Podatki 2024 – rozwiązania dla praktyków

O konferencji

Serdecznie zapraszamy do udziału w szkoleniu „Podatki 2024 – rozwiązania dla praktyków”. Szkolenie przygotowuje do obsługi spraw podatkowych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego oraz interpretacjami Ministerstwa Finansów, które rozwiązują problemy z bieżącym stosowaniem przepisów. Przekazuje aktualne kompendium wiedzy z zakresu konsekwencji ostatnich zmian w prawie podatkowym, które Uczestnik wdroży w ewidencjonowaniu i deklarowaniu podatków.

Dlaczego warto wziąć udział?

Udział w szkoleniu gwarantuje:

  • udział w zajęciach prowadzonych przez grono wybitnych ekspertów podatkowych, którzy posiadają doświadczenie praktyczne zdobyte w codziennej pracy zawodowej jako doradcy podatkowi,
  • teczkę z materiałami szkoleniowymi,
  • zaświadczenie o ukończeniu szkolenia, każdy uczestnik otrzymuje dokument potwierdzający udział. Doradcy Podatkowi zyskują punkty do oceny podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
Kto powinien wziąć udział?

Szkolenie skierowane jest do kadry kierowniczej i specjalistów działów finansowo – księgowych w szczególności Głównych Księgowych i Dyrektorów Ekonomicznych. Zapraszamy również Prezesów, Dyrektorów i właścicieli Firm.

Program konferencji

Podatek dochodowy od osób prawnych na 2024 r. dla praktyków

  1. Skrócenie okresu amortyzacji środków trwałych w postaci budynków i budowli od 2024 r.
    1. Jakich podatników dotyczy zmiana?
    2. Na jakich zasadach ustalane będą preferencyjne stawki amortyzacyjne?
  2. Nowy rodzaj osoby prawnej w Polsce – fundacja rodzinna! Opodatkowanie fundacji rodzinnych.
    1. Wprowadzenie do fundacji rodzinnych ze wskazaniem kto i kiedy powinien rozważyć jej utworzenie.
    2. Zasady opodatkowania fundacji rodzinnej CIT (ale także PIT i podatek od spadków i darowizn).
    3. Zasady opodatkowania beneficjentów fundacji rodzinnych.
  3. Minimalny podatek dochodowy – nowa forma opodatkowania CIT i odroczenie stosowania w czasie
    1. Na kim ciąży minimalny podatek dochodowy od 1 stycznia 2024 r.
    2. Podstawa opodatkowania i stawka z uwzględnieniem zmian.
    3. Zasady rozliczania minimalnego podatku CIT.
  4. Nowe terminy w zakresie przekazywania danych z ksiąg do US
    1. Obowiązek prowadzenia ksiąg w formie programu komputerowego.
    2. Obowiązek przekazywania organowi podatkowemu danych księgowych – harmonogram wprowadzania zmian dla poszczególnych grup podatników z uwzględnieniem najnowszych zmian.
  5. Ryczałt od dochodów spółek czyli „CIT estoński”
    1. Zasady ryczałtu wg przepisów na 1 stycznia 2023 r.
    2. Czy są zmiany ryczałtu na 2023 r.?
    3. „CIT estoński” w interpretacjach organów – od jakich wydatków w spółce trzeba zapłacić podatek?
  6. Nowy podatek od przerzuconych dochodów
    1. Czym są przerzucone dochody?
    2. Podmiot, przedmiot opodatkowania, stawki i terminy płatności podatku od przerzuconych dochodów.
  7. Zmiany terminów wykonywania obowiązków formalnych w przepisach o cenach transferowych
    1. Zmiana terminu i formy sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych.
    2. Nowe terminy i zakres informacji o cenach transferowych (TPR).
    3. Zmiany obowiązków dla podatników mających relacje z „rajami podatkowymi”.
  8. Pozostałe zmiany
    1. Nowe skutki podatkowe naruszenia w transakcji obowiązku zapłaty za pośrednictwem rachunku płatniczego.
    2. Zawężenie zakresu przedmiotowego i podmiotowego stosowania procedury pay & refund w zakresie poboru podatku u źródła (WHT).
    3. Zniesienie stanów epidemicznych a skutki podatkowe w CIT.

