Certyfikowany menedżer ds. umów i kontraktów B2B

O szkoleniu

PRAWO, BIURO ZARZĄDU

Większość firm jest obsługiwana przez kancelarie prawne w zakresie przygotowywania umów i ich weryfikacji. Jednak istotna część pracy z umowami jest domeną pracowników firmy, którzy:

  • negocjują warunki umów z partnerami handlowymi,
  • uzgadniają zakres wzajemnych zobowiązań,
  • pilnują wykonania kontraktu,
  • realizują roszczenia własne i partnera,
  • zmieniają umowy zgodnie ze zmianami warunków kontraktu,
  • zakańczają współpracę z partnerem (awaryjnie lub planowo, przyjaźnie lub konfliktowo).

Te zadania spoczywają w rękach osób odpowiedzialnych za zarządzanie umowami. Mogą być to project managerowie, contract managerowie, account managerowie, a w mniejszych organizacjach także członkowie zarządów lub nawet właściciele firm. Wszystkie te osoby wykonują jednak w takim przypadku zadania menadżera ds. umów.

Ze względu na potencjalne skutki przyjęcia określonych rozwiązań umownych lub po prostu błędów konieczny jest bardzo wysoki poziom kompetencji w tym obszarze. Dlatego wraz z prawnikami wyspecjalizowanymi w obsłudze przedsiębiorstw stworzyliśmy program Certyfikowany menadżer ds. umów i kontraktów B2B.

Podczas bardzo intensywnego, dwudniowego kursu praktycznie przejdziesz przez najczęstsze konstrukcje umów oraz przenalizujesz najczęstsze błędy, których przeoczenie może drogo kosztować firmę lub czasem osobiście osobę ją reprezentującą.

Nauczysz się stosować prawidłowo skonstruowane (czyli skuteczne) i korzystne dla spółki klauzule, omówimy też przykłady klauzul zakazanych, przykłady skutecznych zabezpieczeń umów oraz sposoby weryfikacji wiarygodności partnerów handlowych.

Tak rozległa wiedza i zaawansowane umiejętności (niezwykle cenione na rynku) wymagają potwierdzenia, dlatego absolwentom kursu proponujemy nieodpłatne przystąpienie do egzaminu certyfikacyjnego (on-line) obiektywnie potwierdzającego uzyskane kwalifikacje. Absolwenci, którzy zdadzą ten egzamin, uzyskają ceniony na rynku certyfikat.

Podczas tego niezwykle intensywnego i praktycznego kursu, zakończonego egzaminem, nauczysz się wszystkich kluczowych elementów zarządzania procesem zwierania i realizacji umów i kontraktowego zabezpieczania interesów firmy:

  • jakie dokumenty pozyskać od partnera handlowego przed podpisaniem umowy,
  • jakie elementy powinna zawierać dobra umowa,
  • jakich błędów w umowach się wystrzegać,
  • jakie terminy płatności można stosować w umowach,
  • jak nadzorować przebieg procesu kontraktowego,
  • jak określić w umowie jasne i proste zasady dotyczące gwarancji i reklamacji,
  • jak wprowadzić do umowy zaawansowane klauzule bezpieczeństwa,
  • kiedy zapisy w umowie są niezgodne z prawem,
  • jak renegocjować warunki kontraktu,
  • kiedy umowa zostaje uznana za nienależycie wykonaną,
  • kiedy umowa zostaje uznana za rozwiązaną.
Dlaczego warto wziąć udział?

W wyniku dwóch intensywnych dni pracy:

  • obniżysz ryzyko prawne swojej działalności
  • ograniczysz koszty usług prawnych
  • nauczysz się „czytać między wierszami” i zabezpieczać się przed nielojalnością partnerów
  • nabierzesz pewności w poruszaniu się w zapisach umownych podczas negocjacji handlowych
  • nauczysz się proponować i egzekwować najkorzystniejsze rozwiązania umowne
  • nauczysz się unikać błędów generujących duże koszty
  • potwierdzisz swoje unikatowe kwalifikacje niezależnym certyfikatem
  • poznasz rozwiązania kontraktowe dotyczące gwarancji i reklamacji miedzy spółkami
Kto powinien wziąć udział?
  • Menedżerowie i specjaliści ds. umów,
  • Kierownicy i specjaliści ds. prawnych,
  • Dyrektorzy ds. handlowych,
  • Kierownicy i specjaliści ds. zakupów,
  • Project managerowie,
  • Contract managerowie,
  • Account managerowie,
  • Członkowie zarządów lub właściciele firm.

