O szkoleniu
Serdecznie zapraszamy Państwa do udziału w VI edycji szkolenia pt.
„ESG - Raportowanie w praktyce
Przygotowanie firmy do raportowania zrównoważonego rozwoju”
Inwestorzy i klienci, oceniając wiarygodność firmy nie patrzą już też tylko na jej sytuację finansową, ale również na jej wpływ w obszarze środowiskowym, społecznym i pracowniczym. Spółki, które nie analizują ryzyk ESG i nie budują swojej strategii biznesowej w oparciu o zasady zrównoważonego rozwoju stają się mniej atrakcyjnym partnerem do współpracy i gorzej ocenianym obiektem inwestycyjnym.
Krąg podmiotów zobowiązanych prawem do raportowania w obszarze zrównoważonego rozwoju będzie się systematycznie zwiększał – największy wzrost nastąpi w raportowaniu za 2025 rok, gdyż obowiązkowo zaraportuje około 3,5 tys. dużych spółek nienotowanych (za spółkę lub swoją dużą grupę kapitałową). Warto przed 2025 rokiem dobrze się przygotować m.in. w kwestii analizy podwójnej istotności zanim od 1 stycznia 2025 r. firma zacznie zbierać w szerokim zakresie dane ESG. Im szybciej firma zacznie wdrażać zasady zrównoważonego rozwoju w swoją codzienność biznesową, tym większe odniesie korzyści i lepiej przygotuje się do planowanych zmian prawnych.
Najważniejszą zmianą w raportowaniu czynników ESG będzie konieczność sporządzania i publikacji wskaźników zdefiniowanych w jednolitych europejskich standardach tj. ESRS. Jako że prace legislacyjne nad bazowymi ESRS zostały zakończone i pod koniec 2023 roku ich oficjalne wersje językowe zostały wydane w Dzienniku Urzędowym UE (korekty językowe KE planuje dopiero w połowie 2024 r.) nowa edycja szkolenia zawierać będzie szczegółowe zagadnienia dotyczące najnowszych regulacji, w tym w szczególności zakresu raportowania i sposobu przygotowania spółki do zbierania wymaganych danych. Więcej zagadnień będzie bezpośrednio uwzględniać wymogi wynikające z bazowych ESRS, w szczególności w kwestii analizy podwójnej istotności oraz łańcucha wartości. Uwzględniono także najnowsze dodatkowe wytyczne do ESRS opracowane przez EFRAG, tak aby uczestnicy kursu mieli dostęp do pełnego i najbardziej aktualnego materiału edukacyjnego wspierającego wdrażanie ESRS.
Podczas szkolenia uczestnicy:
- od podstaw poznają filozofię raportowania zrównoważonego rozwoju
- dowiedzą się jak wdrożyć proces raportowania w swojej firmie pod kątem raportowania zgodnie z ESRS
- poznają obowiązujące i nadchodzące wymogi prawne (w tym standardy bazowe ESRS i przyszłe uproszczone ESRS)
Celem szkolenia jest przekazanie uczestnikom fundamentów rzetelnego raportowania zagadnień ESG zgodnie z ESRS (ale także w kontekście dotychczasowych najbardziej rozpowszechnionych standardów międzynarodowych GRI, które są pomocne dla stosujących je spółek przy przejściu na obowiązkowe ESRS) oraz wskazanie na istotne zagadnienia praktyczne, które pozwolą na prawidłowe przeprowadzenie procesu zbierania danych i raportowania w firmie. W ramach szkolenia zostanie omówione otoczenie regulacyjne, zarówno pod kątem istniejących wymogów (CSRD, ESRS, Taksonomia Sustainable Finance, SFDR) jak również toczących się procesów legislacyjnych (kwestia implementacji dyrektywy CSRD). Swoją wiedzą i doświadczeniami podzielą się eksperci i praktycy od lat zawodowo zajmujący się zagadnieniami z obszaru zrównoważonego rozwoju pod kątem prawnym i/lub praktycznym.
Na szkolenie zapraszamy:
- Zarządy firmy i kadrę zarządzającą
- Osoby budujące strategię firmy
- Osoby zajmujące się wypełnianiem obowiązków informacyjnych, odpowiedzialne za przygotowywanie raportów
- Osoby zajmujące się pozyskiwaniem finansowania
- Wszystkie osoby zainteresowane tematyką
Program szkolenia
- dzień 28.03.2024 r. Wprowadzenie do raportowania zrównoważonego rozwoju
- dzień 04.04.2024 r. Otoczenie regulacyjne
- dzień 11.04.2024 r. Jak się przygotować do raportowania?
- dzień 18.04.2024 r. Identyfikacja łańcucha wartości
- dzień 25.04.2024 r. Obszar środowiskowy
- dzień 09.05.2024 r. Obszar pracowniczy
- dzień 26.05.2024 r. Obszar społeczny i ładu korporacyjnego
- dzień 23.05.2024 r. Dobre praktyki raportowania, a wymogi inwestorów
- dzień 06.06.2024 r. Raportowanie Taksonomii w praktyce
- dzień 13.06.2024 r. Europejskie Standardy Raportowania Zrównoważonego Rozwoju
DZIEŃ I
Czwartek
28 marca 2024
Temat dnia: Wprowadzenie do raportowania zrównoważonego rozwoju
09:15
Czas na logowanie
09:30
Wprowadzenie
Magdalena Raczek – Kołodyńska, Wiceprezes Zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych
- Przywitanie
- Kwestie techniczne
- Kwestie organizacyjne
09:55
Od CSR do CSRD/ESRS – ewolucja raportowania niefinansowego w Polsce
dr Mirosław Kachniewski, Prezes Zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych
- Najważniejsze etapy ewolucji raportowania zrównoważonego rozwoju na rynku polskim
- Implikacje biznesowe wynikające z początków społecznej odpowiedzialności biznesu
- ESG jako część strategii firmy
11:05
Przerwa
11:25
Dotychczasowe i obecne wymogi regulacyjne
Małgorzata Szewc, Wiceprezes zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych
- Dyrektywa NFRD i jej implementacja do polskich przepisów
- Dyrektywa CSRD - wstęp
12:15
Kogo interesują dane niefinansowe
dr hab. Robert Sroka, Partner w Abris Capital Partners, Członek ESG Committee Invest Europe oraz członek zarządu POLSIF
- Krąg odbiorców danych niefinansowych
- Zasady odpowiedzialnego inwestowania
13:00
Przerwa
13:30
Przegląd badań i analiz dotyczących tematyki ESG – część I
Małgorzata Szewc, Wiceprezes zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych
- Jakość raportowania na polskim rynku kapitałowym na podstawie dostępnych badań
- Najważniejsze obszary do poprawy
- Statystyki raportowania
14:20
Przegląd badań i analiz dotyczących tematyki ESG – część II
Bartosz Kwiatkowski, Dyrektor/Director of the Branch, Fundacja Frank Bold.
