O szkoleniu
Na szkoleniu przekażemy wiedzę niezbędną do raportowania CBAM i wywiązywania się z nowych obowiązków przez przedsiębiorstwo. Szkolenie jest połączeniem teorii z częścią praktyczną, która obejmuje prezentację przygotowania raportu przez wykładowcę, posiadającego praktyczne doświadczenie w tym zakresie. Pokażemy Państwu na żywo przejście przez platformę PUESC oraz platformę unijną – Rejestr przejściowy CBAM.
Od 01.10.2023 r. obowiązuje graniczny podatek węglowy CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism), nakładany na towary wysokoemisyjne importowane, pochodzące z krajów spoza UE. Obecnie dotyczy on importu żeliwa, stali, aluminium, cementu, nawozów, wodoru oraz energii elektrycznej.
Obowiązki importerów związane z podatkiem węglowym zostały podzielone na dwa etapy, a niewywiązywanie się z nich może skutkować nałożeniem kary pieniężnej.
- W okresie przejściowym, od 01.10.2023 r. do 31.12.2025 r., importerzy zobowiązani są do składania kwartalnych sprawozdań o emisjach wbudowanych (tzw. sprawozdanie CBAM składane za pomocą rejestru przejściowego CBAM) oraz do współpracy z organami podatkowymi. Sprawozdania należy składać w terminach do dnia 31 stycznia (przedłużony o 30 dni), 30 kwietnia, 31 lipca, 31 października.
- Od 01.01.2026 r. importerzy będą zobowiązani do uiszczania opłat za emisje wbudowane.
Celem wprowadzenia podatku jest ochrona środowiska poprzez ograniczenie emisji gazów cieplarnianych. Z upływem czasu CBAM zastąpi bezpłatne uprawnienia, przyznawane w ramach unijnego systemu handlu, uprawnieniami do emisji (ETS).
Zapraszamy na szkolenie, które pomoże przedsiębiorstwom zrozumieć mechanizmy działania i raportowania CBAM (tzw. Granicznego Podatku Węglowego) w fazie przejściowej oraz dostosować się do nowych przepisów.
Cele szkolenia:
Celem szkolenia jest omówienie mechanizmów działania i raportowania CBAM, określonych przez: ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2023/1773 z dnia 17 sierpnia 2023 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 w odniesieniu do obowiązków sprawozdawczych do celów mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 w okresie przejściowym.
Korzyści z udziału w szkoleniu:
- zdobycie wiedzy i umiejętności, niezbędnych do raportowania CBAM i wywiązywania się z nowych obowiązków przez przedsiębiorstwo,
- połączenie teorii z częścią praktyczną,
- możliwość dyskusji, zadawania pytań i omówienia wątpliwości, jak zaimplementować zmiany w praktyce.
Szkolenie kierujemy do importerów, agencji celnych oraz osób odpowiedzialnych za tematykę ESG w organizacjach, pracowników działu ochrony środowiska, pracowników księgowości.
Program szkolenia
DZIEŃ 1
Wprowadzenie dotyczące CBAM
Ogólne informacje o systemie handlu emisjami EU ETS i odniesienie do CBAM
Zakres obowiązywania CBAM
- produkty objęte regulacjami
- kategorie produktów objęte obowiązkiem raportowania
- podmioty objęte obowiązkiem raportowania
- wyłączone obszary geograficzne
- kryterium wartości
Harmonogram wdrażania CBAM
Okres przejściowy – wymagane obowiązki
Regulacje prawne dotyczące CBAM
Niezbędne informacje dotyczące sprawozdań
- sprawozdania kwartalne
- sprawozdania roczne (deklaracje)
- korygowanie sprawozdań
Organy odpowiedzialne w Polsce i innych krajach UE
Kontrole i sankcje
Rejestr przejściowy CBAM
Podsumowanie dnia, pytania od uczestników
DZIEŃ 2
- Obliczanie śladu węglowego
- Analiza wybranych elementów raportu
- Strategia wdrażania CBAM w organizacji
- Check lista dla importera
- Sesja odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania – interaktywne sprawdzenie wiedzy uczestników i jej uzupełnienie
- Podsumowanie szkolenia
Czas trwania
godz. 10.00-16.00 i 9.00-15.00
Prelegenci
Wykładowca 1
Certyfikowana Ekspertka ESG i zrównoważonego rozwoju, wykładowczyni na studiach podyplomowych ESG, prelegentka na polskich i międzynarodowych wydarzeniach ESG, trenerka.
