O kursie
Kurs Archiwistyczno-Kancelaryjny I stopnia trwa 18 godzin zegarowych. W ciągu trwania kursu uczestnicy zdobywają wiedzę na tematy takie jak: przepisy prawne dotyczące nowoczesnej archiwistyki i zarządzania archiwum, różnorodność współczesnych dokumentów oraz zasady ich klasyfikacji archiwalnej, prawidłowy obieg dokumentów w organizacji, procedury przekazywania dokumentów do Archiwum czy Składnicy, tworzenie i zarządzanie sprawnym Archiwum Zakładowym lub Składnicą Akt, techniki archiwizacji różnego typu dokumentacji, w tym aktowej, technicznej, geodezyjnej, geologicznej oraz elektronicznej, oraz prawidłowe prowadzenie dokumentacji w Archiwum czy Składnicy. Dodatkowo uczestnicy poznają najlepsze praktyki w zakresie tematów omawianych podczas kursu.
Głównym celem kursu jest dostarczenie uczestnikom umiejętności i wiedzy, które pozwolą im na skuteczne zarządzanie archiwami bieżącymi oraz składnicami akt zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym. Ukończenie kursu daje narzędzia niezbędne do objęcia stanowisk takich jak archiwista zakładowy, specjalista ds. dokumentacji, koordynator zadań kancelaryjnych czy infobroker.
Celem kursu jest wyposażenie uczestników w umiejętności niezbędne do efektywnej pracy z dokumentami. Program szkolenia obejmuje naukę obowiązujących regulacji prawnych w dziedzinie archiwistyki w Polsce, zrozumienie i opanowanie procesu obiegu dokumentów w organizacji, a także zasad ich prawidłowego przekazywania do archiwum czy składnicy. Uczestnicy nauczą się, jak zarządzać archiwum i składnicą, oraz jak kompetentnie archiwizować różnorodne typy dokumentacji.
Kurs jest skierowany do osób aspirujących do pracy w archiwach zakładowych oraz składnicach akt, jak również tych, którzy pragną odnowić i zaktualizować swoją wiedzę w tej dziedzinie lub uzyskać oficjalne potwierdzenie ukończenia szkolenia w formie certyfikatu. Kurs skierowany jest również dla wszystkich zainteresowanych, którzy chcą poszerzyć swoje kompetencje w obszarze archiwistyki.
Program kursu
1. Profesjonalne archiwum zakładowe.
- Zasób archiwum zakładowego
- Lokal archiwum zakładowego: magazyn archiwalny i biuro archiwisty
- Wyposażenie archiwum zakładowego
- Techniczne i organizacyjne zabezpieczenie zasobu archiwum zakładowego
- Rozmieszczenie akt w archiwum zakładowym
- Bezpieczny archiwista.
2. Najważniejsze procedury postępowania w archiwum zakładowym.
- Przyjmowanie akt z komórek organizacyjnych
- Procedura brakowania dokumentacji niearchiwalnej
- Udostępnianie i wypożyczanie akt zgromadzonych w zasobie archiwum zakładowego
- Postępowanie w przypadku uszkodzenia wypożyczonych akt
- Procedura skontrum
- Procedura wycofywania dokumentacji ze stanu archiwum
- Przekazywanie materiałów archiwalnych do Archiwum Państwowego
- Sprawozdanie roczne z działalności archiwum zakładowego
- Postępowanie w przypadku reorganizacji lub ustania działalności aktotwórcy.
3. Praktyczna analiza wszystkich etapów porządkowania dokumentacji.
- Studia wstępne
- Rozpoznanie przynależności zespołowej
- Segregacja i systematyzacja dokumentacji w obrębie zespołu
- Klasyfikacja i kwalifikacja akt
- Archiwizowanie materiałów archiwalnych i dokumentacji niearchiwalnej
- Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej
- Opisywanie teczek
- Przygotowywania ewidencji archiwum zakładowego i nadawanie sygnatury archiwalnej
- Opracowanie rysu historycznego twórcy zespołu archiwalnego.
