O szkoleniu
Nowy JPK_CIT – w dniu 16 sierpnia 2024 minister finansów podpisał nowe rozporządzenie, w którym szczegółowo wskazuje o jakie dane należy uzupełnić już od 1 stycznia 2025 księgi rachunkowe na potrzeby raportowania JPK_CIT.
Jak wynika z rozporządzenia, raportowanie będzie trudnym procesem, wymagającym dużych zmian w organizacji firmy i systemach informatycznych (IT).
Zmiany należy wprowadzić do końca 2024 roku tak, aby już od stycznia 2025 prawidłowo wprowadzać dane, na podstawie których podatnicy będą składać pliki JPK_CIT.
Nowe struktury raportowania obejmują:
JPK_KR_PD : Jednolity Plik Kontrolny Księgi Rachunkowe Podatek Dochodowy
JPK_ST_KR : Jednolity Plik Kontrolny Środki Trwałe
Z uwagi na złożoność i skalę zmian, firmy powinny jak najszybciej rozpocząć pracę nad wdrożeniem nowych wymogów !
- główni księgowi,
- dyrektorzy finansowi,
- prezesi,
- pracownicy księgowości,
- właściciele firm
Program szkolenia
1. Harmonogram wprowadzania zmian w latach 2025-2026 – jak przygotować się praktycznie do realizacji nowego obowiązku sprawozdawczego?
2. Prezentacja struktur JPK_KR, JPK_PKPiR, JPK_EWP.
3. Najnowsze rozporządzenie MF z dnia 16 sierpnia 2024r. - dane, o które należy uzupełnić księgi rachunkowe od 2025 r., celem wypełnienia obowiązku obligatoryjnego raportowania – kiedy księgi należy uzupełnić dodatkowo o:
a) dane identyfikacyjne kontrahenta podatnika:
• numer identyfikacji podatkowej, o ile został nadany,
• w przypadku gdy kontrahent podatnika jest:
‒ osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej – wskazanie nazwiska i pierwszego imienia kontrahenta,
‒ osobą fizyczną prowadząca działalność gospodarczą – wskazanie nazwiska i pierwszego imienia kontrahenta, a także dodatkowego określenia, które przedsiębiorca włącza do firmy,
‒ w pozostałych przypadkach – wskazanie pełnej nazwy kontrahenta,
b) w przypadku faktur stanowiących dowód księgowy – numer identyfikujący fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur, o ile został nadany,
c) dane potwierdzające nabycie, wytworzenie lub wykreślenie z ewidencji środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej:
• w przypadku faktur stanowiących dowód księgowy – numer identyfikujący fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur, o ile został nadany,
• określenie rodzaju dowodu potwierdzającego nabycie, wytworzenie lub wykreślenie z ewidencji,
• numer identyfikacji podatkowej kontrahenta podatnika,
d) wysokość i rodzaj dochodu podlegającego opodatkowaniu w odniesieniu do podatników opodatkowanych ryczałtem od dochodów spółek.
4. CIT estoński a nowe struktury logiczne – modyfikacja JPK u podatników korzystających z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, dotyczące rodzajów dochodów z tytułu:
a) zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem, w części przeznaczonej do podziału między wspólników lub na pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym opodatkowanie ryczałtem,
b) ukrytych zysków,
c) wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą podatnika,
d) zmiany wartości składników majątku (w przypadku łączenia, podziału, przekształcenia),
e) nieujawnionych operacji gospodarczych,
f) zysku netto w części niepodzielonej lub nieprzeznaczonej na pokrycie straty w okresie stosowania ryczałtu – w przypadku podatnika, który zakończył opodatkowanie ryczałtem.
5. Ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych w JPK_CIT:
a) Podstawowe zasady prowadzenia ewidencji,
b) typy różnic pomiędzy wynikiem bilansowym i podatkowym (tj. różnice stałe oraz różnice przejściowe),
c) co z wieloletnią amortyzacją – jak pozyskać niezbędne ale historyczne dane do uzupełnienia, które na moment wprowadzenia do ewidencji ŚT i WNiP nie były wymagane?
