O warsztatach
Rosnące znaczenie umów utrzymaniowych wynika również z przechodzenia coraz większej liczby dostawców IT na model usługowy, w ramach którego klient zamiast płacić za wdrożenie, płaci właśnie za utrzymanie i świadczenie na jego rzecz usług serwisowych.
Granice pomiędzy pojęciami takimi jak SaaS, hosting, utrzymanie, update, upgrade, outsourcing, serwis czy rozwój systemu IT – nie są tak wyraźne jak kiedyś i zależą od postanowień konkretnie zawartej umowy. Na tle realizacji umów serwisowych zaobserwować można również rosnącą liczbę sporów arbitrażowych i sądowych.
Stąd tak istotne jest odpowiednie zredagowanie umów utrzymaniowych oraz serwisowych oraz wypracowanie mechanizmów działania, które zminimalizują ilość sytuacji spornych.
Istotną część ryzyk związanych z realizacją umów serwisowych, utrzymaniowych i rozwojowych da się ograniczyć lub wyeliminować poprzez odpowiednie zapisy umowy, które zostaną przedstawione w ramach warsztatu. W jego trakcie omówiony zostanie również sposób redagowania przedmiotu umowy serwisowej, odpowiedzialność i obowiązki stron wynikające z zawarcia takiej umowy, ryzyka związane z poszczególnymi postanowieniami takich umów – w tym ryzyko sytuacji vendor lock in – tj. uzależnienia się od pojedynczego Usługobiorcy, a także najczęstsze przypadki sporów na tle realizacji takich umów i orzecznictwo sądów z tym związane.
Usługodawców i Usługobiorców zarówno z rynku zamówień prywatnych (enterprise), jak i publicznych (public).
Program warsztatu
Umowa utrzymaniowa i rozwojowa – charakterystyka i jej podstawowe elementy
- cel i przedmiot umowy
- standardy rynkowe umów utrzymaniowych
- elementy umowy utrzymaniowej – przykłady z praktyki
- help desk, support, maintenance – co w sobie kryje?
- aktualizacja, update, upgrade – jak je odpowiednio określić w umowie i jaki jest podział zadań i odpowiedzialności stron umowy?
- umowa utrzymania – kwalifikacja prawna. Czy umowa utrzymania może być umową rezultatu?
- umowa utrzymaniowa a SaaS – podobieństwa i różnice,
- umowy hostingowe jako jeden z typów umów utrzymaniowych,
- outsourcing i usługi chmury obliczeniowej (prywatnej i publicznej) – różnice i ich znaczenie prawne,
- rękojmia i gwarancja a umowa serwisowa – zależności prawne, czy aby na pewno konieczne wszystkie razem?
- specyfika zawierania i realizacji umów utrzymaniowych w reżimie zamówień publicznych,
- orzecznictwo sądowe dotyczące umów serwisowych.
Istotne elementy umów serwisowych i rozwojowych
- zasady świadczenia usług serwisowych
- zakres usług w ramach podtypów umów serwisowych,
- które postanowienia powinny się znaleźć w każdej umowie serwisowej,
- Service Level Agreement (SLA) – podstawowe modele,
- wynagrodzenie (zasady rozliczania wynagrodzeń, indeksacja),
- jak zamawiać rozwój oprogramowania?
- procedura zamawiania,
- metodyka punktów funkcyjnych w umowach rozwojowych,
- modele wynagradzania usługodawcy za prace rozwojowe,
- modele wynagradzania za rozwój,
- procedury i polityki usługodawcy a związanie nimi usługobiorcy,
- przejmowanie systemu od innego dostawcy oraz przekazanie systemu innemu dostawcy,
- zarządzanie incydentami w umowach utrzymaniowych,
- ochrona danych osobowych i innych informacji w umowach serwisowych i rozwojowych,
Prawa autorskie w umowach utrzymaniowych i rozwojowych
- program komputerowy a prawa autorskie,
- czy modyfikacje wykonywane w ramach utrzymania i rozwoju to utwory?
- co w przypadku, kiedy licencji udziela jeden podmiot a usługi utrzymania świadczy drugi?
- swobodny rozwój i utrzymanie oprogramowania a prawa autorskie,
- jakie postanowienia prawnoautorskie powinny się znaleźć w umowach serwisowych i rozwojowych?
