O konferencji
Z dniem 1 stycznia 2023 r. weszło w życie wiele nowych przepisów regulujących obowiązki przedsiębiorców zawierających umowy z konsumentami. Jednocześnie w ostatnim czasie obserwujemy wzmożoną liczbę interwencji Prezesa UOKiK związanych z ochroną konsumentów. Zmiany w prawie oraz interwencje dotyczą wszystkich branż.
Aby zapewnić zgodność działań z prawem konsumenckim , uczestnicy rynku (w tym przede wszystkim reprezentujący ich prawnicy wewnętrzni i zewnętrzni) muszą na bieżąco śledzić i prawidłowo interpretować zmieniające się przepisy, aktualne orzecznictwo i wytyczne organów ochrony konsumentów i Komisji Europejskiej.
Podczas II Kongresu Prawo Konsumenckie prelegenci, grono doświadczonych i cenionych ekspertów z renomowanych kancelarii prawnych a także prawnicy in-house, akademicy, przedstawiciele organizacji branżowych, przedstawiciele UOKiK oraz organizacji konsumenckich, podzielą się z uczestnikami praktyczną wiedzą na temat aktualnych zagadnień i trendów prawa konsumenckiego. Podczas Kongresu nie zabraknie również przestrzeni do dyskusji oraz wymiany doświadczeń.
Zapraszamy do udziału w wydarzeniu, podczas którego prelegenci odpowiedzą na wiele aktualnych pytań, m.in.:
- Jakie są plany w zakresie ochrony konsumentów na najbliższe lata
- Czy wysoka inflacja uzasadnia podwyżki cen
- Ceny omnibusowe - jak prawidłowo wyznaczyć cenę omnibusową i jak prawidłowo informować o obniżkach
- Jak prawidłowo oznaczać treści reklamowe
- Dlaczego dark patterns są tak niebezpieczne
- Umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa – nowe reguły
- Jak będzie działać nowy mechanizm zbiorowego dochodzenia roszczeń
- CCD 2 – nowe regulacje w zakresie kredytu konsumenckiego
W trakcie Kongresu swoją wiedzę wzbogacą i zaktualizują:
- Dyrektorzy Działów Prawnych
- Radcy Prawni
- Adwokaci
- Prawnicy Zewnętrzni i Wewnętrzni
- Prezesi
- Członkowie Zarządu
- Dyrektorzy Zarządzający
- Dyrektorzy Marketingu
- Rzecznicy konsumentów
- Wszystkie osoby zainteresowane pogłębieniem i aktualizacją wiedzy w tej szeroko rozwijającej się dziedzinie prawa
Program konferencji
I dzień
09:00
Rejestracja, poranna kawa
09:25
Oficjalne powitanie uczestników
09:30
Polityka ochrony konsumentów na najbliższe lata
- Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
- System ochrony konsumentów, rola Prezesa UOKiK
- Kryteria dobru tematów do interwencji
- Kryteria doboru środków egzekwowania prawa konsumenckiego (kiedy wystąpienie miękkie, kiedy decyzja zobowiązująca, a kiedy decyzja stwierdzająca praktykę)
- „Rekompensata publiczna” jako element decyzji zobowiązującej
- Polityka karania
10:00
Klauzule waloryzacyjne w umowach z konsumentami. Czy wysoka inflacja uzasadnia podwyżki cen?
- Przemysław Dziąg, Radca Prawny, Polski Związek Firm Deweloperskich
10:45
CCD 2 – nowe regulacje w zakresie kredytu konsumenckiego
- Agnieszka Wachnicka, Prezes Zarządu, Fundacja Rozwoju Rynku Finansowego
11:30
Przerwa na kawę oraz networking
Zapraszamy na kawę, herbatę, przekąski i zachęcamy do nawiązywania nowych relacji biznesowych oraz wymiany doświadczeń z prelegentami i uczestnikami Kongresu!
11:50
Prezentacja wprowadzająca: Ceny omnibusowe - jak prawidłowo informować o obniżkach? Wytyczne KE, podejście UOKiK, praktyka rynkowa
- Aleksandra Hyla, Radca Prawny, WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr
12:20
Panel dyskusyjny: Ceny omnibusowe - jak prawidłowo informować o obniżkach? Wytyczne KE, podejście UOKiK, praktyka rynkowa
- Moderator: Dorota Karczewska, Radca Prawny, Partner, WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr
- Łukasz Mamiński, Antitrust Compliance Manager, Allegro
- Michał Strzelecki, Radca prawny, PLAY
- Prof. INP PAN dr hab. Paweł Podrecki, Starszy Partner, Adwokat, Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy sp.j.