Program Managerka z 20-letnim doświadczeniem we współpracy z firmami produkcyjnymi i usługowymi oraz organizacjami publicznymi i non-profit.
Twórczyni aplikacji zrzeszającej społeczność ESG w Polsce oraz w innych krajach.
Wykładowca 2
Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. Ukończył specjalizację Prawa celnego w Katedrze Prawa Finansowego.
Jako wieloletni funkcjonariusz celny zdobywał praktyczną wiedzę i doświadczenie w zakresie stosowania przepisów prawa celnego zajmując różne stanowiska w administracji państwowej.
W trakcie kariery zawodowej pracował w międzynarodowych korporacjach zajmując się problematyką celną, zarówno od strony praktycznej (m.in. brał udział w projektach celnych związanych z AEO, uproszczeniami celnymi zagadnieniami VAT w eksporcie), jak i w aspekcie doradztwa i konsultingu celnego. Jego szczególnym zainteresowaniem cieszą się zagadnienia pochodzenia towarów, klasyfikacji taryfowej a także kontroli towarów podwójnego zastosowania.
Aktualnie w wymiarze praktycznym zajmuje się doradztwem w zakresie stosowania przepisów celnych i akcyzowych ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania platformy PUESC.
Posiada licencję agenta celnego, jak również czynnie współpracuje z lokalnymi podmiotami gospodarczymi w zakresie realizacji obowiązków wynikających ze statystyki INTRASTAT, podatku akcyzowego i wielu innych zagadnień związanych z przepisami celnymi i podatkowymi.
Terminy i miejsca
To szkolenie nie ma aktualnych terminów. Wyślij zapytanie o nowe terminy bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Warszawa
woj. mazowieckie
Warszawa
woj. mazowieckie
Rejestracja
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej i papierowej
- certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór )
- serwis obiadowy
- przerwy kawowe
- bezpłatne anulowanie zgłoszenia do 5 dni przed terminem
- Rozwiń
Wydarzenie nieaktualne. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Najczęściej zadawane pytania
- Przesłanie wypełnionego formularza jest zobowiązaniem do zapłaty za szkolenie.
- Płatność powinna być przekazana w formie przedpłaty na konto J.G.Training: BRE BANK S.A. - mBank 38 1140 2004 0000 3002 3360 7883.
- Brak dokonania płatności przed terminem szkolenia nie oznacza rezygnacji z udziału w szkoleniu.
- Rezygnacja z udziału w szkoleniu może być dokonana najpóźniej na 5 dni roboczych przed datą szkolenia, wyłącznie w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie lub nieobecność na szkoleniu nie zwalnia od dokonania opłaty.
- Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania szkolenia z przyczyn od siebie niezależnych i odstąpienia od umowy. W takim przypadku przedpłaty zostaną niezwłocznie zwrócone zgłaszającym a Organizator nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe z powodu odwołania szkolenia.
- Oświadczamy, że zapoznaliśmy się z warunkami umowy i akceptujemy je.
- Oświadczamy, że jesteśmy umocowani do zawarcia niniejszej umowy w imieniu wskazanego wyżej podmiotu.
- Nazwa firmy: J.G.Training
- Ulica i nr: Olesińska 21
- Kod pocztowy: 02-548
- Miejscowość: Warszawa
- Numer NIP: 8981505607