- Jakość raportowania europejskich spółek na podstawie dostępnych badań
- Najważniejsze obszary do poprawy
15:05
Zakończenie
DZIEŃ II
Czwartek
4 kwietnia 2024
Temat dnia: Otoczenie regulacyjne
09:15
Czas na logowanie
09:30
Porozumienie Paryskie i Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ 2015-2030
Małgorzata Greszta, Partner Zarządzająca CSR Consulting
- Wpływ Porozumienia Paryskiego na rozwój zrównoważonego rozwoju
- Dobór SDG’s do działalności firmy
10:20
Standardy raportowania i wytyczne
Artur Gazda, ESG Reporting Specialist w MATERIALITY
- Przegląd standardów raportowania ESG i czynniki decydujące o wyborze standardu
- Wytyczne Komisji Europejskiej dot. raportowania niefinansowego
11:05
Przerwa
11:25
Rozporządzenie w Sprawie Taksonomii
Paweł Zaczyński, Associate Partner, Biegły Rewident, Grant Thornton
- Nowe wymogi w zakresie Taksonomii SF
- Finansowe wskaźniki dotyczące Taksonomii
12:15
Wymogi dla emitentów wynikające z Rozporządzenia 2019/2088 SFDR
dr Mirosław Kachniewski, Prezes Zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych
- Wymogi dla instytucji finansowych wnikające z SFDR
- Pośrednie obowiązki dla klientów
13:00
Przerwa
13:30
Dyrektywa Corporate Sustainability Reporting Directive
Małgorzata Szewc, Wiceprezes zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych
- Najważniejsze założenia dyrektywy
- Podmioty zobowiązane do raportowania
- Stan prac legislacyjnych nad implementacją dyrektywy CSRD
14:20
Audyt danych niefinansowych
Paweł Zaczyński, Associate Partner, Biegły Rewident, Grant Thornton
- Obecne zasady wykonywania audytów niefinansowych
- Limited assurance vs reasonable assurance
15:05
Zakończenie
DZIEŃ III
Czwartek
11 kwietnia 2024
Temat Dnia: Jak się przygotować do raportowania?
09:15
Czas na logowanie
09:30
Rodzaje kapitału w firmie
Magdalena Obłoza, Ekspertka ds. CSR i zrównoważonych finansów w BNP Paribas Bank Polska
- Jakie rodzaje kapitału są wykorzystywane w firmie
- Działania budujące i uszczuplające kapitały
10:20
Organizacja procesu raportowania w firmie
Monika Kulik, Ekspertka ds. Komunikacji i CSR, Orange Polska, Członkini Zarządu Forum Odpowiedzialnego Biznesu
- Harmonogram przygotowań do raportowania
- Kto powinien uczestniczyć w procesie raportowania
11:05
Przerwa
11:25
Zaangażowanie interesariuszy pod ESRS
Magdalena Obłoza, Ekspertka ds. CSR i zrównoważonych finansów w BNP Paribas Bank Polska
- Określenie różnych grup interesariuszy
- Sposoby dialogu z interesariuszami
12:15
Badanie istotności pod ESRS
- Metody ustalenia istotności
- Proces przeprowadzania badania istotności
- Wytyczne EFRAG ws. badania istotności
13:00
Przerwa
13:30
Zbieranie i agregacja danych w procesie raportowania
- Sposoby organizacji zbierania danych w firmie i grupie kapitałowej
- Najczęściej popełniane błędy przy zbieraniu danych
14:20
Case study
- Omówienie przygotowania do procesu raportowania
- Wskazówki dla osób rozpoczynających raportowanie
15:05
Zakończenie
DZIEŃ IV
Czwartek
18 kwietnia 2024
Temat dnia: Identyfikacja łańcucha wartości
09:15
Czas na logowanie
09:30
Identyfikacja łańcucha wartości pod ESRS - kluczowe kwestie.
dr Paweł Kaczmarczyk, Wykładowca w Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie, Chief Sustainability Officer w ABC-Czepczyński sp. z o.o. sp.k., Doradca Zarządu i Dyrektor Rozwoju w Czepczyński Family Foundation.
- Definicja łańcucha wartości i metody identyfikacji
- Korzyści dla firmy płynące z identyfikacji łańcucha wartości
- Proces identyfikacji łańcucha wartości w praktyce
- Etapy analizy łańcucha wartości
- Harmonogram badania łańcucha wartości
- Łańcuch wartości – upstream – jak powstaje produkt?
- Wytyczne EFRAG ws. łańcucha wartości
11:05
Przerwa
11:25
Audyty podwykonawców
Danuta Kędzierska, SA8000 Global Scheme Manager, TÜV Rheinland Polska Sp. z o.o.
- Metodyka przeprowadzania audytu
- Korzyści z dokonywania audytu
12:15
Downstream – co się dzieje z produktem? Identyfikacja pod ESRS
Magdalena Sułek-Domańska, Managerka ds. zrównoważonego rozwoju i relacji społecznych w Global Cosmed S.A. (produkcja kosmetyków i chemii gospodarczej, export na 40 rynków, spółka giełdowa)
- Odpowiedzialność za produkt
- Możliwości zarządzania niższym szczeblem łańcucha wartości
13:00
Przerwa
13:30
Aktualne wyzwania w Gospodarce Obiegu Zamkniętego w kontekście ESRS E5
Justyna Biernacka, Sustainability Managing Partner w MATERIALITY
- Modele biznesowe oparte o gospodarkę obiegu zamkniętego
- Korzyści płynące w wdrożenia GOZ
- Sposoby na zmierzenie efektywności GOZ
- Jak zarządzać GOZ na podstawie wskaźników
- Różnice w modelach GOZ w zależności od rodzaju działalności
- Czynniki, które należy wziąć pod uwagę w zależności od branży
- Case study
- Najważniejsze postanowienia ESRS E5
15:05
Zakończenie
DZIEŃ V
Czwartek
25 kwietnia 2024
Temat dnia: Obszar środowiskowy
09:15
Czas na logowanie
09:30
Ryzyka środowiskowe w kontekście ESRS
Robert Pochyluk, Wiceprezes Zarządu Polskiego Forum ISO14000
- Rodzaje ryzyk środowiskowych i sposoby ich identyfikacji
- Sposoby zarzadzania ryzykami środowiskowymi
10:20
Omówienie wskaźników i ich interpretacja
Bartosz Kwiatkowski, Dyrektor/Director of the Branch, Fundacja Frank Bold.
- Najważniejsze wskaźniki z obszaru środowiskowego
- Metody liczenia wybranych wskaźników
11:05
Przerwa
11:25
Pożądane wartości wskaźników
Bartosz Kwiatkowski, Dyrektor/Director of the Branch, Fundacja Frank Bold.
- Omówienie wartości wybranych wskaźników
- Ocena wpływu firmy na bazie wskaźników
12:15
Liczenie emisji gazów cieplarnianych – cz. 1
- Zakres 1, 2, 3 w emisji GHG
- Sposoby liczenia emisji gazów cieplarnianych
13:00
Przerwa
13:30
Liczenie emisji gazów cieplarnianych – cz.2
- Zakres 1, 2, 3 w emisji GHG
- Sposoby liczenia emisji gazów cieplarnianych
14:20
Case study
Patrycja Żupa-Marczuk, Ekspert ds. zrównoważonego rozwoju w firmie „Energopomiar” Sp. z o.o.
- Najlepsze praktyki raportowania środowiskowego na przykładach
- Wskazówki dla osób rozpoczynających raportowanie
15:05
Zakończenie
DZIEŃ VI
Czwartek
9 maja 2024
Temat dnia: Obszar pracowniczy
09:15
Czas na logowanie
09:30
Prawa pracownicze
Katarzyna Sarek-Sadurska, Radca prawny, kieruje działem prawa HR w Deloitte Legal
- Prawa pracownicze a prawa człowieka
- Praktyka ochrony praw pracowniczych
10:20
Zagadnienia różnorodności
Milena Olszewska-Miszuris, Prezeska Zarząd WM Advisory Sp. z o.o., Co-Chair 30% Club Poland
- Różnorodność papierowa v. rzeczywista
- Zarządzanie różnorodnością w miejscu pracy
11:05
Przerwa
11:25
Ryzyka pracownicze w kontekście ESRS
dr Weronika Papucewicz, Adwokatka, Senior Associate w zespole Prawa Pracy Kancelarii Rymarz Zdort Maruta.