Wielka nowelizacja VAT: KSeF 2023-2025 – ustawa podpisana przez Prezydenta

  1. Krajowy System e-Faktur:
    1. zasady funkcjonowania KSeF, w tym przesyłanie i odbieranie faktur,
    2. archiwizacja faktur w KSeF,
    3. czy stosowanie KSeF wymaga zgody kontrahenta i w jaki sposób pobierze on fakturę?
    4. jakie rodzaje faktur można wystawiać przez KSeF, a jakie nadal trzeba będzie wystawiać w dotychczasowy sposób?
    5. faktura pro-forma, uproszczona, VAT RR i duplikat a nowy KSeF,
    6. PEF a KSeF – czy są zharmonizowane?
    7. czy będzie dostępny wzór faktur?
    8. termin przechowywania faktur w KSeF.
  2. Dostęp do KSeF (w systemie fakultatywnym):
    1. kto ma dostęp do nowej struktury faktur,
    2. upoważnienie w zakresie wystawiania faktur,
    3. upoważnienie w zakresie dostępu do faktur,
    4. upoważnienie w zakresie wystawiania i dostępu do faktur,
    5. upoważnienie dla osób trzecich w tym dla biur rachunkowych,
    6. korzystanie z KSeF bez upoważnienia,
    7. w jaki sposób fakturę wystawić i przesłać w KSeF w zakresie transakcji zagranicznych (np. WDT) jak i dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej,
    8. druk ZAW-FA – omówienie,
    9. rozporządzenia regulujące zasady nadawania upoważnień do KSeF,
    10. aplikacja webowa MF – sposób wykorzystania.
  3. Schemat struktury faktury w KSeF (w systemie fakultatywnym):
    1. pola w nowej strukturze faktury,
    2. które elementy schemy są obowiązkowe,
    3. numer identyfikujący w KSeF a numer faktury,
    4. analiza UPO – co wynika z tego dokumentu,
    5. dane stron transakcji w tym dostawcy, nabywcy, odbiorcy, płatnika, współwłaściciela,
    6. nowe elementy faktury, w tym nr umowy, WZ, rodzaje transportu, PKWiU, CN, PKOB, sposób płatności, skonto, kurs waluty i kod waluty, warunki transakcji, itp.
    7. faktura w KSeF a kody GTU i kody literowe jak TP i FP,
    8. czy w fakturze w KSeF można umieścić dodatkowe informacje lub załączniki?
    9. rodzaje faktur w KSeF (VAT, KOR, ZAL, ROZ, KOR_ZAl, KOR_ROZ, UPR).
  4. Faktura wystawiona i otrzymana w KSeF (w systemie fakultatywnym):
    1. kiedy uznać fakturę za wystawioną
    2. kiedy uznać fakturę za otrzymaną,
    3. kiedy uznać fakturę korygującą za wystawioną i otrzymaną,
    4. jaki wpływ ma dzień wystawienia lub otrzymania faktury w KSeF w zakresie momentu odliczenia podatku naliczonego (zakup) jak i rozpoznania obowiązku podatkowego (sprzedaż).
  5. Zachęty oraz zalety wprowadzenia KSeF (w systemie fakultatywnym):
    1. ujmowanie faktur korygujących in minus po stronie sprzedaży i zakupu,
    2. przyspieszony zwrot podatku VAT,
    3. brak konieczności przedstawienia pliku JPK_FA,
    4. nowe możliwości wykorzystania faktur elektronicznych w księgowaniu transakcji zakupowych – istotne uproszczenia.
  6. Jakie działania podjąć aby wdrożyć KSeF gdy stanie się on obowiązkowy od drugiej połowy 2024 r.
    1. omówienie projektu nowelizacji wprowadzającej obowiązkowy KSeF
    2. kto będzie podlegał obowiązkowi wystawiania faktur w KSeF – podatnik zwolniony z VAT, podatnik posiadający stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, działalność nierejestrowana, podatnik jedynie zarejestrowany na potrzeby podatku VAT, 
    3. które podmioty będą mogły wejść w obowiązkowy KSeF z półrocznym opóźnieniem?
    4. co z biletami PKP, PKS, opłatami za autostrady – czy nadal będą uważane za faktury? 
    5. informacja o stosowaniu KSeF – Biała lista podatników – czy nadal ustawodawca planuje zmiany w tym obszarze?,
    6. w jaki sposób dokumentować WDT, eksport towarów, eksport usług oraz sprzedaż na rzecz konsumentów,
    7. jakie działania podjąć w przypadku czasowej niedostępności, awarii KSeF, trybu off-line po stronie podatnika,
    8. opatrzenie faktury KSeF dodatkowym kodem QR – dwie metody opatrzenia kodem,
    9. czy będzie konsolidacja KSeF z PEF?
    10. czy zmienią się regulacje określające termin wystawienia faktury?
    11. zasady wystawiania faktury korygujących w KSeF – nowe propozycje.
    12. propozycja wystawienia faktury korygującej przez nabywcę – zmiany w projekcie,
    13. nowe zasady ujęcia faktur korygujących in minus – po stronie sprzedawcy jak i nabywcy,
    14. nota korygująca – w jakich przypadkach będzie można ją stosować, a kiedy instytucja ta zostanie zniesiona,
    15. skrócenie terminu zwrotu VAT,
    16. dodatkowe wymogi przy płaceniu za fakturę z KSeF,
    17. płatność w MPP a faktura z KSeF – dodatkowe wymogi,
    18. co z fakturami wystawianymi przy użyciu kas rejestrujących oraz paragonami z NIP nabywcy – czy one znikną?
    19. akceptacja stosowania faktur w KSeF,
    20. data wystawienia i otrzymania faktur w KSeF – zasady w zakresie trybów awaryjności.
    21. jakie kary wprowadzi ustawodawca za pominięcie faktury w KSeF – sankcje,
    22. faktury zaliczkowe – nowe zasady wystawiania,
    23. faktury RR (w tym korygujące) – nowe zasady wystawiania,
    24. rozliczenie z rolnikiem ryczałtowym – nowe zasady,
    25. faktura scamowa, ukrywanie faktur, korekta techniczna faktury – działania podatnika,
    26. przepisy przejściowe.
  7. Struktury logiczne zaprezentowane przez Ministerstwo Finansów, w tym wydane informacje dotyczące najczęściej zadawanych pytań.

