O szkoleniu
Grupa docelowa: przedstawiciele wydawnictw, serwisów internetowych, instytucji oświatowych, uczelni, instytucji kultury, bibliotek, muzeów, jednostek/instytutów naukowych, badawczych, szerokiego spektrum instytucji publicznych, firm marketingowych oraz innych podmiotów realizujących zadania w zakresie promocji i reklamy.
Program szkolenia
1. Wprowadzenie
- idea i ogólna charakterystyka instytucji dozwolonego użytku,
- praktyczne aspekty dozwolonego użytku – obszary zastosowania instytucji dozwolonego użytku, w tym działalność wydawnicza, kulturalna, oświatowa, naukowa, marketingowa,
- rozwój nowoczesnych technologii a kierunki legislacyjne i tendencje orzecznicze w zakresie dozwolonego użytku.
2. Przedmiot dozwolonego użytku na gruncie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych - przedmiot praw autorskich i praw pokrewnych.
3. Użytek utworów a aktywności dotyczące utworów niestanowiące ich eksploatacji.
- istota użytku utworów – na czym polega korzystanie z utworów objęte monopolem autorskim,
- użytek utworów a zapoznawanie się z utworem,
- użytek utworów a dyspozycje prawne dotyczące praw autorskich, w tym udzielanie licencji na korzystanie z utworów, dozwolony użytek a korzystanie z utworów na podstawie licencji typu creative commons,
- użytek utworów a linkowanie do utworów,
- użytek utworów a pomocnictwo w eksploatacji utworów przez inne osoby oraz nakłanianie/podżeganie do korzystania z utworu,
- użytek chronionych utworów a użytek utworów niechronionych,
- użytek chronionych utworów a korzystanie z elementów oraz aspektów utworów niepodlegających ochronie prawnoautorskiej.
4. Kategorie i podstawy prawne korzystania z utworów
- dozwolony użytek ustawowy,
- użytek dozwolony na podstawie zezwolenia uprawnionego,
- niedozwolony użytek utworów – korzystanie z utworów naruszające prawa autorskie do utworów.
5. Dozwolony użytek osobisty utworów
- zakres przedmiotowy i podmiotowy użytku osobistego,
- okoliczności kwalifikujące użytek jako osobisty,
- tendencje w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości UE dotyczące użytku osobistego.
6. Dozwolony użytek publiczny utworów - kryteria wyodrębnienia poszczególnych typów dozwolonego użytku publicznego
- kategoria uprawnionego użytkownika – beneficjenci dozwolonego użytku,
- typ użytkowanego utworu,
- cel korzystania,
- charakter korzystania,
- sposób lub inne okoliczności korzystania z utworu,
- kwestia odpłatności dozwolonego użytku.
7. Podstawowe warunki korzystania z utworów w ramach dozwolonego użytku
- obowiązki w zakresie oznaczeń identyfikujących utwór i jego twórcę,
- warunki dotyczące sposobu korzystania z utworu, w tym dotyczące interesów ekonomicznych uprawnionego,
- konsekwencje prawne niezachowania ogólnych warunków dozwolonego użytku.
8. Omówienie wybranych kategorii dozwolonego użytku publicznego
- korzystanie z utworów w celach informacyjnych - prawo przedruku utworów (art. 25 pr. aut.), eksploatacja utworów w sprawozdaniach (art. 26 pr. aut.) i w ramach wystąpień publicznych (art. 261 pr. aut.),
- korzystanie z utworów w celach dydaktycznych/ilustracyjnych lub naukowych – eksploatacja utworów przez instytucje oświatowe, uczelnie, jednostki naukowe (art. 27 pr. aut.), dozwolony użytek szkolny w podręcznikach i w antologiach (art. 271 pr. aut.), prawo cytatu (art. 29 pr. aut.),
- dozwolony użytek dedykowany dla bibliotek, archiwów, muzeów, instytucji oświatowych, uczelni, instytutów badawczych i instytutów naukowych PAN (art. 28 pr. aut.),
- korzystanie z utworów w działalności twórczej i artystycznej - parodystycznej,
- w ramach pastiszu i karykatury (art. 291 pr. aut.),
- incydentalne korzystanie z utworu włączonego w sposób niezamierzony do innego utworu (art. 292 pr. aut.),
- eksploatacja egzemplarza utworu plastycznego przez jego właściciela (art. 32 pr. aut.),
- korzystanie z utworów wystawionych w miejscach publicznych, w tym obiektów dużej i małej architektury miejskiej, dzieł plastycznych (art. 33 pkt 1 pr. aut.),
- dozwolony użytek utworów reklamie i promocji (art. 333 pr. aut.),
- dozwolony użytek projektów architektonicznych (art. 61 i art. 335 pr. aut.).
