Analiza kluczowych błędów w udzielaniu zamówień publicznych

O szkoleniu

Szkolenie w formule wykładowo-warsztatowej pozwala nie tylko zgłębić teorię, ale przede wszystkim zyskać praktyczne umiejętności.

W oparciu o prezentację multimedialną i liczne przykłady z praktyki, uczestnicy będą rozwiązywać kazusy, omawiać propozycje rozstrzygnięć i wspólnie analizować najważniejsze problemy kontroli zamówień publicznych.

Poznasz:

  • najważniejsze wyzwania w udzielaniu zamówień i ich kontroli,
  • praktyczne rozwiązania błędów w dokumentacji i procedurach,
  • najnowsze interpretacje przepisów, w tym te stosowane przez UZP i KIO,
  • rozbieżności w wykładni prawa oraz sposoby radzenia sobie z niejasnościami.

Szkolenie dostarcza konkretnej wiedzy i narzędzi, które pozwolą Ci działać pewnie, zgodnie z przepisami i unikać problemów w realizacji zamówień publicznych.

ZAPISZ SIĘ JUŻ DZIŚ!

Metoda:

Formuła wykładowo – warsztatowa. Wykład w oparciu o prezentację multimedialną oraz liczne przykłady z praktyki. Elementy warsztatowe oparte na rozwiązywaniu kazusów przez uczestników oraz omawianiu propozycji rozstrzygnięć.  Przedstawione zostaną propozycje rozwiązań problemów związanych z tematyką szkolenia poruszanych przez uczestników.

Cel szkolenia:

Przekrojowa analiza kluczowych z punktu widzenia kontroli zamówień publicznych problemów związanych z ich udzielaniem. Przestawienie orzecznictwa i doświadczeń ze stosowania przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych.

Zaznajomienie uczestników z rozbieżnościami interpretacyjnymi oraz wykładnią przepisów dokonywaną przez organy kontrolne, Urząd Zamówień Publicznych oraz Krajową Izbę Odwoławczą.

Kto powinien wziąć udział?

Dla wszystkich zainteresowanych.

Program szkolenia

1.  Kluczowe dokumenty programowe regulujące realizację projektów UE w perspektywie 2021 – 2027 i ujęcie w nich obowiązków dotyczących zamówień w projektach:

  • Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027;
  • Wytyczne dotyczące sposobu korygowania nieprawidłowości na lata 2021-2027;
  • Wzór umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Fundusze Europejskie dla rozwoju społecznego 2021 – 2027.

2. Jaka jest hierarchia dokumentów?  - ustawa, wytyczne, zalecenia, opinie, orzecznictwo. Problem wzajemnych sprzeczności. Jak odczytywać orzecznictwo dotyczące „starego” pzp?

3. Kontrola a zróżnicowana postać kontrolowanych dokumentów. Na co zwracać uwagę?

  • Kontrola dokumentacji papierowej;
  • Kontrola dokumentów elektronicznych;
  • Archiwizacja protokołu i dokumentacji.

4. Zasada konkurencyjności a prawo zamówień publicznych. Praktyczne uwagi w zakresie przebiegu kontroli:

  • Kontrola beneficjenta prywatnego i publicznego
  • Interpretacja i wykładnia;
  • Kształt dokumentacji;
  • Zakres regulacji – zakres możliwych naruszeń.

5. Udzielanie zamówień w oparciu o Zasadę konkurencyjności i związane typem niebezpieczeństwa dla beneficjenta i kontrolera. Podobieństwa i różnice z ustawą pzp:

  • Sposób komunikacji w postępowaniu;
  • Rażąco niska cena;
  • Brak rozeznania rynku a wykazanie efektywności wydatku:
  • problem zamówień wyłączonych spod obowiązku stosowania ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz Zasady konkurencyjności
  • efektywności wydatków przy zamówieniach z wolnej ręki w oparciu o przepisy pzp.

6. Wytyczne dotyczące sposobu korygowania nieprawidłowości na lata 2021-2027 i wynikające z nich wymogi co do prowadzenia postępowań o udzielenie zamówienia oraz wytyczne dla kontrolera.

