Warsztat

Sales and Operations Planning, czyli budząc “&” w S&OP

O warsztatach

Sprzedaż składa nierealne obietnice? Łańcuch dostaw agresywnie redukuje zapasy, choć cierpią na tym koszty? Produkcja walczy o ciągłe zwiększanie produktywności przez co jest w ciągłym konflikcie ze sprzedażą? Zaopatrzenie walczy o coraz niższe ceny, czego efektem jest pogorszenie wyników całej firmy?

Sales and Operations Planning pomyślany jest – i często z sukcesem wdrożony – jako proces, w którym powyższe sytuacje są eliminowane. Ścisła kolejność przeglądu planów (od nowych wdrożeń, przez planowanie sprzedaży, planowanie produkcji i zapasów aż po projekcje finansową) pomaga oprzeć się nie na opiniach, przeczuciach, ale na liczbach i faktach. Żelazna logika wymusza obiektywne podejmowanie decyzji. Tak się faktycznie dzieje i taki efekt jest możliwy przez wdrożenie chyba najtańszego i najefektywniejszego procesu decyzyjnego w firmie. Jednak często projekt wprowadzenia S&OPa rozczarowuje. Trzeba bowiem pamiętać, że proces ten jest mechanizmem poprawienia komunikacji między działami, które często są ze sobą skonfliktowane. Ich cele są często z definicji sprzeczne z celami pozostałych uczestników S&OP.

Walka o „swoje KPI” [Key Perfomance Indicators – kluczowe wskaźniki] często skupiona jest na najbliższych okresach (miesiąc, kwartał). Przejawem tego jest częsta praktyka przekazywania zawyżonych prognoz – pozwalają one odwlec problem z realizacją budżetu, a jednocześnie prowadzą do zbudowania zapasów, z których teoretycznie można obsłużyć nagle pojawiającego się klienta. Rozliczany z wielkości zamrożonej w magazynach gotówki pion łańcucha dostaw wprowadza swoje korekty do otrzymanych prognoz. Efekt domina: zaufanie zanika w całej organizacji. Co więcej, wiedzę o współzależnościach między działami zastępuje nastawienie, w którym podejrzewa się „partnerów” o celowe ignorowanie zdrowego rozsądku. W skrajnych przypadkach – analizy przyczyn rozbieżności między oczekiwaniami a osiągnięciami są pasmem usprawiedliwień i szukania winnych. Sytuacji nie ułatwia także jedna z najczęstszych bolączek wielu przedsiębiorstw: rozminięcia się formalnej strategii z realiami codzienności. Brak jasnych priorytetów zamyka koło: ich nieprecyzyjność zmusza wszystkich do koncentracji na krótkoterminowych celach, co burzy zaufanie i wywołuje pożary, a ich gaszenie – zmusza do zajmowania się sprawami pilnymi, bo na ważne (długofalowo priorytetowe) czasu brak.

Przełamanie tego kręgu jest de facto procesem wdrażania S&OP: zakończone sukcesem, to tak naprawdę w większości wypadków historie odbudowywania zaufania, koncentracji na wspólnym celu oraz pogłębiania wiedzy o współzależnościach.
Cel nadrzędny: poznanie sprawdzonego sposobu budowy zespołu S&OP.

Obserwacje zespołu konsultantów MPM z udanych wdrożeń pokazują wyraźnie, że najczęściej przebiega to w następujących krokach:

• Odbudowa zaufania poprzez skupienie się na istotnym i pilnym z punktu widzenia firmy i kluczowych działów problemie – logiczne i konsekwentnie wdrożone decyzje znaczą więcej niż tysiące szkoleń. Prócz efektów niosą ze sobą doświadczenie współpracy („a jednak można z nimi wspólnie coś zrobić”) oraz pogłębienie wiedzy o systemie naczyń połączonych jakim jest firma. Wyzwania na tym etapie są dwa: jak określić problem i sposób jego rozwiązania oraz – przewidując sukces etapu – jaki cel postawić przed zespołem, gdy pierwszy problem będzie rozwiązany. Często bowiem następuje tu kryzys – zadowoleni z osiągniętych sukcesów siadamy na laurach: pożarów już nie ma (przynajmniej jest ich dużo mniej niż wcześniej), pora świętować. Proces S&OP staje się comiesięcznym uzgadnianiem planów sprzedaży i produkcji w horyzoncie 1 do (zazwyczaj) 3 miesięcy. Udział szefa firmy zanika.

