Dozwolony użytek utworów w działalności wydawniczej, kulturalnej, oświatowej, naukowej, marketingowej z uwzględnieniem internetu

O szkoleniu

Zadaniem szkolenia jest zaznajomienie uczestników z istniejącymi na gruncie przepisów prawa autorskiego możliwościami w zakresie eksploatacji utworów bez konieczności uzyskania zezwolenia osób do nich uprawnionych, w tym przybliżenie idei instytucji dozwolonego użytku oraz zaprezentowanie jego najbardziej użytecznych typów z praktycznymi odniesieniami. W ramach szkolenia zostaną omówione warunki, jakie użytkownik musi spełnić, by móc skorzystać z dobrodziejstw tej instytucji, a których nieprzestrzeganie może skutkować naruszeniem praw autorskich ze wszystkimi tego negatywnymi konsekwencjami prawnymi. Zakresem tematyki szkolenia jest objęty szeroki branżowo zakres zastosowań dozwolonego użytku utworów, wobec czego szkolenie dedykowane jest obszernemu kręgowi potencjalnych odbiorców.

Kto powinien wziąć udział?

Grupa docelowa: przedstawiciele wydawnictw, serwisów internetowych, instytucji oświatowych, uczelni, instytucji kultury, bibliotek, muzeów, jednostek/instytutów naukowych, badawczych, szerokiego spektrum instytucji publicznych, firm marketingowych oraz innych podmiotów realizujących zadania w zakresie promocji i reklamy.

Program szkolenia

1. Wprowadzenie

  • idea i ogólna charakterystyka instytucji dozwolonego użytku,
  • praktyczne aspekty dozwolonego użytku – obszary zastosowania instytucji dozwolonego użytku, w tym działalność wydawnicza, kulturalna, oświatowa, naukowa, marketingowa,
  • rozwój nowoczesnych technologii a kierunki legislacyjne i tendencje orzecznicze w zakresie dozwolonego użytku.

2. Przedmiot dozwolonego użytku na gruncie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych - przedmiot praw autorskich i praw pokrewnych. 

3. Użytek utworów a aktywności dotyczące utworów niestanowiące ich eksploatacji.

  • istota użytku utworów – na czym polega korzystanie z utworów objęte monopolem autorskim,
  • użytek utworów a zapoznawanie się z utworem,
  • użytek utworów a dyspozycje prawne dotyczące praw autorskich, w tym udzielanie licencji na korzystanie z utworów, dozwolony użytek a korzystanie z utworów na podstawie licencji typu creative commons,
  • użytek utworów a linkowanie do utworów,
  • użytek utworów a pomocnictwo w eksploatacji utworów przez inne osoby oraz nakłanianie/podżeganie do korzystania z utworu,
  • użytek chronionych utworów a użytek utworów niechronionych,
  • użytek chronionych utworów a korzystanie z elementów oraz aspektów utworów niepodlegających ochronie prawnoautorskiej.

4. Kategorie i podstawy prawne korzystania z utworów

  • dozwolony użytek ustawowy,
  • użytek dozwolony na podstawie zezwolenia uprawnionego,
  • niedozwolony użytek utworów – korzystanie z utworów naruszające prawa autorskie do utworów.

5. Dozwolony użytek osobisty utworów

  • zakres przedmiotowy i podmiotowy użytku osobistego,
  • okoliczności kwalifikujące użytek jako osobisty,
  • tendencje w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości UE dotyczące użytku osobistego.

6. Dozwolony użytek publiczny utworów - kryteria wyodrębnienia poszczególnych typów dozwolonego użytku publicznego

  • kategoria uprawnionego użytkownika – beneficjenci dozwolonego użytku,
  • typ użytkowanego utworu,
  • cel korzystania,
  • charakter korzystania,
  • sposób lub inne okoliczności korzystania z utworu,
  • kwestia odpłatności dozwolonego użytku.

7. Podstawowe warunki korzystania z utworów w ramach dozwolonego użytku

  • obowiązki w zakresie oznaczeń identyfikujących utwór i jego twórcę,
  • warunki dotyczące sposobu korzystania z utworu, w tym dotyczące interesów ekonomicznych uprawnionego,
  • konsekwencje prawne niezachowania ogólnych warunków dozwolonego użytku.