- Rodzaje ryzyk i sposoby ich identyfikacji
- Sposoby zarzadzania ryzykami
- Najważniejsze postanowienia ESRS S1
- Zakres raportowania pod ESRS S2
12:15
Obszar pracowniczy - analiza przypadków
dr Weronika Papucewicz, Adwokatka, Senior Associate w zespole Prawa Pracy Kancelarii Rymarz Zdort Maruta.
- Omówienie dobrych praktyk raportowania obszaru pracowniczego
- Najczęściej popełniane błędy
13:00
Przerwa
13:30
Wskaźniki dot. obszaru pracowniczego i ich znaczenie – cz.1
Magdalena Obłoza, Ekspertka ds. CSR i zrównoważonych finansów w BNP Paribas Bank Polska
- Omówienie wartości wybranych wskaźników
- Ocena wpływu firmy na bazie wskaźników
- Wybór wskaźników w zależności od branży
- Interpretacja wartości wskaźników
14:20
Wskaźniki dot. obszaru pracowniczego i ich znaczenie – cz. 2
Magdalena Obłoza, Ekspertka ds. CSR i zrównoważonych finansów w BNP Paribas Bank Polska
- Omówienie wartości wybranych wskaźników
- Ocena wpływu firmy na bazie wskaźników
- Wybór wskaźników w zależności od branży
- Interpretacja wartości wskaźników
15:05
Zakończenie
DZIEŃ VII
Czwartek
16 maja 2024
Temat dnia: Obszar społeczny i ładu korporacyjnego
09:15
Czas na logowanie
09:30
Prawa człowieka
Beata Faracik, Prezeska Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, Ekspertka ds. biznesu i praw człowieka
- Katalog Praw Człowieka
- Minimum Safeguards
10:20
Zagadnienia z obszaru G i ich rola dla firmy
- Istota ładu korporacyjnego
- Znaczenie ładu korporacyjnego dla zarządzania przedsiębiorstwem
- Obszar G w kontekście ESRS-ów
11:05
Przerwa
11:25
Ryzyka dotyczące obszaru społecznego i ładu korporacyjnego w kontekście ESRS
Agnieszka Skorupińska, Partnerka w Kancelarii Rymarz Zdort Maruta, Szefowa Praktyki Prawa Ochrony Środowiska i ESG”.
- Rodzaje ryzyk i sposoby ich identyfikacji
- Sposoby zarzadzania ryzykami
- Najważniejsze postanowienia ESRS w tych obszarach
12:25
Omówienie wskaźników i ich interpretacja – cz. 1
dr hab. Robert Sroka, Partner w Abris Capital Partners, Członek ESG Committee Invest Europe oraz członek zarządu POLSIF
- Omówienie wartości wybranych wskaźników
- Ocena wpływu firmy na bazie wskaźników
- Wybór wskaźników w zależności od branży
- Interpretacja wartości wskaźników
13:00
Przerwa
13:30
Omówienie wskaźników i ich interpretacja – cz. 2
dr hab. Robert Sroka, Partner w Abris Capital Partners, Członek ESG Committee Invest Europe oraz członek zarządu POLSIF
- Omówienie wartości wybranych wskaźników
- Ocena wpływu firmy na bazie wskaźników
- Wybór wskaźników w zależności od branży
- Interpretacja wartości wskaźników
14:20
Case study
Milena Olszewska-Miszuris, Prezeska Zarząd WM Advisory Sp. z o.o., Co-Chair 30% Club Poland
- Omówienie dobrych i złych przykładów raportowania w Polsce i na świecie
- Wskazówki dla osób rozpoczynających raportowanie
15:05
Zakończenie
DZIEŃ VIII
Czwartek
23 maja 2024
Temat dnia: Dobre praktyki raportowania, a wymogi inwestorów
09:15
Czas na logowanie
09:30
Wybrane zagadnienia z poszczególnych raportów
Bartosz Kwiatkowski, Dyrektor/Director of the Branch, Fundacja Frank Bold.
- Raportowanie niefinansowe za rok 2022/2023 – analiza przypadku
- Mocne i słabe strony raportów z rynku polskiego
10:20
Wybrane zagadnienia z poszczególnych raportów
Bartosz Kwiatkowski, Dyrektor/Director of the Branch, Fundacja Frank Bold.
- Raportowanie niefinansowe za rok 2022/2023 – analiza przypadku
- Mocne i słabe strony raportów z rynku polskiego
11:05
Przerwa
11:25
Najważniejsze niedostatki w raportowaniu środowiskowym
Katarzyna Polikowska, Sustainability Consultant w Bureau Veritas Polska
- Największe błędy w raportowaniu na podstawie trzech edycji • Badania Corporate Climate Crisis Awareness study
- Liderzy raportowania środowiskowego
12:15
Najciekawsze przykłady raportowania
Magdalena Raczek – Kołodyńska, Wiceprezes Zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych
- Czynniki decydujące o jakości raportowania
- Najciekawsze przykłady raportowania z rynków światowych
- Przykłady dobrowolnych raportów ESG pod ESRS za 2023 rok
13:00
Przerwa
13:30
Rozporządzenie 2019/2088 SFDR oczami inwestorów
Piotr Kowalik, Of Counsel w polskim biurze Eversheds Sutherland, ESG, rynki kapitałowe, M&A
- Omówienie wskaźników wyliczanych przez instytucje finansowe
- Niezbędne źródła danych
- Powiązanie z CSRD/ESRS
15:05
Zakończenie
DZIEŃ IX
Czwartek
6 czerwca 2024
Temat dnia: Raportowanie Taksonomii w praktyce
09:15
Czas na logowanie
09:30
Raportowanie zgodności z Taksonomią SF
Paweł Zaczyński, Associate Partner, Biegły Rewident, Grant Thornton
- Obliczanie obrotów, nakładów inwestycyjnych (CapEx), wydatków operacyjne (OpEx) zgodnie z taksonomią
- Najczęstsze błędy w raportowaniu za rok 2022/2023
11:00
Przerwa
11:20
Zgodność nakładów inwestycyjnych z Taksonomią
Paweł Zaczyński, Associate Partner, Biegły Rewident, Grant Thornton
- Metodyka wyliczania zgodności wydatków inwestycyjnych z Taksonomią
- Najważniejsze problemy
13:05
Przerwa
13:35
Zgodność wydatków operacyjnych z Taksonomią
Paweł Zaczyński, Associate Partner, Biegły Rewident, Grant Thornton
- Metodyka wyliczania zgodności wydatków inwestycyjnych z Taksonomią
- Najważniejsze problemy
14:20
CSRD –zakres raportowania i harmonogram wdrażania
Małgorzata Szewc, Wiceprezes zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych
- Zakres podmiotowy i przedmiotowy dyrektywy
- Raportowanie grup kapitałowych i zwolnienie z raportowania
- Powiązanie z art. 8 rozporządzenia ws. taksonomii SF
15:05
Zakończenie
DZIEŃ X
Czwartek
13 czerwca 2024
09:15
Czas na logowanie
Temat dnia: Europejskie Standardy Raportowania Zrównoważonego Rozwoju
09:30
ESRS 1 – Zasady raportowania
- Podwójna istotność
- Łańcuch wartości
- Przepisy przejściowe
10:20
ESRS 2 – Ujawnienia ogólne
- Badanie istotności
- Obowiązkowe ujawnienia
- Powiązanie z ujawnieniami w tematycznych ESRS
11:05
Przerwa
11:25
ESRS E1 – zmiana klimatu
Patrycja Żupa-Marczuk, Ekspert ds. zrównoważonego rozwoju w firmie „Energopomiar” Sp. z o.o.
- Ujawnienia obowiązkowe powiązane z ESRS 2
- Ujawnienia na podstawie badania istotności
- Emisje CO2 – zakres 1, 2 i 3
- Inne mierniki
12:15
ESRS E2-4 – pozostałe środowiskowe
Patrycja Żupa-Marczuk, Ekspert ds. zrównoważonego rozwoju w firmie „Energopomiar” Sp. z o.o.