- Jak prawidłowo wyznaczyć cenę omnibusową?
- Dwie czy trzy ceny na etykiecie?
- Opisywanie cen, obowiązek czy dobra praktyka?
- Kiedy promocję można uznać za personalizowaną?
- Oferty warunkowe, co z ceną omnibusową?
- Jak informować o obniżkach w reklamie?
- Uwidacznianie cen omnibusowych – przykłady z rynku
13:20
Panel dyskusyjny Nieautoryzowane transakcje – różne podejście (UOKiK/Banki)
- Moderator: Dr Bartosz Wyżykowski, Radca Prawny, DLK Legal Korus sp.k.
- dr hab. Edyta Rutkowska – Tomaszewska , Profesor Uniwersytetu Wrocławskiego
- Dr Tadeusz Białek, Wiceprezes, Związek Banków Polskich
- Jak banki zapewniają bezpieczeństwo płatności elektronicznych?
- Kiedy transakcja płatnicza jest nieautoryzowana?
- Kiedy konsument narusza swoje obowiązki w sposób rażąco niedbały?
- Jakie ciężary dowodowe spoczywają na dostawcach w świetle błędnej implementacji PSD2?
- Jak rozumieć obowiązek zwrotu w terminie D+1?
14:20
Lunch
15:20
Środki usunięcia skutków praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów oraz stosowania niedozwolonych postanowień umownych – praktyka orzecznicza Prezesa UOKiK - refleksja
- Moderator: Martyna Popiołek- Dębska, Radca Prawny, APLAW Artur Piechocki Kancelaria Radcy Prawnego
16:00
Nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (implementacja rozporządzenia CPC oraz dyrektywy ECN+) – zmiany w postępowaniu w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów oraz w postępowaniu o uznanie postanowień wzorca umowy za niedozwolone
- Krzysztof Witek, Adwokat, Counsel, Traple Konarski Podrecki
- Dotychczasowy standard ochrony – nowe wyzwania i zagrożenia dla praw konsumentów
- Postępowanie w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów i w sprawie uznania wzorca umowy za niedozwolony – aktualne regulacje
- Rozporządzenie CPC, a sprawa polska. Nowe regulacje, nowe uprawnienia Prezesa UOKiK
- Na drodze do niezależności i skuteczności. Dyrektywa ECN+
- Skuteczność czy prawo do obrony?
- Wnioski
16:45
Zakończenie I dnia kongresu.
II dzień
09:00
Rejestracja uczestników, powitalna kawa
09:30
Jak prawidłowo oznaczać treści reklamowe?
- Anna Gulińska, Radca Prawny, Counsel,, Dentons
- UOKiK w sieci, czyli działania organu wobec influencer marketingu i opiniotwórczych serwisów internetowych
- Przejrzystość, czytelność, sposób i miejsce oznaczenia reklamy
- Czy reklamodawca lub agencja reklamowa może odpowiadać, że nieprawidłowe oznaczenie treści reklamowych?
- Skutki nieujawniania komercyjnego charakteru reklamy
10:15
Opinie o produkcie, opinie o sprzedającym – jak nie dopuścić do stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych?
- Witold Chomiczewski, Radca Prawny, Wspólnik, Lubasz i Wspólnicy
11:00
Przerwa na kawę oraz networking
Zapraszamy na kawę, herbatę, przekąski i zachęcamy do nawiązywania nowych relacji biznesowych oraz wymiany doświadczeń z prelegentami i uczestnikami Kongresu!
11:20
Transformacja ekologiczna – wzmocnienie pozycji konsumentów
- Joanna Affre, Adwokat, Wspólnik zarządzający, Affre i Wspólnicy Sp.K.
- Dlaczego trzeba chronić konsumentów przed greenwashingiem?
- Czy planowana dyrektywa zmieniająca dyrektywę 2005/29/WE i 2011/83/UE to nowe narzędzie do walki z pseudoekologicznością?
- W jakie narzędzia wyposażeni będą konsumenci?