9. Dozwolony użytek a eksploatacja wizerunku oraz znaków towarowych.
Czas trwania
Prelegenci

Agnieszka Malczewska-Poteralska
Adwokat w Kancelarii Prawnej Bukowski i Wspólnicy Kraków-Katowice.
Ukończyła Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Studium Instytutu Prawa Własności Intelektualnej w Krakowie z zakresu prawa autorskiego, prasowego i wydawniczego.
W praktyce zawodowej specjalizuje się w dziedzinie ochrony dóbr intelektualnych, w tym utworów, przedmiotu praw pokrewnych i praw własności przemysłowej, ochrony dóbr osobistych, a także w zakresie prawa konkurencji w kontekście działalności wydawniczej, reklamowo-marketingowej, informatycznej oraz filmowej.
W ramach swojej specjalizacji adwokat Agnieszka Malczewska reprezentuje klientów w cywilnych oraz karnych postępowaniach sądowych dotyczących naruszeń praw autorskich oraz praw własności intelektualnej.
Prowadzi specjalistyczne wykłady na warsztatach i seminariach z zakresu prawa własności intelektualnej oraz prawa konkurencji.
Publikuje w miesięczniku IT w Administracji. Autorka, wydanej w styczniu 2012 roku przez PRESSCOM, książki - „Pułapki prawa autorskiego w zamówieniach publicznych” .
Zapisz się
- Zniżkę 3% przy zgłoszeniu za pośrednictwem Eventis.pl (cena standardowa 790 zł)
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowo-konferencyjne
- certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór)
Termin nieaktualny. Wybierz inny termin powyżej, bądź wypełnij formularz, aby zapytać o planowane nowe terminy.
- Zniżkę 3% przy zgłoszeniu za pośrednictwem Eventis.pl (cena standardowa 890 zł)
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowo-konferencyjne
- certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór)
Termin nieaktualny. Wybierz inny termin powyżej, bądź wypełnij formularz, aby zapytać o planowane nowe terminy.
Organizator

Najczęściej zadawane pytania
- Warunkiem udziału w szkoleniu jest wypełnienie i przesłanie formularza zgłoszenia, którego potwierdzenie przyjęcia przez Organizatora stanowi zawarcie umowy uczestnictwa w szkoleniu.
- Zgłaszając udział w szkoleniu zgłaszający zobowiązuje się do uiszczenia umówionej opłaty za szkolenie.
- Opłata realizowana jest przelewem na konto Organizatora na podstawie potwierdzenia udziału oraz faktury pro forma, a płatność wymagana jest przed szkoleniem, chyba że strony uzgodnią inne warunki.
- Odwołanie zgłoszenia możliwe jest bezkosztowo na nie mniej niż 7 dni przed terminem rozpoczęcia szkolenia, pod warunkiem poinformowania Organizatora na piśmie (w tym z użyciem poczty elektronicznej). Odwołanie po wskazanym terminie skutkuje naliczeniem pełnej opłaty.
- Brak udziału w szkoleniu nie może być rozumiany jako odstąpienie od umowy i nie zwalnia z obowiązku zapłaty ceny szkolenia.
- Zgłaszający ma możliwość jednorazowego przeniesienia terminu szkolenia na inny termin (o ile dostępne są wolne miejsca) bądź wykorzystania wpłaconej kwoty na inne szkolenie Organizatora pod warunkiem wyrównania różnicy w cenie. Wpłata nie podlega zwrotowi, ani w części, ani w całości.
- Organizator zastrzega prawo zmiany terminu i miejsca szkolenia, a także odwołania szkolenia z powodów niezawinionych przez Organizatora (np. siła wyższa, choroba prowadzącego, nie zebranie wystarczającej grupy uczestników). W takiej sytuacji zawiadamia Zgłaszającego o odwołaniu szkolenia na piśmie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz zwraca wpłacone kwoty w terminie 7 dni bądź za zgodą Zgłaszającego proponuje inny termin/miejsce realizacji szkolenia.
- Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas! lub zadzwoń!
Masz pytania? Napisz do nas