- E2 – Zanieczyszczenia
- E3 – Woda i zasoby morskie
- E4 – Bioróżnorodność i ekosystemy
- E5 – Wykorzystanie zasobów i GOZ
13:00
Przerwa
13:30
ESRS S1 - zatrudnienie
Agnieszka Skorupińska, Partnerka w Kancelarii Rymarz Zdort Maruta, Szefowa Praktyki Prawa Ochrony Środowiska i ESG”.
- Ujawnienia obowiązkowe powiązane z ESRS 2
- Ujawnienia na podstawie badania istotności
- Ujawnienia dotyczące różnych form zatrudnienia
14:20
ESRS S2-4 i G1 – pozostałe społeczne i business conduct
Paweł Lasota, Senior Associate w zespole prawa pracy, Eversheds Sutherland
- S2- Pracownicy w łańcuchu wartości
- S3- Społeczności dotknięte wpływem przedsiębiorstwa
- S4 – Konsumenci i użytkownicy końcowi
- G1 – Praktyki biznesowe
15:05
Zakończenie
Czas trwania
9.15-15.05
Prelegenci
Magdalena Raczek – Kołodyńska
Wiceprezes Zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych
Absolwentka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Polsko-Niemieckiego Forum Akademickiego oraz London School of Public Relations; Stypendystka Johannes Gutenberg-Universität w Mainz.
Od 2008 roku związana ze Stowarzyszeniem Emitentów Giełdowych. Od 2011 roku zajmuje się w SEG m.in. tematem raportowania niefinansowego. W latach 2012-2017 współtworzyła i koordynowała projekt „Analiza ESG spółek w Polsce”.
Członek grup roboczych i inicjatyw mających na celu popularyzację raportowania niefinansowego m.in. Grupy roboczej ds. Odpowiedzialnych Inwestycji; Rady Ekspertów w konkursie Liderzy Odpowiedzialnego Biznesu; Jury Konkursu Raporty Społeczne; Grupy ds. raportowania niefinansowego; Zespołu Redakcyjnego Standardu Informacji Niefinansowej (SIN).
Od 2017 roku koordynator projektu „AKADEMIA PARKIETU dla zaawansowanych inwestorów i emitentów”. Współautorka publikacji oraz artykułów na temat komunikacji korporacyjnej on-line spółek giełdowych oraz raportowania niefinansowego. Od ponad 10 lat aktywnie zaangażowana w projekty edukacyjne z zakresu zrównoważonego rozwoju.
dr Mirosław Kachniewski
Prezes Zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych
Przed dołączeniem do SEG pracował w Komisji Papierów Wartościowych i Giełd, gdzie koordynował współpracę międzynarodową, prace analityczne oraz politykę informacyjną i edukacyjną. Wcześniej był Doradcą Ministra Przekształceń Własnościowych odpowiedzialnym za negocjacje członkostwa Polski w OECD w obszarze bezpośrednich inwestycji zagranicznych.
Były pracownik Katedry Finansów Międzynarodowych SGH, absolwent Wydziały Handlu Zagranicznego tej uczelni. Jest autorem wielu publikacji o tematyce ekonomicznej, dotyczących głównie takich obszarów, jak: funkcjonowanie rynków kapitałowych, liberalizacja przepływów kapitałowych, liberalizacja form świadczenia usług, integracja rynku finansowego UE.
Zasiada we władzach Europejskiego Stowarzyszenia Spółek Giełdowych (EuropeanIssuers). Pełnił wiele istotnych funkcji międzynarodowej organizacji zrzeszającej organy nadzoru nad rynkiem kapitałowym - IOSCO.
Małgorzata Szewc
Wiceprezes zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych
Absolwentka filologii germańskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim (stypendystka programu Tempus – Uniwersytet w Heidelbergu). Ukończyła studia podyplomowe: Rachunkowość i finanse publiczne oraz Administracja Europejska. Absolwentka Krajowej Szkoły Administracji Publicznej w Warszawie.
W latach 2006-2022 urzędnik mianowany w Ministerstwie Finansów – zajmowała się współpracą międzynarodową (KE, EFRAG, IASB) i unijnymi regulacjami w obszarze rachunkowości, rewizji finansowej i raportowania niefinansowego. Przez 16 lat reprezentowała Polskę w Komitecie Regulacyjnym ds. Rachunkowości (ARC działającym przy KE) odpowiedzialnym m.in. za opiniowanie standardów MSR/MSSF przyjmowanych do prawa UE, oraz w Grupie Roboczej Rady UE ds. prawa spółek (prace legislacyjne nad dyrektywą ws. sprawozdawczości mikroprzedsiębiorstw, rewizją dyrektyw ws. rachunkowości, dyrektywą ws. ujawniania informacji niefinansowych NFRD i ostatnio nad dyrektywą ws. sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju CSRD).
dr hab. Robert Sroka
Partner w Abris Capital Partners, Członek ESG Committee Invest Europe oraz członek zarządu POLSIF
Wcześniej pracował w Zespole Zarządzania Ryzykiem Nadużyć oraz Zespole Zmian Klimatu i Zrównoważonego Rozwoju EY. W latach 2009–2014 stał na czele Grupy Roboczej ds. Odpowiedzialnych Inwestycji w Zespole opiniodawczo-doradczym Prezesa Rady Ministrów ds. CSR. Przewodniczył również pracom Grupy roboczej ds. etyki i standardów odpowiedzialnego prowadzenia biznesu w ramach Zespołu ds. Zrównoważonego Rozwoju i Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw w Ministerstwie Rozwoju. Autor i współautor licznych raportów poświęconych ESG, które można pobrać ze strony www.robertsroka.pl oraz książek „Nieodkryci przywódcy współczesnej etyki biznesu” oraz „Etyka i prawa człowieka w biznesie”.
Bartosz Kwiatkowski
Dyrektor/Director of the Branch, Fundacja Frank Bold.
Prawnik z 12 letnim doświadczeniem zawodowym specjalizujący się w prawie ochrony środowiska, prawie antykorupcyjnym i przejrzystości życia publicznego. Dyrektor Fundacji Frank Bold, wiceprezes Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, członek Rady Programowej Fundacji Rozwój Tak – Odkrywki Nie oraz wspólnik w kancelarii radców prawnych Frank Bold.
Ekspert prawny polskich i międzynarodowych organizacji pozarządowych.
Autor licznych opracowań, analiz prawnych i poradników dla obywateli i obrońców praw obywatelskich z zakresu przejrzystości życia publicznego, odpowiedzialności przedsiębiorców, raportowania niefinansowego oraz ochrony środowiska, w tym m.in. autor polskiego rozdziału w przygotowanym na zlecenie Komisji Europejskiej opracowaniu Study on due diligence requirements through the supply chain. Part III, country reports (2020), współautor The state of sustainability reporting in the Visegrad Region (2020) oraz redaktor Podstawowej analizy obecnej sytuacji w Polsce dotyczącej dostępu do środków zaradczych w sprawach nadużyć związanych z działalnością przedsiębiorstw (2020). Lider w Europie Środkowo-Wschodniej projektu Improving climate and sustainability corporate disclosure policies to enable sustainable finance finansowanego przez Europejską Inicjatywę Klimatyczną.
Wykładowca podczas warsztatów z zakresu zagadnień prawnych dotyczących jakości powietrza dla urzędników oraz Wytycznych OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych i Wytycznych ONZ dotyczących biznesu i praw człowieka dla pracowników KPK OECD z krajów Europy Środkowo-Wschodniej oraz przedstawicieli organizacji pozarządowych. Autor zawiadomień w ramach procedury KPK OECD dotyczących naruszenia wytycznych OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych w zakresie praw człowieka i ochrony środowiska, w tym zagadnień związanych z jakością powietrza, zmianami klimatycznymi oraz raportowaniem niefinansowym.