8. Omówienie wybranych kategorii dozwolonego użytku publicznego

  • korzystanie z utworów w celach informacyjnych - prawo przedruku utworów (art. 25 pr. aut.), eksploatacja utworów w sprawozdaniach (art. 26 pr. aut.) i w ramach wystąpień publicznych (art. 261 pr. aut.),
  • korzystanie z utworów w celach dydaktycznych/ilustracyjnych lub naukowych – eksploatacja utworów przez instytucje oświatowe, uczelnie, jednostki naukowe (art. 27 pr. aut.), dozwolony użytek szkolny w podręcznikach i w antologiach (art. 271 pr. aut.), prawo cytatu (art. 29 pr. aut.),
  • dozwolony użytek dedykowany dla bibliotek, archiwów, muzeów, instytucji oświatowych, uczelni, instytutów badawczych i instytutów naukowych PAN (art. 28 pr. aut.),
  • korzystanie z utworów w działalności twórczej i artystycznej - parodystycznej,
  • w ramach pastiszu i karykatury (art. 291 pr. aut.),
  • incydentalne korzystanie z utworu włączonego w sposób niezamierzony do innego utworu (art. 292 pr. aut.),
  • eksploatacja egzemplarza utworu plastycznego przez jego właściciela (art. 32 pr. aut.),
  • korzystanie z utworów wystawionych w miejscach publicznych, w tym obiektów dużej i małej architektury miejskiej, dzieł plastycznych (art. 33 pkt 1 pr. aut.),
  • dozwolony użytek utworów reklamie i promocji (art. 333 pr. aut.),
  • dozwolony użytek projektów architektonicznych (art. 61 i art. 335 pr. aut.).

9. Dozwolony użytek a eksploatacja wizerunku oraz znaków towarowych.

Czas trwania

9:00-14:30

Prelegenci

Agnieszka Malczewska-Poteralska

Adwokat w Kancelarii Prawnej Bukowski i Wspólnicy Kraków-Katowice.
Ukończyła Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Studium Instytutu Prawa Własności Intelektualnej w Krakowie z zakresu prawa autorskiego, prasowego i wydawniczego.
W praktyce zawodowej specjalizuje się w dziedzinie ochrony dóbr intelektualnych, w tym utworów, przedmiotu praw pokrewnych i praw własności przemysłowej, ochrony dóbr osobistych, a także w zakresie prawa konkurencji w kontekście działalności wydawniczej, reklamowo-marketingowej, informatycznej oraz filmowej.
W ramach swojej specjalizacji adwokat Agnieszka Malczewska reprezentuje klientów w cywilnych oraz karnych postępowaniach sądowych dotyczących naruszeń praw autorskich oraz praw własności intelektualnej.
Prowadzi specjalistyczne wykłady na warsztatach i seminariach z zakresu prawa własności intelektualnej oraz prawa konkurencji.
Publikuje w miesięczniku IT w Administracji. Autorka, wydanej w styczniu 2012 roku przez PRESSCOM, książki - „Pułapki prawa autorskiego w zamówieniach publicznych” .

Terminy i miejsca

To szkolenie nie ma aktualnych terminów. Wyślij zapytanie o nowe terminy bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.

Wymagany komputer z dostępem do internetu.
Wymagany komputer z dostępem do internetu.

Rejestracja

Cena promocyjna
zgłoszenie min. 2 tygodnie przed terminem
766
+23% VAT
Cena zawiera:
  • zniżkę 3% przy zgłoszeniu za pośrednictwem Eventis.pl (cena standardowa 790 zł)
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowe
  • certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór )
Zapisz się
Cena standardowa
za osobę po okresie promocji
863
+23% VAT
Cena zawiera:
  • zniżkę 3% przy zgłoszeniu za pośrednictwem Eventis.pl (cena standardowa 890 zł)
  • udział w zajęciach
  • materiały szkoleniowe
  • certyfikat uczestnictwa (zobacz wzór )
Zapisz się
FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Prosimy o przejście do sekcji Zapisz się, aby wypełnić formularz zgłoszenia w wydarzeniu. Po jego wysłaniu organizator skontaktuje się celem potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia i przekazania szczegółów organizacyjnych.

