Kurs kancelaryjno archiwalny I stopnia. 3 dniowe szkolenie z egzaminem

O kursie

Kurs Archiwistyczno-Kancelaryjny I stopnia trwa 18 godzin zegarowych. W ciągu trwania kursu uczestnicy zdobywają wiedzę na tematy takie jak: przepisy prawne dotyczące nowoczesnej archiwistyki i zarządzania archiwum, różnorodność współczesnych dokumentów oraz zasady ich klasyfikacji archiwalnej, prawidłowy obieg dokumentów w organizacji, procedury przekazywania dokumentów do Archiwum czy Składnicy, tworzenie i zarządzanie sprawnym Archiwum Zakładowym lub Składnicą Akt, techniki archiwizacji różnego typu dokumentacji, w tym aktowej, technicznej, geodezyjnej, geologicznej oraz elektronicznej, oraz prawidłowe prowadzenie dokumentacji w Archiwum czy Składnicy. Dodatkowo uczestnicy poznają najlepsze praktyki w zakresie tematów omawianych podczas kursu.

Głównym celem kursu jest dostarczenie uczestnikom umiejętności i wiedzy, które pozwolą im na skuteczne zarządzanie archiwami bieżącymi oraz składnicami akt zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym. Ukończenie kursu daje narzędzia niezbędne do objęcia stanowisk takich jak archiwista zakładowy, specjalista ds. dokumentacji, koordynator zadań kancelaryjnych czy infobroker.

Dlaczego warto wziąć udział?

Celem kursu jest wyposażenie uczestników w umiejętności niezbędne do efektywnej pracy z dokumentami. Program szkolenia obejmuje naukę obowiązujących regulacji prawnych w dziedzinie archiwistyki w Polsce, zrozumienie i opanowanie procesu obiegu dokumentów w organizacji, a także zasad ich prawidłowego przekazywania do archiwum czy składnicy. Uczestnicy nauczą się, jak zarządzać archiwum i składnicą, oraz jak kompetentnie archiwizować różnorodne typy dokumentacji.

Kto powinien wziąć udział?

Kurs jest skierowany do osób aspirujących do pracy w archiwach zakładowych oraz składnicach akt, jak również tych, którzy pragną odnowić i zaktualizować swoją wiedzę w tej dziedzinie lub uzyskać oficjalne potwierdzenie ukończenia szkolenia w formie certyfikatu. Kurs skierowany jest również dla wszystkich zainteresowanych, którzy chcą poszerzyć swoje kompetencje w obszarze archiwistyki.

Program kursu

  1. Podstawy prawne postępowania z dokumentacją
    • Ważniejsze regulacje polskiego prawa archiwalnego
    • Podstawowe konstrukcje prawa archiwalnego
    • Obowiązki aktotwórców (w tym wynikające z przepisów resortowych)
    • Sankcje prawno-karne 
  2. Podział współczesnej dokumentacji
    • Podział dokumentacji współczesnej pod względem formy zapisu
    • Podział dokumentacji w zależności od jej przeznaczenia
    • Akta typowe i specyficzne
    • Dokumenty elektroniczne
    • Podział dokumentacji w zależności od stopnia jej dostępności
    • Podział dokumentacji w zależności od jej znaczenia
    • Dokumentacja źródłowa i opracowanie końcowe
  3. Kwalifikacja archiwalna współczesnej dokumentacji
    • Kryteria kwalifikacji archiwalnej
    • Podział dokumentacji na kategorie archiwalne, sposoby oznaczania
    • Okresy przechowywania najważniejszych rodzajów dokumentacji.
    • Jak liczyć okresy przechowywania? - najczęstsze „pułapki”
    • Wytyczne CKAOD i kryteria wartościowania niektórych rodzajów dokumentacji;
  4. Czynności kancelaryjne
    • Systemy kancelaryjne: PODSTAWOWE RÓŻNICE
    • system kancelaryjny a podstawowy sposób dokumentowania;
    • wyjątki od podstawowego sposobu dokumentowania przebiegu załatwiania rozstrzygania spraw
    • czego nie znajdziemy w regulacjach?
    • składy chronologiczne, składy informatycznych nośników danych – podstawowe zasady;
    • Obieg dokumentacji, typowe punkty zatrzymania 
    • Dokumentacja tworząca i nietworząca akt sprawy
    • Obowiązki referentów, w tym rejestrowanie, znakowanie spraw;
    • Formy prowadzenie teczek aktowych
    • elektroniczne zarządzania dokumentacją.
  5. Archiwum zakładowe/składnica akt – organizacja i zadania
    • Archiwum zakładowe a składnica akt – różnice
    • Personel archiwum zakładowego – kwalifikacje i zakres obowiązków
    • Lokal archiwum zakładowego 
    • Zadania archiwum zakładowego i składnicy akt 
    • Ewidencja archiwum zakładowego – jak to usprawnić? 
    • Profilaktyka i konserwacja akt w archiwum zakładowym
    • Konserwacja dokumentacji
  6. Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej
    • Inicjowanie brakowania (typowanie dokumentacji);
    • opiniowanie spisów
    • Procedura brakowania – zasady sporządzania wniosku i spisu/spisów; 
    • Odpowiedzialność kierownika podmiotu;
    • Zmiana kwalifikacji archiwalnej, wyłączanie dokumentacji z procedury brakowania;
    • Przekazywanie wybrakowanej dokumentacji do zniszczenia – niszczyć samodzielnie czy za pośrednictwem specjalistycznych firm? 
    • aktualizowanie ewidencji.
  7. Warsztaty: Case study, wypełnianie formularzy, zadania
  8. Dyskusja
  9. Egzamin (odbywa się pisemnie, ostatniego dnia kursu)