6. Wątpliwości praktyczne związane z wprowadzeniem nowego obowiązku sprawozdawczego:
a) nieprecyzyjne określenie rodzaju „ewidencji”, której dotyczy § 2 pkt 4 Rozporządzenia,
b) czy nowe dane podaje się w odniesieniu do poszczególnych transakcji ujętych w księgach rachunkowych czy zbiorczo?
c) czy dane potwierdzające nabycie, wytworzenie lub wykreślenie z ewidencji środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej podaje się w odniesieniu do poszczególnych WNiP czy zbiorczo?
d) jakie księgi należy uzupełnić w zakresie realizacji nowego obowiązku? (różnica pomiędzy zmianami w Księdze Głównej i księgach pomocniczych a schemami JPK),
e) uzupełnienie zapisów księgowych o nadany numer w przypadku faktur sprzedażowych – problemy związane z fakturą ustrukturyzowaną (KSeF) – czy podatnikom wystarczy okres przejściowy?
f) znacznik NPP – czy oznacza przychód bilansowy niebędący przychodem podatkowym obejmujący także przychody zwolnione (wskazano tylko DW)?
g) gdzie należy kwalifikować przychody zwolnione (jako NPP czy PNPO)?
h) znacznik PNPO – jakiego rodzaju przychody należy kwalifikować w ramach tego typu?
i) gdzie ujmować koszty związane z dochodami wolnymi od podatku?
m) co w przypadku, gdy pomiędzy datą przekazania, a datą zatwierdzenia SF w księgach zajdą zmiany wpływające na podatek dochodowy?
j) problemy z przesyłaniem, otwieraniem i analizami plików – czy będzie możliwy podział plików na okresy miesięczne i kwartalne?
k) brak obowiązku przekazywania danych na temat kont pozabilansowych.
7. JPK_CIT a planowane kontrole podatkowe:
Algorytmy wyłapujące nieprawidłowości - kiedy urzędy typują do kontroli, na co zwracać szczególną uwagę?
8. Pytania i odpowiedzi.
Czas trwania
10.00-15.00
Forma zajęć
Prelegenci

Radca Prawny, Doradca Podatkowy, były pracownik organów administracji skarbowej, członek zespołu ekspertów do spraw Karnych Skarbowych przy Krajowej Izbie Doradców Podatkowych, autor w serwisie Doradca w biznesie, doświadczona trenerka i autorka szkoleń. Studia ukończyła z wyróżnieniem jako najlepsza absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego w Szczecinie – rocznik 2010. Absolwentka kierunku „Analiza Ekonomiczna i Controlling przedsiębiorstw” na Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Katedra Controllingu, Analizy Finansowej i Wyceny. Obecnie prowadzi prywatną praktykę obejmującą obsługę prawną i podatkową klientów indywidualnych, podmiotów gospodarczych oraz jednostek sektora finansów publicznych. Doświadczenie nabyła w największych kancelariach prawniczych Pomorza Zachodniego oraz firmach audytorsko – księgowych, obsługujących również Urzędy, w tym Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego.
Terminy i miejsca
To szkolenie nie ma aktualnych terminów. Wyślij zapytanie o nowe terminy bądź zapisz na powiadomienia o nowych terminach.
Rejestracja
- zniżkę 5% przy zgłoszeniu za pośrednictwem Eventis.pl (cena standardowa 569 zł)
- udział w zajęciach
- materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej
- certyfikat uczestnictwa
Wydarzenie nieaktualne. Wypełnij formularz, aby zapytać o nowe terminy.
Najczęściej zadawane pytania
Płatności należy dokonać na trzy dni przed terminem szkolenia na konto:
mBank 90 1140 2017 0000 4102 0433 7598
W temacie przelewu prosimy o wpisanie daty i tematu szkolenia.
Na podstawie dokonanej płatności wysyłamy Państwu na podany w zgłoszeniu adres e-mailowy WYGENEROWANY INDYWIDUALNIE DLA KAŻDEGO UCZESTNIKA LINK DOSTĘPOWY.
Licencja i indywidualnie wygenerowany link aktywacyjny obejmuje dostęp do szkolenia tylko i wyłącznie dla jednej osoby.
Jeżeli chcecie Państwo udostępnić szkolenie większej liczbie osób - należy wykupić dodatkowe linki aktywacyjne.
Firma CRZ SENEKA zastrzega sobie prawo do weryfikacji ilości uczestników z wykupionym, indywidualnym dostępem do szkolenia w trakcie jego trwania.
Uczestnicy otrzymują imienne zaświadczenie ukończenia szkolenia, które wysyłamy w formie elektronicznej.
Rezygnacja z udziału powinna nastąpić w formie pisemnej (e-mail) najpóźniej na 3 dni robocze przed szkoleniem.
Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia 100% kosztów. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.
Rezygnacja telefoniczna nie jest respektowana.
- Nazwa firmy: Centrum Rozwoju Zawodowego SENEKA S.C.
- Ulica i nr: Dąbrowskiego 40
- Kod pocztowy: 65-021
- Miejscowość: Zielona Góra
- Numer NIP: 9730814671
Masz pytania? Napisz do nas

Wypełnij formularz
Dane kontaktowe
Organizator