Małgorzata Greszta
Partner Zarządzająca CSR Consulting
Ekspertka w zakresie zrównoważonego rozwoju i Agendy 2030 - zawodowo związana z tematem od ponad 20 lat. Znalazła się na liście 25 polskich liderek zrównoważonego rozwoju ogłoszonej przez ForbesWomen. Posiada ogromne doświadczenie w tworzeniu strategii i budowania kontekstu biznesowego dla aktywności ESG firm w Polsce. Pomysłodawczyni Kampanii 17 Celów i entuzjastka wspólnych projektów biznesu na rzecz Celów Zrównoważonego Rozwoju. Inicjatorka Polskiego Paktu Plastikowego. Propagatorka nowych trendów i innowacyjnych rozwiązań w zakresie zrównoważonego rozwoju. Uwielbia nowe modele i rozwiązania systemowe.
Artur Gazda
ESG Reporting Specialist w MATERIALITY
Specjalizuje się w zakresie praw człowieka, etyki w biznesie oraz monitorowania przestrzegania przepisów prawa. Tworzy raporty ESG dla spółek notowanych na GPW, współpracuje przy identyfikacji ryzyk niefinansowych oraz tworzeniu strategii zrównoważonego rozwoju. Od 2020 roku bada świadomość klimatyczną spółek w badaniu CCA – Corporate Climate Crisis Awareness Study, realizowanym przez Fundację Standardów Raportowania, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych i Bureau Veritas.
Paweł Zaczyński
Associate Partner, Biegły Rewident, Grant Thornton
Posiada wieloletnie doświadczenie w audycie na stanowiskach menedżerskich zdobyte w PwC i Deloitte. Od 2013 roku pracuje w Zespole Audytu Grant Thornton. Nadzoruje prace zespołów realizujących usługi w zakresie badania jednostkowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych dla grup kapitałowych w tym spółek giełdowych i Banków.
Tytuł magistra Finansów i Bankowości oraz Zarządzania i marketingu zdobył w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Posiada również dyplom ACCA – The ACCA Diploma in International Financial Reporting. Reprezentował KIBR w Komitecie ds. Sektora Publicznego przy Europejskim Stowarzyszeniu Księgowych. W latach 2016-2021 pełnił funkcję Członka Komisji ds. Licencji Klubowych PZPN, od 2022 jest Członkiem Komisji Odwoławczej ds. Licencji Klubowych PZPN. Jest autorem publikacji i komentarzy prasowych dotyczących m.in. badania sprawozdań finansowych, Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej, Międzynarodowych Standardów Rachunkowości Sektora Publicznego, ustawy o NBP.
Wybrani klienci: Shoper, Ipopema Securities, Bank Polskiej Spółdzielczości, Plus Bank, Getin Noble Bank, Skarbiec TFI, SGB Bank, Indykpol, Circle K Polska, Najwyższa Izba Kontroli, United Beverages, Interia.
Magdalena Obłoza
Ekspertka ds. CSR i zrównoważonych finansów w BNP Paribas Bank Polska
Odpowiedzialna m.in. za raportowanie niefinansowe, współpracę międzysektorową i partnerstwa banku w zakresie CSR i zrównoważonego rozwoju oraz komunikację.
Wcześniej związana z firmą szkoleniowo-doradczą, gdzie prowadziła projekty doradcze w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu dla największych firm w Polsce m.in. w firmach ubezpieczeniowych, paliwowo-gazowych, budowlanych, produkcyjnych, finansowych oraz z branży odzieżowej. Prowadzi szkolenia i wykłady z zakresu CSR, komunikacji i raportowania niefinansowego.
Karierę zawodową rozpoczynała w największej agencji PR na polskim rynku gdzie była odpowiedzialna za projekty komunikacyjne zarówno dla klientów komercyjnych jak
i instytucji publicznych.
Absolwentka Szkoły Głównej Handlowej, podyplomowych studiów Manager CSR na Collegium Civitas. Stypendystka Ecole Supérieure du Commerce Extérieur w Paryżu. Doktorantka Uniwersytetu Warszawskiego na Wydziale Zarządzania, gdzie prowadzi badania w obszarze raportowania ESG.
Monika Kulik
Ekspertka ds. Komunikacji i CSR, Orange Polska, Członkini Zarządu Forum Odpowiedzialnego Biznesu
Od kilkunastu lat w praktyce i teorii zajmuje się tematami CSR, zrównoważonego rozwoju i ESG.
W Orange Polska, firmie będącej liderem CSR w Polsce, jest zaangażowana w tworzenie i realizację strategii społecznej odpowiedzialności firmy, raportowanie pozafinansowe, proces dialogu z interesariuszami oraz realizację programów z zakresu integracji cyfrowej i zarządzania różnorodnością.
Członkini Zarządu Forum Odpowiedzialnego Biznesu, najdłużej działającej w Polsce organizacji w kompleksowy sposób zajmującej się zrównoważonym rozwojem.
dr Paweł Kaczmarczyk
Wykładowca w Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie, Chief Sustainability Officer w ABC-Czepczyński sp. z o.o. sp.k., Doradca Zarządu i Dyrektor Rozwoju w Czepczyński Family Foundation.
Współpracuje z DNV Business Assurance Poland Sp. z o.o. w obszarach społecznej odpowiedzialności biznesu.
Jest koordynatorem projektu współfinansowanego z środków NCBiR w obszarze zastosowania nowoczesnych technologii informatycznych w zarządzaniu transportem i redukcją emisji CO2 i NOx do atmosfery.
Wcześniejsze doświadczenie:
Dyrektor Zarządzający w Grupie ECDP, największej polskiej grupie doradczo-konsultingowej;
Dyrektor ds. Rozwoju w Konfederacji Lewiatan, największej polskiej organizacji pracodawców prywatnego biznesu, przedstawiciel Konfederacji Lewiatan w pracach Zespołu ds. Zrównoważonego Rozwoju i CSR przy Ministrze Innowacji i Rozwoju
Pierwszy Sekretarz Kongresu Przedsiębiorczości reprezentującego 7 największych organizacji pracodawców w Polsce.
Doświadczenie zawodowe w doradztwie w zarządzaniu, rozwoju organizacji, realizacji strategii CSR, komunikacji dla takich firm jak: ABC-Czepczyński, Czepczyński Family Foundation, ECDP Group, Instal-Projekt, The Coca-Cola Company, JW Construction, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Opera Software ASA, Stabilo, Corex, Inwenta.
W swojej pracy naukowej i badawczej koncentruje się na nowoczesnych strategiach zarządzania, zarządzaniu organizacjami poprzez kulturę organizacyjną, zarządzaniu przez wartości.
Autor publikacji naukowych:
2017 Gwarancja ubezpieczeniowa w procedurze upadłościowej
2018 Rola wartości w przedsiębiorstwie – wpływ na zarządzanie przedsiębiorstwem
2020 Dysertacja doktorska: Wartości organizacji a zaangażowanie pracowników i sukces przedsiębiorstwa, promotor: prof. Bolesław Rok
Danuta Kędzierska
SA8000 Global Scheme Manager, TÜV Rheinland Polska Sp. z o.o.
Certyfikowany audytor standardów odpowiedzialności społecznej. W TUV Rheinland odpowiada za usługi certyfikacji wg wymagań standardu SA8000. Recenzentka polskiego tłumaczenia normy SA800. Członkini KT PKN nr 305 ds. Społecznej Odpowiedzialności oraz Grupy roboczej ds. relacji z osobami świadczącymi pracę działającej przy zespole ds. Zrównoważonego Rozwoju i Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw.