7. Zagadnienia kontrolne związane z treścią Specyfikacji Warunków Zamówienia oraz Opisu Potrzeb i Wymagań

  • przedmiotowe i podmiotowe środki dowodowe
  • co jest a co nie jest przedmiotowym środkiem dowodowym. Błędy zamawiających.
  • formułowanie warunków udziału w postępowaniu – błędy i dobre praktyki
  • oznaczenie terminu wykonania zamówienia
  • prezentacja podstaw wykluczenia  w SWZ i wątpliwości z tym związane
  • określenie zakresu w jakim złożone powinno zostać oświadczenie wstępne z art. 125 ust. 1 pzp
  • specyficzne wymagania trybu podstawowego

8. Pułapki postępowania

  • Formułowanie wezwań wykonawców
  • Wyznaczanie terminów
  • Problem rażąco niskiej ceny
  • Termin związania ofertą
  • Wybór wykonawcy i jego uzasadnienie – szczególne wymagania płynące z orzecznictwa
  • Wadium
  • Wyjaśnienia treści ofert a niedozwolone negocjacje. Gdzie leżą granice?
  • Omówienie kluczowych pozycji Tabeli korekt finansowych i przypadków naliczania kar w odniesieniu do postępowań prowadzonych w oparciu o Zasadę konkurencyjności oraz ustawę - Prawo zamówień publicznych z wykorzystaniem aktualnego orzecznictwa

9. Kategoria 1 naruszeń – ogłoszenie o zamówieniu i specyfikacje warunków zamówienia:

  • Naruszenie skutkujące korektą i sposób rozliczenia korekt finansowych dotyczących zamówień;
  • Brak uzasadnienia zaniechania podziału zamówienia na części jako przesłanka naliczenia korekty.
  • Brak odpowiedniego ogłoszenia
  • Zaniechanie przeprowadzenia jakiejkolwiek procedury
  • Przeprowadzenie procedury wadliwie dobranej
  • Wady treści ogłoszenia
  • Naruszenia i korekty  dotyczące ogłoszeń i podziału zamówienia:
  • Szacowanie wartości zamówienia;
  • Rola oszacowania wartości zamówienia w badaniu poprawności postępowania o udzielenie zamówienia;
  • Definicja „jednego zamówienia” – przesłanki agregacji zamówień i ich ocena;
  • Zakaz dzielenia i łączenia zamówień w celu obejścia obowiązku stosowania ustawy – Prawo zamówień publicznych albo Zasady konkurencyjn
  • Kiedy podział zamówienia jest sztuczny i zakazany a kiedy dozwolony?
  • Przegląd przykładów naruszeń.
  • Korekty związane z nieprzestrzeganiem terminów i zasady ich naliczania.
  • Kiedy można bezpiecznie stosować skrócone terminy składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu;
  • Przesłanka „czasu niezbędnego do przygotowania i złożenia oferty” – jak ją rozumieć?
  • Naruszenia dotyczące kryteriów oceny ofert skutkujące nałożeniem korekty:
  • Przykłady dopuszczalnych ale rzadko stosowane kryteriów, które mogą budzić podejrzenia kontrolera;
  • Przykłady kryteriów niedopuszczalnych.
  • Rodzaje dyskryminacyjnych warunków udziału lub warunków realizacji zamówienia – dyskryminacja pośrednia i bezpośrednia:
  • Bezpośrednie ograniczenie konkurencji – preferencja określonych grup wykonawców;
  • Brak proporcjonalności wymagań.
  • Wady opisu przedmiotu zamówienia i problem podwykonawstwa – okoliczności skutkujące nałożeniem korekty:
  • Problem rozwiązań równoważnych i wnioski płynące z wyroku KIO w sprawie KIO 383/24;
  • Czy Wytyczne oraz ustawa – Prawo zamówień publicznych stawiają takie same wymagania wobec opz?