Program szkolenia

DZIEŃ 1 / 27 LUTEGO 2024 R.

9.45 – logowanie do platformy
10.00 – rozpoczęcie szkolenia

Poprawne określanie reprezentacji w umowach

Poprawne określenie stron w umowie wydaje się proste, ale w przypadku spółek osobowych lub komandytowych lub mieszanych już proste być przestaje. Błędna reprezentacja może doprowadzić do nieważności całej umowy, odpowiedzialności cywilnej, a nawet karnej osób ją zawierających.
Certyfikowany menadżer do spraw umów musi umieć zauważać wszystkie te problemy i je umiejętnie omijać.
W tym module przeanalizujemy oraz przećwiczymy:

  • jakie dokumenty pozyskać od partnera handlowego przed podpisaniem umowy?
  • prawidłowa reprezentacja stron – jakie błędy najczęściej są popełniane i jak ich uniknąć?
  • pełnomocnictwa i prokura – analiza porównawcza dokumentów;
  • jak „naprawić” błędnie podpisane umowy?
  • praca na dokumentach – KRS, CEiDG, nowe elektroniczne akta rejestrowe, itd.;
  • Case study: Jak czytać „między wierszami”? Jak sprawdzić prawdziwość dokumentów?

Gdzie i jak sprawdzić wiarygodność kontrahenta? Jak czytać między wierszami?

Zaufanie w biznesie to podstawa, ale zaufanie musi być oparte na solidnych podstawach. Nie trzeba tłumaczyć jak wielkim problemem jest upadłość kontrahenta lub po prostu jego “zniknięcie” – nawet, jeżeli jeszcze nie zniknął z naszymi pieniędzmi. Certyfikowany menadżer do spraw umów musi umieć zebrać wszystkie dostępne informacje o partnerze handlowym, monitorować je oraz wyciągać wnioski nawet z drobnych sygnałów.
W tym module przeanalizujemy oraz przećwiczymy:

  • Biała lista – nowy obowiązek nałożony na strony umowy i skutki niedotrzymania wymogów ustawowych;
  • Nomenklatura CN i klasyfikacja PKWIU – jak poprawnie określać stawki VAT?
  • Wiążąca Informacja Stawkowa – kiedy należy sięgnąć po interpretację?
  • Split payment i faktura– analiza powszechnych praktyk rynkowych w aspekcie ich zgodności z przepisami prawa;
  • Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych – kiedy należy pobrać wydruk i jakie informacje weryfikujemy?
  • Krajowy Rejestr Zadłużonych – jak sprawdzić kontrahenta;
  • Case study: Jakie działania kontrahenta powinny wzbudzić naszą czujność? Gdzie i jak szukać informacji? Czy należy systematycznie monitorować kontrahentów? Jakie są stosowane mechanizmy unikania odpowiedzialności? Nieuczciwe praktyki rynkowe – analiza przypadków.

Komparycja umowy – najczęstsze błędy i potencjalne skutki

Pomyłka w komparycji umowy może drogo kosztować. Podobnie jak w wypadku reprezentacji, błędy mogą prowadzić do nieważności lub poważnie utrudnić wyegzekwowanie świadczenia. Przy konstrukcji umów B2B niezmiernie istotne jest poprawne określenie strony umowy – osoby prawnej albo osób fizycznych – wspólników spółki cywilnej. A co jeżeli stroną umowy będzie komplementariusz? A co w przypadku stowarzyszeń, fundacji, spółdzielni?
Certyfikowany menadżer ds. umów musi umieć dobrze przygotować umowę w całym gąszczu możliwych kombinacji.
W tym module przeanalizujemy oraz przećwiczymy zawieranie umów w przypadku:

  • osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą i spółki cywilnej;
  • spółki osobowej i spółki kapitałowej (w tym komandytowej i komandytowo – akcyjnej);
  • Prostej Spółki Akcyjnej;
  • Case study: Analiza przypadków najczęstszych błędów w komparycji umowy: dlaczego spółka cywilna nie istnieje? jak wygląda struktura sp. z o.o. sp.k. i dlaczego powoływane są takie struktury? jakie formy prawne prowadzenia działalności zwiększają ryzyko kontraktowe?

