakowie. Ekspert w zakresie gospodarki opakowaniami i odpadami oraz emisji zanieczyszczeń do powietrza. Swoje doświadczenie zdobył dzięki wieloletniemu nadzorowi i pracy na rzecz podmiotów z sektora prywatnego, m.in. przy realizacji kontraktów na terenie Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków-Balice, przy budowie połączenia kolejowego MPL „Kraków – Balice” z Krakowem oraz pracy na rzecz organizacji odzysku opakowań. Zajmuje się bezpośrednim nadzorem nad realizacją obowiązków środowiskowych przez firmy handlowe, produkcyjne i usługowe, uzyskiwaniem stosownych pozwoleń sektorowych również dla podmiotów gospodarujących odpadami.
Terminy i miejsca
Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Warszawa
woj. mazowieckie
Rejestracja
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowo-konferencyjne
- certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór )
- 5% przy zgłoszeniu min. 2 osób
- 5% przy zgłoszeniu min. 3 osób
- 5% przy zgłoszeniu min. 4 osób
- 5% przy zgłoszeniu min. 5 osób Rozwiń
Brak miejsc. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Termin nieaktualny. Wybierz inny termin powyżej, bądź wypełnij formularz, aby zapytać o planowane nowe terminy.
Organizator

Najczęściej zadawane pytania
- Przesłanie wypełnionego formularza jest zobowiązaniem do zapłaty za szkolenie.
- Płatność powinna być przekazana w formie przedpłaty na konto J.G.Training: BRE BANK S.A. - mBank 38 1140 2004 0000 3002 3360 7883.
- Brak dokonania płatności przed terminem szkolenia nie oznacza rezygnacji z udziału w szkoleniu.
- Rezygnacja z udziału w szkoleniu może być dokonana najpóźniej na 5 dni roboczych przed datą szkolenia, wyłącznie w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie lub nieobecność na szkoleniu nie zwalnia od dokonania opłaty.
- Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania szkolenia z przyczyn od siebie niezależnych i odstąpienia od umowy. W takim przypadku przedpłaty zostaną niezwłocznie zwrócone zgłaszającym a Organizator nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe z powodu odwołania szkolenia.
- Oświadczamy, że zapoznaliśmy się z warunkami umowy zawartymi w pkt. 1-5 i akceptujemy je.
- Oświadczamy, że jesteśmy umocowani do zawarcia niniejszej umowy w imieniu wskazanego wyżej podmiotu.
Masz pytania? Napisz do nas
