Kontrola i nadzór nad spółkami z udziałem samorządów – aktualny stan prawny

O szkoleniu

Prawidłowe wykonywanie nadzoru nad spółką pomoże osobom zarządzającym w samorządach uniknąć wielu problemów, w tym niespodziewanej upadłości spółki, która może pociągnąć za sobą wiele komplikacji dla samorządu, zwłaszcza finansowych. Jednocześnie brak prawidłowego nadzoru nad spółką może spowodować odpowiedzialność osób zarządzających gminą, powiatem lub województwem z tytułu niegospodarności. Prowadzone w ostatnich latach kontrole m.in. ze strony NIK w zakresie prawidłowości wykonywania nadzoru przez gminy, powiaty i województwa, wykazują, iż samorządy wciąż mają wiele do poprawienia w tym zakresie. Szkolenie pozwoli ukształtować nadzór w urzędzie, tak aby uniknąć zarzutów w przypadku kontroli. Prowadzący omówi wymagania niezbędne do zasiadania w organach spółek, co jest istotne w przypadku ewentualnych zmian personalnych we władzach spółek wynikających m.in. z udziału tych osób w wyborach samorządowych.

Dlaczego warto wziąć udział?
  • Pozyskanie wiedzy o zasadach funkcjonowania spółek z udziałem jednostek samorządu terytorialnego (gmin, powiatów i województwa), a w szczególności obowiązków dotyczących sprawowania nadzoru nad ich działalnością.

  • Przedstawienie rozwiązań w k.s.h. wyposażających rady nadzorcze oraz uprawienia kontrolne.

  • Pozyskanie wiedzy o zasadach i instrumentach, które pozwolą prawidłowo wykonywać nadzór na spółkami oraz potencjalnych błędach i nieprawidłowościach i sposobach ich unikania.

  • Szczegółowe omówienie uprawnień kontrolnych i nadzorczych ze strony organów gminy.

  • Uzyskanie odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania przy realizacji czynności nadzorczych i kontrolnych nad spółkami.

Kto powinien wziąć udział?

osoby odpowiedzialne w urzędach miast i gmin za nadzór nad spółkami komunalnymi, pracownicy biur nadzoru lub kontroli, członkowie rad nadzorczych spółek komunalnych, przewodniczący rad, sekretarze, wójtowie, burmistrzowie, radni, przewodniczący i członkowie komisji działających zgodnie z regulaminem pracy rady gminy (powiatu), osoby zajmujące się obsługą biur rad, osoby współpracujące z organem uchwałodawczym.

Program szkolenia

1. Wprowadzenie – kontrola i nadzór, co to oznacza?
2. Spółki z udziałem samorządów terytorialnych:
a) Rodzaje spółek z udziałem gminy, powiatu lub województwa, w tym spółki będące współwłasnością kilku samorządów
b) Dopuszczalny przedmiot działalności spółki komunalnej – co spółka komunalna może robić, a czego jej nie wolno? Jakie kryteria muszą być spełnione, aby spółka mogła rozszerzyć działalność poza sferę użyteczności publicznej?
c) Procedury tworzenia spółki od podstaw lub w wyniku przekształcenia, rola i kompetencje poszczególnych organów samorządowych.
3. Organizacja i wykonywanie kontroli i nadzoru nad działalnością spółki komunalnej:
a) Kontrola i nadzór nad działalnością spółki ze strony gminy – założenia, cele, rodzaje, możliwe sposoby sprawowania nadzoru w ramach urzędu, nadzór rozproszony, nadzór scentralizowany.
b) Zarzuty NIK wobec samorządów z zakresu wadliwości wykonywania nadzoru właścicielskiego przez samorządy 
c) Uprawnienia kontrolne i nadzorcze organów gminy – podział uprawnień pomiędzy organ wykonawczy i organ stanowiący, dopuszczalność wykonywania kontroli w spółce przez komisję rewizyjna rady gminy (powiatu), sejmiku województwa.
d) Uprawnienia radnych określone ustawami samorządowymi do prowadzenia kontroli w spółce samorządowej oraz żądania od spółki informacji. W jakim zakresie komisja rewizyjna rady gminy może badać dokumenty spółki? Podstawy do odmowy udzielenia informacji i możliwe środki odwoławcze.
e) Wykonywanie uprawień kontrolnych przez wspólnika tj. zgromadzenia wspólników (walne zgromadzenie), tzw. uprawnienia osobiste wspólników, różnice w spółkach z o.o. w stosunku do spółki akcyjnej.
f) Rady nadzorcze – uprawienia do zasiadania, nowe uprawnienia rad nadzorczych do pozyskiwania informacji o działalności spółki oraz wybieranie doradcy zewnętrznego a także sankcje karne m.in. dla zarządu i pracowników za brak udostępnienia informacji i danych, zasady wykonywania kontroli przez członków rady nadzorczej, organizacja pracy rady nadzorczej po zmianach ksh.
4. Kształtowanie wynagrodzeń w spółkach komunalnych jako instrument nadzoru:
a) Regulacje określające sposób ustalania wynagrodzeń organów spółki oraz przykłady nieprawidłowości w działalności gmin w tym zakresie według kontroli NIK:
- wynagrodzenie zarządu – podstawowe i dodatkowe, organy powołane do ustalenia wynagrodzenia, różnice, sposób ustalania, dopuszczalna wysokość,
- wynagrodzenie rady nadzorczej – możliwość różnicowania wysokości wynagrodzeń członków RN.
b) Wynagrodzenie dodatkowe dla zarządu jako element kształtowania polityki właścicielskiej:
- zasady określania wynagrodzenia dodatkowego, 
- ustalanie celów zarządczych, jak konstruować cele zarządczą i wskaźniki?
- rozliczenie dodatkowego wynagrodzenia.
- zakres jawności informacji o wynagrodzeniach w spółkach.
c) Wynik kontroli Najwyżej Izby Kontroli z lat 2022-2024 w samorządach dot. przestrzegania zasad ustalania wynagrodzeń w spółkach komunalnych.