Forma umowy, zamówienia, oferty

Forma umowy jest, co do zasady, dowolna – nawet ustna, chyba że co innego wynika z woli stron lub z przepisów.
Dla niektórych rodzajów umów przewidziana jest forma pisemna, czyli konieczność sporządzenia umowy na piśmie. Ale co to oznacza w przypadku umów zawieranych na odległość? A co z zamówieniem przysłanym mailem – czy musimy je potwierdzać? Czy można zawrzeć umowę nieświadomie?
W tym module przeanalizujemy oraz przećwiczymy:

  • jakie są formy umów, w tym umowy zawierane emailem – czy też są ważne?
  • niebezpieczeństwa przy aneksowaniu umów i ich wypowiadaniu – uwaga na formę!
  • narzędzia elektroniczne w praktyce kontraktowej – zawieranie umów B2B na odległość z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi, podpisów elektronicznych, platform zakupowych itd.
  • Case study: Kiedy wypowiedzenie umowy lub aneks jest nieskuteczny? Czy dopuszczalna jest forma mieszana? Czy wybór formy wpływa na bezpieczeństwo umowy? Orzecznictwo w kontekście błędów przy formach czynności prawnej.

Jak negocjować? Kiedy umowa zostaje zawarta?

Negocjacje są formą uzgadniania warunków skomplikowanych kontraktów. Ich ostatecznym celem (często potwierdzanym w oddzielnej umowie) jest zawarcie umowy zawierającej wzajemne kompromisy stron.
Negocjacje są procesem dynamicznym, tak więc w ich trakcie strony mogą modyfikować swoje wcześniejsze oświadczenia woli zależnie od zmieniających się okoliczności aż do samego końca. Czy rzeczywiście?
W tym module przeanalizujemy oraz przećwiczymy:

  • negocjacje – jakie obowiązują reguły prawne?
  • negocjacje z zastrzeżeniem poufności i tajemnica przedsiębiorstwa po nowelizacji
  • brak lojalności na etapie negocjacji – konsekwencje
  • list intencyjny – niebezpieczne postanowienia
  • umowa przedwstępna i umowa ostateczna
  • potwierdzenie pismem zawartej umowy
  • zapytanie ofertowe i oferta jako tryb zawierania umów
  • ogólne warunki zakupów/sprzedaży
  • Case study: Czym jest zapytanie ofertowe? Przykłady tajemnicy przedsiębiorstwa z praktyki i orzecznictwa. Okres związania ofertą – praca na dokumentach. Skutki prowadzenia negocjacji w złej wierze

Rodzaje umów – jak nie popełniać błędów przy wyborze rodzaju umowy?

Wśród umów prawa cywilnego wyróżniamy umowy nazwane, umowy nienazwane, umowy mieszane ze względu na podstawę regulacji kontraktu.
Umowy nazwane posiadają szczególną regulację ustawową definiującą wzajemne uprawnienia i obowiązki stron, np. umowa o dzieło czy umowa zlecenia lub umowa leasingu.
Umowy nienazwane są zawierane w granicach zasady swobody umów: ich treść nie jest regulowana przepisami, co łączy się z tym, iż pozwalają zaspokoić indywidualne potrzeby kontraktujących, np. umowa faktoringu.
Umowy mieszane najczęściej polegają na zawarciu umowy nazwanej z jednoczesnym wprowadzeniem do niej odmienności wynikających z ustaleń stron.
Certyfikowany menadżer ds. umów musi umieć dobrać i zastosować najodpowiedniejszy do interesów swojej firmy typ umowy. W tym module przeanalizujemy oraz przećwiczymy:

  • Umowy najczęściej mylnie określane przez kontrahentów: umowa sprzedaży i umowa dostawy / umowa o roboty budowlane i umowa zlecenia / umowa najmu, umowa dzierżawy i umowa użyczenia /umowa zlecenia i umowa o świadczenie usług;
  • Przykłady umów nienazwanych – praca na dokumentach;
  • Case study: Co w sytuacji błędnego określenia rodzaju umowy? Dlaczego brak ceny może oznaczać nieważność umowy? Najważniejsze praktyki rynkowe na przykładach wybranych umów.