Magdalena Sułek-Domańska
Managerka ds. zrównoważonego rozwoju i relacji społecznych w Global Cosmed S.A. (produkcja kosmetyków i chemii gospodarczej, export na 40 rynków, spółka giełdowa)
Wdraża zasady odpowiedzialności biznesu, odpowiadając za raportowanie zasad zrównoważonego rozwoju na polską Giełdę Papierów Wartościowych, wdrażając ideę odpowiedzialnej produkcji i produktu. Jest liderką Rady ds. ESG - ciało doradczo-wykonawcze przy Zarządzie firmy, prowadzi Grupy Robocze (m.in. ds. Polityki klimatycznej, Kodeksu etyki, łańcucha dostaw, bioróżnorodność etc.) i jednocześnie szeroko promuje idee związane z odpowiedzialnością biznesu w środowisku biznesowym.
Od lat zarządza także obszarem komunikacji korporacyjnej, lokalnej, wewnętrznej, kryzysowej, prowadzi konsultacje społeczne inwestycji oraz liczne programy zaangażowania społecznego i gospodarki obiegu zamkniętego. Tworzyła międzysektorowe inicjatywy tj. Koalicja 5 frakcji (5frakcji.pl), koalicja BHP, rozwiązania z obszaru innowacji społecznych. Laureatka wielu nagród w tym EFFIE, IPRA Golden World Award, Sustainable Award i Ludzie, którzy zmieniają biznes. Angażuje się w działania z obszaru zrównoważonego marketingu.
Skuteczna, praktyczna i kreatywna, doświadczenie zdobywała w pracy w m.in. w firmie doradczej PwC, UNDP, Danone i ENERIS (największej polskiej firmie ochrony środowiska) tworząc produkty łączące cele biznesowe i społeczne.
Justyna Biernacka
Sustainability Managing Partner w MATERIALITY
Zajmuje się wpływem działalności przedsiębiorstw na środowisko naturalne i otoczenie społeczne oraz włączaniem aspektów zrównoważonych do strategii rozwoju ich biznesu. Specjalizuje się w zagadnieniach transformacji cyrkularnej i wdrażaniu modeli biznesowych zgodnych z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym. Pomaga także spółkom z branży real estate, deweloperom i przedsiębiorstwom budowlanym w dostosowaniu do wymogów unijnej Taksonomii działalności zrównoważonej środowiskowo. Współautorka metodologii badań istotności i ryzyk stosowanych w MATERIALITY oraz SIN – Standardu Informacji Niefinansowych.
Robert Pochyluk
Wiceprezes Zarządu Polskiego Forum ISO14000
Ekspert ds. ochrony środowiska, zrównoważonego rozwoju i zarządzania energią z ponad 25 letnim doświadczeniem. W latach 1995 – 2005 pracownik naukowy Politechniki Gdańskiej (Centrum Ochrony Środowiska) a następnie właściciel i dyrektor firmy doradczej eko-net.pl dostarczającej usługi w zakresie obsługi przedsiębiorstw w zakresie zarządzania środowiskowego, zarządzania energią i bezpieczeństwem pracy. Pomysłodawca i właściciel platformy do tworzenia dedykowanych rejestrów wymagań prawnych regulis.pl. Ponadto:
• przedstawiciel Polskiego Komitetu Normalizacyjnego w Komitecie Technicznym 207 (Zarządzanie Środowiskowe) Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej (ISO.org).
• członek zespołu do spraw regulacji związanych z emisjami przemysłowymi (Zarządzenie Ministra Środowiska nr 64 z 17 czerwca 2008 r.).
• koordynator prac technicznych grup roboczych przy Ministerstwie Środowiska w realizacji projektów „Pomoc Polsce we wdrożeniu Dyrektywy IPPC”
• ekspert kluczowy w projektach pomocy technicznej UE dla Ministerstwa Środowiska i Urbanizacji Republiki Turcji w zakresie ocen oddziaływania na środowisko i wdrażania dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej budynków.
Patrycja Żupa-Marczuk
Ekspert ds. zrównoważonego rozwoju w firmie „Energopomiar” Sp. z o.o.
Od 14 lat związana z Energopomiarem. Jej doświadczenie zawodowe obejmuje doradztwo w zakresie zagadnień emisyjnych, jak również dostosowania obiektów energetycznych i przemysłowych do wymogów dyrektywy IED i konkluzji BAT oraz dyrektywy MCP. Współautorka wielu koncepcji dla modernizacji i budowy instalacji oczyszczania spalin dla sektora energetycznego. Autorka raportów oraz sprawozdań z pomiarów eksploatacyjnych instalacji ochrony środowiska. Współautorka specyfikacji technicznych, studiów techniczno-ekonomicznych oraz programów funkcjonalno-użytkowych dla budowy i modernizacji instalacji oczyszczania spalin w energetyce. Współautorka opracowań w zakresie udzielania odstępstw od wymagań konkluzji BAT. Zajmuje się doradztwem w zakresie taksonomii UE.
Prowadzi prelekcje i szkolenia w tematyce wymogów prawnych i technicznych w zakresie ochrony środowiska, w tym kwestii środowiskowych i technicznych w obszarze taksonomii UE, dostosowania przedsiębiorstw do dyrektywy IED, konkluzji BAT oraz dyrektywy MCP. Autorka publikacji w ww. tematyce.
Absolwentka Wydziału Inżynierii Środowiska i Energetyki Politechniki Śląskiej.
Katarzyna Sarek-Sadurska
Radca prawny, kieruje działem prawa HR w Deloitte Legal
Ma ponad 14 letnie doświadczenie w wiodącej kancelarii prawa HR w Polsce. Specjalizuje się w szeroko pojętym prawie HR. Doradza pracodawcom we wszystkich aspektach związanych z zasobami ludzkimi w organizacji. Prowadzi bieżące doradztwo, procesy sądowe w zakresie prawa pracy, wspiera pracodawców m.in. w zakresie relacji ze związkami zawodowymi, restrukturyzacjach oraz przejęciach. Jest propagatorką idei paperless w obszarach HR. Doradza pracodawcom z sektora regulowanego (banki domy maklerskie, TFI, ubezpieczyciele, spółki giełdowe) w zakresie polityk wynagradzania oraz relacji z tzw. Risk-takerami i wyższą kadrą menadżerską. Doradza radom nadzorczym w zakresie relacji z członkami zarządów.
Katarzyna ukończyła Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego w 2006 r. oraz aplikację radcowską w 2011 r. Jest także absolwentką Uniwersytetu Paris Assass w 2012 r. (Diplôme supérieur d'université de Droit international privé).
Współpracuje z wieloma organizacjami branżowymi (Związek Banków Polskich, Izba Domów Maklerskich, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych). Jest autorką licznych publikacji w czasopismach branżowych oraz publicystycznych (Rzeczpospolita, Dziennik Gazeta Prawna, Monitor Prawa Pracy).
Milena Olszewska-Miszuris
Prezeska Zarząd WM Advisory Sp. z o.o., Co-Chair 30% Club Poland
Praktyczka wycen, storytellingu, analizy oraz sprawozdawczości finansowej i niefinansowej z kilkunastoletnim doświadczeniem na rynku kapitałowym. Posiada trzy prestiżowe międzynarodowe tytuły: FCCA (Association of Chartered Certified Accountants), CFA (Chartered Financial Analyst) oraz FSA Credential (Fundamentals of Sustainability Accounting) wydawany przez International Sustainability Standards Board (poprzednio Sustainability Accounting Standards Board).