Czas trwania

09:00 - 13:30

Prelegenci

Radca prawny. Zajmuje się obsługą prawną samorządów i spółek sektora komunalnego, w tym branży wod-kan. Autor artykułów w Gazecie Samorządu i Administracji, Wodociągi i Kanalizacja, współautor książki wydawnictwa C.H. BECK "Funkcjonowanie spółek z udziałem jednostek samorządu terytorialnego". Prowadzi wykłady z zakresu szeroko rozumianego funkcjonowania samorządów i ich jednostek w otoczeniu prawnym.

Terminy i miejsca

Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.

Szkolenie będzie się odbywało na platformie ZOOM. Najlepiej korzystać z przeglądarki Chrome.

Rejestracja

Cena standardowa
450
zwolnione z vat
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej
  • certyfikat uczestnictwa
  • bezpłatne anulowanie zgłoszenia do 7 dni przed terminem
  • konsultacje indywidualne
Zapisz się
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Zapisz się, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

Krajowy Fundusz Szkoleniowy

Podczas wypełniania formularza rejestracji zaznacz opcję "Oświadczam, że udział będzie finansowany ze środków publicznych, proszę o wystawienie faktury z zerową stawką VAT."

Jeśli potrzebujesz zarejestrować organizatora w wewnętrznym systemie zamówień możesz zrobić to na dwa sposoby. W trakcie wypełniania zgłoszenia w polu Uwagi przekaż tą informację - opiekun szkolenia skontaktuje się w celu dopełnienia formalności. Możesz to również zrobić samodzielnie z użyciem poniższych danych:
  • Nazwa firmy: Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
  • Ulica i nr: Jelinka 6
  • Kod pocztowy: 01-646
  • Miejscowość: Warszawa
  • Numer NIP: 5220001895

Najszybszym sposobem kontaktu z organizatorem i uzyskania dodatkowych informacji jest wypełnienie formularza kontaktowego. Możesz też zadzwonić do organizatora.
Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Przeciągnij plik tutaj lub kliknij, żeby dodać.
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.

Dane kontaktowe

Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
01-646 Warszawa, Polska Jelinka 6

Organizator

Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego
01-646 Warszawa, Polska
Jelinka 6
woj. mazowieckie
18 września 1989 roku inicjatorzy prac nad ustawą o samorządzie terytorialnym: Jerzy Regulski, Andrzej Celiński, Jerzy Stępień, Aleksander Paszyński i Walerian Pańko powołali do życia Fundację, która miała czuwać nad odradzającą się samorządnością te...
Powiadomienia o nowych terminach

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych terminach tego wydarzenia!