O szkoleniu
Szkolenie w formule wykładowo-warsztatowej pozwala nie tylko zgłębić teorię, ale przede wszystkim zyskać praktyczne umiejętności.
W oparciu o prezentację multimedialną i liczne przykłady z praktyki, uczestnicy będą rozwiązywać kazusy, omawiać propozycje rozstrzygnięć i wspólnie analizować najważniejsze problemy kontroli zamówień publicznych.
Poznasz:
- najważniejsze wyzwania w udzielaniu zamówień i ich kontroli,
- praktyczne rozwiązania błędów w dokumentacji i procedurach,
- najnowsze interpretacje przepisów, w tym te stosowane przez UZP i KIO,
- rozbieżności w wykładni prawa oraz sposoby radzenia sobie z niejasnościami.
Szkolenie dostarcza konkretnej wiedzy i narzędzi, które pozwolą Ci działać pewnie, zgodnie z przepisami i unikać problemów w realizacji zamówień publicznych.
ZAPISZ SIĘ JUŻ DZIŚ!
Metoda:
Formuła wykładowo – warsztatowa. Wykład w oparciu o prezentację multimedialną oraz liczne przykłady z praktyki. Elementy warsztatowe oparte na rozwiązywaniu kazusów przez uczestników oraz omawianiu propozycji rozstrzygnięć. Przedstawione zostaną propozycje rozwiązań problemów związanych z tematyką szkolenia poruszanych przez uczestników.
Cel szkolenia:
Przekrojowa analiza kluczowych z punktu widzenia kontroli zamówień publicznych problemów związanych z ich udzielaniem. Przestawienie orzecznictwa i doświadczeń ze stosowania przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych.
Zaznajomienie uczestników z rozbieżnościami interpretacyjnymi oraz wykładnią przepisów dokonywaną przez organy kontrolne, Urząd Zamówień Publicznych oraz Krajową Izbę Odwoławczą.
Dla wszystkich zainteresowanych.
Program szkolenia
1. Kluczowe dokumenty programowe regulujące realizację projektów UE w perspektywie 2021 – 2027 i ujęcie w nich obowiązków dotyczących zamówień w projektach:
- Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027;
- Wytyczne dotyczące sposobu korygowania nieprawidłowości na lata 2021-2027;
- Wzór umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Fundusze Europejskie dla rozwoju społecznego 2021 – 2027.
2. Jaka jest hierarchia dokumentów? - ustawa, wytyczne, zalecenia, opinie, orzecznictwo. Problem wzajemnych sprzeczności. Jak odczytywać orzecznictwo dotyczące „starego” pzp?
3. Kontrola a zróżnicowana postać kontrolowanych dokumentów. Na co zwracać uwagę?
- Kontrola dokumentacji papierowej;
- Kontrola dokumentów elektronicznych;
- Archiwizacja protokołu i dokumentacji.
4. Zasada konkurencyjności a prawo zamówień publicznych. Praktyczne uwagi w zakresie przebiegu kontroli:
- Kontrola beneficjenta prywatnego i publicznego
- Interpretacja i wykładnia;
- Kształt dokumentacji;
- Zakres regulacji – zakres możliwych naruszeń.
5. Udzielanie zamówień w oparciu o Zasadę konkurencyjności i związane typem niebezpieczeństwa dla beneficjenta i kontrolera. Podobieństwa i różnice z ustawą pzp:
- Sposób komunikacji w postępowaniu;
- Rażąco niska cena;
- Brak rozeznania rynku a wykazanie efektywności wydatku:
- problem zamówień wyłączonych spod obowiązku stosowania ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz Zasady konkurencyjności
- efektywności wydatków przy zamówieniach z wolnej ręki w oparciu o przepisy pzp.
6. Wytyczne dotyczące sposobu korygowania nieprawidłowości na lata 2021-2027 i wynikające z nich wymogi co do prowadzenia postępowań o udzielenie zamówienia oraz wytyczne dla kontrolera.
7. Zagadnienia kontrolne związane z treścią Specyfikacji Warunków Zamówienia oraz Opisu Potrzeb i Wymagań
- przedmiotowe i podmiotowe środki dowodowe
- co jest a co nie jest przedmiotowym środkiem dowodowym. Błędy zamawiających.
- formułowanie warunków udziału w postępowaniu – błędy i dobre praktyki
- oznaczenie terminu wykonania zamówienia
- prezentacja podstaw wykluczenia w SWZ i wątpliwości z tym związane
- określenie zakresu w jakim złożone powinno zostać oświadczenie wstępne z art. 125 ust. 1 pzp
- specyficzne wymagania trybu podstawowego
8. Pułapki postępowania
- Formułowanie wezwań wykonawców
- Wyznaczanie terminów
- Problem rażąco niskiej ceny
- Termin związania ofertą
- Wybór wykonawcy i jego uzasadnienie – szczególne wymagania płynące z orzecznictwa
- Wadium
- Wyjaśnienia treści ofert a niedozwolone negocjacje. Gdzie leżą granice?
- Omówienie kluczowych pozycji Tabeli korekt finansowych i przypadków naliczania kar w odniesieniu do postępowań prowadzonych w oparciu o Zasadę konkurencyjności oraz ustawę - Prawo zamówień publicznych z wykorzystaniem aktualnego orzecznictwa
9. Kategoria 1 naruszeń – ogłoszenie o zamówieniu i specyfikacje warunków zamówienia:
- Naruszenie skutkujące korektą i sposób rozliczenia korekt finansowych dotyczących zamówień;
- Brak uzasadnienia zaniechania podziału zamówienia na części jako przesłanka naliczenia korekty.
