O szkoleniu
Baza Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami (BDO) funkcjonuje jako narzędzie kontroli i weryfikacji spełniania wymagań podmiotów w zakresie gospodarki odpadami, opakowaniami i produktami w ramach przedłużonej odpowiedzialności producenta.
Przedsiębiorcy są zobowiązani do właściwego wpisu w rejestr BDO oraz realizacji szeregu obowiązków w zakresie ewidencji i sprawozdawczości poprzez bazę. Dotyczy to zarówno wytwarzanych odpadów, jak i wprowadzanych na rynek produktów oraz opakowań. Nowe obowiązki przepisów SUP wdrażają dodatkowo zakazy wprowadzania na rynek wybranych produktów, konieczność oznakowania oraz pobierania i wnoszenia nowych opłat z tytułu korzystania lub/i wprowadzania na rynek produktów jednorazowego użycia.
W roku 2025 pierwszy raz sprawozdajemy i odprowadzamy opłaty wynikające z przepisów SUP! Wymaga to od podmiotów pełnej spójności prowadzonej ewidencji i sprawozdawczości z należnościami finansowymi.
Rok 2025 to zmiany w gospodarce odpadami:
Od stycznia nowy wykaz odpadów zwolnionych z prowadzenia ewidencji (wszystkie odpady niebezpieczne – konieczność wpisów w rejestr BDO) – weryfikacja wpisów podmiotów do rejestru
Od stycznia odpady budowlane i rozbiórkowe zbiera się oraz odbiera selektywnie, z podziałem na co najmniej sześć frakcji. W przypadku nieprowadzenia selektywnego zbierania, odbierania i sortowania odpadów budowlanych i rozbiórkowych wysokość kary wynosi od 1 000 do maksymalnie 1 000 000 złotych. Obecnie procedowana jest zmiana zapisu dająca możliwość NIESEGREGOWANIA odpadów "u źródła" przez ich wytwórców (np. firmy remontowe, budowlane), tylko zlecenia tego obowiązku w formie umowy uprawnionemu podmiotowi do segregacji odpadów.
Brak terminowej rejestracji w bazie BDO może skutkować bardzo wysokimi karami: od 1 tys. do 1 mln zł.
Baza weryfikuje podmioty zobowiązane do opłaty produktowej, recyklingowej oraz nowych opłat wynikających z ustawy SUP. BDO to narzędzie kontrolne, wykorzystywane przez Urzędy Marszałkowskie i WIOŚ do weryfikowania zobowiązań przedsiębiorców. Rejestr BDO musi być spójny z rodzajem prowadzonej działalności. Właściwe spełnianie obowiązków środowiskowych jest konieczne dla otwarcia i realizacji współpracy handlowej.
Cele szkolenia:
✔️ przekazanie uczestnikom wiedzy i praktycznych umiejętności stosowania przepisów prawa ochrony środowiska, w szczególności praktyki korzystania z rejestru BDO
✔️ rozwinięcie umiejętności praktycznego działania w BDO – w trakcie szkolenia przeprowadzimy ćwiczenia w systemie BDO
✔️ warsztaty dotyczą składania właściwych wpisów oraz wniosków aktualizacyjnych w rejestr, ewidencji i sprawozdawczości odpadowej, opakowaniowej oraz określonych ustawą produktów SUP
✔️ możliwość konsultowania indywidualnych zagadnień podczas szkolenia
Korzyści z udziału w szkoleniu:
✔️ uzyskanie praktycznej wiedzy w oparciu o ćwiczenia
✔️ dzięki aktywnym warsztatom realizowanym w kameralnych grupach uczestnicy poznają zasady praktycznego poruszania się i pracy w elektronicznym systemie BDO
✔️ uczestnicy mają możliwość konsultowania z wykładowcą indywidualnych problemów, z którymi spotykają się w swojej pracy
Metodyka szkolenia:
Wykład z prezentacją, pytania, dyskusja, wyjaśnianie wątpliwości, przykłady praktyczne, studia przypadków oraz warsztat w BDO.