Czas trwania

3 dni; 09:00 - 15:00

Prelegenci

Specjalista ds. zarządzania dokumentacją najnowszą, doktor nauk humanistycznych z zakresu archiwistyki, absolwentka Wydziału Humanistycznego UMCS w Lublinie i studiów menadżerskich EMBA, biegły sądowy, wieloletni pracownik administracji państwowej. 
Prowadziła: kontrole biurowości i archiwizowania dokumentacji w jednostkach państwowych i samorządowych; wykonała szereg ekspertyz dot. wartościowania akt decydując o okresie  ich przechowywania; opiniowała wnioski o zniszczenie lub przejęcie akt do archiwum państwowego.

Terminy i miejsca

Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.

Aby uczestniczyć w szkoleniu online wystarczy:
- Komputer stacjonarny/ laptop/ notebook
- Stały dostęp do internetu
- Przeglądarka internetowa (np. Google Chrome)

Rejestracja

Standard
1 163
zwolnione z vat
Cena zawiera:
  • zniżkę 3% przy zgłoszeniu za pośrednictwem Eventis.pl (cena standardowa 1 199 zł)
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej
  • certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór )
  • bezpłatne anulowanie zgłoszenia do 7 dni przed terminem
Zapisz się
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Zapisz się, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

Płatność dla jednostek administracji publicznych odbywa się w oparciu o fakturę po zakończonym szkoleniu.
Firmy oraz osoby prywatne nierealizujące kursu ze środków publicznych otrzymają fakturę proforma przed szkoleniem do uregulowania.

Podczas wypełniania formularza rejestracji zaznacz opcję "Oświadczam, że udział będzie finansowany ze środków publicznych, proszę o wystawienie faktury z zerową stawką VAT."

Jeśli potrzebujesz zarejestrować organizatora w wewnętrznym systemie zamówień możesz zrobić to na dwa sposoby. W trakcie wypełniania zgłoszenia w polu Uwagi przekaż tą informację - opiekun szkolenia skontaktuje się w celu dopełnienia formalności. Możesz to również zrobić samodzielnie z użyciem poniższych danych:
  • Nazwa firmy: Pełni Wiedzy
  • Ulica i nr: ul. Fryderyka Chopina 41/2
  • Kod pocztowy: 20-023
  • Miejscowość: Lublin
  • Numer NIP: 7123447989

Najszybszym sposobem kontaktu z organizatorem i uzyskania dodatkowych informacji jest wypełnienie formularza kontaktowego. Możesz też zadzwonić do organizatora.
Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.

Dane kontaktowe

Pełni Wiedzy
20-023 Lublin, Polska ul. Fryderyka Chopina 41/2

Organizator

Pełni Wiedzy
20-023 Lublin, Polska
ul. Fryderyka Chopina 41/2
woj. lubelskie
Powiadomienia o nowych terminach

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych terminach tego wydarzenia!