1 stycznia 2024 r.: najnowsze zmiany w rozliczeniach zaliczek na PIT pobieranych przez pracodawców, zleceniobiorców i innych płatników

  1. Nowe art. 31a, 31b, 31c ustawy o PIT oraz nowa treść art. 32 ustawy o PIT obowiązujące od 1 stycznia 2023 r.
  2. Nowy PIT-2: kto powinien go złożyć?
  3. Możliwość odliczenia miesięcznej minimalnej kwoty podatku przez dwóch lub trzech płatników (nie tylko pracodawca):
    • zakres zastosowania kwot 300 zł albo 150 zł albo 100 zł,
    • tryb upoważnienia płatników przez podatników do zastosowania powyższych kwot – wniosek podatnika,
  4. Korekty rozliczeń dokonanych przez płatników w 2022 roku w przypadku zaniżenia (braku poboru) zaliczki.
  5. Skutek uchylenia art. 53a ustawy o PIT w 2023 r.: zwolnienie płatników z obliczania i wpłacania części zaliczek podatkowych.
  6. Czy płatnik może za zgodą pracownika czasowo podwyższyć albo obniżyć zaliczkę na podatek w ciągu 2023 r.?
  7. Prawo do upoważnienia płatników do zaniechania pobierania zaliczek na podatek w przypadku dochodów nieprzekraczających w skali roku 30 000 zł: zakres zastosowania podmiotowy, przedmiotowy i czasowy.
  8. Czy płatnik może żądać zwrotu nadpłaty (najnowsza zmiana w 2023 roku).
  9. Odpowiedzialność podatkowa płatnika za niepobranie (zaniżenie) albo za brak wpłaty pobranej zaliczki na podatek (art. 26 i 26a Ordynacji podatkowej) w 2022 r. i 2023 roku.
  10. Odpowiedzialność karna skarbowa za brak pobrania lub zaniżenia pobranej zaliczki (art. 78 KKS): czy należy zapłacić ze środków płatnika niepobrane zaliczki za 2022 r. mimo że brak ich pobrań był z winy podatnika? (stan w 2022 r. i 2023 roku).
  11. Zwolnienie z podatku wynagrodzeń z tytułu „zatrudnieni na czarno” w 2023 roku.
  12. Kiedy złożyć „czynny żal” w przypadku braku poboru lub zaniżenia zaliczek pobieranych w 2022 r. i kto to powinien zrobić?
  13. Czy należy wpłacić ze środków płatnika niepobrane w 2022 roku zaliczki i dokonanie korekty PIT-4R za 2022 r.? (przywilej niekaralności)
  14. Pozostałe zmiany.