✅ Przydatna wiedza + narzędzia do jej praktycznego zastosowania w codziennej pracy.
✅ Interaktywne warsztaty prowadzone przez cenionego eksperta.
✅ Wymiana doświadczeń z innymi uczestnikami i możliwość zadawania pytań ekspertom.
✅ Możliwość wyboru dogodnej formy szkolenia: stacjonarnie w Warszawie lub ONLINE.
pracownicy przedsiębiorstw prywatnych produkcyjnych i usługowych
pracownicy podmiotów wprowadzających na rynek towary i towary w opakowaniach, produkty objęte przepisami SUP
pracownicy sklepów, jednostek handlowych
branża HORECA, restauracje, bary, sprzedający żywność na wynos
specjaliści ds. ochrony środowiska
pracownicy Urzędów Marszałkowskich zajmujących rejestrem BDO
specjaliści ds. gospodarki odpadami
osoby zajmujące się kwestiami środowiskowymi oraz sporządzające sprawozdania środowiskowe
pracownicy biur księgowych
wszystkie osoby zainteresowane omawianą podczas szkolenia tematyką
Program szkolenia
DZIEŃ I
Wprowadzenie w rejestr BDO
podmioty zobowiązane do wpisu w rejestr BDO – zakresy wpisu dla poszczególnych rodzajów prowadzonej działalności
rejestr BDO – praktyka wpisywania i aktualizowania zakresów działalności, obsługa systemu
numer BDO – umieszczanie na dokumentach
wyszukiwarka rejestru BDO – weryfikacja danych podmiotów zarejestrowanych
nowe stawki opłaty za utrzymanie wpisu w rejestr BDO dla Podmiotów
Gospodarka odpadami – najnowsze zmiany od 1 stycznia 2025 r.
podstawy prawne – najważniejsze przepisy i rozporządzenia
najnowsze planowane zmiany selektywnej zbiórki odpadów budowlanych od stycznia 2025
definicje i podstawowe pojęcia związane z gospodarką odpadami
podmioty w obrocie odpadami – posiadacz odpadów, wytwórca odpadów, sprzedawca i pośrednik odpadów, podmioty gospodarujące odpadami
klasyfikacja odpadów, nowy wykaz odpadów zwolnionych z prowadzenia ewidencji – od stycznia 2025
transport odpadów – oznakowanie pojazdów
magazynowanie odpadów – praktyka
przenoszenie odpowiedzialności wytwórców i podmiotów gospodarujących odpadami
zbieranie zużytych artykułów konsumpcyjnych – nieprofesjonalny zbierający
administracyjne kary pieniężne i sankcje karne
podsumowanie najnowszych zmian przepisów dotyczących gospodarki odpadami
BDO – ćwiczenia
karty przekazania odpadów – sporządzanie i korygowanie KPO
karty ewidencji odpadów – tworzenie nowych kart, wpisywanie informacji o gospodarowaniu odpadami
stany magazynowe w KEO
składanie sprawozdań poprzez bazę BDO i ich korekty za rok 2023 dla wytwórców i podmiotów gospodarujących odpadami
błędy i ich „naprawa” w bazie BDO (studium przypadków)
najnowsze zmiany w funkcjonalności
Pytania i odpowiedzi
DZIEŃ II
Wprowadzanie towarów w opakowaniach – Ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi po najnowszych zmianach – opłata produktowa
podstawy prawne – najważniejsze przepisy i rozporządzenia
definicje i podstawowe pojęcia związane z wprowadzaniem produktów w opakowaniach na rynek
opakowania – monomateriałowe, wielomateriałowe i opakowania środków niebezpiecznych
obowiązki wprowadzających na rynek produkty w opakowaniach – obowiązek recyklingu i kampanie edukacyjne
sposoby realizacji obowiązków ustawowych – rozliczanie samodzielne, dokumenty DPR, Organizacje Odzysku Opakowań i Organizacje Samorządu Gospodarczego – zmiany terminu dokumentów w formie elektronicznej
ewidencja opakowań wprowadzanych do obrotu
opłata produktowa – kiedy należna, sposób naliczania, zwolnienia