10. Kategoria 2 naruszeń – kwalifikacja wykonawców i ocena ofert

  • Wadliwe zastosowanie postanowień Zapytania ofertowego/SWZ
  • Wadliwe stosowanie kryteriów oceny ofert:
  • Ocena dokonana inaczej niż określono to w dokumentach zamówienia;
  • Ocena dokonana w oparciu o nieujawnione kryteria.
  • Negocjacje treści oferty – niedozwolona zmiana złożonej oferty a dozwolone działanie zamawiającego w zakresie dokonywania poprawy omyłek;
  • Oferty z rażąco niską ceną – sytuacje skutkujące naliczeniem korekty – nieuzasadnione odrzucenie. Problem analizy wyjaśnień RNC;
  • Postępowanie prowadzone w konflikcie interesów – wymogi w zakresie składania stosownych oświadczeń – ustawa Pzp oraz Zasada konkurencyjności;
  • Dokumentowanie postępowania o udzielenie zamówienia, protokół postępowania o udzielenie zamówienia a zachowanie ścieżku audytu. Korekta za braki w dokumentacji.

11. Kategoria 3 naruszeń – realizacja zamówienia:

  • Kryterium istotności zmiany – kiedy zmiana jest istotna a kiedy nie?
  • Zmiany umowy w sprawie zamówie
  • Badanie prawidłowości zmian dokonanych na podstawie klauzul przeglądowych
  • Forma prawna dokonania zmiany;
  • Ogłoszenie o zmianie umowy i konsekwencje jego braku.
  • Zmiany wartości udzielonego zamówienia;
  • Korekty niewynikające z treści Wytycznych i tabeli korekt finansowych.

12. Podsumowanie

Czas trwania

09:30-15:30

Prelegenci

Paweł Wójcik

Ekspert ds Zamowień Publicznych, ponad 18 lat doświadczenia; współpracował z UJ, Collegium Civitas i PAN.

Ekspert z 18-letnim doświadczeniem w zamówieniach publicznych, szczególnie w projektach badawczo-rozwojowych. Autor komentarza do ustawy Pzp i innych cenionych publikacji. Twórca systemu zakupowego w największym projekcie UE, przeprowadził ponad 100 warsztatów dla instytucji, takich jak UJ czy PAN.

Terminy i miejsca

Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.

Wymagany komputer z dostępem do internetu

Rejestracja

Cena standardowa
za osobę
1 099
+23% VAT
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowe
  • certyfikat uczestnictwa
Zapisz się
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Zapisz się, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

Prosimy o wypełnienie formularza zgłoszenia dostępnego na górze strony. Po jego otrzymaniu skontaktujemy się, aby potwierdzić zgłoszenie i przekazać wszystkie informacje organizacyjne.

Podczas wypełniania formularza rejestracji zaznacz opcję "Oświadczam, że udział będzie finansowany ze środków publicznych, proszę o wystawienie faktury z zerową stawką VAT."

Jeśli potrzebujesz zarejestrować organizatora w wewnętrznym systemie zamówień możesz zrobić to na dwa sposoby. W trakcie wypełniania zgłoszenia w polu Uwagi przekaż tą informację - opiekun szkolenia skontaktuje się w celu dopełnienia formalności. Możesz to również zrobić samodzielnie z użyciem poniższych danych:
  • Nazwa firmy: ApexNet Sp. z o.o. Sp. k.
  • Ulica i nr: ul. Atlasowa 41
  • Kod pocztowy: 02-437
  • Miejscowość: Warszawa
  • Numer NIP: 7010371279

Najszybszym sposobem kontaktu z organizatorem i uzyskania dodatkowych informacji jest wypełnienie formularza kontaktowego. Możesz też zadzwonić do organizatora.
Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Przeciągnij plik tutaj lub kliknij, żeby dodać.
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.

Dane kontaktowe

ApexNet Sp. z o.o. Sp. k.
02-437 Warszawa, Polska ul. Atlasowa 41

Organizator

ApexNet Sp. z o.o. Sp. k.
02-437 Warszawa, Polska
ul. Atlasowa 41
woj. mazowieckie
Firma ApexNet powstała w 2001 roku. ApexNet to doświadczony organizator szkoleń biznesowych, specjalizujący się głównie w nowoczesnych szkoleniach biznesowych. Oferta firmy jest szeroka i skierowana głównie do firm, oferując różnorodne formy szkoleń,...
Powiadomienia o nowych terminach

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych terminach tego wydarzenia!