Bezpieczny offboarding – skuteczne zarządzanie płynnością zatrudnienia i przeciwdziałanie luce pokoleniowej w organizacji

O szkoleniu

Skuteczne zarządzanie zmianą, zarówno podczas rotacji stanowiskowej, jak i przy zakończeniu współpracy z pracownikiem, jest fundamentem silnej i odpornej organizacji. Dobrze zrealizowany offboarding buduje wizerunek pracodawcy, pozwala na utrzymanie płynności operacyjnej w firmie i zatrzymanie wiedzy.


Dlaczego warto wziąć udział?

Zapraszamy na wyjątkowe szkolenie, które przybliży zarządzanie offboardingiem, zarówno ze strony technicznej, procesowej  jak i komunikacyjnej. Dzięki temu spotkaniu zyskasz praktyczną wiedzę oraz narzędzia, które pozwolą Ci wprowadzić świadome, dobrze zaplanowane procesy związane z odejściami i rotacjami pracowników.

Cel szkolenia:

Przygotowanie uczestników szkolenia do przyjęcia roli projektanta, zarządzającego lub koordynatora/kierownik procesu offboardingu w organizacjach (niezależnie od sektora, branży czy profilu działalności) oraz osobom chcącym doskonalić kompetencje zawodowe w tym zakresie.

 Korzyści ze szkolenia:

Uczestnicy po zakończeniu szkolenia będą:

  • wiedzieć co to jest offboarding w kontekście rozstania z pracownikiem a rotacją stanowiskową

  • definiować korzyści z wdrożenia procesu offboardingu, z punktu widzenia organizacji, zespołów i poszczególnych pracowników

  • realizować procedury administracyjno – informatyczne związane z odejściem pracownika, zgodnie z przepisami prawa

  • potrafili przeprowadzić rozmowę exit interview

  • potrafili przeprowadzić offboarding zdalny

  • mierzyć jakość procesów offboardingowych, a zebrane dane wykorzystywać do optymalizacji procesów zarządzania personelem

  • budować model kultury organizacyjnej neutralizującej skutki trudnych decyzji organizacyjnych

  • skutecznie komunikować i zarządzać emocjami w trakcie procesu offboardingu

Uczestnicy po szkoleniu otrzymają:

  • Matrycę programu offboardingowego wraz z omówieniem wariantów odejść pracowników

  • Standaryzowane modele rozmów przydatnych w procesie offboardingu (exit interview, feedback zadaniowy, rozmowa separująca, rozmowy rozstania, rozmowa argumentująca decyzje zespołowi)

  • Zestaw pytań do exit interview wraz z rekomendacjami

  • Pakiet materiałów do projektu offoardingowego (w tym: procedury, załączniki projektowe, formatki, checklist, grafy, ankiety i kwestionariusze ewaluacji, dokumenty obiegowe i koordynacyjne procesu)

  • Checklistę zadań leżących po stronie HR

 Metody pracy:

  • wiedza teoretyczna

  • ćwiczenia praktyczne

  • case study

W cenie szkolenia 1h konsultacji online.

Kto powinien wziąć udział?

Szkolenie adresowane jest do specjalistów ds. zasobów ludzkich, menedżerów, kierowników działów, wszystkich osób zaangażowanych w procesy zarządzania personelem.

Program szkolenia

Offboarding – czym tak naprawdę jest?

  • Definicja offboardingu i jego znaczenie w „cyklu życia” pracownika w organizacji

  • Rola offboardingu w budowie reputacji pracodawcy – jako proces świadomego „employer brandingu”

  • Offboarding jako część kultury organizacyjnej

  • Rola offboardingu w budowaniu zaufania i otwartości w firmie

Kiedy i dlaczego warto wdrożyć proces offboardingu?