Dzień III
- Egzamin – godz.9.00 -10.30.
- Praktyczna analiza najważniejszych procedur postępowania z dokumentacją w archiwum zakładowym.
- Typowanie dokumentacji przeznaczonej do brakowania. Przygotowanie spisów dokumentacji przeznaczonej do brakowania i wniosku o wyrażenie zgody na brakowanie
- Typowanie materiałów archiwalnych przeznaczonych do przekazania do archiwum państwowego, przygotowywanie stosownej dokumentacji
- Udostępnianie i wypożyczanie dokumentacji znajdującej się w zasobie archiwum zakładowego
- Przygotowywanie protokołu zaginięcia, uszkodzenia lub sporządzenia braków wypożyczonej dokumentacji
- Przygotowywanie protokołu wycofania jednostki aktowej z ewidencji archiwum zakładowego
- Przeprowadzenie skontrum dokumentacji zgromadzonej w zasobie archiwum
- Przygotowanie sprawozdania z działalności archiwum zakładowego.
Czas trwania
3 dni; 09:00 - 15:00
Prelegenci
Absolwent Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, wydział Historii, specjalizacja archiwista. Od ponad 16 lat związany zawodowo z IPN. Od początku ścieżki zawodowej zajmuje się z szeroką rozumianą digitalizacją materiałów archiwalnych. Członek Stowarzyszenia Archiwistów Polskich, aktywny współpracownik Archiwisty24 i Internetowego Forum Archiwalnego mający na swym koncie publikacje na temat digitalizacji. Od kilku lat prowadzi autorski blog CYFROWE ARCHI#WA na którym dzieli się wiedzą o doświadczenie z takich obszarów jak: archiwizacja cyfrowa, cyfryzacja, digitalizacja, cyberbezpieczeństwo oraz cyfrowej ochrony zbiorów. Wydaje też newsletter CYFROWE ARCHI#WA. Historycznie zainteresowany Kancelarią Królewską ostatnich Wazów.
Terminy i miejsca
Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Wymagania sprzętowe:
- Procesor dwurdzeniowy 2GHz lub lepszy (zalecany czterordzeniowy);
- 2GB pamięci RAM (zalecane 4GB lub więcej);
- System operacyjny taki jak Windows 8 (zalecany Windows 11), Mac OS wersja 10.13 (zalecana najnowsza wersja), Linux, Chrome OS.
Rejestracja
- zniżkę 3% przy zgłoszeniu za pośrednictwem Eventis.pl (cena standardowa 1 099 zł)
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej
- certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór )
- bezpłatne anulowanie zgłoszenia do 7 dni przed terminem
- egzamin
- Rozwiń
- 9.1% przy zgłoszeniu min. 2 osób
- 15.83% przy zgłoszeniu min. 3 osób
Brak miejsc. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Termin nieaktualny. Wybierz inny termin powyżej, bądź wypełnij formularz, aby zapytać o planowane nowe terminy.
- zniżkę 3% przy zgłoszeniu za pośrednictwem Eventis.pl (cena standardowa 1 199 zł)
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej
- certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór )
- bezpłatne anulowanie zgłoszenia do 7 dni przed terminem
- egzamin
- Rozwiń
- 8.34% przy zgłoszeniu min. 2 osób
- 16.68% przy zgłoszeniu min. 3 osób
Brak miejsc. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Termin nieaktualny. Wybierz inny termin powyżej, bądź wypełnij formularz, aby zapytać o planowane nowe terminy.
Organizator
Najczęściej zadawane pytania
Płatność dla jednostek administracji publicznych odbywa się w oparciu o fakturę po zakończonym szkoleniu.
Firmy oraz osoby prywatne nierealizujące kursu ze środków publicznych otrzymają fakturę proforma przed szkoleniem do uregulowania.
- Nazwa firmy: Pełni Wiedzy
- Ulica i nr: ul. Fryderyka Chopina 41/2
- Kod pocztowy: 20-023
- Miejscowość: Lublin
- Numer NIP: 7123447989
Masz pytania? Napisz do nas