sprawozdawczość – źródła kalkulatorów do obliczeń i niezbędnych informacji
administracyjne kary pieniężne i sankcje karne
informacja o najnowszych zmianach wprowadzonych przepisami wdrażanej dyrektywy SUP w aspekcie wpisów, ewidencji i sprawozdawczości w BDO
Opłata recyklingowa w ustawie o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi – opłata recyklingowa
Lekkie torby na zakupy – czym są, wyłączenia
Wpis o rejestru BDO (praktyka, warsztat w BDO)
Opłata recyklingowa i jej realizacja, odprowadzanie do UM
Ewidencja i sprawozdawczość w BDO (praktyka, warsztat w BDO)
Zmiany w reklamówkach wprowadzone przepisami SUP
Omówienie przepisów ustawy zmieniającej ustawę o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw wprowadzających przepisy dyrektywy Single-Use Plastics (SUP)
Omówienie definicji w szczególności: tworzywa sztucznego, polimerów naturalnych, produktów jednorazowego użycia, wprowadzenia do obrotu, opakowań zastępczych, użytkownika końcowego itd. – interpretacji pojęć
Kwalifikacja opakowań – czy opakowanie podlega pod przepisy SUP (warsztat, analiza kryteriów, case study)
Zakaz wprowadzania wybranych produktów, termin realizacji obowiązku, odstępstwa
Znakowanie produktów, obowiązkowe terminy, wzory oznakowań, odstępstwa
Obowiązki związane z pobieraniem opłat od użytkownika końcowego, rodzaje produktów i opakowań podlegających pod opłatę, obowiązkowa ewidencja, wysokość opłat, sposób pobierania i wpłacania, sprawozdawczość w tym zakresie
Obowiązki podmiotów wprowadzających do obrotu produkty podlegające pod SUP, rodzaje produktów i opakowań podlegających pod opłatę, obowiązkowa ewidencja, wysokość opłat, sposób odprowadzania opłat, kampanie edukacyjne, sprawozdawczość w tym zakresie
Praktyczne ćwiczenia, omówienie studium przypadków dla poszczególnych branż oraz produktów w kontekście podlegania i zakresu nowych obowiązków
Rejestr BDO, wpisy/aktualizacje wpisów w zakresie nowych obowiązków – warsztat w BDO
Praktyka ewidencji i sprawozdawczości w BDO (warsztat)
Kary za brak aktualnego wpisu w rejestr BDO, brak umieszczania numeru BDO na dokumentach związanych z prowadzoną działalnością
Kary za brak realizacji nowych obowiązków w tym między innymi: wprowadzanie produktów objętych zakazem lub bez wymaganych oznakowań, nieprowadzenie wymaganej ewidencji, niepobieranie i niewnoszenie wymaganych opłat
Administracyjne kary pieniężne i sankcje karne
Pytania i odpowiedzi, podsumowanie szkolenia
Czas trwania
Szkolenie trwa w godz. 10.00-16.00 (dzień I) i 9.00-15.00 (dzień II).
Forma zajęć
Prelegenci
TRENER I
Ekspert i praktyk w zakresie ochrony środowiska, od prawie dwudziestu lat współpracuje z przedsiębiorcami i administracją samorządową w obszarach publiczno-prawnych, komunalnych i technologicznych. Prowadzi działalność doradczą w zakresie wszystkich obowiązków środowiskowych oraz inwestycyjnych. Audytor środowiskowy i twórca projektów wdrożeniowych. Trener z bardzo bogatym portfolio przeprowadzonych szkoleń dla przedsiębiorców oraz administracji publicznej.
Z wykształcenia doktor nauk chemicznych i absolwent ochrony środowiska na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Politechniki Krakowskiej. Stypendysta University of Utrecht Debye Institute w Holandii Audytor wewnętrzny ISO 14001 i ekspert PARP w zakresie CSR. Członek Polskiego Paktu Plastikowego. Autorka opracowań i ekspertyz, uczestnik konferencji i branżowych spotkań ekspertów.