  • Korzyści z wdrożenia procesu offboardingu:

    • Dla organizacji: zmniejszenie ryzyka prawnego, zachowanie wiedzy o projektach, płynność operacyjna

    • Dla zespołów: zmniejszenie napięć i lęku przed przyszłością, łatwiejsze przejęcie obowiązków po odchodzącym pracowniku

    • Dla samego pracownika: pomoc w płynnej adaptacji do nowej sytuacji zawodowej oraz wspierające doświadczenie przy opuszczaniu organizacji/stanowiska/zespołu

Etapy procesu offboardingu

  • Krok 1: Planowanie offboardingu

  • Krok 2: Formalności związane z zakończeniem pracy

  • Krok 3: Przekazanie obowiązków

  • Krok 4: Spotkanie wyjściowe

  • Krok 5: Procedury administracyjno – informatyczne  i zabezpieczenia

  • Krok 6: Zakończenie procesu i wsparcie po zakończeniu relacji

Formalizacja działań w procesie offboardingu – zadania poszczególnych jednostek organizacyjnych (z podziałem na warianty offboardingu: odejście/rotacja/przesunięcie)

  • Mapa drogowa – harmonogram realizacji działań przez poszczególnych interesariuszy

  • Działania realizowane przez bezpośredniego przełożonego

  • Działania realizowane przez Zespół HR (aspekt płynności pracy)

  • Działania realizowane przez Zespół Kadrowy (aspekt formalno-prawny)

  • Działania realizowane przez Zespoły współpracujące (IT, administracja. magazyn. Itp.)

Narzędzia wspierające poszczególne aktywności procesowe

  • Standaryzacja procesu offboardingu w kontekście wymagań organizacji

  • Stworzenie planu działania, poprzez określenie ciągłości pracy zespołu

  • Tworzenie procedur offboardingowych

  • Dokumentacja związana z procesem: mapa/procedura, harmonogram ścieżek, fiszki/manuale rekomendacyjne dla Interesariuszy, listy kontrolne wyjścia, dokumenty obiegowe, dokumenty zdawczo-odbiorcze, mapa wyjścia (dla pracownika/dla przełożonego)

Warianty uruchamiania ścieżek offboardingowych

  • Offboarding w przypadku odejść dobrowolnych

    • Ścieżka dla pracowników odchodzących dobrowolnie (rezygnacja)

    • Ścieżka dla pracowników odchodzących na emeryturę

  • Offboarding w przypadku rotacji wewnętrznych

    • Ścieżka dla pracowników przechodzących do innego działu lub na nowe stanowisko

    • Ścieżka dla pracowników w ramach rotacji czasowej (np. projektowej)

  • Offboarding w przypadku zakończenia projektu lub zatrudnienia

    • Ścieżka dla pracowników zatrudnionych na czas określony lub projekt

    • Ścieżka dla pracowników odchodzących z inicjatywy pracodawcy

    • Ścieżka dla pracowników odchodzących z inicjatywy pracodawcy (sytuacje awaryjne – zwolnienia dyscyplinarne)

Komunikacja podczas offboardingu

  • Zasady jasnej i transparentnej komunikacji w kontekście procesu offboardingu

  • Jak i kiedy informować pozostałych pracowników oraz interesariuszy zewnętrznych (Klientów, partnerów biznesowych), by zapewnić płynność pracy i komfort psychiczny obu stron

  • Przygotowanie zespołu HR oraz kadry menadżerskiej do zarządzania emocjami w procesie odejść

  • Wdrożenie outplacementu jako rozwiązanie wspierające realizacje procesu offboardingowego (wariant niskobudżetowy/ wariant komfortowy/ wariant restrukturyzacyjny)

Scenariusze rozmów offboardingowych

  • Rozmowa wyprzedzająca – sondująca (jakie są przesłanki odejścia pracownika)

  • Rozmowa rozstaniowa (w wariantach: inicjatywa pracownika, inicjatywa pracodawcy, zwolnienie dyscyplinarne)

  • Rozmowa separacyjna, wyjaśniająca, redukująca napięcie

  • Rozmowa offboardingowa z odchodzącym pracownikiem
    (wdrożenie harmonogramu offboardingu)

  • Rozmowa „exit interview” (w wariancie: z przełożonym, z działem HR)

  • Rozmowa kalibrująca zespół w procesie offboardingu (w wariancie: odejście /rotacja/*sytuacja awaryjna rozstania)

  • E- firing – zwolnienia na odległość

  • Analiza informacji uzyskanych podczas rozmów końcowych oraz wykorzystanie ich do optymalizacji procesów zarządzania personelem

Monitorowanie i doskonalenie procesu offboardingu

  • Wprowadzenie narzędzi pomiaru jakości procesów offboardingu

  • Ryzyka związane z otwarciem procesów offboardingowych i sposoby neutralizacji

  • Krytyczne scenariusze offboardingu – scenariusze alternatywne do standardowych planów wyjścia