16.00 – Zakończenie 1. dnia szkolenia

DZIEŃ 2 / 28 LUTEGO 2024 R.

9.15 –  logowanie do platformy
9.30 – rozpoczęcie szkolenia

Najważniejsze postanowienia umów – praca na dokumentach i przepisach

  • jakie są stałe elementy umów?
  • słowniczek i preambuła umów
  • warunki i terminy, liczenie terminów
  • odpłatność – określenie cen w umowach
  • określanie obowiązków i uprawnień stron
  • kiedy umowa jest ważna i kiedy wchodzi w życie?
  • załączniki w umowach – jak poprawnie stworzyć katalog?
  • RODO w umowach – umowa o powierzeniu, obowiązki informacyjne
  • Case study: Jak policzyć 7 dni, tydzień, itd.? Czym są dni robocze? Jakie załączniki są obligatoryjne? Jakie błędy najczęściej zawierają umowy?

 Czy prawo reguluje terminy płatności?

  • jakie terminy płatności można stosować w umowach?
  • wzrost z 40 do 100 euro opłaty za opóźnienie z zapłatą za fakturę
  • wyższe odsetki ustawowe za opóźnienie w transakcjach handlowych
  • administracyjne kary pieniężne do kwoty 50 000 000 euro
  • nowe obowiązkowe oświadczeń w umowach
  • przygotowywanie nowych rocznych sprawozdań przez część przedsiębiorców
  • Case study: Termin płatności 7, 14, 30, 60, 90 i 180 dni – różne skutki prawne. Przegląd postępowań administracyjnych prowadzonych przez UOKiK w zakresie nadmiernego opóźniania ze spełnieniem świadczeń pieniężnych

Jak zabezpieczyć umowę? – przykłady i praca na dokumentach

  • kary umowne – błędne sformułowania, maksymalna wysokość
  • zaliczka i zadatek – różnica i metody stosowania
  • poręczenie i gwarancja bankowa – co wybrać?
  • weksle – dobrowolne poddanie się egzekucji – różnice, zastosowanie praktyczne
  • zastrzeżenie własności rzeczy sprzedanej – jak popranie sformułować?
  • zastaw i zastaw rejestrowy, hipoteka – czy warto stosować zabezpieczenia rzeczowe?
  • cesja – kiedy jest dopuszczalna?
  • Case study: Które zabezpieczenia uważane są za najskuteczniejsze? Jak dopasować zabezpieczenie do konkretnej umowy? Czy można stosować kilka zabezpieczeń jednocześnie? Analiza ryzyka gospodarczego.

Klauzule w umowach – możliwość wykorzystania gotowych „szablonów” przy tworzeniu umowy

  • klauzule rewizji ceny
  • zapisy na sąd polubowny
  • siła wyższa – jak określić w umowie?
  • klauzule wyboru prawa
  • prawo autorskie – przeniesienie praw majątkowych i licencja
  • inne wybrane klauzule w umowach
  • Case study: Czy warto we wszystkich umowach zawartych po  COVID-19 „pisać” o sile wyższej? Jeżeli w naszej umowie nie ma klauzul? Lepszy brak klauzuli niż błędna klauzula – analiza dokumentów

Wykonanie umowy i odpowiedzialność

  • harmonogram spełnienia świadczeń
  • odpowiedzialność kontraktowa i deliktowa
  • rękojmia – przepisy i wola stron w umowach
  • gwarancja – oświadczenie gwarancyjne
  • odpowiedzialność następcza sprzedawcy lub producenta
  • Case study: Jak wykonać prawo z rękojmi lub gwarancji? Jak sporządzić dokument reklamacji zwiększając szansę na pozytywne rozpatrzenie? Faktury i odsetki a harmonogram – analiza przypadków.