  1. Warunkiem udziału w szkoleniu jest wypełnienie i przesłanie formularza zgłoszenia, którego potwierdzenie przyjęcia przez Organizatora stanowi zawarcie umowy uczestnictwa w szkoleniu.
  2. Zgłaszając udział w szkoleniu zgłaszający zobowiązuje się do uiszczenia umówionej opłaty za szkolenie.
  3. Opłata realizowana jest przelewem na konto Organizatora na podstawie potwierdzenia udziału oraz faktury pro forma, a płatność wymagana jest przed szkoleniem, chyba że strony uzgodnią inne warunki.
  4. Odwołanie zgłoszenia możliwe jest bezkosztowo na nie mniej niż 7 dni przed terminem rozpoczęcia szkolenia, pod warunkiem poinformowania Organizatora na piśmie (w tym z użyciem poczty elektronicznej). Odwołanie po wskazanym terminie skutkuje naliczeniem pełnej opłaty.
  5. Brak udziału w szkoleniu nie może być rozumiany jako odstąpienie od umowy i nie zwalnia z obowiązku zapłaty ceny szkolenia.
  6. Zgłaszający ma możliwość jednorazowego przeniesienia terminu szkolenia na inny termin (o ile dostępne są wolne miejsca) bądź wykorzystania wpłaconej kwoty na inne szkolenie Organizatora pod warunkiem wyrównania różnicy w cenie. Wpłata nie podlega zwrotowi, ani w części, ani w całości.
  7. Organizator zastrzega prawo zmiany terminu i miejsca szkolenia, a także odwołania szkolenia z powodów niezawinionych przez Organizatora (np. siła wyższa, choroba prowadzącego, nie zebranie wystarczającej grupy uczestników). W takiej sytuacji zawiadamia Zgłaszającego o odwołaniu szkolenia na piśmie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz zwraca wpłacone kwoty w terminie 7 dni bądź za zgodą Zgłaszającego proponuje inny termin/miejsce realizacji szkolenia.

Podczas wypełniania formularza rejestracji zaznacz opcję "Oświadczam, że udział będzie finansowany ze środków publicznych, proszę o wystawienie faktury z zerową stawką VAT."

Jeśli potrzebujesz zarejestrować organizatora w wewnętrznym systemie zamówień możesz zrobić to na dwa sposoby. W trakcie wypełniania zgłoszenia w polu Uwagi przekaż tą informację - opiekun szkolenia skontaktuje się w celu dopełnienia formalności. Możesz to również zrobić samodzielnie z użyciem poniższych danych:
  • Nazwa firmy: Centrum Promocji Informatyki sp. z o.o.
  • Ulica i nr: Ficowskiego 15
  • Kod pocztowy: 01-747
  • Miejscowość: Warszawa
  • Numer NIP: 5260209840

Najszybszym sposobem kontaktu z organizatorem i uzyskania dodatkowych informacji jest wypełnienie formularza kontaktowego. Możesz też zadzwonić do organizatora.
Kontakt

Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz

Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Wybierz termin wydarzenia
Uzupełnij pole
Uzupełnij pole
Uzupełnij wiadomość
Potwierdź, że nie jesteś botem.
Musisz zaakceptować regulamin.

Dane kontaktowe

Centrum Promocji Informatyki sp. z o.o.
01-747 Warszawa, Polska Ficowskiego 15

Organizator

Centrum Promocji Informatyki sp. z o.o.
01-747 Warszawa, Polska
Ficowskiego 15
woj. mazowieckie
Centrum Promocji Informatyki (CPI) to firma edukacyjna działająca na rynku szkoleniowym od 1992 roku. CPI specjalizuje się w organizowaniu szkoleń otwartych, kursów i konferencji oraz projektów zamkniętych organizowanych na zlecenia firm i organizacj...
Powiadomienia o nowych terminach

Zapisz się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych terminach tego wydarzenia!