  • Budowanie modelu kultury organizacyjnej neutralizującej trudne skutki trudnych decyzji organizacyjnych (zwolnienia, redukcje, postoje, potrzeby ekonomiczne, sytuacje nieplanowane)

  • Program długofalowych działań organizacyjnych wspierających budowanie lojalności wartościowych pracowników

Czas trwania

Szkolenie ON-LINE:

Oba dni

Rozpoczęcie szkolenia 09:00
Przerwa obiadowa 12:30 – 13:10
Zakończenie szkolenia 16:00

Szkolenie stacjonarne:

1 dzień.
Rozpoczęcie szkolenia 10:00
Przerwa obiadowa 13:00 – 13:40
Zakończenie szkolenia 17:00

2 dzień.
Rozpoczęcie szkolenia 08:00
Przerwa obiadowa 12:30 – 13:10
Zakończenie szkolenia 16:00

Forma zajęć

Prelegenci

Ekspert obszaru – szkolenia menedżerskie oraz HR. Praktyk. Mediator. Certyfikowany Trener biznesu. Menadżer z kilkunastoletnim doświadczeniem w biznesie (ścieżka menadżerska, ekspercka i wdrożeniowa). Realizator projektów implementacji /optymalizacji procesów w organizacjach w randze Kierownika projektu, Eksperta oraz Konsultanta wiodącego. Współtwórca, wykładowca i opiekun merytoryczny studiów podyplomowych Trenerstwo i Coaching w WSZP w Warszawie. Posiada kilkunastoletnie doświadczenie w zarządzaniu zespołami w organizacjach o profilu produkcyjnym (restrukturyzacje, standaryzacje procesów, operacje, wdrożenia zmian modelu zarządzania, systemy ewaluacji pracowniczej – bieżącej i okresowej, systemy motywacyjne/rozliczeniowe). Projektant narzędzi diagnostycznych i programów rozwojowych dla pracowników przedsiębiorstw i organizacji.


Obszar wiedzy fachowej:


  • Zarządzanie kapitałem pracowniczym,

  • Inicjowanie i koordynacja procesów HR, (w tym restrukturyzacje)

  • Interwencyjny HR (mediacje, negocjacje pracownicze, rezyliencja)

  • Onboarding, projektowanie programów adaptacyjnych, standaryzacja procesu i narzędzi, wdrożenia

  • Projektowanie i realizacja projektów rozwojowych dla pracowników

  • Ewaluacje skuteczności działań rozwojowych w organizacjach

  • Zmiany organizacyjne i zarządzanie zmianą (w tym restrukturyzacje)

  • Standaryzacja procesów i działań organizacyjnych HR, projektowanie, testy, wdrożenia dedykowanych narzędzi diagnostycznych

Certyfikaty:

  • Trenera rozwoju umiejętności coachingowych, metod i technik pracy rozwojowej

  • Szkoła Trenerów i Doradców Biznesu

  • Management Trainers School MATRIK

  • Szkoła Tutorów Akademickich Collegium Wratislaviense

  • Mediatora w postępowaniu z prawa pracy i mediacji w organizacji

  • Mediatora w postępowaniu cywilnym i gospodarczym

Terminy i miejsca

Zapoznaj się z aktualnymi terminami tego szkolenia bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.

Szkolenie będzie realizowane na Platformie MS Teams

Rejestracja

Cena 1
1 590
+23% VAT
Cena zawiera:
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej
  • certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór )
  • bezpłatne anulowanie zgłoszenia do 7 dni przed terminem
  • konsultacje indywidualne
Zapisz się
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Zapisz się, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