Czas trwania

18 godzin

Prelegenci

Prof. dr hab. Witold Modzelewski

Najwybitniejszy dydaktyk podatkowy, nauczyciel największej w Polsce grupy specjalistów podatkowych. Profesor nauk prawnych zatrudniony od 45 lat na Uniwersytecie Warszawskim (od 28 lat profesor tej uczelni) prezes Instytutu Studiów Podatkowych (od 26 lat), Szef Podyplomowego Studium Podatków i Prawa Podatkowego (od 20 lat) oraz kierownik magisterskich studiów „Prawo Finansowe i Skarbowość”. Kierownik Katedry Prawa Finansowego Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytety Warszawskiego. Najbardziej znany w kraju wykładowca problematyki podatkowej. Jako doradca podatkowy (00001) od 39 lat reprezentuje podatników w postępowaniach przed sądami administracyjnymi. Autor ponad 1200 publikacji na tematy podatkowe i prawnopodatkowe. Szef Kapituły Medalu VIRTUS EST PERFEKTA RATIO im. F. Druckiego Lubeckiego oraz członek kapituły medalu USQUE AD FINEM im. Mjr. H. Dobrzańskiego – Hubala, Członek Narodowej Rady Rozwoju przy Prezydencie RP (2010 oraz 2015-2019). Kierował pracami nad projektami nowej ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o jednolitym podatku dochodowym (2011 rok). Co najważniejsze: autor prognoz, które się z reguły sprawdzają. Specjalizujący się w obszarze trudnych sporów podatkowych.

W każdy poniedziałek od ponad 15 lat publikowany jest „Komentarz nieuczesany” jego autorstwa – Serwis Doradztwa Podatkowego.

Mariusz Unisk

Prawnik, Doradca Podatkowy nr wpisu 09921, Dyrektor ds. doradztwa podatkowego.  W ramach struktury organizacyjnej Instytutu Studiów Podatkowych do jego obowiązków należy przede wszystkim kierowanie i koordynowanie pracą multidycyplinarnych Zespołów powoływanych do realizacji kompleksowych zleceń, uwzględniających skutki we wszystkich podatkach.
Jest absolwentem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego (1996 – 2001) oraz Podyplomowych Studiów Podatków i Prawa Podatkowego na Uniwersytecie Warszawskim. W 2000 r. pracował jako asystent w Ministerstwie Finansów RP, Departament Podatków Lokalnych i Katastru.