Obecnie prowadzi butikową spółkę doradczą, wspierającą zarządy w kwestiach związanych z budowaniem wartości, raportowaniem finansowym i zrównoważonego rozwoju, wyceną oraz relacjami inwestorskimi. Zasiada w Komitecie ds. Ładu Korporacyjnego przy GPW w Warszawie S.A. Jest członkinią zarówno Stowarzyszenia Niezależnych Członków Rad Nadzorczych jak i jego Komisji Rewizyjnej. Jest aktywną członkinią rad nadzorczych – przewodniczy pracom Komitetu Audytu STS Holding S.A. oraz zasiada w radzie nadzorczej 11 bit studios S.A. Prowadzi gościnne wykłady na studiach podyplomowych m.in. na Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie czy Uczelni Łazarskiego – w tej ostatniej pełni również funkcję ekspertki w Instytucie Zrównoważonego Rozwoju i Środowiska. Aktywnie działa na polu ESG: jest Ambasadorką Chapter Zero Poland i zasiada w Radzie Ekspertów Klubu Inwestorek Indywidualnych. Milena jest także założycielką i Co-Chair 30% Club Poland – kampanii społecznej, której celem jest zwiększenie liczby kobiet we władzach spółek.
Karierę zawodową rozpoczęła w międzynarodowej firmie doradczej Ernst &Young. Przez dekadę była analityczką spółek giełdowych. Wielokrotnie nagradzana za swoją wiedzę, spostrzeżenia oraz wyczucie rynkowe zarówno w kraju (tytuł Analityka Roku przyznany przez Giełdę Papierów Wartościowych i gazetę Parkiet, kilkukrotna zwyciężczyni rankingu analityków gazety Parkiet w kategorii sektor TMT i detaliczny) jak i za granicą (wielokrotna laureatka międzynarodowego rankingu Extel w kategorii najlepszy analityk w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i najlepszy analityk spółek detalicznych).
dr Weronika Papucewicz
Adwokatka, Senior Associate w zespole Prawa Pracy Kancelarii Rymarz Zdort Maruta.
Jest ekspertką w zakresie prawa pracy, specjalizuje się w indywidualnych i zbiorowych stosunkach pracy, ochronie danych osobowych oraz sporach sądowych z zakresu prawa pracy. Współpracowała z firmami z sektora BPO i SSC, ale ma również doświadczenie w pracy dla przedsiębiorstw państwowych, m.in. w procesach restrukturyzacji zatrudnienia i relacjach ze związkami zawodowymi. Prowadzi szkolenia z zakresu prawa pracy, w szczególności dla międzynarodowych pracodawców, jest autorką wielu publikacji z tego zakresu.
Ukończyła Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego w 2012 roku oraz kurs prawa amerykańskiego w Centrum Prawa Amerykańskiego współorganizowany przez Uniwersytet Warszawski i University of Florida Levin College of Law. W 2017 roku uzyskała uprawnienia adwokackie. Weronika ukończyła studia doktoranckie w Instytucie Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk, gdzie w 2019 r. obroniła tytuł doktora nauk prawnych. Ukończyła również studia podyplomowe z zakresu zarządzania kapitałem ludzkim w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.
Beata Faracik
Prezeska Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, Ekspertka ds. biznesu i praw człowieka
Prawniczka, ekspertka ds. praw człowieka i biznesu. Współzałożycielka i aktualna prezeska Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu. Advisor for CEE region w Global Business Initiative for Human Rights. Łączy doświadczenie z pracy w administracji publicznej na stanowiskach eksperckich z zakresu praw człowieka (Ministerstwo Sprawiedliwości, Ministerstwo Spraw Zagranicznych), z doświadczeniem w sektorze prywatnym i w organizacjach pozarządowych w Polsce i Wielkiej Brytanii, oraz działalności doradczej skierowanej na wsparcie firm w prowadzeniu działalności w sposób zgodny z Wytycznymi ONZ dot. biznesu i praw człowieka, w tym wdrażaniu procesów należytej staranności dot. praw człowieka.
Swoim doświadczeniem eksperckim dzieli się często na forum międzynarodowym. Współpracowała m.in.: z Parlamentem Europejskim (PE) - przygotowując analizy na jego zlecenie oraz występując na posiedzeniach różnych (pod)Komisji; z Komisją Europejską, dla której konsultowała Wytyczne w zakresie praw człowieka i biznesu dla sektora Agencji Rekrutacyjnych i Pośrednictwa Pracy; z UNDP (jest współautorką analizy Scoping study 18 państw regionu ECIS); z Duńskim Instytutem Praw Człowieka, Heuni, czy Global Witness. Wielokrotnie zabierała także głos jako panelistka na Regionalnym Forum ONZ dla Europy Wschodniej i Azji Centralnej oraz na Forum ONZ ds. biznesu i praw człowieka w Genewie, największym wydarzeniu poświęconemu tej tematyce na świecie, oraz organizowała na nim sesje tematyczne we współpracy z Grupą Roboczą ONZ ds. biznesu i praw człowieka.
Regularnie współpracuje przy projektach badawczych na zagranicznych uczelniach wyższych jak m.in. Uniwersytet w Oslo czy Adam Smith Business School na University of Glasgow. Aktualnie jest badaczką w projekcie dot. implementacji Wytycznych ONZ dot. biznesu i praw człowieka realizowanym przez School of Management na University of St. Andrew’s.
W latach 2018-2022 Koordynatorka Grupy Roboczej ds. Osób Świadczących Pracę w ramach Zespołu ds. Zrównoważonego Rozwoju i CSR przy Ministrze ds. Funduszy i Rozwoju Regionalnego (wcześniej: ds. Innowacji i Rozwoju) oraz członkini Grupy Roboczej ds. rozwoju raportowania niefinansowego. Członkini Grupy Roboczej ds. Zrównoważonych Finansów powołanej przez Ministerstwo Finansów.
Autorka wielu publikacji z zakresu praw człowieka, CSR oraz praw człowieka w biznesie w języku polskim i angielskim. Guest editor wydania specjalnego Business & Human Rights Journal (Cambridge University Press) poświęconego sytuacji w EŚW. Posiada doświadczenie w nauczaniu oraz prowadzeniu szkoleń dla odbiorców ze wszystkich trzech sektorów.
Członkini Rady Doradczej Amnesty International Polska oraz Rady Społeczno-Biznesowej przy Akademii Finansów i Biznesu Vistula. Wymieniona w rankingu Forum Odpowiedzialnego Biznesu jako jedna z „50 Kobiet Polskiego CSR 2013” oraz na liście 25 polskich liderek zrównoważonego rozwoju wg. magazynu „Forbes Women” w 2021 r.
Ukończyła studia magisterskie w zakresie Prawa (UAM), Europeistyki (UAM), studia podyplomowe LL.M. z zakresu Praw Człowieka i Własności Intelektualnej (Raoul Wallenberg Institute, Uniwersytet w Lund i World Intellectual Property Organization Worldwide Academy; WIPO WA Fellow) a także podyplomowe studia badawcze. Jest instruktorką jazdy konnej.
Agnieszka Skorupińska
Partnerka w Kancelarii Rymarz Zdort Maruta, Szefowa Praktyki Prawa Ochrony Środowiska i ESG”.
Adwokatka i partnerka prowadząca praktykę prawa ochrony środowiska i ESG kancelarii Rymarz Zdort Maruta. Przez wiele lat prawniczka i partnerka w kancelariach międzynarodowych w Departamentach Energetyki i Projektów.
Jest adwokatem z ponad piętnastoletnim doświadczeniem zawodowym. Doradza przedsiębiorstwom w aspektach regulacyjnych, postępowaniach sądowych, projektach inwestycyjnych oraz w aspektach środowiskowych transakcji nieruchomościowych, transakcji fuzji i przejęć oraz procesów finansowania. Specjalizuje się w polskim i unijnym prawie ochrony środowiska, zasobów naturalnych, regulacjach procesu inwestycyjnego, regulacjach z zakresu ESG oraz pozyskiwaniu funduszy unijnych.