  1. Warunkiem udziału w szkoleniu jest wypełnienie i przesłanie formularza zgłoszenia, którego potwierdzenie przyjęcia przez Kompetea Sp. z o.o. stanowi zawarcie umowy uczestnictwa w szkoleniu i zobowiązanie do uiszczenia umówionej opłaty z tytułu uczestnictwa.
  2. Zgłoszenie się na szkolenie jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na przetwarzanie danych zamieszczonych w niniejszym formularzu zgłoszeniowym na potrzeby udziału w szkoleniu, zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 r. (Dz.U. z 2018 r. poz. 1000) i ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (RODO) oraz na otrzymywanie od Kompetea Sp. z o.o. informacji niezbędnych do realizacji szkolenia, za pomocą środków komunikacji elektronicznej zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 r. (t. j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1030, z późn. zm.) 
  3. Zgłoszenie się na szkolenie jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na otrzymywanie informacji o aktualnej ofercie szkoleń i webinarów Kompetea Sp. z o.o., za pomocą środków komunikacji elektronicznej zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 r. (t. j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1030, z późn. zm.) oraz na wykorzystywanie w tym celu telekomunikacyjnych urządzeń końcowych oraz automatycznych systemów wywołujących zgodnie z art. 172 Prawa Telekomunikacyjnego
  4. W przypadku osób zgłaszających się z ramienia firm i Instytuacji Administracji Publicznej opłata za szkolenie następuje przelewem w ciągu 7 dni od daty zakończenia szkolenia, na wskazane na fakturze konto bankowe. Fakturę przekażemy zgłaszającemu mailowo po szkoleniu.
  5. Płatność przed szkoleniem obowiązuje w przypadku:

    Osób prywatnych,                                                              Firm, które we wcześniejszej współpracy zalegały z opłatą za faktury,                                                                          Firm i osób widniejących w spisie Krajowego Rejestru Długów                                                                                Zakładów będących w upadłości

  6. Bezpłatne odwołanie zgłoszenia możliwe jest na 7 dni roboczych przed planowanym terminem rozpoczęcia szkolenia, pod warunkiem poinformowania Organizatora o rezygnacji za pośrednictwem poczty elektronicznej lub na piśmie. Odwołanie uczestnictwa po wskazanym terminie skutkuje naliczeniem pełnej opłaty za szkolenie.
  7. Brak udziału w szkoleniu nie stanowi odstąpienia od umowy i nie zwalnia z obowiązku zapłaty pełnej ceny uczestnictwa.
  8. Umożliwiamy bezpłatne jednorazowe przeniesienie zgłoszenia na inny termin tego samego szkolenia (o ile dostępne są wolne miejsca) bądź wykorzystanie wpłaconej kwoty na inne nasze szkolenie pod warunkiem wyrównania różnicy w cenie. Wpłata nie podlega zwrotowi w części bądź całości.
  9. Zastrzegamy sobie prawo wprowadzania niewielkich zmian w programie szkolenia, a także zmiany terminu i miejsca szkolenia oraz jego odwołania z powodów niezawinionych przez Organizatora (np. siła wyższa, choroba prowadzącego). W przypadku zaistnienia takiej sytuacji zawiadomimy Zgłaszającego o zmianach na piśmie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz dokonamy zwrotu wpłaconych kwot w terminie 7 dni bądź za zgodą Zgłaszającego zaproponujemy inny termin/miejsce realizacji szkolenia.

BUR; KFS

Podczas wypełniania formularza rejestracji zaznacz opcję "Oświadczam, że udział będzie finansowany ze środków publicznych, proszę o wystawienie faktury z zerową stawką VAT."

Jeśli potrzebujesz zarejestrować organizatora w wewnętrznym systemie zamówień możesz zrobić to na dwa sposoby. W trakcie wypełniania zgłoszenia w polu Uwagi przekaż tą informację - opiekun szkolenia skontaktuje się w celu dopełnienia formalności. Możesz to również zrobić samodzielnie z użyciem poniższych danych:
  • Nazwa firmy: Kompetea Sp. z o.o.
  • Ulica i nr: Ludwika Rydygiera 8
  • Kod pocztowy: 01-793
  • Miejscowość: Warszawa
  • Numer NIP: 5223008314

Najszybszym sposobem kontaktu z organizatorem i uzyskania dodatkowych informacji jest wypełnienie formularza kontaktowego. Możesz też zadzwonić do organizatora.
Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Przeciągnij plik tutaj lub kliknij, żeby dodać.
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.

Dane kontaktowe

Kompetea Sp. z o.o.
01-793 Warszawa, Polska Ludwika Rydygiera 8

Organizator

Kompetea Sp. z o.o.
01-793 Warszawa, Polska
Ludwika Rydygiera 8
woj. mazowieckie
MISJĄ naszej firmy jest wpieranie rozwoju przedsiębiorstw poprzez dostarczanie wiedzy i umiejętności w procesie szkoleniowym. Zależy nam na tym, by umiejętności nabywane podczas warsztatów przez pracowników przekładały się na wymierne efekty biznesow...
Powiadomienia o nowych terminach

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych terminach tego wydarzenia!