TRENER II
Ekspert z zakresu ochrony środowiska od 2005 roku, certyfikowany auditor systemu ISO 14001 o ogromnym doświadczeniu w zakresie wszystkich aspektów prawnych, ewidencyjnych i sprawozdawczych. Posiada wieloletnie doświadczenie raportowania w ramach zrównoważonego rozwoju, wykonywania audytów środowiskowych, nadzorowania procesów inwestycyjnych oraz reprezentowania podmiotów podczas kontroli organów państwowych i audytów trzeciej strony. Od lat ceniony trener prowadzący szkolenia zarówno dla sektora przedsiębiorców, jak i administracji publicznej. Absolwentka Wydziału Inżynieryjno-Ekonomicznego Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu oraz studiów podyplomowych na kierunku „Zarządzanie środowiskowe” Politechniki Krakowskiej. Aktywny członek izb zrzeszających przedsiębiorców, gdzie opiniuje projekty ustaw i akty wykonawcze w zakresie ochrony środowiska. Uczestnik konferencji i branżowych grup zrzeszających ekspertów.
TRENER III
Ekspert w zakresie gospodarki opakowaniami, produktami i odpadami oraz emisji zanieczyszczeń do powietrza. Od lat zajmuję się kompleksowym wsparciem i bezpośrednim nadzorem nad realizacją wszystkich obowiązków środowiskowych przedsiębiorstw. Realizuje prace związane uzyskiwaniem stosownych pozwoleń i zezwoleń, prowadzeniem ewidencji i sprawozdawczości oraz analizą aktualnych aspektów prawnych. Specjalista ds. audytów środowiskowych oraz transportu towarów i odpadów niebezpiecznych. Trener z bardzo dużym doświadczeniem w przekazywaniu praktycznej wiedzy w realizacji obowiązków środowiskowych. Absolwent ochrony środowiska na Uniwersytecie Rolniczym w Krakowie. Certyfikowany doradca do spraw transportu towarów niebezpiecznych DGSA (ADR) (nr. certyfikatu 3161/2022).
Terminy i miejsca
Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Warszawa
woj. mazowieckie
Warszawa
woj. mazowieckie
Rejestracja
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej
- certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór )
- bezpłatne anulowanie zgłoszenia do 7 dni przed terminem
- 5% przy zgłoszeniu min. 2 osób
- 5% przy zgłoszeniu min. 3 osób
- 5% przy zgłoszeniu min. 4 osób
- 5% przy zgłoszeniu min. 5 osób Rozwiń
Brak miejsc. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Termin nieaktualny. Wybierz inny termin powyżej, bądź wypełnij formularz, aby zapytać o planowane nowe terminy.
Najczęściej zadawane pytania
- Przesłanie wypełnionego formularza jest zobowiązaniem do zapłaty za szkolenie.
- Płatność powinna być przekazana w formie przedpłaty na konto J.G.Training: BRE BANK S.A. - mBank 38 1140 2004 0000 3002 3360 7883.
- Brak dokonania płatności przed terminem szkolenia nie oznacza rezygnacji z udziału w szkoleniu.
- Rezygnacja z udziału w szkoleniu może być dokonana najpóźniej na 5 dni roboczych przed datą szkolenia, wyłącznie w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie lub nieobecność na szkoleniu nie zwalnia od dokonania opłaty.
- Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania szkolenia z przyczyn od siebie niezależnych i odstąpienia od umowy. W takim przypadku przedpłaty zostaną niezwłocznie zwrócone zgłaszającym a Organizator nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe z powodu odwołania szkolenia.
- Oświadczamy, że zapoznaliśmy się z warunkami umowy i akceptujemy je.
- Oświadczamy, że jesteśmy umocowani do zawarcia niniejszej umowy w imieniu wskazanego wyżej podmiotu.
- Nazwa firmy: J.G.Training
- Ulica i nr: Olesińska 21
- Kod pocztowy: 02-548
- Miejscowość: Warszawa
- Numer NIP: 8981505607
Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz
Dane kontaktowe
Organizator