- Polskie organy państwowe w starciu z pseudoekologicznym marketingiem
12:10
Prezentacja wprowadzająca: Dark patterns - nieuczciwe praktyki rynkowe
- Aleksandra Mariak, Adwokat, WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr
12:40
Panel dyskusyjny: Dark patterns - nieuczciwe praktyki rynkowe
- Moderator: Aleksandra Mariak, Adwokat, WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr
- Jeremi Woźniak, Radca Prawny, OLX Poland
- Dlaczego dark patterns są tak niebezpieczne?
- Przykłady dark patterns i działania organów ochrony konsumentów i komisji europejskiej w tym obszarze
- Dostępne i projektowane narzędzia prawne, które mogą być wykorzystywane do zwalczania dark patterns - czy mogą skutecznie chronić konsumentów?
- Dopuszczalne ramy perswazji w projektowaniu interfejsu stron internetowych i aplikacji
- Współpraca prawników i UI designerów
13:40
Lunch
14:40
Jak będzie działać nowy mechanizm zbiorowego dochodzenia roszczeń?
- Michał Herde, Prezes Oddziału, Federacja Konsumentów Oddział w Warszawie
Implementacja Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1828 z dnia 25 listopada 2020 r. w sprawie powództw przedstawicielskich wytaczanych w celu ochrony zbiorowych interesów konsumentów i uchylająca dyrektywę 2009/22/WE
- Jakie organizacje będą upoważnione do występowania z powództwami?
- Opt-in czy opt-out? Kto będzie beneficjentem postępowania?
- Jakie obszary rynku obejmie regulacja?
- Czy nowe przepisy faktycznie zmienią reguły gry?
15:25
Umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa – nowe reguły
- Martyna Wurm, Radca prawny, Baker McKenzie Krzyżowski i Wspólnicy sp.k.
16:10
Zakończenie Kongresu.
Czas trwania
Prelegenci
- Joanna Affre - Adwokat, Wspólnik zarządzający Affre i Wspólnicy Sp.K.
- Dr Tadeusz Białek - Wiceprezes Związek Banków Polskich
- Witold Chomiczewski - Radca Prawny, Wspólnik Lubasz i Wspólnicy
- Tomasz Chróstny - Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
- Przemysław Dziąg - Radca Prawny Polski Związek Firm Deweloperskich
- Anna Gulińska - Radca Prawny, Counsel, Dentons
- Michał Herde - Prezes Oddziału Federacja Konsumentów Oddział w Warszawie
- Aleksandra Hyla - Radca Prawny WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr
- Dorota Karczewska - Radca Prawny, Partner WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr
- Łukasz Mamiński - Antitrust Compliance Manager Allegro
- Aleksandra Mariak - Adwokat WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr
- Prof. INP PAN dr hab. Paweł Podrecki - Starszy Partner, Adwokat Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy sp.j.
- Martyna Popiołek-Dębska - Radca prawny, IOD APLAW Artur Piechocki Kancelaria Radcy Prawnego
- dr hab. Edyta Rutkowska-Tomaszewska - Profesor Uniwersytetu Wrocławskiego
- Michał Strzelecki - Radca prawny PLAY
- Agnieszka Wachnicka - Prezes Zarządu Fundacja Rozwoju Rynku Finansowego
- Krzysztof Witek - Adwokat, Counsel Traple Konarski Podrecki
- Jeremi Woźniak - Radca Prawny OLX Poland
- Martyna Wurm - Radca prawny Baker McKenzie Krzyżowski i Wspólnicy sp.k.
- Dr Bartosz Wyżykowski - Radca Prawny DLK Legal Korus sp.k.
Terminy i miejsca
To szkolenie nie ma aktualnych terminów. Wyślij zapytanie o nowe terminy bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Warszawa
woj. mazowieckie
Rejestracja
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe
- certyfikat uczestnictwa
- przerwy kawowe
Wydarzenie nieaktualne. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe
- certyfikat uczestnictwa
- przerwy kawowe
Wydarzenie nieaktualne. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Organizator

Najczęściej zadawane pytania
Prosimy o wypełnienie formularza zgłoszenia dostępnego na górze strony. Po jego otrzymaniu skontaktujemy się, aby potwierdzić zgłoszenie i przekazać wszystkie informacje organizacyjne.
Masz pytania? Napisz do nas
