Wyszukiwanie wydarzeń
Słowo kluczowe:
Np.: temat, miasto, nazwa organizatora...

Języki obce - szkolenia, kursy i konferencje językowe

Wyświetlone wszystkie (43)
1
Centrum Organizacji Szkoleń i Konferencji SEMPER

Centrum Organizacji Szkoleń i Konferencji SEMPER
 Warszawa 17-18.11.2016
 Lublin 01.05.-31.12.2015

Języki obce - szkolenia, kursy i konferencje językowe Języki obce - szkolenia, kursy i konferencje językowe

Wyświetlone wszystkie (43)
1
Zobacz również

Języki obce w biznesie

Obecnie niemal każde ogłoszenie o pracę zawiera wymóg znajomości przynajmniej jednego języka obcego. Bez tego trudno wyobrazić sobie działalność w wielu międzynarodowych firmach. Podstawę stanowi język angielski, którego komunikatywna znajomość stanowi obecnie pewną oczywistość i minimalny standard. Co jednak z innymi językami? Które warto znać, chcąc zwiększać swoją konkurencyjność na rynku biznesowym? Czy warto zwiększać kompetencje językowe pracowników? Wyjaśniamy!

Języki obce i ich znaczenie w biznesie

Są branże i firmy, w których ciężko funkcjonować bez znajomości języków obcych, a w szczególności angielskiego uznawanego obecnie za język międzynarodowy. To w szczególności wielkie, międzynarodowe korporacje, w których komunikacja w znacznej mierze odbywa się właśnie po angielsku. Z tego języka bardzo często korzystają również start-upy, zwłaszcza takie poszukujące zagranicznych inwestorów lub chcące od razu podbić międzynarodowy rynek. Znajomość języków obcych może być jednak również ważna dla właścicieli i pracowników firm o lokalnym zasięgu działania. Wszelkie punkty usługowe, handlowe czy gastronomiczne w turystycznych lokalizacjach mogą znacząco stracić, jeśli nie przygotują się na obsługę zagranicznego klienta. Coraz częściej znajomość angielskiego okazuje się również niezbędna w podobnych typach działalności w większych miastach, ze względu na stale rosnącą liczbę zagranicznych pracowników czy studentów przybywających do naszego kraju. Trudno jest się obyć bez języka angielskiego w biznesie związanym z social media, marketingiem internetowym czy zarządzaniem projektami, gdzie jest to powszechnie użwany język zarówno w codziennej pracy, jak i systemach wspierających działalność w tych obszarach.

W zasadzie w każdym przypadku znajomość języków otwiera biznes na nowe możliwości: kontrahentów, inwestorów, bezpośrednich odbiorców usług. Wyjątków w tej dziedzinie jest coraz mniej. Dlatego z pewnością nie należy umniejszać znaczenia rozwoju językowego.

Język angielski – międzynarodowa komunikacja

Od lat to angielski jest podstawowym językiem używanym do komunikacji na całym świecie – i to nie tylko w celach biznesowych. Dlatego zazwyczaj nie trzeba szukać powodów do rozwoju w tym kierunku. Jest to język powszechnie nauczany w polskich szkołach i na uczelniach, a ponadto uniwersalnie stosowany w publikacjach naukowych. Dlatego jego znajomość pozwala uzyskać dostęp do ogromu rzetelnych informacji. Angielski (english) jest też uważany za główny język branży IT i start-upów – m.in. dlatego, że największe firmy działające w przestrzeni internetowej wywodzą się z USA lub mają tam swoje główne siedziby. Nic nie wskazuje na to, by obecna tendencja miała się odmienić, dlatego znajomość języka angielskiego należy traktować jako podstawę i niejako konieczność w zasadzie we wszystkich branżach. Chcąc rozszerzać swoją działalność na zagraniczne rynki lub pozyskać międzynarodowych kontrahentów, warto pokusić się o kurs nastawiony na naukę „business english”, czyli typowego języka biznesowego.

Mniej typowe języki obce – co wybrać?

Ze względu na powszechność języka angielskiego, aby wyróżnić się w świecie biznesu (lub na rynku pracy), warto również postawić na dodatkowe umiejętności językowe. Jakie? Wiele zależy od branży, ale także np. lokalizacji. Prowadząc firmę nieopodal granicy niemieckiej, warto nauczyć się niemieckiego, by móc rozszerzyć działalność na kraj naszych zachodnich sąsiadów. Analogicznie można postępować na wschodzie z Rosją. Znajomość rosyjskiego będzie również przydatna w branży logistycznej czy handlowej, ponieważ współpraca ze wschodnimi partnerami jest coraz popularniejsza. Ponadto warto zwrócić uwagę m.in. na:
  • hiszpański – posługuje się nim największa liczba ludności na świecie (m.in. cała Ameryka Łacińska);
  • chiński – relacje biznesowe z krajami azjatyckimi, a w szczególności błyskawicznie rozwijającym się Państwem Środka, będą coraz popularniejsze;
  • francuski – istotny oczywiście w relacjach z partnerami z Francji, ale również z wielu krajów Afryki,
  • turecki – tureckie firmy coraz częściej współpracują z polskimi,
  • języki skandynawskie oraz fiński i niderlandzki – ze względu na duże zainteresowanie tamtejszych firm rozwijaniem działalności i pozyskiwaniem partnerów biznesowych w Polsce.
Ponadto zawsze warto stawiać na znajomość języka urzędowego rynku, na którym zamierza się prowadzić interesy lub ekspansję swojej działalności.

Kompetencje językowe pracowników – czy warto je rozwijać?

Pracownicy o szerokich, nietypowych kompetencjach językowych (np. ze znajomością niszowego języka) wciąż cieszą się bardzo dobrą pozycją na rynku pracy. Zapotrzebowanie na specjalistów językowych jest bowiem duże, a ich podaż niewielka. Jednocześnie wymagania takich pracowników zwykle są wysokie, szczególnie jeśli łączą oni kompetencje językowe z konkretną wiedzą specjalistyczną czy techniczną. Dlatego często lepszym pomysłem od zatrudniania nowego personelu jest inwestowanie w rozwój obecnego. Kursy i szkolenia językowe stanowią korzyść zarówno dla pracodawcy, jak i pracownika, który uzyskuje tym sposobem bardzo ważne i pożądane umiejętności. Warto motywować personel w zakresie podnoszenia kwalifikacji właśnie w zakresie języków obcych. Dostępnych jest wiele możliwości kształcenia – począwszy od kursów online, a skończywszy na dedykowanych programach realizowanych wyłącznie na potrzeby danej firmy.