• Wydłużenie horyzontu planowania – przełamanie impasu kończącego pierwszy etap wdrażana S&OP często wymaga rozbudowania procesu o przewidywania finansowe. To oczywiście zwiększa ilość informacji, które w procesie trzeba przetwarzać, konieczne jest też sformalizowanie procesu i jego polityki. Większa liczba osób, które zaczynają uczestniczyć w procesie staje się też poważnym wyzwaniem – poziom zrozumienia procesu, jak i biznesu jest często zbyt mały, a naturalnie dominuje patrzenie ze swojego, wąskiego punktu widzenia. W efekcie często zawodzi poziom przygotowania uczestników przychodzących na spotkanie. Zamiast sprawnie przebiegającej narady, na której wnioski z przeszłości służą za doskonały punkt wyjścia do lepszego planowania przyszłości mamy do czynienia z długotrwałymi i męczącymi spotkaniami, w których wysiłek przewidywania zagrożeń spada na barki lidera procesu. Barierą w tym momencie jest z jednej strony jeszcze występujący brak wiedzy o funkcjonowaniu firmy jako całości (w tym specyfice jej modelu biznesowego), a także niezrozumienie czym jest wspólny cel i jaki do niego wkład wnoszą poszczególni uczestnicy. Dobrze poprowadzony etap drugi pozwala płynnie przejść do najwyższego poziomu wdrożenia S&OP jakim jest…

Mechanizm wdrażania strategii – dobre przygotowanie, o którym mowa była w etapie drugim skupiało się na przewidywaniu zagrożeń. Jednak z czasem trzeba przesunąć uwagę nie tyle na unikanie problemów, co na szukanie możliwości dalszego wzrostu. Dobrym przykładem dojrzałości na tym etapie jest działanie w sytuacji kryzysowej – zdolność do nie tylko szybkiego zareagowania na nowe wyzwania, ale przede wszystkim – do przekucia ich na swoją przewagę.
Kto powinien wziąć udział?

Warsztat ten skierowany jest do osób zainteresowanych wdrożeniem lub rewitalizacją obecnego procesu Sales & Operation Planning. Zapraszamy wszystkich, którzy w procesie tym uczestniczą lub uczestniczyć planują i chcą być do niego przygotowani. 

Program warsztatu

Proponowany warsztat pozwoli uczestnikom przejść wszystkie trzy etapy wdrażania Sales & Operations Planning. W oparciu o rozbudowane i interaktywne studium przypadku, działając w 3-4 osobowych zespołach uczestnicy będą ćwiczyć:
• Metodę  zespołowej identyfikacji krytycznego problemu, która z jednej strony pozwoli ujrzeć całej drużynie wspólny cel, a z drugiej – będzie doskonałym sposobem na zrozumienie wzajemnych powiązań (pierwszy etap wdrożenia S&OP)
• Sposób wyznaczenia dalszego celu, gdy pozornie niewiele będzie można jeszcze zrobić dla poprawy wyników (przygotowanie do drugiego etapu wdrożenia S&OP)
• Jak przygotowywać się na spotkania S&OP, aby były one jak najbardziej efektywne (etap drugi wdrożenia S&OP)
• Gotowość na niespodziewane – jak sprawnie analizować nową sytuację i jak podejmować decyzję w warunkach ograniczonego czasu

Czas trwania

2 dni po 8 godzin

Prelegenci

Cytat

Trener MPM Productivity management Sp. z o.o.

Gdzie i kiedy

Wrocław 15 - 16 czerwca 2021
brak danych

Wrocław

woj. dolnośląskie

Gdzie i kiedy

Online 15 - 16 czerwca 2021

Weź udział

Cena
za osobę
2250 PLN
+23% VAT
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowo-konferencyjne
  • certyfikat uczestnictwa
Weź udział
Cena
za osobę - przy płatności na 6 tygodni przed szkoleniem
1900 PLN
+23% VAT
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowo-konferencyjne
  • certyfikat uczestnictwa
Weź udział

Organizator

MPM Productivity Management Sp. z o.o.
61-655 Poznań
os. Na Murawie 13/2a
woj. wielkopolskie
MPM Productivity Management Sp. z o.o. to firma szkoleniowo-konsultingowa, specjalizująca się w doradztwie i szkoleniach z zakresu zarządzania łańcuchem dostaw oraz zarządzania produkcją i logistyką w procesie tworzenia wartości dodanej. Firma istnie...
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Weź udział, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

Prosimy o wypełnienie formularza zgłoszenia dostępnego powyżej. Po jego otrzymaniu skontaktujemy się, aby potwierdzić rejestrację oraz przekazać szczegóły organizacyjne.

Wymagany jest komputer z dostępem do internetu.

Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.
Wiadomość została wysłana!

Dane kontaktowe

MPM Productivity Management Sp. z o.o.
61-655 Poznań os. Na Murawie 13/2a
Darmowy biuletyn informacyjny

Zapisz się do newslettera i otrzymuj powiadomienia o nowych wydarzeniach!