 Zakończenie współpracy

  • ugoda jako wzajemne ustępstwo stron
  • odstąpienie umowne i ustawowe – jak przygotować treść pisma?
  • odstępne – zapłata środków pieniężnych jako warunek konieczny
  • rozwiązanie umowy za porozumieniem stron
  • okres archiwizacji umów
  • przedawnienie roszczeń i dochodzenie roszczeń
  • postępowanie gospodarcze przed sądem
  • Case study: Rodzaje umów, a okres dochodzenia roszczeń. Jakie dokumenty należy zgromadzić w sytuacji konfliktu? Najczęstszy błędy – brak postrzegania różnicy pomiędzy rozwiązaniem, wypowiedzeniem a odstąpieniem .

15.00 – Zakończenie szkolenia

Czas trwania

9:15-16:00

Prelegenci

mec. Romana Pietruk

Radca prawny, specjalizuje się w temacie kontraktów handlowych, obsługi organów spółki, odpowiedzialności członków zarządu i rady nadzorczej, poprawy efektywności funkcjonowania biura zarządu i rady nadzorczej.

Prowadzi szkolenia od ponad 17 lat. Realizowała projekty zarówno na rzecz sektora prywatnego jak i publicznego. Jako cel stawia sobie wysoki poziom merytoryczny szkoleń przy jednoczesnym przystępnym sposobie przekazywania wiedzy.

Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji UKSW, absolwentka studiów podyplomowych Fundusze Strukturalne Unii Europejskiej oraz studiów podyplomowych Prawa Rosyjskiej Federacji. Wspólnik Kancelarii Radców Prawnych Romana Pietruk, Łukasz Pietruk s.c. Autorka publikacji naukowych z zakresu prawa.

Terminy i miejsca

To szkolenie nie ma aktualnych terminów. Wyślij zapytanie o nowe terminy bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.

Szkolenie odbywa się na platformie szkoleniowej clickmeeting.

Rejestracja

Cena 1
1 776
+23% VAT
Cena zawiera:
  • zniżkę 5% przy zgłoszeniu za pośrednictwem Eventis.pl (cena standardowa 1 870 zł)
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej
  • certyfikat uczestnictwa
  • egzamin certyfikacyjny on-line
Zapisz się
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Zapisz się, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

Ogólne warunki uczestnictwa w projektach edukacyjnych realizowanych przez Langas Group

https://langas.pl/wp-content/uploads/2020/11/Ogo%CC%81lne_warunki_uczestnictwa_w_projektach_edukacyjnych_realizowanych_przez_Langas_Group.pdf

BUR

Podczas wypełniania formularza rejestracji zaznacz opcję "Oświadczam, że udział będzie finansowany ze środków publicznych, proszę o wystawienie faktury z zerową stawką VAT."

Jeśli potrzebujesz zarejestrować organizatora w wewnętrznym systemie zamówień możesz zrobić to na dwa sposoby. W trakcie wypełniania zgłoszenia w polu Uwagi przekaż tą informację - opiekun szkolenia skontaktuje się w celu dopełnienia formalności. Możesz to również zrobić samodzielnie z użyciem poniższych danych:
  • Nazwa firmy: Langas Regtech sp. z o.o.
  • Ulica i nr: ul. Marszałkowska 58 lok. 15
  • Kod pocztowy: 00-545
  • Miejscowość: Warszawa
  • Numer NIP: 7010991220

Najszybszym sposobem kontaktu z organizatorem i uzyskania dodatkowych informacji jest wypełnienie formularza kontaktowego. Możesz też zadzwonić do organizatora.
Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.

Dane kontaktowe

Langas Regtech sp. z o.o.
00-545 Warszawa, Polska ul. Marszałkowska 58 lok. 15

Organizator

Langas Regtech sp. z o.o.
00-545 Warszawa, Polska
ul. Marszałkowska 58 lok. 15
woj. mazowieckie
W czasach dynamicznych zmian, postaw na firmę, która wie, co to znaczy SKUTECZNOŚĆ! Co nas wyróżnia? 1. Eksperci - nasi eksperci przechodzą najtrudniejszy etap selekcji doboru kadry trenerskiej szkoleń. Wśród nich jesteśmy uważani za najbardzie...
Powiadomienia o nowych terminach

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych terminach tego wydarzenia!