Jako doradca skutecznie doradzała m.in. spółkom z sektora energetycznego, chemicznego, przemysłu ciężkiego, budowlanego, gospodarki odpadami, FMCG, wodociągowego i kanalizacyjnego, odnawialnych źródeł energii, górniczego, samochodowego, odzieżowego, nieruchomościowego oraz spożywczego.
Koordynowała doradztwo prawne przy realizacji wielu skompilowanych projektów inwestycyjnych.
Agnieszka jest także przewodniczącą Grupy roboczej ds. stosowania Taksonomii przy Ministerstwie Rozwoju i Technologii oraz wiceprzewodniczącą Komitetu ds. ESG przy Krajowej Izbie Gospodarczej. Jest również członkiem grupy wspierającej prace nad projektem europejskich standardów zrównoważonego raportowania (ESRS) dla giełdowych małych i średnich przedsiębiorstw przy EFRAG.
Agnieszka jest od wielu lat uznawana w międzynarodowych oraz polskich rankingach rynku prawniczego, takich jak: Chambers and Partners (Band 1), The Legal 500 (Rising Star) oraz Rzeczpospolita (Liderka).
Katarzyna Polikowska
Sustainability Consultant w Bureau Veritas Polska
Absolwentka Inżynierii Ekologicznej w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zaczęła zdobywać w branży rolniczej, kultywując Dobre Praktyki Rolnicze, jako pasjonatka działań prośrodowiskowych. Obecnie, w Bureau Veritas Polska, jako Konsultant ds. Zrównoważonego Rozwoju, wykorzystuje zdobytą wiedzę w obliczeniach śladu węglowego organizacji jak i produktów, działając na rzecz zrównoważonego rozwoju.
Piotr Kowalik
Of Counsel w polskim biurze Eversheds Sutherland, ESG, rynki kapitałowe, M&A
Prawnik na stanowisku Of Counsel w zespole rynków kapitałowych i M&A w polskim biurze Eversheds Sutherland.
Specjalizuje się w zagadnieniach związanych ze zrównoważonym finansowaniem i zrównoważonymi inwestycjami, a szerzej ESG (Environmental, Social, Governance). Ten obszar łączy z prawem rynków kapitałowych oraz regulacjami dotyczącymi firm inwestycyjnych i obrotu instrumentami finansowymi.
Posiada ponad 15-letnie doświadczenie w doradztwie prawnym dla biznesu. Przed dołączeniem do Eversheds Sutherland współpracował z wiodącymi międzynarodowymi i krajowymi kancelariami prawnymi oraz globalną firmą konsultingową.
Wspiera klientów we wdrażaniu idei zrównoważonego rozwoju i uwzględniania w działalności aspektów ESG, szczególnie w zakresie wpływu nowych regulacji z obszaru zrównoważonego finansowania i raportowania na projekty inwestycyjne i finansowanie.
Paweł Zaczyński
Associate Partner, Biegły Rewident, Grant Thornton
Posiada wieloletnie doświadczenie w audycie na stanowiskach menedżerskich zdobyte w PwC i Deloitte. Od 2013 roku pracuje w Zespole Audytu Grant Thornton. Nadzoruje prace zespołów realizujących usługi w zakresie badania jednostkowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych dla grup kapitałowych w tym spółek giełdowych i Banków.
Tytuł magistra Finansów i Bankowości oraz Zarządzania i marketingu zdobył w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Posiada również dyplom ACCA – The ACCA Diploma in International Financial Reporting. Reprezentował KIBR w Komitecie ds. Sektora Publicznego przy Europejskim Stowarzyszeniu Księgowych. W latach 2016-2021 pełnił funkcję Członka Komisji ds. Licencji Klubowych PZPN, od 2022 jest Członkiem Komisji Odwoławczej ds. Licencji Klubowych PZPN. Jest autorem publikacji i komentarzy prasowych dotyczących m.in. badania sprawozdań finansowych, Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej, Międzynarodowych Standardów Rachunkowości Sektora Publicznego, ustawy o NBP.
Wybrani klienci: Shoper, Ipopema Securities, Bank Polskiej Spółdzielczości, Plus Bank, Getin Noble Bank, Skarbiec TFI, SGB Bank, Indykpol, Circle K Polska, Najwyższa Izba Kontroli, United Beverages, Interia.
Paweł Lasota
Senior Associate w zespole prawa pracy, Eversheds Sutherland
Paweł Lasota jest radcą prawnym w zespole prawa pracy w polskim biurze Eversheds Sutherland. Specjalizuje się w indywidualnym i zbiorowym prawie pracy.
Wspiera działy HR we wszystkich bieżących sprawach związanych z zatrudnieniem, jak również doradza w strategicznych kwestiach związanych z nabywaniem, łączeniem i restrukturyzacją przedsiębiorstw. Ma na koncie doradztwo przy licznych transakcjach M&A (w tym VC i PE), w ramach których przeprowadzał procesy due diligence pod kątem prawa pracy i przygotowywał dokumentację transakcyjną.
Doradza zarówno lokalnym firmom, jak i międzynarodowym korporacjom. Ma szczególne doświadczenie w doradztwie dla przedsiębiorstw z sektorów IT, przemysłowego, motoryzacyjnego i centrów usług wspólnych. W szczególności specjalizuje się w doradztwie w zakresie wdrażania nowych form zatrudnienia w organizacji. Jego ekspertyza obejmuje też przygotowanie wewnętrznych regulacji pracowniczych, w tym m.in. regulaminów pracy, wynagradzania, polityk zakładowych i regulaminów zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz programów i planów emerytalnych. Reprezentuje klientów w sporach sądowych w sprawach z zakresu prawa pracy.
Terminy i miejsca
To szkolenie nie ma aktualnych terminów. Wyślij zapytanie o nowe terminy bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Rejestracja
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe
- certyfikat uczestnictwa
Wydarzenie nieaktualne. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe
- certyfikat uczestnictwa
Wydarzenie nieaktualne. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Najczęściej zadawane pytania
- Zgłoszenie udziału w usłudze edukacyjnej wymaga przesłania wypełnionego formularza rejestracyjnego dostępnego na stronie www.konferencje.rp.pl. Zgłoszenie udziału dokonywane jest poprzez przesłanie wiadomości e-mail do Gremi Media SA (dalej „Organizator”) pod adres anna.szalaj@rp.pl (dalej „Zgłoszenie”). Zgłoszenie jest skuteczne pod warunkiem otrzymania od Organizatora potwierdzenia poprzez otrzymanie wiadomości e-mail z potwierdzeniem uczestnictwa w usłudze edukacyjnej. Osoba, która otrzymała potwierdzenia zgłoszenia nabywa status uczestnika (dalej „Uczestnik”).
- Potwierdzenie Zgłoszenia skutkuje zawarciem umowy o świadczenie usługi edukacyjnej i stanowi warunek dopuszczenia do usługi edukacyjnej oraz stanowi podstawę do obciążenia Uczestnika opłatą za usługę edukacyjną (dalej „Opłata”).
Wpłaty należy dokonać w terminie 14 (czternastu) dni od daty otrzymania wezwania do dokonania płatności, nie później jednak niż w dniu rozpoczęcia świadczenia usługi edukacyjnej na rachunek Organizatora
- Nazwa firmy: Rzeczpospolita Konferencje (Gremi Media SA)
- Ulica i nr: Prosta 51
- Kod pocztowy: 00-838
- Miejscowość: Warszawa
- Numer NIP: 5220103673
Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz
Dane kontaktowe
Organizator