- rola i praktyka depozytu kodów źródłowych w umowach serwisowych i utrzymaniowych,
- dopuszczalne modyfikacje oprogramowania na podstawie uprawnień legalnego użytkownika (art. 75 ust. 1 pr. aut.),
- możliwość powierzenia zastępczej realizacji prac a prawa autorskie,
- vendor lock in w umowach utrzymaniowych i umowach SaaS,
- case study dotyczące postanowień licencyjnych w umowach utrzymaniowych.
Odpowiedzialność w umowach utrzymaniowych
- SLA i KPI – jako istotne mierniki w umowach na świadczenie usług,
- zasady odpowiedzialności usługodawcy za świadczenie przez niego usług serwisowych,
- czy i kiedy usługobiorca może być odpowiedzialny za rezultat?
- odpowiedzialność za dane w ramach umów utrzymaniowych,
- granice odpowiedzialności usługobiorcy,
- eskalacja i zarządzanie sytuacjami spornymi w umowach utrzymaniowych,
- realne wykonanie umowy utrzymaniowej i sankcje za jej niewykonanie - środki dyscyplinowana i motywowania usługobiorcy,
- kary umowne – praktyka, orzecznictwo i standardy rynkowe,
- zastępcza realizacja prac – praktyka, orzecznictwo i standardy rynkowe,
- punkty za prawidłową i nieprawidłową realizację umowy,
- inne formy dyscyplinowania wykonawcy,
- zabezpieczenie należytego wykonania umowy w umowach serwisowych,
- sankcje (kary umowne, bonifikaty etc.),
- wypowiedzenie umowy utrzymaniowej,
- podstawy prawne wypowiedzenia umów serwisowych,
- praktyka obrotu w zakresie katalogu podstaw wypowiedzenia umowy,
- obowiązki stron w przypadku wypowiedzenia umowy,
- vendor lock-in i exit plan w umowach utrzymaniowych
- ograniczenia związane ze zmianą dostawcy usług serwisowych,
- przeniesienie danych do innego dostawy,
- jak przeciwdziałać vendor lock-in,
- co powinien zawierać dobrze przygotowany exit plan?
Czas trwania
Prelegenci

Agnieszka Wachowska
W kancelarii uczestniczy w pracach praktyki TMT, kierując zespołem IT-Telco. Specjalizuje się w problematyce prawnej nowych technologii i prawa autorskiego, ze szczególnym uwzględnieniem branży IT, w tym również od strony podmiotów publicznych i zagadnień związanych z prawem zamówień publicznych w IT.
Odpowiedzialna także za wsparcie prawne działalności operatorów telekomunikacyjnych oraz doradztwo z zakresu prawa telekomunikacyjnego. Brała udział w ponad stu projektach związanych z przygotowywaniem i negocjowaniem umów dotyczących IT, w tym wdrożeniowych, serwisowych, hostingowych, licencyjnych, a także w rozwiązywaniu złożonych sporów IT.
Uczestniczyła w przeprowadzaniu wielu dużych i kompleksowych audytów umów dotyczących IT, w tym badających zakres uprawnień do oprogramowania. Uznana prelegentka na konferencjach, seminariach i szkoleniach.
Rekomendowana i nominowana w polskich i zagranicznych rankingach prawników (m.in. Legal 500 – jako Next Generation Lawyers, nominowana do Rising Stars w konkursie Gazety Prawnej). Autorka licznych publikacji branżowych oraz naukowych z zakresu prawa autorskiego, prawa autorskiego i prawnej ochrony programów komputerowych, a także zamówień publicznych w IT.
Terminy i miejsca
To szkolenie nie ma aktualnych terminów. Wyślij zapytanie o nowe terminy bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Rejestracja
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowo-konferencyjne
- certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór)
Wydarzenie nieaktualne. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowo-konferencyjne
- certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór)
Wydarzenie nieaktualne. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Organizator
Najczęściej zadawane pytania
Prosimy o wypełnienie formularza zgłoszenia dostępnego powyżej. Po jego otrzymaniu skontaktujemy się, aby potwierdzić rejestrację oraz przekazać szczegóły organizacyjne.
- Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas! lub zadzwoń!
Masz pytania? Napisz do nas