Jacek Pyssa

Dyrektor Departamentu Prawnego, Dyrektor Departamentu Podatków Bezpośrednich, Radca Prawny nr wpisu Łd-S-157.
Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego (2003 r.), uczestnik American School of Law Uniwersity of Florida (2003), studiował nauki ekonomiczne w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Od lipca 2002 r. pracownik i  współpracownik Instytutu Studiów Podatkowych. Od 2008 roku radca prawny. Jest wykładowcą Instytutu Studiów Podatkowych oraz doktorantem na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego (prowadzi zajęcia akademickie na temat prawa finansowego). Prowadził wykłady współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego. Do obowiązków Jacka Pyssy należy świadczenie pomocy prawnej i podatkowej, m.in. sporządzanie projektów opinii w sprawach prawnych i podatkowych, przeprowadzanie audytów prawnych i podatkowych oraz zastępstwo procesowe w postępowaniach podatkowych i prawnych przed organami administracji i sądami. Jacek Pyssa jest również wykładowcą w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, kontroli skarbowej, prawa karnego skarbowego oraz Ordynacji podatkowej.

Terminy i miejsca

Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.

Hotel Villa Baltica

81-777 Sopot

Emilii Plater 1

woj. pomorskie

Hotel Villa Baltica

81-777 Sopot

Emilii Plater 1

woj. pomorskie

Hotel Czarny Potok

34-500 Zakopane

Kazimierza Przerwy-Tetmajera 20

woj. małopolskie

Hotel Villa Baltica

81-777 Sopot

Emilii Plater 1

woj. pomorskie

Hotel Villa Baltica

81-777 Sopot

Emilii Plater 1

woj. pomorskie

Hotel Villa Baltica

81-777 Sopot

Emilii Plater 1

woj. pomorskie

Hotel Villa Baltica

81-777 Sopot

Emilii Plater 1

woj. pomorskie

Hotel Villa Baltica

81-777 Sopot

Emilii Plater 1

woj. pomorskie

Hotel Belvedere

34-500 Zakopane

Droga Do Białego 3

woj. małopolskie

Hotel Belvedere

34-500 Zakopane

Droga Do Białego 3

woj. małopolskie

Rejestracja

Cena standardowa
1 790
zwolnione z vat
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowe w wersji papierowej
  • certyfikat uczestnictwa
  • przerwy kawowe
  • bezpłatne anulowanie zgłoszenia do 7 dni przed terminem
Zapisz się
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Zapisz się, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

1. Warunkiem udziału w wydarzeniu jest przesłanie karty zgłoszenia na minimum 3 dni robocze przed terminem rozpoczęcia.

2. Po otrzymaniu zgłoszenia potwierdzimy jego przyjęcie w ciągu 48h.

3. Warunkiem udziału w Kursie jest dokonanie płatności na minimum 2 dni robocze przed datą rozpoczęcia Kursu.

4. Bezpłatne odwołanie zgłoszenia możliwe jest najpóźniej na 7 dni przed terminem rozpoczęcia.

Podczas wypełniania formularza rejestracji zaznacz opcję "Oświadczam, że udział będzie finansowany ze środków publicznych, proszę o wystawienie faktury z zerową stawką VAT."

Jeśli potrzebujesz zarejestrować organizatora w wewnętrznym systemie zamówień możesz zrobić to na dwa sposoby. W trakcie wypełniania zgłoszenia w polu Uwagi przekaż tą informację - opiekun szkolenia skontaktuje się w celu dopełnienia formalności. Możesz to również zrobić samodzielnie z użyciem poniższych danych:
  • Nazwa firmy: Instytut Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy Sp. z o.o.
  • Ulica i nr: Kaleńska 8
  • Kod pocztowy: 04-367
  • Miejscowość: Warszawa
  • Numer NIP: 1130234978

Najszybszym sposobem kontaktu z organizatorem i uzyskania dodatkowych informacji jest wypełnienie formularza kontaktowego. Możesz też zadzwonić do organizatora.
Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.

Dane kontaktowe

Instytut Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy Sp. z o.o.
04-367 Warszawa, Polska Kaleńska 8

Organizator

Instytut Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy Sp. z o.o.
04-367 Warszawa, Polska
Kaleńska 8
woj. mazowieckie
Powstały w 1996 r. Instytut Studiów Podatkowych jest jednostką dydaktyczną, doradczą, badawczą i wydawniczą. Przedmiotem naszej działalności jest przede wszystkim problematyka podatków, prawa podatkowego i innych danin publicznoprawnych, a także zaga...
Powiadomienia o nowych terminach

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych terminach tego wydarzenia!