- Brak odpowiedniego ogłoszenia
- Zaniechanie przeprowadzenia jakiejkolwiek procedury
- Przeprowadzenie procedury wadliwie dobranej
- Wady treści ogłoszenia
- Naruszenia i korekty dotyczące ogłoszeń i podziału zamówienia:
- Szacowanie wartości zamówienia;
- Rola oszacowania wartości zamówienia w badaniu poprawności postępowania o udzielenie zamówienia;
- Definicja „jednego zamówienia” – przesłanki agregacji zamówień i ich ocena;
- Zakaz dzielenia i łączenia zamówień w celu obejścia obowiązku stosowania ustawy – Prawo zamówień publicznych albo Zasady konkurencyjn
- Kiedy podział zamówienia jest sztuczny i zakazany a kiedy dozwolony?
- Przegląd przykładów naruszeń.
- Korekty związane z nieprzestrzeganiem terminów i zasady ich naliczania.
- Kiedy można bezpiecznie stosować skrócone terminy składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu;
- Przesłanka „czasu niezbędnego do przygotowania i złożenia oferty” – jak ją rozumieć?
- Naruszenia dotyczące kryteriów oceny ofert skutkujące nałożeniem korekty:
- Przykłady dopuszczalnych ale rzadko stosowane kryteriów, które mogą budzić podejrzenia kontrolera;
- Przykłady kryteriów niedopuszczalnych.
- Rodzaje dyskryminacyjnych warunków udziału lub warunków realizacji zamówienia – dyskryminacja pośrednia i bezpośrednia:
- Bezpośrednie ograniczenie konkurencji – preferencja określonych grup wykonawców;
- Brak proporcjonalności wymagań.
- Wady opisu przedmiotu zamówienia i problem podwykonawstwa – okoliczności skutkujące nałożeniem korekty:
- Problem rozwiązań równoważnych i wnioski płynące z wyroku KIO w sprawie KIO 383/24;
- Czy Wytyczne oraz ustawa – Prawo zamówień publicznych stawiają takie same wymagania wobec opz?
10. Kategoria 2 naruszeń – kwalifikacja wykonawców i ocena ofert
- Wadliwe zastosowanie postanowień Zapytania ofertowego/SWZ
- Wadliwe stosowanie kryteriów oceny ofert:
- Ocena dokonana inaczej niż określono to w dokumentach zamówienia;
- Ocena dokonana w oparciu o nieujawnione kryteria.
- Negocjacje treści oferty – niedozwolona zmiana złożonej oferty a dozwolone działanie zamawiającego w zakresie dokonywania poprawy omyłek;
- Oferty z rażąco niską ceną – sytuacje skutkujące naliczeniem korekty – nieuzasadnione odrzucenie. Problem analizy wyjaśnień RNC;
- Postępowanie prowadzone w konflikcie interesów – wymogi w zakresie składania stosownych oświadczeń – ustawa Pzp oraz Zasada konkurencyjności;
- Dokumentowanie postępowania o udzielenie zamówienia, protokół postępowania o udzielenie zamówienia a zachowanie ścieżku audytu. Korekta za braki w dokumentacji.
11. Kategoria 3 naruszeń – realizacja zamówienia:
- Kryterium istotności zmiany – kiedy zmiana jest istotna a kiedy nie?
- Zmiany umowy w sprawie zamówie
- Badanie prawidłowości zmian dokonanych na podstawie klauzul przeglądowych
- Forma prawna dokonania zmiany;
- Ogłoszenie o zmianie umowy i konsekwencje jego braku.
- Zmiany wartości udzielonego zamówienia;
- Korekty niewynikające z treści Wytycznych i tabeli korekt finansowych.
12. Podsumowanie
Czas trwania
09:30-15:30
Prelegenci
Paweł Wójcik
Ekspert ds Zamowień Publicznych, ponad 18 lat doświadczenia; współpracował z UJ, Collegium Civitas i PAN.
Ekspert z 18-letnim doświadczeniem w zamówieniach publicznych, szczególnie w projektach badawczo-rozwojowych. Autor komentarza do ustawy Pzp i innych cenionych publikacji. Twórca systemu zakupowego w największym projekcie UE, przeprowadził ponad 100 warsztatów dla instytucji, takich jak UJ czy PAN.
Terminy i miejsca
Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Rejestracja
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe
- certyfikat uczestnictwa
Brak miejsc. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Termin nieaktualny. Wybierz inny termin powyżej, bądź wypełnij formularz, aby zapytać o planowane nowe terminy.
Najczęściej zadawane pytania
Prosimy o wypełnienie formularza zgłoszenia dostępnego na górze strony. Po jego otrzymaniu skontaktujemy się, aby potwierdzić zgłoszenie i przekazać wszystkie informacje organizacyjne.
- Nazwa firmy: ApexNet Sp. z o.o. Sp. k.
- Ulica i nr: ul. Atlasowa 41
- Kod pocztowy: 02-437
- Miejscowość: Warszawa
- Numer NIP: 7010371279
Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz
Dane kontaktowe
Organizator
